Матеріали із творчим завданням до уроків української мови.

Про матеріал
Мета: перевірка знань учнів із вивчених розділів на уроках української мови.
Перегляд файлу

 

Матеріали із творчим завданням до уроків української мови.

 

 

 

 

Фонетика

1) Які, алфавіти складаються з 6 літер? (Азбука, абетка)

2) У якому вигуку є 100 однакових звуків? {Стоп)

3) Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши

його справа наліво? {Сир)

4) Назвіть інші слова, щоб читалися ззаду наперед. (Мир, куб, кіт)

5) Що ми чуємо в кінці «перерви» і на початку «уроку»? (Звук «а» та звук «у»)

6) В якому слові сорок голосних? (Сорока)

7) Що в середині «капусти»? (Звук «у»)

8) Знайдіть слова, які читаються справа наліво і зліва направо однаково. (Дід, біб, око, Пилип, потоп, корок, зараз, наган)

9) За який приголосний звук треба сховати інший приголосний, щоб почути постріл кількох гармат? (Залп)

10) Під час грози ви спостерігаєте блискавку і грім. А що ви чуєте між і ними? (Звук [І]).

Лексика

1. Закінчіть прислів’я, додавши потрібні слова-антоніми:

 1) Руки білі, а сумління.... 2) Ластівка день починає, а соловей його... .

3) Рідна сторона — мати, а чужа....4) Радість красить, а ... печалить.

5) Добріш горщик, та ... борщик. 6) Довгий літній день, та ... тиждень.

2. З дужок доберіть такі слова синоніми, щоб слова у вірші римувалися.

1) Як виросту, збудую (будинок, дім, хату). 2) На хап колесо (приладнаю, прикріплю, приб’ю). 3) А там я поселю (крилату, лепечу, літаючу).

 4) Лелеки клекітну (родину, сім’ю, пару). 5) Нехай (розводиться, і гніздиться, селиться). 6) По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях).

7) Нехай мені щоночі (здасться, сниться, ввижається). 8) Що я літаю,наче (пташка, птиця, птах). (Д. Павличко).

3. Відгадайте загадку:

1) Ім’я з займенником з’єднаєш

І назву слів ти прочитаєш.

Живуть слова ці завжди в парі,

Але не в злагоді, а в сварі.

Розгадуючи, пильним будь .

І про сполучник не забудь. (Антоніми)

2) Розрізнити нас не кожен може —

Звуки всі і наголос в нас той же,

А приглянься, як поміж братами,

Є відмінності і між нами. (Омоніми)

3) Сіно я заготовляю

І дівчину прикрашаю,

А у річці чи на морі

 Погуляю на просторі. (Коса)

4) 3 якої чашки не нап’єшся? (З колінної)

5) Які поля не орються? (В зошиті, на тканині, футбольні)

6) Який вузол не можна розв’язати? (Залізничний)

 

7)В нас однакове ім’я

Відгадай: хто брат, хто я?

Я кажу: «дерев лечу».

Каже брат: «По пошті мчу». (Лист)

8)

Схочу — пісню дзвінку заведу.

 

  Схочу — квітну весною в саду(Шпак)

 

 

4. До поданого слова доберіть якнайбільше синонімічних епітетів хліб, пам’ять, земля.

Будова слова

1. Запитання-жарти

1) Які іменники складаються з самих лише префіксів? (Проза, доза, поза, спіє)

2) Змінюючи префікси, зробіть антонімами дієслова. (Насипати, зав’язати, приклеїти, підбігти, пересолити) \

3) Назвіть слова, в яких префікс без можна змінити префіксом не (Безвинний, безнадійний, безкоштовний, беззлобний)

4) До поданих нижче слів доберіть синоніми з префіксом не. Наприклад, мало — небагато. (Мовчазний, сміливий, особливий, сумний, сліпий, низький, безсмертний, близький, біда, раб, стійкий)

5) Що треба зробити, щоб перемістився наголос у поданих словах? Земний, бічний, корінний, шкільний, стінний. (Підземний, всебічний, докорінний, дошкільний, настінний)

2. Скласти слова з двома префіксами. (Винахід, знецінений, запобіжник, наполегливий, недовиконання, непередбачливий, розподіл, перевиробництво).

3. Чи будуть родичами слова? Зверніть увагу на їх будову і лексичне значення:

• Співавтор, ставати.

• Передумати, передумова.

• Проміняні, проміння.

• Надбити, надбати.

• Наділяти, наділляти.

• Недоля, недогляд.

• Законсервований, закономірний.

3. Утворити слова з поданих морфем: пере-клад-ач, на-сол-и-ти, під-зем- н-ий, по-не-вол-и-ти.

Морфологія

1. Відгадайте загадки.

Я іменник і вживаюсь тільки в множині —

А закінчення ви, друзі, замініть мені 

Стану травкою, що сохла у погожі дні,

І вживатимусь відтоді тільки в однині. (Сіни, сіно)

Звичайна, друзі, загадка для вас.

Вгадайте, про яке словечко мова:

Простий числівник це, і водночас

Це і наказовий спосіб дієслова. {Три)

Якщо до жарту ви готові,

Назвіть, кмітливі дітлахи,

Ті два займенника у мові,

Що можуть зіпсувать шляхи. (Я-ми)

А хто з вас, діти, відгадає.

Як будь-хто, перш ніж їстиме,

Трьома займенниками має

Зробити руки чистими. (Ви-ми-ти)

2. Загадка-жарт. Прочитайте слово:

Г1а, пі2л, ві3ло, поЗвожити, заЗмка, пер6, мі100, 100рона, пі100лет, 100янка.

3. Учитель попросив: «Поклич до мене, будь ласка, Шевченка!», «Кого кликати,— міркує учень,— Андрія чи Оксану? Обоє мають однакове прізвище». Поясніть свої міркування.

3. Замініть вислів прислівником, поясніть його написання.

Кожен день, українською мовою, власними руками, з дуже давніх часів, незмінно стійко, через день після сьогоднішнього, в будь-якому місці, танцювали присівши, в Осінню пору, ніхто не знає як, хтозна-де.

4. Виправте помилки у вживанні прийменників.

- Екзамен по фізиці, в дев’ять годин; при будь-якій погоді; ліки проти застуди; із-за хвороби, не по пошті, а по телеграфу; по власному бажанню; мрії о майбутнім; твір по роману; навчатися на рідній мові; рухатися по сонцю; видавати по рахунку.

 

 

Синтаксис

1. Відгадайте загадки Д. Білоуса.

1) Маленька, менша від мачини.

Ні з ким не стану на борню,

А при читанні коли треба,

Й людині мову зупиню. (Крапка)

2) Хоч в усній мові нас немає,

А на папері мовчимо.

Та все, що ти читаєш, друже,

Сприймати правильно вчимо. (Розділові знаки)

3) Він після речення, цитати,

Вмостився, схожий на гачок.

Всіх нас примушує питати,

А сам ні пари з уст — мовчок. {Знак питання)

4) Як скласти слово із займенника і ноти,

То слово буде знаком розділовим.

Якщо ж від ноти половинку «відколоти»,

Тоді стріляти можна буде в слові. {Тире)

5) Нумо трішечки напруги.

Ось вам і подробиці:

Перше тут — предмет, а друге —

Що з предметом робиться.

Як би речення словами Не були заклечані,

Досить легко ми їх з вами

Визначимо в реченні. {Підмет і присудок)

6) Коли твір якийсь готую,

Різні речення пишу,

Щось, буває, я цитую,

Мову вводячи чужу.

Але, любий мій читачу,

Як для вас її позначу?

Тут уже не допоможуть ані коми, ані крапки,

У пригоді можуть стати —

Здогадались ви? {Лапки)

2. Не секрет, що від постановки розділових знаків може залежати зміст речень. Іноді неправильно поставлений знак створює явний комічний ефект. Виправте пунктуаційні помилки й поясніть різні варіанти:

1) Громадяни, корови, телята й інша худоба можуть випасатися тільки на спеціально відведених місцях. (3 оголошення)

2) На зимівлю залишено отару овець, яку доглядають троє чабанів і більше двохсот свиней. (З газети)

5) Кравченко, в якого помер брат без ніякого попередження не з’явився на роботу.

3. Поясніть, як зміниться значення поданих речень залежно від пунктуації:

1) Сонце зігріло усе поле берег ліс.

2) їх учнів преміювали.

3) Що він написав?

4) Учениця співала голосно промовляючи всі слова.

4. Один жартівник написав у листі своєму другові такі фрази:

«У нас у селі багато дерев: троянд, соняшників». «Всі речовини до-, водять: вчені складаються з атомів».

А друг не зрозумів жарту і в своїй відповіді обвинуватив автора листа в неуцтві.

• Як треба було правильно поставити розділові знаки в цьому реченні?

 

 

 

Словотвір

1. До країни знань ішов мандрівник і зустрів цікаві складники: поєднались,префікс і числівник — і зробилась назва ріки. Яка це назва? (Прип’ять)

2. Корінь з «підкладки», префікс з «обшивки», суфікс із «косинки», а все разом — для книжки. (Обкладинка)

Корінь — в слові вихідний,

Там і перший префікс мій.

Другий — в слові набуття,

Разом — родич відкриття. (Винахід)

Корінь мій знаходиться в ціні,

Префікс дай від оклику мені.

Суфікс — від лінійки чи від зірки,

Разом — результат я перевірки. (Оцінка)

3. Утворіть нові слова за допомогою суфікса:

-от- (а). (Висота, гострота, доброта, повнота, кислота, сліпота, тіснота);

• -ив (а). (Добриво, морозиво, плетиво, печиво, паливо, прядиво, мереживо);

-ощ (і). (Пустощі, хитрощі, лінощі, гордощі, труднощі).

Утворіть нові слова префіксальним способом за допомогою префікса уз-(узбережжя, узбіччя, узвишшя, узголів’я, узлісся).

4. Назвати українські прізвища, утворені за допомогою складання основ чи злиття слів. (Білозір, Білоус, Твердохліб, Сивокінь, Чорновіл, Жовтобрюх, Кривоніс)

5. Утворіть складні слова, одна частина яких пов’язана з водою. (Водогін, водоспад, водонос, водомір, Водохреща, водограй, водотривкий, прісно^ водний, глибоководний, водокачка)

Фразеологія

1. Яких людей характеризують такі фразеологізми?

Величається, як заєць хвостом. В роботі «ох», а їсть за трьох. Торохтить Стеха, як діжка з горохом. Говорить так, ніби три дні хліба не їв. Думкою в небі, а ногами в постелі. Ні за холодну воду не береться. Стоять, як у рота води набравши. Сидить мов на голках.

2. Поясніть значення фразеологізмів.

Давати повний газ, жити на широку ногу, стріляний горобець, голуба кров, білі илями, передати куті меду,,ахіллесова п’ята.

3. Підберіть антонімічні фразеологізми

 

ходити гоголем                                           як у воду опущений

держати хвіст бубликом                         повісити носа

розпустити язика                                      тримати язика за зубами

 нога за ногу                                                 з усіх ніг

вести перед                                                  пасти задніх

схожий, як свиня на коня                       схожий, як дві краплі води

грати першу скрипку                               пасти задніх

як кіт наплакав                                           хоч греблю гати

 

5. Підберіть синонімічні фразеологізми.

1) Загнати на слизьке. (Посадити в калошу, підвести під монастир, підкласти свиню, вкрити мокрім  рядном) 2) Видимо-невидимо. (Кури не клюють, хоч греблю гати, хоч лопатами вигрібай) 3) Сидіти, склавши руки. (Байдики бити, на боці лежати, плювати в стелю, ні за холодну воду не братися, палець о палець не вдарити) 4) Брати ноги на плечі. (П’ятами накивати, змотувати вудки, намазати п’яти салом, дати драла, землі під ногами не чути, дати задній хід)

 5) Ні в сих ні в тих. (Не в своїй тарілці, ні живий ні мертвий, як у воду опущений)

 

6. Назвіть відомі вам фразеологізми про тварин (при потребі вчитель називає тварин).

       Як кіт наплакав, пробіг чорний кіт. Ведмежа послуга, ведмідь на вухо наступив. Вовчий апетит, морський вовк. Заяча душа. Як Сидорову козу, нагадай козі смерть, встигнемо з козами на торг. Як корова язиком злизала. Узяти бика за роги. Конем не наздоженеш. Волам хвости крутити. Пропав ні за цапову душу. Куряча нам’ять. До третіх півнів. Пригрів гадюку за пазухою.

8. Назвіть відомі вам фразеологізми зі словом ніс.

       Зразок: вище ніс, водити за ніс, зарубай собі на носі, не сунь носа до чужого проса, дерти носа, і носом не поведе, Новий рік на носі, комар носа не підточить, утерти носа, залишився з носом, не бачить далі свого носа, тримати ніс за вітром, клювати носом.

docx
Додано
7 грудня 2023
Переглядів
318
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку