Інструкція для проведення вправи з технікою «Фішбоун», або діаграма Ішікави на уроці зарубіжної літератури в 5 класі на тему «Дружба Тома і Гека» за повістю Марка Твена «Пригрди Тома Сойєра»
Діаграма Ішікави, або риб’яча кістка зображена на дошці. Діаграма містить чотири частини: 1 – голова (проблема), 2 – верхні кісточки або праві бокові (причини), 3 – нижні кісточки або ліві бокові (наслідки), 4 – хвіст (висновок).
Тривалість вправи 20 хвилин.
1. Об’єднайтесь у три групи на розрахунок 1-2-3.
2. Накресліть у зошитах діаграму (зразок на дошці).
3. Запишіть біля голови риби проблемне питання: «Чи можна вважати Тома і Гека справжніми друзями?»
4. Визначте у групах шляхом спільного обговорення причини, завдяки яким людей можна назвати друзями.
5. Озвучте їх та оберіть чотири найголовніші.
6. Проранжуйте ці чотири причини.
7. Запишіть їх у верхній частині горизонтальної діаграми або з правого боку вертикальної діаграми (вірність слову, рівність, взаємодопомога, спільні інтереси/справи).
8. Доберіть у групах приклади із повісті «Пригоди Тома Сойєра», що ілюструють вищеозначені причини.
9. Озвучте їх та оберіть більш відповідні.
10. Запишіть стисло обрані приклади у нижній частині горизонтальної діаграми або з лівого боку вертикальної діаграми (хлопці дали слово берегти таємницю про вбивство на кладовищі; відсутність зверхності у спілкуванні і вчинках; хвилювались один за одного, коли стежили за індійцем Джо; разом утекли на острів, разом шукали скарби).
11. Сформулюйте висновок та запишіть його на діаграмі біля хвоста риби (Том і Гек – справжні друзі).
12. Презентуйте свої роботи у групах.