Ступені порівняння якісних прикметників

Про матеріал
Презентація містить детальний теоретичний матеріал з теми, різні види вправ, що допоможе при підготовці вчителям до уроку
Зміст слайдів
Номер слайду 1

СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ЯКІСНИХ ПРИКМЕТНИКІВ

Номер слайду 2

Акцентуаційна хвилинка Вимовте слова, правильно їх наголошуючи. Перепишіть слова в зошит, поставивши правильний наголос. Адресний (від адрес), адресний (від адреса), атласний (від атлас), атласний (від атлас), дякувати (складати подяку), дякувати (бути за дяка). Дібравши відповідний іменник, утворіть словосполучення з двома словами (за вибором).

Номер слайду 3

Бесіда. На які групи поділяються прикметники за значенням? Яка особливість присвійних прикметників? Чим відрізняються якісні прикметники від відносних? У словосполученні золотий годинник і золотий характер прикметники належать до однієї групи чи різних? Чому?Чи може прикметник золотий мати форми, у яких ця ознака буде мати більше або менше виявлення?

Номер слайду 4

Повторення вивченого. Виконайте тестування на плат-формі «Всеосвіта» за посила-нням:https://vseosvita.ua/test/hrupy-prykmetnykiv-za-znachennia-472063.html

Номер слайду 5

Якісні прикметники можуть виражати якість предмета більшою чи меншою мірою. Щоб визначити цю міру, треба порівняти кілька предметів з тією самою ознакою: кислий- кисліший-найкисліший; тонкий-тонший-найтонший.

Номер слайду 6

Якісні прикметники мають три ступені порівняння:нульовийвищийнайвищий

Номер слайду 7

Нульовий ступінь -початкова форма якісного прикметника:далекий, солодкий, червоний

Номер слайду 8

Вищий ступіньозначає, що якість якогось предмета більша чи менша,ніж якість іншого предмета.проста формаскладена форма

Номер слайду 9

Проста форма вищого ступеня м’який – м’якший світлий - світліший корінь або основа нульового ступеня-ш-,-іш-

Номер слайду 10

Складена форма вищого ступеня м’який -більш м’який світлий - менш світлийбільш,меншнульовий ступінь

Номер слайду 11

Найвищий ступіньозначає, що якість якогось предмета виявляється в найвищій мірі.проста формаскладена форма

Номер слайду 12

Проста форма найвищого ступеня м’який – найм’якший, якнайм’якший, щонайм’якший.най-,якнай-,щонай-проста форма вищого ступеня

Номер слайду 13

Складена форма найвищого ступеня світлий - найбільш світлий, найменш світлий.найбільш,найменшнульовий ступінь

Номер слайду 14

Наприклад, сильніший за всіх, дорожчий над усе. Найвищий ступінь прикметників можна також утворювати додаванням до вищого ступеня слів: ЗА ВСІХНАД УСЕ

Номер слайду 15

НАЙВИЩИЙВИЩИЙСТУПЕНІ ПОРІВ-НЯННЯ ПРОСТА ФОРМА+Ш, ІШясний-ясніший. СКЛАДЕНА ФОРМА+ БІЛЬШ, МЕНШБІЛЬШ ясний,МЕНШ ясний СКЛАДЕНА ФОРМА+НАЙБІЛЬШ,НАЙМЕНШНАЙБІЛЬШ ясний,НАЙМЕНШ ясний ПРОСТА ФОРМА+НАЙ +Ш, ІШясний - найясніший+ ЩО, ЯКЩОНАЙЧИСТІШИЙЯКНАЙЧИСТІШИЙrrrrr

Номер слайду 16

Складні випадки утворення вищого ступеня порівняння1. Випадання суфіксів: -к- : солодкий-солодший; -ок- : глибокий-глибший; -ек- : далекий-дальший.2. Зміна приголосних: г, ж, з – жч : дорогий-дорожчий; ст – щ : товстий-товщий.

Номер слайду 17

3. Особливий випадок зміни приголосних: високий – вищий; красивий – кращий.4. Утворення від основи іншого слова: гарний – кращий; поганий – гірший; добрий – ліпший; малий – менший. Не всі якісні прикметники можуть утворювати ступені порівняння. Не мають ступенів порівняння якісні прикмет-ники, що вказують на абсолютну ознаку: лисий, глухий, кульгавий, мертвий, босий, голошиїй, німий, голомозий, гнідий.

Номер слайду 18

ЗАБОРОНЕНО ВИКОРИСТАННЯ СЛОВА «САМИЙ»ПОТРІБНО ВЖИВАТИПРЕФІКС НАЙ-НЕ самий кращий, а НАЙкращий;НЕ самий легкий, а НАЙлегший;НЕ самий веселий, а НАЙвеселіший. При утворенні найвищого ступеня порівняння style.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.font. Weightstyle.font. Weightstyle.font. Weight

Номер слайду 19

Правильні форми: Категорично !не можна вживати більш розумніший, менш вдаліший, найбільш відоміший, найменш твердіший.!більш розумний, менш вдалий, найбільш відомий, найменш твердий.style.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 20

Дослідження. У поданих реченнях визначте форми вищого ступеня порівняння. Що є в світі ситніше, прудкіше, миліше над усе? Воля дорожча за життя. Морська миля майже вдвічі довша від кілометра. Свинець важчий за олово. Алюміній більш поширений у природі, ніж залізо.

Номер слайду 21

Дослідження. У поданій поезії визначте форми найвищого ступеня порівняння. Найогидніші очі холодні, Найгрізніше мовчить гроза, Найнікчемніші дурні вельможні, Найпідліша брехлива сльоза. Найпрекрасніша мати щаслива, Найсолодші кохані вуста, Найчистіша душа незрадлива, Найскладніша людина проста. В. Симоненко

Номер слайду 22

Завдання 1. Утворіть від поданих прикметників вищий і найвищий ступеніЗразок. широкий – ширший, більш широкий, найширший, найменш широкий. Високий, довгий, темний, корисний, великий, чистий.

Номер слайду 23

Завдання 2. Випишіть ті прикметники, від яких можна утворити ступені порівняння Шкільний, цікавий, елегантний, сосновий, материнський, світлий, корисний, помаранчевий, різкий, убогий, предобрий, тонкий, синенький, акуратний, сліпий, добрий, легкий, яскравий, жовтуватий, розумний, охайний, підземний, зрозумілий, упертий, вчорашній, малий, ведмежий, уважний.

Номер слайду 24

Перевірмо себе!Цікавий, елегантний, світлий, корисний, різкий, тонкий, акуратний, добрий, легкий, яскравий, розумний, охайний, зрозумілий, упертий, малий, уважний.

Номер слайду 25

Завдання 3. Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників, якщо це можливо. Сліпий, малий, вузький, кам’янистий, швидкий, молодий, стрункий, невістчин, дорогий, важкий, козацький, товстий.

Номер слайду 26

А Найбільший, наймудріший, 1. Проста форма найдотепніший. вищого ступеня. Б Найбільш досконалий, 2. Складена форма найменш цікавий. вищого ступеня. В Молодший, більший, 3. Проста формакращий. найвищого ступеня. Г Більш відомий, менш 4. Складена формаавторитетний. найвищого ступеня. Завдання 4. Установіть відповідність між якісними прикметниками та їх ступенем порівняння.

Номер слайду 27

1. Тихесенький, рідний , босий, сталевий.2. Сильніший, корисний, добріший, найдальший. 3. Старезний, великий, широкий, поганий.4. Найдорожчий, самий гарний, більш теплий, найдальший. Гра «Четверте зайве»

Номер слайду 28

Перевірмо себе!1. Тихесенький, рідний , босий, сталевий.2. Сильніший, корисний, добріший, найдальший. 3. Старезний, великий, широкий, поганий.4. Найдорожчий, самий гарний, більш теплий, найдальший.

