Як ефективно застосувати QR код на уроках української літератури. Посібник для вчителя. – 2020р.
Упорядник: В.Середа, вчитель української мови та літератури І категорії
Клеванського ліцею №2
Рецензенти: О.Єфимець, вчитель української мови та літератури вищої категорії, старший вчитель Клеванського ліцею №2;
В.Ящук, заступник директора з методичної роботи Клеванського ліцею №2
Схвалено науково- методичною радою Клеванського ліцею №2( протокол №3 від 16 січня 2020р)
Посібник містить методичні рекомендації по застосуванню QR кодів на уроках української літератури та дидактичний матеріал, використання якого сприяє формуванню ключових освітніх компетентностей, забезпечує особистісно зорієнтований підхід і розвиток критичного мислення, дозволяє зробити навчання більш захопливим та ефективним
Посібник буде корисним для учителів - словесників, учнів та батьків.
Зміст
Вступ ……………………………………………………………………………...4
1.Що таке QR код?..................................................................................................5
2.Способи використання QR-коду на уроці…………………………………….5
3. Особливості використання QR-кодів на уроках української літератури…..6
3.1. Посилання на відео чи статтю, що потрібно опрацювати на уроці………6
3.2. Текст індивідуального завдання для окремих учнів………………………6
3.3. Посилання на інтерактивні вправи чи онлайн- тести……………………..7
3.4. Наочність ( посилання на схеми, фото, відео)……………………………..8
3.5. Елемент квесту……………………………………………………………….9
3.6. Віртуальна бібліотека………………………………………………………10
3.7. Підготовка до ЗНО………………………………………………………….10
4. Висновки………………………………………………………………………11
5. Використані джерела…………...…………………………………………….12
6. Додатки………………………………………………………………………..13
Вступ
Інноваційні технології швидко увійшли в усі галузі нашого життя. У зв'язку з цим виникає нагальна потреба використання новітніх методів під час вивчення багатьох дисциплін шкільного курсу. Адже ми навчаємо покоління Z. Ці діти не знають часів без інтернету та сучасних технологій. Мета сучасного вчителя – зробити свій урок творчим, компетентісно зорієнтованим, використовуючи поряд із традиційними інноваційні методи.
Для успішного навчання та розвитку "зетів" учителям слід пам’ятати, що вони мають справу не з консервативними представниками суспільства, а з прогресивною молоддю, котра миттєво вбирає інформацію і здатна здивувати своєю креативністю та продуктивністю.
Часто інформація, подана в підручнику, перетворюється в застарілу ще під час його видання. Використання новітніх методів, комп'ютерної техніки та найсвіжішої інформації, взятої з мережі Internet, зробить навчання цікавим, різноманітним та ефективним. Великий інтерес учнів викликають яскраві малюнки до теми, відеокліпи та голосовий супровід. Дитина комфортніше і розкутіше почуває себе під час проведення нетрадиційного уроку.
На жаль, не кожна школа укомплектована сучасною технікою в достатній кількості та швидкісним інтернетом. Проте практично кожен школяр має гаджет, з яким не розлучається навіть на уроці. То чому ж не обернути проблему в можливість? Застосовуйте смартфони з освітньою метою, зокрема для зчитування QR кодів! Сучасні учні практично не уявляють життя без смартфона. Адже з його використанням сучасними підлітками здійснюються більшість повсякденних дій: спілкування у соціальних мережах, перегляд фільмів, розваги, пошук потрібної інформації, прослуховування музики тощо. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону на уроках додатково заохотить школярів до вивчення предмету.
Використання QR коду як елемента сучасного уроку значно підвищує його ефективність, враховує індивідуальні особливості учнів. Завдяки використанню QR кодів на уроках української літератури ми досягаємо таких результатів:
1. Що таке QR-код
QR-код (з англійської Quick Response Code «швидкий відгук») – це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація, посилання на сайт чи окрему його сторінку. QR-коди дозволяють отримати миттєвий доступ до будь-якої інформації з мережі інтернет за допомогою смартфонів.
На відміну від штрих-коду, сканування якого можливе за допомогою тонкого лазерного променя, зчитування QR-коду відбувається за допомогою звичайної камери типового смартфона. Для цього на ньому має бути попередньо встановлена відповідна програма-сканер.
Із залученням QR-кодів можна зашифровувати та отримувати швидкий доступ фактично до будь-якої інформації у мережі інтернет: відео на YouTube, певної геолокації на Google картах, e-mail, посилання на сторінку профілю у соціальних мережах, сайту чи блогу, аудіофайл, книгу тощо. Або у такий спосіб може бути закодовано невеличкий текст чи номер телефону, який можна «зчитати» навіть без доступу до мережі інтернет.
2.Способи використання QR-коду на уроці
Уроки літератури – особливий предмет. З одного боку, саме тут відбувається зустріч з прекрасним, знайомство із культурним надбанням народу, прищеплюється любов до читання і розуміння цінності книги. Тому ці уроки просто не мають права бути нудними, рутинними. З іншого боку, вчитель керується програмою і повинен забезпечити, перш за все, високий рівень досягнень своїх вихованців. Діти повинні вміти не лише отримувати насолоду від читання, а й проаналізувати художній твір, визначити його рід, жанр, використані художні засоби, дати характеристику образів.
Як же поєднати приємне з корисним? Саме використання QR-кодів допоможе зробити урок цікавим, насиченим і змістовним. Є безліч способів застосувати QR-код, їх вибір залежить від фантазії вчителя, його можливостей і вподобань. Що можна зашифрувати за допомогою QR коду на уроці?
3.Особливості використання QR кодів на уроці української літератури.
3.1. Посилання на відео чи статтю, що потрібно опрацювати на уроці.
Сучасні діти звикли до яскравої подачі інформації. Тому розповідь вчителя на уроці вони часто пропускають повз вуха. Опрацьовувати біографію письменника, використовуючи лише статтю підручника, неефективно. А якщо використати можливості QR коду?
Наприклад, у 5 класі при вивченні творчості Т.Г. Шевченка ділимо клас на групи, кожній з ний даємо QR код з посиланням на коротеньке відео про письменника (Додаток 1) . Після перегляду учні розгадують кросворд, відповіді до якого були у відео. Момент змагання створює додаткову мотивацію, діти намагаються усе запам’ятати. Якщо ж дивились неуважно і щось пропустили, завжди можна переглянути матеріал і виконати завдання, не звертаючись по допомогу до вчителя. Таким чином створюється ситуація успіху.
У середній і старшій школі можна використовувати цей метод як домашнє завдання. Наприклад, при вивченні біографії Шевченка у 7 класі вклеюємо у зошит учням QR коди із посиланням на відео про письменника і список запитань, на які вони повинні відповісти на наступному уроці (Додаток 2).Таким чином навіть слабка дитина може чудово підготуватися до уроку, бо точно знає, що від неї вимагатимуть, яку саме інформації потрібно знати. Для сильніших учнів завдання інше: скласти «тонкі» і «товсті» запитання до тексту. Так вони не лише опрацьовують матеріал, а й вчаться критично мислити.
Вчитель може надати учневі можливість створювати QR коди самостійно, використовуючи посилання на потрібну інформацію. Адже завдання сучасної школи – це виховання компетентної особистості, яка не лише володіє знаннями, високими моральними якостями, а здатна самостійно, нестандартно, креативно діяти в різноманітних життєвих ситуаціях, застосовуючи свої знання, досвід і беручи на себе відповідальність за власну діяльність.
Великі можливості у вирішенні цих завдань забезпечує застосування методу навчальних проєктів. Зрештою, уміти створювати, реалізувати чи брати участь у проєктах – вагома життєва компетентність особистості, основи якої можливо оптимально сформувати й розвинути в умовах навчання особистості в загальноосвітньому навчальному закладі. Це також дає можливість вчителям побачити учнів у новому світлі, допомагати їм розвивати вроджені здібності в новий спосіб, що не вдається часом у традиційній системі уроку. Крім того, часто проєктне навчання реалізується через міждисциплінарні зв’язки, що виходять за межі програми одного конкретного предмету. Це значно розширює можливості вчителя і сприяє креативності, а учні часто мають завдання, у процесі вирішення яких отримують практичні навички, непередбачені в теоретичній частині навчального процесу. Наприклад, під час вивчення творчості Т.Г. Шевченка у 7 класі запропонуємо учням взяти участь у проекті « Шевченко – бард 21 століття». Потрібно знайти в інтернет - мережі пісні відомих сучасних виконавців на слова Т.Г. Шевченка і згенерувати QR код з посиланням. Результат – створення інтерактивної виставки, де кожен охочий може, відсканувавши відповідний QR код, послухати пісню на слова Кобзаря в сучасному виконанні(Додаток 3).
3.2. Текст індивідуального завдання для окремих учнів.
Не секрет, що у кожному класі є учні, які заважають проводити урок. Вони або порушують дисципліну, привертаючи до себе увагу класу, або навпаки, намагаються непомітно для вчителя гратися телефоном, викликаючи обурення інших: а чому це йому можна, а нам ні? У таких випадках допомагають індивідуальні завдання. Друкувати їх не завжди доцільно, бо, по-перше, витрачаються зайві кошти, по-друге, доведеться давати усім різне завдання, бо з папірця легко списати. Якщо ж використати QR код, на одному листку формату А-4 вміститься від 20 до 30 завдань, і бачити їх зможе лише той, хто відсканує код. Наприклад, при вивченні повісті І. Франка «Захар Беркут у 7 класі пропонуємо учням
QR код, що містить цитату з твору, для кожного іншу. Школярам потрібно вказати, кому належать ці слова і за яких обставин вони були сказані (Додаток 4).
Також можна використовувати цей метод для заохочення дуже слабких або навпаки, додаткового навантаження сильніших учнів. І, звісно, такий підхід оцінять діти- інтроверти, яким важко розкритися як особистість, працюючи в колективі. До речі, для того, щоб зчитати з QR коду текст, не потрібен навіть інтернет, лише телефон з програмою для зчитування QR-коду.
3. 3. Посилання на інтерактивні вправи чи онлайн- тести.
Досвід показує, що використання інтерактивних вправ сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу. Учні цінують вчителя, який застосовує інновації, на таких уроках вони більш активні. По-перше, таке навчання нагадує цікаву гру, по-друге, вправи створені таким чином, що після їх виконання кожен може оцінити власний результат, проаналізувати помилки і виправити їх. Отже, на етапах застосування, повторення та закріплення знань варто використовувати QR коди, що містять посилання на інтерактивні вправи різного формату. Наприклад, під час вивчення поезії Ліни Костенко у 7 класі пропонуємо учням перевірити свої знання, виконавши інтерактивні завдання. Кожен отримує аркуш із QR кодами, які містять посилання на інтерактивні вправи (Додаток 5). Дитина працює в зручному для себе темпі, за необхідності звертаючись до підручника, щоб повторити матеріал. Якщо відповідь неправильна, учні можуть самостійно переглянувши потрібну інформацію, виправити помилку, не втрачаючи авторитет в очах однолітків і вчителя. Таким чином завдання сприяє виробленню адекватної самооцінки, що дуже важливо для сучасних підлітків. Також можна використовувати цей метод для оцінювання. Учні відскановують QR код із посиланням, розміщений на дошці, і виконують завдання на швидкість. Ті, хто впорався правильно і швидше, ніж інші, отримуть відмінні оцінки.
Ще однин актуальний метод оцінювання навчальних досягнень учнів – онлайн- тести. Тестування дозволяє об’єктивно виміряти ті характеристики педагогічного процесу, що вивчаються, і є однією найбільш точних і технологічних форм проведення контролю, здатних задовольнити вимоги, що висуваються до його якості. Переваги, які надають онлайн-тести, полягають у ще більшій швидкості здійснення контролю, максимальній автоматизації цього процесу, можливості використання тестів у дистанційному навчанні, в самостійній роботі учня. На уроках літератури можна використовувати QR коди, що містять посилання на онлайн-тести, не лише для оцінювання, а й для узагальнення та систематизації знань, а також для їх актуалізації. Наприклад, перед тим, як аналізувати поезію, пропонуємо пройти онлайн-тест «Художні засоби».
3.4. Наочність ( посилання на схеми, фото, відео)
Важко уявити сучасний урок без використання наочності. На щастя, інтернет-мережа надає вчителю безліч можливостей зробити свій урок цікавим і незабутнім. Але важливо за переглядом яскравих картинок і відео не загубити суть уроку: навчити, а не лише розважати. Використання QR коду допоможе викликати інтерес і досягти освітніх цілей уроку. Наприклад, при вивченні поезії
П. Тичини « Гаї шумлять» пропонуємо школярам розглянути малюнки із відповідними зображеннями і поміркувати, про що цей вірш, який настрій у ньому переважає, дібрати епітети до кожного образу (Додаток 6). Після того учні сканують QR код із піснею «Гаї шумлять» і порівнюють свої очікування з реальним текстом. Так ми розвиваємо критичне та креативне мислення, вчимося аналізувати інформацію.
Цей метод можна використати і на уроці узагальнення та закріплення матеріалу. Діти переглядають малюнки чи відеоряд і пригадують, про який саме твір йдеться. Тоді сканують QR код із відповіддю-текстом , перевіряючи себе. Важливо те, що переглядаючи закодовану інформацію, дитина не лише дізнається правильну відповідь, а ще раз повторює і закріплює матеріал. Так у 7 класі під час вивчення теми « Суспільно-побутові пісні» спочатку даємо учням розглянути малюнки, на яких зображені певні пісенні образи, і здогадатись, про який твір йдеться(Додаток 7).
3.5. Елемент квесту.
Чи можна на уроках гратися? Я вважаю, що використання елементів гри – не примха вчителя, а першочергова потреба дитини. Саме дидактична гра допомагає засвоїти будь-який навчальний матеріал. Реалізувати цю потребу дають змогу сучасні методи й технології. Однією з таких технологій і є квест. Це різновид гри, під час якої діти, розв’язуючи розумові завдання і застосовуючи знання в практичній діяльності, набувають вміння, безпосередньо пов’язані з власним життям. Отже, квест дозволяє розвивати активне пізнання на уроках, сприяє розвитку мислення, допомагає долати проблеми і труднощі, а саме: вирішити, розплутати, придумати, уміти застосовувати свої знання на практиці у нестандартних ситуаціях, тобто актуалізувати знання, вчить мислити логічно, розвиває творчі здібності. Звісно, недоцільно проводити повноцінні квести щоуроку, це вимагає ретельної підготовки і великих затрат часу. Але за допомогою QR кодів елементи квесту застосовувати легко і зручно. Наприклад, на початку уроку роздаємо учням QR коди із зашифрованим текстом. Способи створення шифру можуть бути різними, залежно від уподобань вчителя, віку учнів чи запланованих цілей. Доцільно використовати анаграми, кодування за алфавітом, «зайве слово», та ін (Додаток 8). Для того, щоб розшифрувати слово, діти повинні пригадати і застосувати вивчену раніше інформацію, таким чином, на цьому етапі відбувається актуалізація знань. Потім із розшифрованих слів я пропоную скласти вираз, що відповідає темі уроку, або саму тему. При виконанні цього завдання розвиваються вміння аналізувати та синтезувати інформацію, а також навички роботи в команді.
Використовувати QR код як елемент квесту можливо на будь-якому етапі уроку, а також як домашнє завдання. Це значно пожвавлює навчальний процес і сприяє мотивації пізнавальної діяльності. Спробуйте цей метод – і діти чекатимуть на Ваші уроки з нетерпінням!
3.6. Віртуальна бібліотека.
Сучасні діти мало читають. Вони надто залежні від власних гаджетів. Обидва твердження правильні, і це засмучує вчителів та батьків. А якщо перетворити гаджет на друга, а не ворога читання? Часто дитина не проти почитати щось цікаве, але необхідність іти в бібліотеку ( не кажучи вже про книгарню) розхолоджує. Тим більше, важко обрати щось справді цікаве, якщо не маєш досвіду в читанні, а покладатися на смак бібліотекаря – не завжди гарна ідея. Набагато легше довіритись вчителеві, який вже знає характер і вподобання кожного. Тому ми створили для своїх учнів віртуальну бібліотеку (Додаток 9). На одному листку формату А-4 можна розмістити до десяти QR кодів із посиланнями на книги. Не впевнені, чи книга сподобається? Поруч можна розмістититити посилання на буктрейлер до твору та фільм за його мотивами, якщо такий є. На початку сторінки завжди розміщений QR код із посиланням на відео про автора книги. Багато книг, читання яких передбачено шкільною програмою, представлені також в аудіоформаті. Дитина, яка зовсім не любить читати, може відсканувати QR код із таким посиланням і прослухати книгу дорогою зі школи.
Так само варто вчинити зі списком рекомендованої літератури на літо. Звісно, можна продиктувати учням список і сподіватися, що вони ціле літо будуть учащати до бібліотеки, сподіваючись таки прочитати книгу, яка часто є всього в одному екземплярі. А можна роздрукувати листок з QR кодами і вклеїти у щоденник. Тоді для того, щоб отримати доступ до рекомендованої книги, дитині потрібно лише обрати найбільш зручний спосіб отримання інформації та відсканувати потрібний QR код.
Гадаю, вчитель, що скористається QR кодами для створення віртуальної бібліотеки, не буде скаржитися, що його учні не читають!
3.7. Підготовка до ЗНО.
Якісно підготувати дитину до ЗНО – одна з основних проблем, що постають у вчителя-словесника 10-11 класів. Адже програми ЗНО формуються на основі шкільних програмах не лише останнього року навчання. Тому учням все, що не має точок дотику з навчальною програмою, але стосується тестування, доводиться повторювати самостійно. Це досить складно, коли йдеться про літературу, адже художні твори зазвичай мають чималий обсяг. Інтернет-мережа пропонує безліч ресурсів для підготовки, але в цьому морі інформації дитині легко загубитися. Саме вчитель має керувати цим процесом. Допоможуть у цьому завдання з використанням QR кодів. Наприклад, можна розробити завдання з двох частин, перша з яких містить власне питання , а друга – відповідь на нього у вигляді QR коду із посиланням на навчальне відео, що містить необхідну інформацію (Додаток 10).
QR код також можна використати як частину флеш-карток. Суть методики використання флеш-карток у тому, щоб через певні проміжки часу вивчати та перевіряти інформацію, яка подається на спеціальних картках. Дані на них розміщуються з обох боків. Наприклад, на одному знаходиться запитання, а на іншому – відповідь чи коротке пояснення (Додаток 11). Перевага QR коду в цьому випадку очевидна: дитина може працювати з картками самостійно, не відчуваючи спокуси підглянути відповідь. Також за допомогою QR коду можна розмістити значно більше інформації різного формату (текст, аудіо- та відеоматеріали) на картці невеликого розміру. Наприклад, на флеш –картах з теми «Літературні стилі і напрями» з одного боку розміщуємо назву стилю, з іншого - QR код з посиланням на його визначення. Кожного разу дитина, що не дала правильної відповіді, має змогу переглянути відео ще раз і повторити потрібну інформацію.
Ефективний спосіб повторити та узагальнити великий обсяг інформації, що не потребує від вчителя великих зусиль – створення хмари слів. Це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати матеріал з теми у більш наочний спосіб. Але, поєднуючи хмару слів з використанням QR кодів, ми досягаємо значно вищих результатів. Наприклад, у хмарі слів розміщені прізвища письменників. Учням потрібно пригадати і записати їхні псевдоніми ( парафрази, назви творів, основні віхи біографії). Після виконання завдання дитина відскановує QR код і перевіряє правильність виконання, одночасно повторюючи забутий матеріал (Додаток 12).
4.Висновки.
Отже, використання QR кодів на уроках української літератури сприяє формуванню ключових освітніх компетентностей, забезпечує особистісно зорієнтований підхід і розвиток критичного мислення, є важливим елементом розвитку дитини. Це дозволяє зробити навчання більш захопливим та ефективним. Учням цікаво і зручно зчитувати інформацію та зберігати її в пам’яті мобільних пристроїв. З іншого боку, такий підхід задіює тактильний канал сприйняття інформації. У результаті оптимального використання різних методів навчання із застосуванням QR кодів змінюються позиції вчителя й учнів у навчально-виховному процесі. Із носія готових знань учитель перетворюється в організатора пізнавальної діяльності учнів, а останні стають рівноправними суб’єктами в навчанні. Водночас створюється та реалізується модель творчої особистості, яка не лише володіє навичками читання та спілкування, розуміє літературний процес, а й вміє самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, культури й моралі, виявляє свій творчий потенціал, що є основою успішного подальшого становлення особистості.
5.Використані джерела
http://teach-hub.com/scho-take-qr-kod-ta-yak-joho-vykorystovuvaty-vchytelyu/
http://tsybulyanskabigmirnet.blogspot.com/2014/08/qr.html
http://www.edutainme.ru/post/qr-kody-v-obrazovanii/
https://topchiyirina.blogspot.com/2017/04/qr.html
https://www.youtube.com/watch?v=r7mADtMK-l8
https://www.youtube.com/watch?v=608M3aG1i8w
https://www.youtube.com/watch?v=Fu6lQW6JOHQ
https://naurok.com.ua/test/about
https://www.youtube.com/watch?v=zGF_wO2NxOM
https://naurok.com.ua/interaktivni-vpravi-na-urokah-ukra-nsko-movi-ta-literaturi-66288.html
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%8F_Z
Додатки
1