Пропоновані матеріали можна використати для оформлення стендів кабінету української мови та літератури, для роздаткових наборів з теорії літератури, для систематизації знань учнів з теорії літератури при підготовці до ЗНО
Роди художньої літератури |
||
Епос |
Лірика |
Драма |
Зображальний рід літератури. Об’єктивне зображення людини у взаємодії з іншими людьми, подіями, явищами. Прозова форма. |
Виражальний рід літератури. Зображення людини через відтворення її почуттів, переживань, роздумів. Здебільшого віршова форма. |
Зображальний рід літератури. Зображення людини в дії, в конфлікті, в розмові. Здебільшого прозова форма |
Основні жанри |
||
|
|
Трагедія Комедія Власне драма
|
Основні жанри ліро-епосу:
|
|
|
Драматична поема поєднує прикмети усіх трьох родів. |
Лексика художнього твору |
||
Архаїзми |
Слова, що застаріли або зовсім вийшли з ужитку |
За кражу, за войну, за кров, Щоб братню кров пролити, просять І потім в дар Тобі приносять З пожару вкрадений покров. (Т.Шевченко) |
Неологізми |
Нові слова і вирази в мові |
Сестру я Вашу так любив, - Дитинно, злото цінно. (П.Тичина) |
Діалектизми |
Слова, які вживаються лише на певній території |
Мовлення героїв повісті «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського |
Жаргонізми |
Слова умовної мови, що найчастіше вживають представники певних верств населення |
Мова Голохвостого і Проні у комедії «За двома зайцями» М.Старицького |
Фоніка – це сукупність звукових засобів художньої мови |
||
Алітерація |
Зумисно надмірне повторення однакових приголосних звуків з метою створити звуковий образ зображуваного або посилити інтонаційну виразність мови |
Стихли струни, стихли співи, Срібні співи серенад, - Срібно стеляться сніжинки – Спить самотній сад. (В.Кобилянський) |
Асонанс |
Зумисно надмірне повторення голосних звуків для посилення милозвучності мови. |
Та забіліли сніги, забіліли білі, Ще й дібровонька. Та заболіло тіло, бурлацькеє біле, Ще й головонька. (Народна пісня) |
Троп – слово чи вираз, ужиті в переносному значенні
|
||
Порівняння |
Пояснює ознаки одного явища чи предмета за допомогою іншого, чимось схожого на нього |
На людське серце свічка є подібна. (Б.-І.Антонич) |
Епітет |
Художнє означення, яке образно чи емоційно розкриває ознаки певного явища |
Іще пташки в дзвінких піснях блакитний день купають. (П.Тичина) |
Оксиморон |
Свідоме поєднання різко протилежних понять, які логічно ніби виключають одне одного, але насправді разом дають нове уявлення |
Любове грізна! Світла моя муко! І радосте безрадісна моя… (В.Симоненко) |
Метафора Різновиди: |
Ознаки одного явища переносяться на інше за подібністю між ними |
Реве та стогне Дніпр широкий. (Т.Шевченко) |
|
|
Косарів ідуть ключі. (А.Малишко) |
|
Перенесення властивостей живих істот на предмети, явища природи чи абстрактні поняття, оживлення їх |
Ніч темна людей всіх потомлених скрила Під чорні широкії крила… (Леся Українка) |
|
Конкретне інакомовне зображення предмета чи явища, що заміняє собою абстрактне поняття чи думку |
Біда вівцям, де вовк пастушить |
|
Предметний або словесний знак, опосередковано, умовно виражає сутність певного явища |
На колимськім морозі калина Зацвітає рудими слізьми. Неосяжна осонцена днина, І собором дзвінким Україна Написалась на мурах тюрми… (В.Стус) |
Метонімія
Різновиди: |
Перенесення назви з одного явища на інше, що перебуває з ним у певному зв’язку |
Коли б мені, Боже, неділі діждати, Неділі діждати, на рушничку стати… (Маруся Чурай) |
|
Вживання однини замість множини і навпаки, визначеного числа замість невизначеного, видового поняття замість родового і навпаки |
Кругом Січі Запорожжя Москаль облягає. (Народна пісня) |
|
Художнє перебільшення якихось рис людини, предметів або явищ з метою показати їхню велич, розмах, виявити до них захоплення або презирство |
Так ніхто не кохав. Через тисячі літ Лиш приходить подібне кохання… (В.Сосюра) |
|
Художнє применшення ознак якогось явища з метою показати його мініатюрність, підкреслити презирливе чи лагідне ставлення до нього |
Ой стежечка Мов ниточка Манюсінька, Тонюсінька. (А.Казка) |
|
Вживання власних імен, зокрема імен літературних персонажів, замість загальних назв |
Воздвигне Вкраїна свойого Мойсея, - Не може ж так буть! (П.Тичина) |
|
Слова чи вирази, вжиті замість слів з неприємним, непристойним або забороненим змістом |
Завершити життя – умерти Ухилятися від істини – брехати |
|
Ім’я, предмет або явище називають не прямо, а у формі опису їхніх істотних рис |
Лягло костьми (загинуло) людей муштрованих (солдатів) чимало. (Т.Шевченко) |
Іронія
|
Глузливо-критичне ставлення до зображуваного |
На козаку бідному нетязі сап’янці (дорогі чоботи) – Видко п’яти і пальці. («Дума про козака Голоту») |
Сарказм |
Особливо дошкульна викривальна насмішка, вияв крайньої ненависті й зневаги до зображуваного |
Слава! Слава! Хортам, і гончим, і псарям, І нашим батюшкам-царям Слава! (Т.Шевченко)
|
Синтаксичні фігури – це своєрідна синтаксична побудова фраз для посилення виразності й емоційності мови та уникнення одноманітності |
||
Інверсія |
Незвичайна розстановка слів у реченні для того, щоб найбільш значуще слово особливо підкреслити, звернути на нього увагу або увиразнити ритмізованість фрази |
Полюбила чорнобрива Козака дівчина. (Т.Шевченко) |
Анафора |
Повторення на початку віршових рядків, строф або речень чи розділів (у прозі) однакових слів чи синтаксичних конструкцій |
Без милого батько, мати – Як чужії люди, Без милого сонце світить- Як ворог сміється, Без милого скрізь могила. (Т.Шевченко) |
Епіфора |
Повторення однакових слів чи синтаксичних конструкцій у кінці віршованих рядків, строф чи речень, розділів (у прозі) |
Вміла мати брови дати, Карі оченята, Та не вміла на сім світі Щастя-долі дати. (Т.Шевченко) |
Симплока |
Поєднання анафори з епіфорою |
Чи я в лузі не калина була? Чи я в лузі не червона була? (Народна пісня) |
Антитеза |
Особливо підкреслене протиставлення протилежних життєвих явищ, понять, думок |
Усі ми в золоті і голі. ((Т.Шевченко) |
|
Суміжне (парне) – римування у строфі першого рядка з другим, а третього з четвертим (аабб). За тобою завше будуть мандрувати (а) Очі материнські і білява хата. (а) І якщо впадеш ти на чужому полі, (б) Прийдуть з України верби і тополі. (б) (В.Симоненко) |
Перехресне – римування першого рядка з третім, а другого з четвертим (абаб). Васильки у полі, васильки у полі, (а) І у тебе, мила, васильки з-під вій, (б) І гаї синіють ген на видноколі, (а) І синіє щастя у душі моїй. (б) (В.Сосюра) |
|
Кільцеве – римування першого рядка з четвертим, а другого з третім (абба) Ярій, душе! Ярій, а не ридай. (а) У білій стужі серце України. (б) Ати шукай – червону тінь калини (б) На чорних водах – тінь її шукай. (а) (В.Стус) |
Розміри в силабо-тонічному віршуванні
Хорей _ |
Двоскладова стопа з наголосом на першому складі |
Ямб _ |
Двоскладова стопа з наголосом на другому складі |
Пірихій |
Службова двоскладова стопа з обома ненаголошеними складами |
Спондей _ _ |
Службова двоскладова стопа з обома наголошеними складами |
Дактиль _ |
Трискладова стопа з наголосом на першому складі |
Амфібрахій _ |
Трискладова стопа із наголосом на другому складі |
Анапест _ |
Трискладова стопа із наголосом на третьому складі |
Бакхій |
Службова трискладова стопа з трьома ненаголошеними складами |