Номер слайду 29

Робота в парах. Відредагуйте речення. Поясніть помилки Він самий найкращий у групі. Ранковий рейс менш зручніший. Найбільш цікавішою була розповідь Наталі. Це слово вживається у більш вужчому значенні. Гепард – сама швидка тварина. Сталь більш міцніша, ніж мідь. Мої батьки самі найкращі. Усім відомо, що материнська любов – сама безкорисливіша. Найбільш найдорожча для мене моя сім’я. Мама – моя сама вірна порадниця. Найбільш улюбленіше заняття у нас з татом - розгадування кросвордів. Найсолодкий сон – під бабусину казку.

Номер слайду 30

Перевірмо себе!Він найкращий у групі. Ранковий рейс менш зручний. Найбільш цікавою була розповідь Наталі. Це слово вживається у вужчому значенні. Гепард – найшвидша тварина. Сталь більш міцна, ніж мідь. Мої батьки найкращі. Усім відомо, що материнська любов – найбезкорисливіша. Найбільш дорога для мене моя сім’я. Мама – моя найвірніша порадниця. Найбільш улюблене заняття у нас з татом - розгадування кросвордів. Найсолодший сон – під бабусину казку.

Номер слайду 31

Розподільна робота Розподіліть прикметники у три колонки: 1) відносні прикметники; 2) якісні прикметники, що мають звичайну форму; 3) якісні прикметники, що виявляють ознаку різною мірою (більшою або меншою). Вагоміший, найменований, апельсинова, елементарніший, синій, чужа, тонке, старша, обізнаний, уступчастий, розумна, найдовше, активніший, об’ємне, напружений, життєва, найвища, економічніший, італійське, краще, радісніший, йотований, акуратніший, ізольована, свіжіше, найдавніша, ідеальний, авторитетніша. Ключ: Підкресливши першу літеру, відтворіть народне прислів’я. (На чужій стороні і весна не красна)

Номер слайду 32

Гра «Відремонтуй речення»Перепишіть, від поданих у дужках прикметників утворіть вищий чи найвищий ступені порівняння. Добре ім’я (дороге) за великі багатства, а доброзичливість (цінна) за срібло та золото. Для того, хто деревце посадив, земля стає і (близька), і (рідна). Твій ранок, земле, усе (ясний), усе (гарячий) розмах твій.

Номер слайду 33

Перевірмо себе!Добре ім’я дорожче за великі багатства, а доброзичливість цінніша за срібло та золото. Для того, хто деревце посадив, земля стає і ближча, і рідніша. Твій ранок, земле, усе ясніший….

Номер слайду 34

Робота в групах. Редагування «Знаю я…»Виправте помилки у рекламних текстах 1-ша група: Не можете викупати малюка без сліз? Мило «Карапуз» для дітей саме безпечне і не щипає оченята! Підходить навіть для найніжнішішої шкіри. Ми використовуємо лише натуральну найоливковішу олію та найбільш натуральніший барвник.2-тя група: Волосся втратило блиск і випадає? Шампунь «Ромашка» - найпречудовіший засіб від усіх проблем. Ваше волосся стане більш довшим, найпухнастим і самим привабли-вим. З ним волосся блондинок стане ще білявішим. Акція: великіша пляшка за ту саму ціну!

Номер слайду 35

Перевірмо себе!1-ша група: Не можете викупати малюка без сліз? Мило «Карапуз» для дітей найбезпечніше і не щипає оченята! Підходить навіть для найніжнішої шкіри. Ми використовуємо лише натуральну оливкову олію та найбільш натуральний барвник.2-тя група: Волосся втратило блиск і випадає? Шампунь «Ромашка» - пречудовий засіб від усіх проблем. Ваше волосся стане довшим, пухнастішим і найбільш привабливим. З ним волосся блондинок стане ще білішим. Акція: найбільша пляшка за ту саму ціну!

Номер слайду 36

Домашнє завдання (за вибором)Виписати із будь-якого джерела 4 речення з неправильно вжитими формами ступенів порівняння прикметників. Списати текст реклами, підкреслити прикметники, вказати ступінь порівняння. Скласти власну рекламу обраного продукту, використовуючи різні ступені порівняння прикметників.

pptx
Додано
8 грудня 2023
Переглядів
4024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку