Урок з інтегрованого курсу ЯДС 4 клас
Тема. Погода. Прогноз погоди.
Мета. Розширити в учнів уявлення про погоду, про значення передбачення погоди для життя людей; удосконалювати вміння спостерігати і фіксувати зміни елементів погоди, повторити правила поведінки під час грози; розвивати пізнавальний інтерес, уміння міркувати, аналізувати, порівнювати, робити висновки; прищеплювати учням бажання пізнавати природу Землі.
Очікувані результати навчання:
учні пояснюють значення прогнозу погоди для людей і розповідають про його використання у власному житті;
спостерігають і фіксують зміни елементів погоди( температуру повітря, вітру, хмарності, опадів;)
застосовують знання для спостереження за погодою.
Обладнання. Презентація, класний календар природи, термометр, барометр, картки із завданнями для груп, кубики Блума, іграшковий мікрофон, підручник автор Наталя Будна Тернопіль «Навчальна книга - Богдан».
Хід уроку
І. Організаційна частина. Слайд 1,2
1.-Покажіть,з яким настроєм ви прийшли на урок (діти показують мімікою).
-Чи готові ви спостерігати?(дивляться у «бінокль»)
-Чи готові слухати?-Так!(прикладають долоні до вух , погладжуючи їх)
-Чи готові писати?-Так!(ляскають в долоні)
-Чи готові міркувати?-Так!(гладять голову)
-Ви готові до уроку ЯДС-Так!(розводять руки в сторони, обіймають себе.)
2.Вправа «Мікрофон»
-Продовж фразу : «Якби я була приридним явищем, я б хотіла бути …( вітром, дощем, туманом…»
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Хвилинка фенологічних спостережень
Спостереження за погодою протягом тижня :
-Який день був найбільш холодним?
-Чи були опади за цей проміжок часу?
-Яка переважає погода?
-Які зміни сталися у природі?
(Чергові учні за допомогою сигнальних карток - заповнюють класний куточок природи, роблять повідомлення.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
Учні класу діляться на 4 групи: Зима, Весна, Літо, Осінь. Слайд 3
Правила роботи у групі
1.Піднімати руку.
2.Слухати,не перебиваючи.
3.Не переговорюватись із сусідами.
4.Брати активну участь у всьому. Слайд 4
Проблемне запитання
-Діти, а чи замислювалися ви коли-небудь над такими запитаннями:
Чи потрібно сьогодні брати парасольку?
Чи одягати зранку шапку?
Яку куртку потрібно одягати виходячи на прогулянку?
Більшість із нас перед тим, як зранку піти з дому, обов’язково цікавиться погодою на день. Адже нікому не хочеться мокнути під дощем без парасолі чи мерзнути під час сильної заметілі. А чи знаєте ви, як саме визначаються і прогнозуються погодні умови?
- Сьогодні на уроці ми з'ясуємо, які показники допоможуть охарактеризувати погоду, як зміни погодних умов впливають на поведінку тварин, яке значення мають прогнози погоди для економіки країни та особисто для вас. Отже, згадаємо, які показники визначають погоду?
Розгадування кросворду Слайд 5
П -повітря
О-опади
Г-гроза
О-ожеледиця
Д-дощ
А-атмосфера
-Куди ступиш — всюди маєш, Хоч не бачиш, а вживаєш . (повітря)
-Як одним словом назвати: дощ, мряка ,сніг, град ,туман, роса, іній, паморозь. ( Опади)
- У річці купалася, у хмарі ховалася,
Від блискавки-грому полинула додолу.
На землю спустилася — на сто крапель розбилася. (Гроза)
- Вся дорога вкрита льодом -
Дуже слизько пішоходам .
І для транспорту біда -
Небезпечна тут їзда. (Ожеледиця)
Мене просять і чекають,
А як прийду — утікають. (Дощ)
. Я – прозора і важлива,
Нехтують несправедливо,
Бо у мені гази є,
Кожен з них життя дає. ( Атмосфера)
ІІІ. Первинне сприймання і усвідомлення нового матеріалу
Слайд 6
Погода - це стан нижнього шару повітря у даній місцевості та у даний час.
Вправа «Мозковий штурм» поетапне заповнення схеми на дошці.
Слайд 7
2.-Усі ми, вирушаючи до школи, на роботу, цікавимося, якою буде погода. Виглядаємо у вікно, є опади чи немає, дивимося на термометр — холодно чи тепло, намагаємося передбачити, який буде день.
Всі ці показники можуть змінюватися у часі та у просторі. Це означає, якщо в одній місцевості сухо, тепло і сонячно, то за кілька десятків кілометрів від неї може бути холодно і волого.Все залежить від того,в якому тепловому поясі Землі ми перебуваємо. Слайд 8
Вправа «Мозковий штурм» поетапне заповнення схеми на дошці.
-Синоптики на метеостанції проводять спостереження за всіма явищами природи : швидкістю та напрямком вітру, хмарністю, температурою повітря, атмосферним тиском. І визначають стан погод.и на завтрашній день ,на наступний тиждень, і навіть на декілька місяців вперед.
3.Пригадаймо,як утворюються хмари.
Вода випаровується з поверхні водойм.Водяна пара піднімається високо вгору і охолоджується,утворюючи краплинки води чи кристалики льоду.З них і утворюються хмари.Отже,хмари-це скупчення завислих у повітрі і на певній висоті від поверхні Землі дрібних крапель води або кристаликів льоду.
Хмари бувають різні за формою:перисті,шаруваті,купчасті.У них можна розрізнити освітлену білу частину й темну.
Хмарність впливає на температуру повітря .У хмарний день прохолодніше,тому що хмари поглинають значну кількість сонячних променів.Разом з тим,вони затримують тепло,яке йде від землі. Слайд 9
Вправа «Мозковий штурм» поетапне заповнення схеми на дошці.
4.Опади-це вода у рідкому або твердому стані,що випала з хмар чи безпосередньо з повітря.З хмар випадаютьдощ,сніг ,град,а безпосередньо з повітря- туман,роса,іній. Слайд 10
5.Пригадайте,як утворюється вітер?
Переміщення повітря вздовж поверхні Землі називають вітром.Вітер характеризується силою і напрямом.Залежно від напрямку,вітер називають південний,північний,західний,східний.
Під час легенького вітерця хитаються лиш верхівки дерев,під час помірного вітру-гілки дерев.Дуже сильні вітри(урагани,шторми)рухаються з великою швидкістю. Вони зривають дахи з будинків, виривають дерева з корінням, можуть завдати значних руйнувань.
Вітри з океанів переносять вологу далеко вглиб материків. Гори затримують вітри.
Ожже, зміни погоди пов’язані з кількістю сонячного тепла,що отримує земна поверхня, переміщенням повітря, з обертанням Землі навколо своєї осі і Сонця.
Слайд 11
Вправа «Мозковий штурм» поетапне заповнення схеми на дошці.
6 .Дослідження у групах:
Розгляньте прилади,які використовують для спостережень за погодою.Робота з підручником с.125
Виконайте завдання у групах на картках. Слайд 12
7.-Хто здійснює спостереження за погодою на метеорологічних станціях і складає її прогнози?
-Метеорологи-це науковці, що здійснюють систематичні спостереження за погодою на метеорологічних станціях.
Слайд 13
ІV Музична фізкультхвилинка
8.Робота в групах: поміркуйте, як впливають зміни погодних умов
на поведінку тварин? Слайд 14
Як передбачити погоду за прикметами?
9.Завдання у групах: обговоріть, яке значення мають прогнози погоди для транспорту, сільського господарства, для військових, для населення.
Температурні прогнози потрібні працівникам теплових мереж для оцінки потреби у тепловій енергії. Щодня люди користуються прогнозом погоди, щоб вирішити, що одягнути цього дня. Прогнози дощів, снігу та сильних вітрів використовують для планування робіт і відпочинку на свіжому повітрі.
Прогноз погоди необхідний для тих, хто займається сільським господарством, важливий він для льотчиків, водіїв, залізничників, щоб бути готовими до несподіванок у дорозі. Погодою цікавляться люди різноманітних професій: рибалки і двірники, будівельники й учені, туристи й садівники.
Навіщо людям передбачати погоду? Щоб планувати польові роботи, відпочинок, забезпечити нормальну роботу літаків, кораблів, людям потрібно було навчитися завбачати погоду — складати прогноз.
Окрім того ,зміни погодних умов впливають на поведінку тварин.Існує багато народних прикмет про те,як рослини,тварини та птахи можуть передбачати погоду.Пропоную перевірити ці прикмети.
Слайд 15
У звичайному житті людина не може передбачити, яка буде погода.
Важливість вивчення прогнозу погода для людини обумовлена такими причинами: Оволодіння інформацією того, яка погода буде найближчим часом, дозволяє запобігти стихійні трагедії.
10.Робота в групах:складіть правила безпечної поведінки під час грози
1 група – якщо гроза застала вас удома;
2 група-якщо гроза застала вас в лісі;
3 група-якщо гроза застала вас в полі;
4 група-якщо гроза застала вас біля водойми;
Правила безпечної поведінки під час грози.
V. Підсумок уроку.Рефлексія. Слайд 16
Вправа «Продовжіть речення»:
Погода-стан нижнього шару повітря у даній місцевості у даний час.
Показниками погоди є температура,опади,стан неба,вологість,вітер та інші явища.
Прогноз погоди здійснюють метеорологи.
Не розгублюсь під час грози, бо знаю безпечні правила поведінки.
Мені сподобалось виконувати завдання…
VI.Домашнє завдання : опрацювати текст на с.125,126 Слайд 17
2. Розгадування кросворда «Прогноз погоди»
1) Летить коник, басує, полем-долом пустує.
Ніхто його не впіймає, ніхто його не загнуздає. (Вітер)
2) У річці купалася, у хмарі ховалася,
Від блискавки-грому полинула додолу.
На землю спустилася — на сто крапель розбилася. (Гроза)
3) Сидить дід за подушками
І стріляє галушками. (Град)
4) Не сніг, не лід, а взимку дерева прикрашає. (Іній)
5) Хто малюнки на вікні уночі зробив мені? (Мороз)
6) Що сходить без насіння? (Сонце)
7) Я падаю на ваші хати.
Я білий-білий, волохатий.
Я прилітаю вам до ніг,
А називаюсь просто — ... (сніг).
8) Вранці хтось в саду бродив і намисто загубив. Потім сонечко гуляло, намистинки позбирало. (Роса)
А як прийду — утікають. (Дощ)
10) То чорні, то сині по небу ходили,
А як набив їх вітер — сльози розпустили. (Хмари).