Майбутнє - без СНІДу

Про матеріал
виховувати особисту відповідальність кожного за власне життя, своє майбутнє; переконати учнів, що кожна людина гідна успіху і може досягти його в житті; пояснити учням, що СНІД — загроза людської успішності.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Виховна година

 

МАЙБУТНЄ - БЕЗ СНІДу

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: виховувати особисту відповідальність кожного за власне життя, своє майбутнє; переконати учнів, що кожна людина гідна успі­ху і може досягти його в житті; об­говорити шляхи, що ведуть до успі­ху; пояснити учням, що СНІД — загроза людської успішності.

Обладнання: маркери, роздатковий матеріал: пам'ятка «Кроки до успіху»; фрагменти відеофільму «Сповідь наркомана», фрагменти з «Богемської рапсодії».

Хід заходу

 І. Вступне слово вчителя

Учитель. Народна мудрість говорить: «Життя прожити — не поле перейти». Яке воно — наше життя? Минуле, сучасне, майбут­нє... Кожен із нас озирається на прожиті роки, замислюється над завтрашнім днем — малює кар­тину свого життя. Отже, сьогодні наша розмова піде про майбутнє.

 

II. Вправа «Циферблат життя»

Учитель. Пропоную помалю­вати. Візьмемо аркуш паперу, що є у вас на партах, і намалюємо вели­ке коло — циферблат. Але цифри на ньому позначатимуть не час, а роки нашого життя. Спочатку ми тільки народились-  цифра 0, по­тім ми росли, стрілка рухалася від цифри до цифри, і зараз вона стоїть на певному місці — цифрі. Скільки років кожному? Позначте це чис­ло на колі. Малюємо далі стільки, скільки ви захочете прожити. Але ж важливо не лише скільки жити, а й як жити. Якими ви хочете стати зараз і в майбутньому? Якими ви будете через 5, 10, 15 років? На­пишіть і це на циферблаті. Продо­вжіть фразу «Я хочу бути...»

(Діти пишуть. Час виконання 5 хвилин.)

Що у вас вийшло? Ким ви хо­чете стати?

 (Діти називають свої варі­анти.)

 

III. Хто вони — успішні люди?

Учитель. Усі ви хочете бути успішними. Пригадайте вашу не­давню успішну справу. Варто зро­бити собі комплімент за успіх.

Розминка «Комплімент за успіх» — діти оцінюють свої до­сягнення.

Запам'ятаймо прізвища успіш­них людей нашого міста (записати на дошці прізвища успішних людей).

Назвіть прізвища та імена лю­дей, яких можна вважати успіш­ними, — знайомих, родичів, учи­телів...

Про успішних людей час від часу згадують у періодичних ви­даннях, вони є героями телепере­дач. Як же досягти успіху?

 

IV. Вправа «Кроки до успіху»

Пропоную вам скласти пам'ятку «Кроки до успіху».

(Протягом 2-х хвилин мето­дом «мозкового штурму» діти вибирають чотири пункти з пе­рерахованих.)

 Пам'ятка «Кроки до успіху»

 • Зовнішні дані; 

 • талант; 

 • здоровий спосіб життя; 

 • ВІЛ/СНІД; 

 • працездатність; 

 • родинні зв'язки;

 • щасливий випадок; 

 • освіта; 

 • цілеспрямованість. 

 Учитель. А що є перешкодою на шляху до успішності?

(Діти називають перешкоди.)

   Отже, головні «кроки» на шля­ху до успіху — здоровий спосіб життя, працездатність, освіта, цілеспрямованість, а ВІЛ/СНІД – загроза!. Акцентуємо свою увагу на проблемі СНІДу, а саме на тій ролі, яку може відіграти ця хвороба в житті людини.

 

VI. Що таке ВІЛ/СНІД? (7хв)

Повідомлення ланцюжком.

Учень.

 В — вірус;

 І  — імунодефіциту;

Л  — людини.

   ВІЛ-інфекція — захворювання, викликане вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ). ВІЛ віднесено до «повільних вірусів». З огляду на це він викликає захворювання із тривалим інкубаційним періодом. Розміри цього вірусу дуже малі: на лінії завдовжки 1 см можна помістити близько 100 тисяч ві­русних частинок. Для відтворен­ня вірус використовує вражену клітину організму-господаря. По­трапляючи в організм людини, ВІЛ атакує певні клітини крові— Т-лімфоцити-хелпери (помічни­ки). Таким чином ВІЛ знижує за­хисну функцію імунної системи, унаслідок чого організм утрачає можливість протистояти різнома­нітним захворюванням.

Учень.

 С  — синдром;

 Н  — набутого;

 І   — імунного;

 Д  — дефіциту.

   Терміном СНІД позначають кінцеву стадію ВІЛ-інфекції. Ця стадія характеризується остаточ­ним ураженням імунної системи людини, на тлі якого розвивають­ся супутні захворювання — запа­лення легенів, органів травлення, головного мозку, туберкульоз, утворення злоякісних пухлин шкі­ри і судин. Руйнуючи імунну сис­тему, ВІЛ робить організм людини нездатним протистояти не лише зовнішнім інфекціям, а й умовно-патогенним інфекційним агентам (бактеріям, грибкам тощо), що, як правило, існують у певній пропор­ції в організмі людини і не викли­кають захворювань.

Учень . Існують три основні шляхи передачі ВІЛ від однієї лю­дини до іншої:

1.  Під час незахищеного стате­вого контакту з ВІЛ-інфікованим.

2. Через контакт із продукта­ми крові інфікованої людини (за порушення цілісності шкіряного покриву — використання голки, шприца,  леза,   ножиць,   пірсинг, манікюр, татуювання, бійка, а та­кож під час переливання крові, що містить ВІЛ).

3. ВІЛ-позитивна мати може стати джерелом зараження для ди­тини у період вагітності, під час пологів, вигодовування.

  Усі зареєстровані випадки ВІЛ-інфекції у світі розподіляються за шляхом передачі таким чином:

- статевий шлях — 70—80%;

- споживання ін'єкційних нар­котиків— 5—40%;

- переливання зараженої кро­ві — 3—5%.

Учитель. Слід відмітити, що це світові тенденції, а для кожної країни чи регіону властивий інший розподіл. Так, в Україні понад 70% ВІЛ-інфекцій пов'язані зі спожи­ванням ін'єкційних наркотиків.

 Пропоную вам переглянути фрагмент фільму «Сповідь нарко­мана».

(Перегляд фільму.)

 Нещодавно Україна належа­ла до країн із низьким рівнем по­ширення ВІЛ. Але ситуація різко змінилась. Експерти ООН вста­новили, що 1995 року кількість ВІЛ-інфікованих в Україні зрос­ла порівняно з 1994 у 55 разів, а 1996 року порівняно з 1994 ро­ком у 500 разів!

  На сьогодні в Україні зафіксо­вано 62365 випадків ВІЛ-інфекції, з них 80%- молоді люди у віці 1529 років. Серед регіонів Укра­їни найбільша кількість ВІЛ-інфікованих зареєстрована в До­нецькій області

 Якою була історія цієї страш­ної для сучасних людей хвороби? Пропоную вашій увазі хронологію ВІЛ/СНІДу.

Учні.  Переглянемо хроно­логію ВІЛ/СНІД: із року в рік...

1978 - у хворих чоловіків-гомосексуалів у СІЛА, Швеції та на Гаїті було зареєстровано схожі захворювання, які пізніше назвуть СНІД.

1982 -уперше простежено зв'язок СНІДу з переливанням крові.

1983 - Люк Монтаньє з ін­ституту Пастера у Франції відкрив та ідентифікував вірус іму­нодефіциту.

1984 -Роберт Галло (СПІА) незалежно від Люка Монтаньє ідентифікував вірус імунодефіциту людини.

1985 - у всіх регіонах світу відзначено, принаймні, по одному випадку захворювання ВІЛ/СШДу. У СІЛА зареєстровано 6 972 ви­падки смерті від СНІДу.

1986 - вперше у світі приділе­но увагу просвітницькій діяльнос­ті з метою профілактики СНІДу.

1987 - на сесії Генеральної Асамблеї ООН Всесвітньою Організацією  Охорони Здоров' я прийня­то програму боротьби зі СНІДом. В Україні  зареєстровані перші шість випадків ВІЛ-інфікованих.

1988 - 1 грудня оголошено Всес­вітнім днем боротьби зі СНІДом. Зареєстровано першу смерть від СНІДу в Україні.

1989 - зареєстровано першу дитину, інфіковану від матері.

1990 - в Україні створено ме­режу СНІД-центрів.

1991 - в Україні прийнято перший закон «Про запобігання захворюванню на СНІД та соці­альний захист населення».

1992 - в Україні прийнято першу програму профілактики ВІЛ-інфекції.

1993 - в Україні впроваджено до- й післятестове консультування як обов'язкове під час обстеження наВІЛ/СНІД.

1994 - вчені розробили пер­шу схему лікування для зниження ймовірності передачі ВІЛ від мате­рі до дитини.

1995 - в Україні поширення ВІЛ-інфекції набуло епідемічного характеру.

1996 - засновано першу в Україні програму зниження рівня передачі ВІЛ-інфекції серед спо­живачів наркотиків та працівників секс-бізнесу в Одесі.

2002 - президент Леонід Куч­ма проголосив Рік боротьби зі СНІДом. Створено глобальний фонд з боротьби зі СНІДом.

2003 - країна отримала грант Глобального фонду на реалізацію програми з подолання епідемії та наслідків у розмірі $923 млн (на період 2003—2007 рр.). 20-й раз проведено Міжнародний Меморіал «Свічка пам'яті жертвам СНІДу». Уперше меморіал було проведено 1983 року в Сан-Франциско. Від­тоді він проводиться щорічно у третю неділю травня.

2004 — Верховною Радою України було прийнято Постанову «Про рекомендації парламентських слухань» на тему «Соціально-економічні проблеми ВІЛ/СШДу, наркомани та алкоголізму в Украї­ні та шляхи їх вирішення».

   Отже, з цих коротких повідом­лень постає велика проблема люд­ства — боротьба з хворобою, що захоплює все більшу й більшу кількість людей незалежно від їх статі, віку, нації. У нашій країні створено низку законів щодо ви­рішення цієї проблеми.

Законодавчою базою з пи­тань профілактики ВІЛ/СНІДу в Україні є:

 Закон України «Про запобі­гання захворюванню на синдром набутого імунодефіциту (СНІД) та соціальний захист населення»;

 Постанова Кабінету Міні­стрів України «Про утворення Урядової комісії з профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу»;

 Положення про урядову комісію з питань боротьби з ВІЛ/СНІДом;

 Закон України «Про запобі­гання захворюванню на синдром набутого імунодефіциту (СНІДу) та соціальний захист населення».

   У війні проти ВІЛ/СНІДу не­має нас та їх, немає розвинутих та нерозвинутих країн, багатих та бідних. Є тільки спільний ворог, який не визнає кордонів та погро­жує всім народам. Світ об'єднався в боротьбі з інфекцією та хворо­бою. Мобілізація нашої волі, ре­сурсів допоможе виграти цю війну в інтересах людства, в інтересах кожного з нас.

Гра «Калькулятор». Зараз ми пояснимо, чому саме вам треба знати такі речі про СНІД.

Сьогодні вам по 15 років. За початок статевого життя ми ві­зьмемо 17-18 років. Це будуть 2010—2011рр. Виходить, що у цей рік, потен­ційно, ви можете бути інфіковани­ми. Тепер подумаймо, якого року будуть знайдені ліки від СНІДу?   

    Якщо навіть їх знайдуть цього року, то за міжнародними правила­ми потрібен строк для апробації — 15 років. Скоротимо цей термін удвічі, з огляду на те, що інфекція смертельна. Це буде 2017—2018 рр. Тепер додамо час на виробни­цтво та доставку — 2 роки, уже 2020. Враховуючи час життя ВІЛ-інфікованої людини (10 років) — ви не встигаєте!

Отож, ця проблема - моя!

• Який вихід?

(Учні самостійно повинні ді­йти висновку про ведення здорово­го способу зюиття.)

VII, Вихід є — профілактика

Учитель. Хто відповідає за спосіб вашого життя? За ваше май­бутнє?

(Діти висловлюють свої мірку­вання.)

   Висновки, яких ви дійдете осо­бисто для себе в душі, — це ваше майбутнє: успішне, довге, блиску­че чи коротке та непримітне... І якщо сьогоднішня наша розмова проникла до вашої душі чи про­йшла осторонь вас, то я хотіла б розповісти одну історію.

Морська зірка Якось людина йшла вздовж морського узбережжя. Вона помітила, що за ніч на берег  викинуло величезну кількість морських черепашок і зірок. З радістю, насолоджуючись вранішнім сонцем, людина від­мірювала милю за милею по піску. Удалині вона побачила, як хтось танцює на пляжі. Здивована тим, що хтось ра­діє життю таким дивним чи­ном, вона підійшла ближче.

   Коли вона наблизилася, стало очевидним, що фігурка не танцює, а дивно повторює якісь дії. Підійшовши ближче до маленької фігурки, люди­на побачила, що це дитина. Маленька дівчинка старанно збирала на березі морських зірок і кидала їх у море. Від подиву людина зупинилася на мить, а потім запитала: «Навіщо ти кидаєш у море  морських зірок?». «Якщо я за­лишу їх на березі, відповіла дівчинка, сонце висушить їх, і вони вмруть. Я кидаю їх у море тому, що хочу, щоб вони жили».

   Людина замислилася на мить, вражена словами ді­вчинки, але потім, згадавши, скільки миль морського узбе­режжя вона пройшла, сказа­ла: «Так їх, цих зірок, тут на березі, мільярди! Що ти мо­жеш змінити?».

   Дівчинка на хвилинкузамислилась, а потім повільно нахи­лилася, підняла ще одну зірку і кинула її в бурхливе море. По­тім повернулася до людини й усміхнулась: «Можливо, ви ма­єте рацію, сказала вона, але саме для цієї зірочки я змі­нила життя».

Ми не повинні бути байдужи­ми до власного життя та життя ін­ших людей.

 Яким же повинно бути наше майбутнє?

 Чи є в ньому місце для СНІДу?

(Діти доходять висновку.)     

Учитель. Допишімо тему нашої розмови «Майбутнє — без СНІДу».

Кого зацікавив фільм «Сповіді наркомана», можна взяти для ін дивідуального перегляду вдома,  колі друзів чи сім'ї.

   Велике спасибі учням, які допомогли у проведенні та підготові нашої розмови (назвати прізвище записати подяку до щоденника).

   Запитання, на які ви хотіл б отримати відповідь, а можливо, ваші батьки, вкидайте у нашу класну скриньку.

   Ще раз усім дякую за спілкування. До нових зустрічей!      

 

docx
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку