Педагогічна рада на тему «Формування в учнівської молоді ціннісних життєвих навичок, цінностей громадянського суспільства в умовах Нової української школи» 28.12.2021
Ірина ДРІГО - заступник директора з навчально-виховної роботи
Перед будь-якою державою, а, особливо, перед тією, що намагається розбудувати свою незалежність стоїть безліч різноманітних проблем: політичного, економічного, соціального характеру. Алі є одне завдання без якого усі інші втрачають сенс, бо саме воно і є вирішальним фактором існування країни. І завдання це - виховання, духовно багатої особистості, гідного громадянина - патріота своєї держави, особистості, здатної до саморозвитку та самовдосконалення.
Практично у всіх законодавчих та нормативних документах (Закон про освіту, Національна доктрина розвитку освіти, Концепція виховання дітей та молоді у національній системі освіти та ін.) саме виховання моральності визначається як одне з головних завдань освітнього процесу. Адже дати учневі запас знань і, навіть навчити його цей запас майстерно поповнювати та використовувати у власній життєдіяльності необхідно, але недостатньо. Слід обов'язково прищепити йому певні моральні цінності, спираючись на які, він зможе будувати власне життя з найбільшою користю як для себе, так і не завдаючи шкоди оточуючим. Зараз багато приділяється уваги пошуку нової моральної стратегії як у суспільних, державних структурах так і в родині, але моральні цінності свого значення набувають тоді, коли вони стають надбанням більшості, включаються в практичні відносини людей, проникають у їхню свідомість і почуття, стають частиною їхньої життєдіяльності. Тому формування ціннісних орієнтацій мусить бути невід'ємною частиною сучасного освітнього процесу.
Справжнє виховання – глибоко національне за сутністю, змістом і характером. Адже нація – це насамперед система різноманітних природних, психічних, та історично обумовлених ознак певної культурно-історичної спільності людей. Національне виховання – конкретна історичний вияв загальнолюдського гуманістичного та демократичного виховання, що забезпечує етнізацію дітей як необхідну складову їх соціалізації. Саме воно формує з дітей носіїв національної культури, продовжувачів справ батьків та дідів. Діти повинні усвідомити головну моральну цінність – належність до своєї Батьківщини, до її минулого, сьогодення та майбутнього. А як наслідок цього розуміння – використання своїх громадянських прав, сумлінне виконання громадянських обов’язків, відповідальність за збереження духовного, матеріального, культурного надбання нашої держави
Щоб вирішити одну з основних проблем освіти - виховати людину моральну, творчу, здатну до побудови власної життєдіяльності й громадянина своєї країни, необхідно кардинально змінити підходи до формування моральності, ціннісних орієнтацій особистості, сформувати в ній потребу керуватися цими ціннісними орієнтаціями в реальному житті, на що і повинен бути спрямований весь виховний процес у сучасних закладах освіти.
При плануванні виховної роботи на 2021/2022 навчальний рік були враховані рекомендації МОН України « Деякі питання організації виховного процесу у 2021/2022 н.р. щодо формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок», в яких чітко визначено, що в Новій українській школі виховний процес є невід'ємною складовою освітнього процесу та спрямований на формування: ( вставка 1).
Національно- патріотичне виховання – один із основних векторів діяльності українського суспільства. В закладі розроблено та затверджено педагогічною радою Стратегію національно-патріотичного виховання,в річному плані роботи закладу та планах класних керівників передбачено заходи щодо національно-патріотичного виховання учасників освітнього процесу.
Окремою структурою нашого закладу є заклад «Центр військово-патріотичного виховання та допризовної підготовки» «Звитяга» однією із цілей якого є: здійснення на належному рівні національно-патріотичного виховання молоді.
Виступ: Іщенко С.М.- завідувачка відділенням медико-санітарної підготовки
Слободяник Ж.А. – вчитель початкових класів (про національно-патріотичне виховання здобувачів освіти школи І ступеня)
Перший етап із чого потрібно починати формувати життєві цінності - культура спілкування. Низький рівень культури спілкування, нездатність розуміти один одного негативно впливають на самопочуття людей, негативно позначаються на їхніх успіхах, праці, навчанні, повсякденних життєвих ситуаціях. Це вимагає певних змін у позиції педагога з питань побудови різних форм спілкування з учнями. Саме із цього починається формування духовного світу людини й дуже багато у формуванні етики спілкування залежить від особистості педагога, котрий повинен уміти будувати взаємовідносини з дітьми на основі діалогу, підходити до них з "оптимістичною гіпотезою", вірою в кращі якості дитини в її духовне вдосконалення.
Цей етап дуже важливий для молодших школярів. Діти цієї вікової категорії дуже сприятливі до морально-етичного впливу і особливо до норм поводження, спілкування, мовного етикету, культури взаємин. Дуже часте самопочуття дитини його психо-емоційний стан замкнуто на особистість учителя. А саме в дитинстві закладаються ті риси особистості, що будуть визначати її в майбутньому не тільки як суб'єкта спілкування, але й будуть сприяти виробленню адекватного відношення до світу й до самого себе, стануть основою цінністно-орієнтовної діяльності. І саме від учителя, від його такту й майстерності залежать навички дитини в осмисленні й оцінюванні своїх і чужих дій, в усвідомленні дійсності, виробленні адекватної оцінки й самооцінки.
Виступ: Бондаренко Л.В. – вчитель початкової школи ( почуття доброти, милосердя, толерантності, турботи, справедливості, шанобливого ставлення до сем'ї, відповідальності за свої дії)
Одним із спрямувань виховного процесу є формування усвідомленої потреби в дотриманні Конституції та законів України, нетерпимості до їх порушення,проявів корупції та порушень академічної доброчесності.
Виступ: Костерєва В.О. – голова ШМО класних керівників, вчитель англійської мови
З метою забезпечення конституційних прав та свобод дитини, гарантій з охорони дитинства, гарантій з охорони дитинства, реалізації прав дітей на освіту, безпечне для життя і здоров'я середовище , збереження та зміцнення здоров'я підростаючого покоління Указом Президента України від 25 травня 2020 року №195 схвалена Національна стратегія розбудови безпечного та здорового середовища у новій українській школі. Для підвищення готовності педагогічних працівників до створення безпечного освітнього середовища педагоги закладу пройшли курси «Вчимося жити разом», «Основи здоров'язбережної компетентності», «Протидія та попередження булінгу в закладах освіти», «Психологія стресу та способи боротьби з ним». Велика робота з даної проблеми проводиться соціальним педагогом-психологом закладу Белухою Інною Олександрівною.
Виступ соціального педагога, психолога Белухи І.О.
Про формування культури та здорового способу життя, екологічної культури і дбайливого ставлення до довкілля доповість педагог-організатор Бублик Аліна Олександрівна.
Виступ педагога-організатора Бублик А.О.
Формування ціннісних життєвих навичок дитини довготривала та копітка робота, плануючи здійснюючи яку педагогу необхідно враховувати особливості вихованця.
Розуміння й використання у власній діяльності життєвих навичок має загальнодержавне значення, бо це і умова конструктивного рішення загальних проблем світової цивілізації, і збереження екологічно чистого середовища і рішення міжнаціональних і релігійних конфліктів.
Використання життєвих навичок має також велике значення у житті кожної окремої людини, бо саме система цінностей, яка сформована як життєві навички вихованців є регулятором поводження людини, визначає рівень відношення її до культурної спадщини всіх націй її народів, усуває напруження у відносинах між людьми, розкриває можливості людини, стимулює її милосердя та добродійність.
Проєкт рішення педагогічної ради «Формування в учнівської молоді ціннісних життєвих навичок, цінностей громадянського суспільства в умовах Нової української школи»
1. Адміністрації закладу сприяти педагогічним працівникам з метою підвищення готовності до створення безпечного освітнього середовища проходити онлайн-курси, навчальні модулі з питань компетентнісного навчання і створення безпечної дружнього до дитини середовища.
Постійно
до 01. 03.2022
2.2 Висвітлити на сайті закладу матеріали педради «Формування в учнівської молоді ціннісних життєвих навичок, цінностей громадянського суспільства в умовах Нової української школи»
до 05.01.2022 р.
3. Шкільному методичному об'єднанню Розробити план заходів щодо формування в учнівської молоді ціннісних життєвих навичок, цінностей громадянського суспільства в умовах Нової української школи формування життєвих навичок для активного громадянства в умовах нових стандартів освіти
МО класних керівників до 01.04.2022 р.
4. Класним керівникам, педагогу-організатору закладу:
4.1 З метою формування в дітей життєвих навичок, уміння протистояти ризикам і загрозам здійснювати профілактичні заходи, спрямовані на підвищення психолого-педагогічної компетентності батьків, формування у них свідомого відповідального ставлення до виконання обов'язків, пов'язаних з утриманням, вихованням та освітою дітей.
Протягом навчального року
4.2 Створювати умови для діяльності органів учнівського самоврядування на принципах добровільності, самостійності, реальних повноважень, що сприятиме розвитку особистісного потенціалу дитини, формуванню її духовно-моральних якостей, ініціативності, активної громадської позиції.
Постійно
4.3 Забезпечувати використання сучасних форм учнівської діяльності,інноваційні підходи (проектну діяльність, благодійні акції, волонтерську та просвітницьку діяльність), залучати до роботи в учнівських проектах.
Постійно
4.4 Впроваджувати в систему позаурочної виховної діяльності інноваційні форми і методи, тренінги, які забезпечують ефективність формування в учнівської молоді ціннісних життєвих нвичок, цінностей громадянського суспільства.
Постійно
4.5 Надавати методичну допомогу батькам з формування і розвитку в дітей позитивного ціннісного ставлення до суспільства, держави, народу.
5. Психологу, соціальному педагогу закладу Белусі І.О.:
5.1 продовжити здійснювати психолого-педагогічну діагностику розвитку, моральної та громадянської вихованості учнів і коригування відповідно до результатів аналізу організації виховного процесу.
Постійно
5.2 Посилити індивідуальну корекційну роботу з дітьми, які мають агресивну поведінку.
Протягом року
5.3 Проводити профілактичну роботу щодо протидії торгівлі людьми.
Протягом року
5.4 Проводити інформаційно-просвітницькі заходи (тренінги, презентації та інші заходи, зокрема з участю представників органів державної влади та органів місцевого самоврядування, громадськості), спрямованих на формування в учасників освітнього процесу культури недискримінаційної, ненасильницької, безконфліктної комунікації, здорового та безпечного способа життя, навичок збереження власного здоров'я, а також запобігання небезпечної поведінки. Протягом року
6. Психологу, медичному працівнику, вчителю основ здоров'я разом з учнівським самоврядуванням розробляти та розповсюджувати серед учасників освітнього процесу інформаційних матеріалів щодо здорового та безпечного способу життя.
Протягом року
7. Шведенко О.О. на веб-сайті закладу оновлювати розділ «Виховної роботи», в якій висвітлювати інформацію про перебіг проведених заходів та систему роботи з громадянського та національно-патріотичного виховання, напрацювання педагогів, органів учнівського самоврядування із питань громадянського виховання.
Постійно
11. Адміністрації закладу сприяти педагогічним працівникам з метою підвищення готовності до створення безпечного освітнього середовища проходити онлайн-курси, навчальні модулі з питань компетентнісного навчання і створення безпечної дружнього до дитини середовища. Проект рішення педагогічної ради «Формування в учнівської молоді ціннісних життєвих навичок, цінностей громадянського суспільства в умовах Нової української школи»
Відповідальний за підготовку т проведення Дріго І.В.
28.12.2021