Матеріали досвіду "Використання інноваційних педагогічних технологій у роботі з обдарованими дітьми на заняттях вокальної студії"

Про матеріал
Матеріал був підготовлений для участі у виставці-конкурсі "Інноватика у сучасній позашкільній освіті". Висвітлює, що одним із пріоритетних завдань удосконалення сучасної системи освіти є підтримка та розвиток обдарованих дітей. Виділено 4 основні напрямки у роботі з обдарованими дітьми та надано практичні поради щодо застосування новітніх інформаційних технологій та технічних засобів у процесі роботи гуртка естрадного співу. Бажаю всім натхнення!
Перегляд файлу

Департамент з гуманітарних питань Кам’янської міської ради

Комунальний заклад «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості»

Кам’янської  міської ради

 

 

C:\Users\Галина\Pictures\depositphotos_8828005-stock-illustration-abstract-music-background.jpgМАТЕРІАЛИ ДОСВІДУ

«Використання інноваційних  педагогічних технологій   у роботі з обдарованими дітьми на заняттях вокальної студії»

для участі у виставці-конкурсі

«Інноватика у сучасній позашкільній освіті»

       

        Керівник  студії «ArtIdea»

        Комунального закладу

        Центр позашкільної роботи

        та дитячої творчості

        Кам’янської міської ради

        Чабан Маргарита Георгіївна

 

 

 

                                                     м. Кам’янське

                                                          2021 рік

 

  Сучасна людина – це унікальна особистість, яка займає своє особливе особистісно-значуще місце в суспільстві та приймає активну участь у рішенні завдань перетворення. Для цього потрібно створювати умови, в яких людина розвивається відносно своїх здібностей, інтересів та вимог.

Підтримка та розвиток обдарованих дітей є одним із пріоритетних завдань удосконалення сучасної системи освіти. У педагогіці важливою ознакою обдарованості визначають креативність – здатність особистості до творчого самовияву. Запорукою ж творчості є творча активність особистості, тому художньо-творчий розвиток обдарованих дітей відбувається саме у процесі їх активної та емоційно забарвленої творчої діяльності.

Творчість веде до появи нових ідей, продуктів і відкриває нове в самому суб'єкті і вже існуючих формах культури. Творчий процес неможливий без участі пізнавальних здібностей індивіда, його мотиваційної і ціннісної сфер.

Позашкільна діяльність сьогодні розглядається як одна з головних ланок безперервної освіти в системі виховання всебічно розвиненої особистості, найповнішого розкриття її здібностей і нахилів, створення умов для розвитку й підтримання талантів та обдарувань у галузі науки, техніки, мистецтва тощо.

Єдиних рекомендацій щодо навчання обдарованих дітей не існує й не може існувати, адже кожна дитина — унікальна особистість зі своїми перевагами і недоліками. Тому головним є пошук ключа — індивідуального підходу до кожного здобувача освіти, зокрема учня обдарованого, з вираженою індивідуальністю, незалежністю.

 В своїй роботі з вихованцями я намагаюся йти в ногу з часом, бути креативною, спираючись на вокальні методики великих майстрів минулого, використовувати  в навчанні інноваційні технології  сьогодення.

 

 

Для обдарованої дитини характерним є  прагнення до творчої діяльності і самостійності, відмова від звичних способів вирішення проблем, шаблонів та алгоритмів. Тому педагог, який працює з творчо обдарованими дітьми має  надати їм всі необхідні умови, створити невимушену комфортну обстановку для навчання. Цей процес забезпечується шляхом впровадження і використання нових педагогічних та інформаційних технологій, сучасних досягнень психолого-педагогічної науки.

 

Мета інноваційного виховання спрямована не на засвоєння учнями прийнятих у суспільстві цінностей, норм, відношень та зразків поведінки, а перш за все, на розвиток особистості учня, прояву його індивідуальності, створення для дітей і дорослих ситуацій вибору та успіху, побудові діалогічних форм спілкування.

 Сучасні інноваційні технології – це ті, що в десятки разів випереджають розвиток інших сфер наукового знання, серйозно підвищують ефективність діючої системи.

Інноваційні технології стають необхідним компонентом освітнього процесу, а сучасний педагог закладів позашкільної освіти - це високопрофесійний педагог, який володіє і використовує в своїй роботі сучасні інноваційні  освітні технології.

У роботі з обдарованими дітьми я виділила 4 характерні напрямки:

• застосування особистісно-орієнтованих технологій;

• застосування здоров'я зберігаючих технологій;

• застосування інформаційно-комунікативних технологій;

• застосування ігрових технологій.

 Особистісно-орієнтовані технології ставлять у центр всієї освітньої системи особистість дитини, забезпечення комфортних, безконфліктних і безпечних умов її розвитку, реалізації її природних потенціалів.

 Здоров'я зберігаючі технології  завжди були і залишаються незмінним і найбільш важливим пріоритетом. Вокал - унікальний засіб самомасажу внутрішніх органів, що сприяє їх функціонуванню. Це відмінний спосіб психічної саморегуляції, зняття стресів, емоційної стабільності.

 Інформаційно-комунікативні технології підвищують якість навчання,  дають змогу здобувачу освіти успішніше й швидше адаптуватися до навколишнього середовища, до соціальних змін; активізують пізнавальну діяльність вихованців, особливо при вивченні нового матеріалу за допомогою:

- творчих завдань, які допомагають знайти власне «правильне» і мотивуюче рішення;

- використання суспільних ресурсів, що полягає у відвідуванні концертних майданчиків, театрів, майстер-класів та семінарів; перегляді концертів, кліпів з виступом відомих  та молодих артистів з подальшим обговоренням;

- соціальних проектів, що реалізуються через участь в конкурсах, фестивалях; співпрацю з громадськими організаціями та з іншими закладами освіти  та закладами культури міста та області;

 - наочного матеріалу у вигляді схем та таблиць; використання аудіо та відео матеріалів;

- використання презентацій, що ілюструють розповідь керівника гуртка.

Все це можна застосовувати  і під час дистанційного навчання.

 Ігрові технології  - важливий засіб розумового виховання дитини. Знання, отримані в ході освітнього процесу, знаходять в грі практичне застосування і розвиток.

 Я вважаю, що на даний час актуальним є особливий тип навчання – едьютейнмент. Ігрове і розважальне навчання набуває особливої значущості у зв’язку з тим, що, на відміну від старшого покоління, сучасні діти вибирають інші способи отримання інформації. Едьютейнмент – це  включення гри в процес навчання, бо модні зараз електронні гаджети стимулюють пасивність вихованців і уповільнюють навчання. І хоча у електронних засобів все ж є свої переваги, вони не здатні повністю замінити ігрові активності в реальному, а не віртуальному житті.

   Головний компонент ігрової технології - безпосереднє спілкування педагога і дітей. Це активізує вихованців, підвищує пізнавальний інтерес, викликає емоційний підйом, сприяє розвитку творчості.

 Навчальна гра – це специфічна форма організації освітньої діяльності, завданням якої є забезпечення умов, за яких вихованець гуртка навчається:

 - генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення;

 - володіти комунікативною культурою;

 - уміти інтегруватись у динамічне суспільство, презентувати себе.

 В умовах сучасної дійсності та дистанційного навчання організувати  та зацікавити учнів допомагають саме ігри.               Учні залюбки беруть участь в іграх «Впізнай мій голос», «Музичний ринг», «Співочий діліжанс», «Приваблива мета», «Точка зору», «Навчи іншого»  (Додатки 1, 2).

 Я постійно урізноманітнюю заняття, провожу їх у нетрадиційних формах: заняття-подорожі, разом з батьками,  екскурсії на віртуальні концерти, перегляд кліпів, майстер-класів,  та ін., які позбавляють шаблонності і рутини, активізують учнівський колектив до навчання.              

Діяльність вихованців  гуртка  не обмежується виконанням навчальних програм. Вона дає можливість бути активними учасниками різноманітних  концертів:

- концерт, побудований на дуетах одного з батьків та дитини;

- концерт, який знайомить батьків з методикою вашої роботи;

- концерт – театральна дія;

- концерт – сюрприз, на який запрошуються незвичні гості (ваш педагог з вокалу, ваші однокурсники та ін.);

- концерти, на яких ведучим є керівник (бо хто знає найкраще досягнення ваших вихованців)  або  учні колективу.  

Не переривається і взаємозв’язок між колишніми вихованцями та нинішнім творчим колективом гуртка  - їхні зустрічі, консультації та поради своїм «меншим» колегам є безцінним вкладом у справу навчання та виховання підростаючого покоління.

 Отже, застосування новітніх інформаційних технологій є однією з найбільш актуальних завдань для сучасної вітчизняної музичної педагогіки.

 

 

            Додаток 1

Ігрові технології. Дидактичні ігри.

«Впізнай мій голос»

Мета: розвиток творчих, музичних, вокальних здібностей учнів.

Завдання:

  • вибрати музичний твір, невластивий учню (його тембру, діапазону)
  • створити певний музичний образ, використовуючи різноманітні засоби виразності;
  • змінити голос так, щоб інші не змогли його впізнати;
  • вивчити та записати в аудіо форматі.

Обладнання: комп’ютер (планшет чи мобільний телефон).  Інтернет.

Хід гри: Керівник дає завдання вибрати пісню (за бажанням учня або керівник гуртка допомагає у виборі).

  1.  Учень вивчає 1 куплет пісні та намагається при цьому виконати його в незвичній для нього манері, наприклад, намагається змінити тембр голосу.
  2. Потім записує своє виконання в аудіо форматі та викладає в приватному листуванні керівнику. Це робиться для того, щоб не було відомо, хто надіслав цей запис.
  3.  Керівник розміщує ці роботи в чаті колективу (Viber, Facebook тощо).
  4. Всі бажаючі прослуховують номери та надають свої припущення щодо виконавця того чи іншого музичного твору.
  5.  Записи виконавців оцінюють учасники колективу, батьки та викладач. Перемагає той, чий голос не впізнає більшість слухачів.

Підсумок.

 Діти-виконавці розвивають свої вокальні, творчі, артистичні здібності, музичний смак, оригінальність підходу до вирішення поставленої задачі, навчаються імпровізувати.

У дітей, які оцінюють роботи виконавців, розвивається музичний слух, темброве чуття,  художні здібності, креативне мислення, пам'ять, уява, формуються вміння аналізувати  результати роботи інших та аргументовано висловлювати свої думки.

 «Музичний ринг»

(Цю  гру можна провести, як підсумкове заняття )

Мета:  

  • розвивати музичний смак, вокальні та  акторські здібності;
  •  вчити креативно мислити, критично ставитися до підбору музичного твору і зуміти довести своє виконання до досконалості;
  • проявляти творчий підхід до виконання завдання;
  • стимулювати учнів до  самостійності та досягнення оптимальних результатів;
  • сприяти творчому підходу до виконання завдань.

Завдання:

  • вибрати музичний твір (самостійно);
  • оцінити свої можливості при виконанні цього твору для того, щоб виконати його в новій інтерпретації;
  • розучити музичний твір;
  • записати відео готового твору, як концертного (можна як кліп).

Хід гри:

  1. Об’єднати  учнів парами (схожих за їх вокальними можливостями).
  2. Вихованці самостійно домовляються, яку пісню вони виберуть (педагог допомагає, якщо діти не дійдуть згоди між собою.)
  3. Кожен учень пари самостійно розучує пісню, вибираючи свій варіант аранжування.
  4. Записати на відео виконання  пісні, як концертного номера (обов’язково з танцювальними рухами та в концертному костюмі). 
  5. Виложити свій варіант в чаті колективу (Viber, Facebook тощо).
  6. Концертні номери прослуховують, переглядають та  оцінюють учасники колективу, батьки та викладач (ставлять «лайки» біля відео).  Переможець визначається за більшою кількістю  вподобань («лайків»).
  7. Переможці гри нагороджуються грамотами та подарунками.

Підсумок.

Діти-виконавці розвивають свої вокальні, творчі, артистичні здібності, музичний смак, оригінальність підходу до вирішення поставленої задачі, навчаються імпровізувати.

У дітей, які оцінюють роботи виконавців, розвивається музичний слух, темброве чуття,  художні здібності, креативне мислення, пам'ять, уява, формуються вміння аналізувати  результати роботи інших та аргументовано висловлювати свої думки.

Під час гри гуртківці навчаються доброзичливому ставленню до своїх друзів,  вмінню радіти за успіхи інших дітей.

          Додаток 2

Ігри за допомогою едьютейнмента.

Гра «Співочий діліжанс»

 Це подорож діліжансу по станціях: «Історія вокалу», «Жанри вокалу», «Сучасні стилі вокалу» та ін. Ця технологія навчання представляє собою додатковий варіант, цікавий спосіб отримання нових знань з сучасних технічних і дидактичних засобів навчання.

Гра «Приваблива мета»

 Перед гуртківцями ставиться проста, розумна і приваблива для них мета, досягаючи якої вони опановують навчальні завдання, що запланував керівник. Цей прийом тісно пов'язаний з мотивізацією навчання і є надзвичайно важливим саме в позашкільному закладі, де відвідання занять добровільне. В позашкіллі мотивація занять тільки одна - інтерес. „Приваблива мета" може бути розрахована на одне заняття, на певну частину заняття, на один вид роботи, але це обов'язковий елемент навчально-виховного процесу в позашкіллі.

Гра «Навчи іншого»

 Кожен гуртківець має змогу виступити в привабливій для себе ролі вчителя, наставника. Це активізує гуртківців, заохочує їх до сумлінного виконання навчальних завдань. Іноді пояснення товариша сприймаються більш прийнятно, ніж пояснення керівника. На практиці цей прийом я успішно застосовую в навчальних групах із різновіковим складом учнів.

Гра «Точка зору»

 Привчає гуртківців аналізувати, оцінювати, аргументувати свої думки. Він стає в нагоді при обговоренні закінчених робіт, при оформленні виставок. Іноді я обігрую цей прийом, поділивши групу на два табори опонентів, які по черзі висловлюють свою думку. Застосування цього прийому сприяє розвитку комунікативних навичок у дітей, вчить логічно вибудовувати аргументи, культурі спілкування.

 Отже, інноваційна освітня діяльність в області вокального мистецтва закономірно орієнтується на створення умов для навчання і розвитку юних вокалістів. З огляду на сказане, продуктивний характер відповідних педагогічних інновацій в повній мірі виявляється завдяки механізмам прямого і зворотного зв'язку - безперервно підтримуваного «діалогу-взаємодії» керівника і здобувача освіти.

 Застосування новітніх інформаційних технологій та технічних засобів у процесі роботи гуртка естрадного співу є однією з найбільш актуальних завдань для сучасної вітчизняної музичної педагогіки. Це пояснюється тим, що естрадний спів набуває дедалі більш широкого розповсюдження серед дітей та молоді.

      

 

ЛІТЕРАТУРА

 

  1.  Артемова Л.В. Вчися граючись.- Київ.: Томіріс, 2003.
  2. Богданова О.А. Едьютейнмент як особливий вид навчання//Інноваційні технології в освіті. 2014 № 4 (30) с.61-65.
  3. Выготский Л. С. Проблемы развития психики [Текст] / Л. С. Выготский // Собрание сочинений / под ред. А. М. Матюшкина. - М.: Педагогика, 1983. -Т. 3. - 368с.
  4. Зимняя, И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия [Текст] / И. А. Зимняя. - М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. - 42с.
  5. Падалка О.С. Педагогічні технології.- Київ.: Українська енциклопедія, 1995
  6.  Системные компетентности педагога дополнительного образования [Электронный ресурс]. − URL: http://nsportal.ru/shkola/dopolnitelnoe-obrazovanie/library/

 

 

docx
Додано
19 березня 2021
Переглядів
1034
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку