Тема. МАТЕРИКИ, ОКЕАНИ І ЧАСТИНИ СВІТУ
Мета: навчати учнів користуватися картою; ознайомити з поняттями «материки» й «океани»; учити показувати на карті материки й океани; розвивати мовлення, мислення; вчити складати комп’ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати інтерес до географічних знань.
Хід уроку
І. Організація класу.Кольороий тиждень . День синій…
2. Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
3. Фенологічні спостереження (повідомлення учениці)
«Як почуває себе ненька Україна?»
- А яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Які свята, прикмети?
А от тему сьогоднішнього уроку ви дізнаєтеся, коли виконаєте вправу «Дешифрувальник»
Т А Е К И Р И М
3 2 4 7 8 5 6 1
ТИ ЧАС ТУ СВІ НИ
Отже, тема нашого уроку…
Вирушаємо у подорож.. а на чому??
Робота в групах
Гра-географічне завдання «Вісім сторін світу»
4 клітинки на СХ
3 клітинки на ПД
10 клітинок на ПД ЗХ
5 клітинок на ЗХ
5 клітинок на ПД СХ
19 клітинок на СХ
5 клітинок на ПН СХ
5 клітинок на ЗХ
10 клітинок на ПН ЗХ
4 клітинки на ЗХ
3 клітинки на ПН
Сьогодні ми здійснимо кругосвітню подорож .
Дізнаємося який корабель прийде перший , а якому потрібна буде допомога і хто буде кричити SOS!
Зупинка – порт «ЕРУДОВАНИХ»
1 Кросворд
Зупинка – порт « Океанічний»
1 Мозковий штурм
Пригадайте, що и знаєте про океани.
Що таке Світовий океан? ( Світовий океан- це великий водний простір Землі. Найбільшими частинами Світового океану є- Тихий, Атлантичний, Індійський, Північно-Льодовитий, Північний океани. Це найбільші водойми на планеті. Вода в них сольона.
2 Робота в парах . с 108
Розгляд діаграм
3. Повідомлення учні в про океани
Тихий океан
Це найбільший океан. Він займає майже таку територію, як усі океани, що разом узяті. Вперше його відкрив мандрівник-португалець Фернан Магеллан у 1520 році. Тихий океан омиває понад 50 країн світу. На дні тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану – Марсіанська, глибина якої сягає 11022 метри..
Тихий океан має найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. У воді росте 380 видів зелених, бурих і червоних водоростей. У водах океану відомо 2000 видів риб. Це оселедець, сардина, скумбрія, сайра, лосось, тріска, тунець, камбала. Налічується понад 6000 видів молюсків, мідій, устриць, кальмарів, восьминогів. Тут є велетенські краби, морські черепахи, змії.живуть кити, тюлені, моржі, котики.
На дні Тихого океану виявлені родовища нафти і газу.
Індійський океан
За розмірами він посідає третє місце. Це найтепліший океан, тому тут дуже багатий світ рослин і тварин. В Індійському океані зустрічаються зарості бурих, зелених та червоних водоростей. Тут є дуже багато видів риб: сардинела, тунець, скумбрія, акула, скат.
У прибережних водах є безліч коралів, морських зірок, черепах, китів, дельфінів, трапляються крокодили.
Цей океан відомий запасами нафти, газу, залізних і мідних руд.
Атлантичний океан
Цей океан – найтепліший і найсолоніший серед інших. Він є другий за розміром. В Атлантичному океані виловлюють до 35 % світового вилову риби. Тут водиться скумбрія, тріска, сардина, меч-риба, безліч китів.
Із птахів – альбатроси і фрегати.
На дні Атлантичного океану відкриті родовища нафти і газу.
Північний Льодовитий океан
Найменший із океанів – Північний Льодовитий океан. Довгий час цей океан називали морем. Океан розташований на півночі Землі, і майже вся його поверхня вкрита льодом – ось звідси і назва.
Цей океан є найхолоднішим, тому і рослинний та тваринний світ тут не є таким різноманітним. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус. Водяться раки, медузи, оселедець, тріска, камбала, морський окунь.
На островах існують колонії моржів і тюленів. Поблизу узбережжя живуть білі ведмеді.
Південний океан
Однак, на багатьох географічних картах окремо вказано Південний океан, і, найімовірніше, ця назва остаточно приживеться вже незабаром. Незважаючи на те, що його води дуже холодні, тут мешкає безліч живих істот. рибережні його води, що безпосередньо омивають береги Антарктиди, взимку замерзають. У Південному океані одночасно дрейфує від 100 до 200 тисяч айсбергів
( СПІЛЬНЕ: океани – це частина світового океану, що обмежена сушею; вода в океанах солона.
РІЗНЯТЬСЯ океани розмірами, тваринним і рослинним світом.
4 Робота в зошиті ст 42 №1 2
Зупинка- порт «Материковий »
1 Проблемне запитання
Розгляньте фізичну карту півкуль. Що поділяє безмежні води океану на частини?( ділянки суходолу)
2 .Робота зі схемою «Материки»
3. Робота з фізичною картою півкуль.( вміти знаходити материки)
4. Робота з діаграмою.
Який материк найбільший- найменший.
Зупинка – порт «Музичний»
Зупинка – порт «Острівний»
1 Вправа «Займи позицію» Ст 109
Що таке острів, півострів?
Найбільший півострів ?( Аравійський) острів? (Гренландія)
Знайдіть на карті.
Який острів і півострів є в Україні? ( Березань, Зміїний, Кримський)
2 Робота в зошиті
Капітан - головна особа на судні. Він веде бортовий журнал, записуючи туди найважливішу інформацію під час подорожі. Зараз кожен з вас самостійно заповнить свій бортовий журнал-робочий зошит
3 Інформаційне повідомлення.
Весь суходіл поверхні Землі поділяють не лише на материки , а й на частини світу. Їх часто плутають. Можливо, тому, що частин світу, як і материків, шість. Поняття «материки» і «частини світу» різні за змістом і за часом виникнення.
Люди стали значно раніше ділити суходіл на частини світу, ніж на материки. Частини світу- це ділянки суші, виділені вченими на основі знань про історію культуру, географію цих районів Землі. Кількість частин світу змінювалася залежно від того як людина , вивчаючи планету, відкривала щодалі нові й нові землі. Зараз виділяють шість частин світу: Європа, Азія, Америка, Африка, Австралія, Антарктида.
( показати на карті Частини світу)
Зупинка – порт «Картографічний» (робота з картою ст 58-59)
VІІ. Підсумок уроку
- Ось і повернулись ми із мандрівки. Вам сподобалося?
- В яких океанах ми побували?
Молодці, діти. Ви гарно попрацювали і дізнались багато цікавого про океани. А саме… (
Бесіда про значення океанів для людей.
А яке значення мають океани для людства?
1. Океан нас годує.
2. Океани і моря дають кисень, яким ми дихаємо.
3. Із дна морів добувають корисні копалини.
4. Вода океанів та морів є транспортним шляхом.
Бесіда екологічного спрямування.
А ще Світовий океан впливає на погоду Землі. Він ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує тепло, вологу. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар.
Отже, без Світового океану не було б життя на Землі
Оцінювання учнів( учні рахують кількість фішок, отриманих напротязі всього уроку)