У роботі представлений матеріал проблемного навчання на уроках української літератури під час вивчення творів українських письменників Василя Стефаника та Михайла Коцюбинського, яке спрямоване на розвиток логічного мислення, творчих здібностей, формування пізнавальної активності учнів, студентів.
Нині все більше уваги приділяється питанню про місце і роль проблемного навчання в навчальних закладах, про шляхи його реалізації під час уроків, занять, про ефективність його застосування.
На сьогодні найчастіше проблемне навчання розглядається як технологія розвивальної освіти, спрямована на активне одержання знань, формування розумових здібностей та прийомів дослідницької діяльності, залучення до наукового пошуку, розвиток творчості, тобто це тип навчання, в якому поєднується систематична самостійна пошукова діяльність учнів, студентів із засвоєнням ними готових висновків.
Відокремлений структурний підрозділ
«Смілянський технологічний фаховий коледж
Національного університету харчових технологій»
Матеріали до уроку української літератури
«Вивчаємо творчість Василя Стефаника та Михайла Коцюбинського: проблемність на уроках
Кулинич Ніна Іванівна,
викладач-методист української мови та літератури
2021
Анотація
У роботі представлений матеріал проблемного навчання на уроках української літератури під час вивчення творів українських письменників Василя Стефаника та Михайла Коцюбинського, яке спрямоване на розвиток логічного мислення, творчих здібностей, формування пізнавальної активності учнів, студентів.
Нині все більше уваги приділяється питанню про місце і роль проблемного навчання в навчальних закладах, про шляхи його реалізації під час уроків, занять, про ефективність його застосування.
На сьогодні найчастіше проблемне навчання розглядається як технологія розвивальної освіти, спрямована на активне одержання знань, формування розумових здібностей та прийомів дослідницької діяльності, залучення до наукового пошуку, розвиток творчості, тобто це тип навчання, в якому поєднується систематична самостійна пошукова діяльність учнів, студентів із засвоєнням ними готових висновків.
Зміст
Вступ
Проблемне навчання має під собою ґрунт під час занять з української літератури, саме воно сприяє як розвитку логічного мислення, творчої здібності учнів, студентів, так і дозволяє краще, повніше зрозуміти головну думку творів, що впливає на розвиток та якість знань учнів, студентів.
Багаторічний досвід роботи з учнями, студентами показав, що проблемне навчання – це поєднання, сукупність таких дій, як створення проблемних ситуацій, надання студентам необхідної допомоги в їх вирішенні, перевірка прийнятих рішень, закріплення отриманих знань.
Роблю висновок, що проблемне навчання відрізняється від традиційного навчання тим, що його метою є отримання результатів, формування пізнавальної діяльності, розвиток особистих здібностей учнів, студентів.
Основна частина
Вивчаючи творчість В. Стефаника та М. Коцюбинського зі студентами 1 курсу, я вважаю, що основною є проблемна ситуація, під якою розумію труднощі , що виникають у студентів, коли вони не в змозі на основі своїх знань і досвіду відповісти на поставлене запитання, пояснити явище, факт, не можуть досягти мети вже відомим способом або коли виникає протиріччя між уже відомим і новим знанням.
Таким чином, проблемна ситуація стає початком процесу розумової діяльності, яка стимулюється постановкою питань.. Вони мають бути складними настільки, щоб викликати труднощі у студентів, і водночас бути посильними для самостійного знаходження відповіді. Проблемне завдання даю до пояснення нового матеріалу.
3.1. Основними завданнями проблемного навчання є:
уроках української літератури
Етапи розв’язання проблеми:
Виходячи з цього, використовую такі типи уроків:
3.2. З досвіду роботи, вважаю, що перевагами проблемного навчання є :
студентів
формування світогляду учнів, студентів.
надовго зберігаюься в пам’яті;
На початку заняття створюю проблемну ситуацію, а щоб студенти усвідомили суть проблеми, пропоную різного роду питання, наприклад:
3.3. Вивчаючи творчість письменників через проблемність, вважаю, що складною частиною є пошук шляхів розв’язання проблеми.
Для цього:
"Як її перевірити?", "Чи є інші думки?"
Якщо розв’язуємо проблему на занятті, то обов’язково роблю висновок. Робити це треба чітко: виділити головну думку, повернутися до основного проблемного питання на початку заняття та сформулювати відповідь на нього. Студентам пропоную відповісти на такі питання:
3.4. Приклади проблемних завдань під час вивчення творчості В. Стефаника та М. Коцюбинського: практична частина
Перед початком заняття, тема якого "Камінний хрест" В. Стефаника, формулюю запитання:
Студенти висловлюють різні думки, але в більшості вони сходяться на тому, що не так багато для щастя потрібно: здоров’я рідних, друзів, мир, спокій, злагода в сім’ї, успіхи в навчанні тощо.
«Камінний хрест» (розгляд твору)
Розглянувши детально твір, ставлю запитання:
Студенти трактують, що насправді головний герой не є щасливим, бо він із сім’єю емігрує до Канади і ніколи не повернеться на рідну землю. Також роблять висновок: щоб бути щасливим, треба творити щастя самому, тим більше, для цього не так багато й потрібно.
2.4. Щодо застосування на практиці проблемних ситуацій, хочу навести приклади проблемних питань, які ставлю перед студентами під час вивчення твору «Intermezzo» Михайла Коцюбинського.
Висновки
Проаналізувавши суть проблемних запитань, студенти усвідомлюють, що суть загальнолюдських цінностей полягає в поєднанні: духовного, національного, морально-етичного і філософського.
Усе життя ми вчимося бути людиною, тож потрібно дбати про чистоту своєї душі, про гармонію, бо від цього залежить стан душі цілого народу.
На таких заняттях успіху досягають навіть найслабші студенти. Вони приєднуються до пошуку істини і непомітно для себе включаються в колективний діалог. Ефективність проблемного навчання в тому, що воно сприяє розвитку пізнавальної, комунікативної, практичної і творчої діяльності студентів, їхньої особистості, вмінню використовувати засвоєні знання в реальному житті для вирішення практичних завдань.
Список використаної літератури:
1