Виховна година
МАЙБУТНЄ - БЕЗ СНІДу
Мета: виховувати особисту відповідальність кожного за власне життя, своє майбутнє; переконати учнів, що кожна людина гідна успіху і може досягти його в житті; обговорити шляхи, що ведуть до успіху; пояснити учням, що СНІД — загроза людської успішності.
Обладнання: маркери, роздатковий матеріал: пам'ятка «Кроки до успіху»; фрагменти відеофільму «Сповідь наркомана», фрагменти з «Богемської рапсодії».
Хід заходу
І. Вступне слово вчителя
Учитель. Народна мудрість говорить: «Життя прожити — не поле перейти». Яке воно — наше життя? Минуле, сучасне, майбутнє... Кожен із нас озирається на прожиті роки, замислюється над завтрашнім днем — малює картину свого життя. Отже, сьогодні наша розмова піде про майбутнє.
II. Вправа «Циферблат життя»
Учитель. Пропоную помалювати. Візьмемо аркуш паперу, що є у вас на партах, і намалюємо велике коло — циферблат. Але цифри на ньому позначатимуть не час, а роки нашого життя. Спочатку ми тільки народились- цифра 0, потім ми росли, стрілка рухалася від цифри до цифри, і зараз вона стоїть на певному місці — цифрі. Скільки років кожному? Позначте це число на колі. Малюємо далі стільки, скільки ви захочете прожити. Але ж важливо не лише скільки жити, а й як жити. Якими ви хочете стати зараз і в майбутньому? Якими ви будете через 5, 10, 15 років? Напишіть і це на циферблаті. Продовжіть фразу «Я хочу бути...»
(Діти пишуть. Час виконання — 5 хвилин.)
Що у вас вийшло? Ким ви хочете стати?
(Діти називають свої варіанти.)
III. Хто вони — успішні люди?
Учитель. Усі ви хочете бути успішними. Пригадайте вашу недавню успішну справу. Варто зробити собі комплімент за успіх.
Розминка «Комплімент за успіх» — діти оцінюють свої досягнення.
Запам'ятаймо прізвища успішних людей нашого міста (записати на дошці прізвища успішних людей).
Назвіть прізвища та імена людей, яких можна вважати успішними, — знайомих, родичів, учителів...
Про успішних людей час від часу згадують у періодичних виданнях, вони є героями телепередач. Як же досягти успіху?
IV. Вправа «Кроки до успіху»
Пропоную вам скласти пам'ятку «Кроки до успіху».
(Протягом 2-х хвилин методом «мозкового штурму» діти вибирають чотири пункти з перерахованих.)
Пам'ятка «Кроки до успіху»
• Зовнішні дані;
• талант;
• здоровий спосіб життя;
• ВІЛ/СНІД;
• працездатність;
• родинні зв'язки;
• щасливий випадок;
• освіта;
• цілеспрямованість.
Учитель. А що є перешкодою на шляху до успішності?
(Діти називають перешкоди.)
Отже, головні «кроки» на шляху до успіху — здоровий спосіб життя, працездатність, освіта, цілеспрямованість, а ВІЛ/СНІД – загроза!. Акцентуємо свою увагу на проблемі СНІДу, а саме на тій ролі, яку може відіграти ця хвороба в житті людини.
VI. Що таке ВІЛ/СНІД? (7хв)
Повідомлення ланцюжком.
Учень.
В — вірус;
І — імунодефіциту;
Л — людини.
ВІЛ-інфекція — захворювання, викликане вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ). ВІЛ віднесено до «повільних вірусів». З огляду на це він викликає захворювання із тривалим інкубаційним періодом. Розміри цього вірусу дуже малі: на лінії завдовжки 1 см можна помістити близько 100 тисяч вірусних частинок. Для відтворення вірус використовує вражену клітину організму-господаря. Потрапляючи в організм людини, ВІЛ атакує певні клітини крові— Т-лімфоцити-хелпери (помічники). Таким чином ВІЛ знижує захисну функцію імунної системи, унаслідок чого організм утрачає можливість протистояти різноманітним захворюванням.
Учень.
С — синдром;
Н — набутого;
І — імунного;
Д — дефіциту.
Терміном СНІД позначають кінцеву стадію ВІЛ-інфекції. Ця стадія характеризується остаточним ураженням імунної системи людини, на тлі якого розвиваються супутні захворювання — запалення легенів, органів травлення, головного мозку, туберкульоз, утворення злоякісних пухлин шкіри і судин. Руйнуючи імунну систему, ВІЛ робить організм людини нездатним протистояти не лише зовнішнім інфекціям, а й умовно-патогенним інфекційним агентам (бактеріям, грибкам тощо), що, як правило, існують у певній пропорції в організмі людини і не викликають захворювань.
Учень . Існують три основні шляхи передачі ВІЛ від однієї людини до іншої:
1. Під час незахищеного статевого контакту з ВІЛ-інфікованим.
2. Через контакт із продуктами крові інфікованої людини (за порушення цілісності шкіряного покриву — використання голки, шприца, леза, ножиць, пірсинг, манікюр, татуювання, бійка, а також під час переливання крові, що містить ВІЛ).
3. ВІЛ-позитивна мати може стати джерелом зараження для дитини у період вагітності, під час пологів, вигодовування.
Усі зареєстровані випадки ВІЛ-інфекції у світі розподіляються за шляхом передачі таким чином:
- статевий шлях — 70—80%;
- споживання ін'єкційних наркотиків— 5—40%;
- переливання зараженої крові — 3—5%.
Учитель. Слід відмітити, що це світові тенденції, а для кожної країни чи регіону властивий інший розподіл. Так, в Україні понад 70% ВІЛ-інфекцій пов'язані зі споживанням ін'єкційних наркотиків.
Пропоную вам переглянути фрагмент фільму «Сповідь наркомана».
(Перегляд фільму.)
Нещодавно Україна належала до країн із низьким рівнем поширення ВІЛ. Але ситуація різко змінилась. Експерти ООН встановили, що 1995 року кількість ВІЛ-інфікованих в Україні зросла порівняно з 1994 у 55 разів, а 1996 року порівняно з 1994 роком у 500 разів!
На сьогодні в Україні зафіксовано 62365 випадків ВІЛ-інфекції, з них 80%- молоді люди у віці 15—29 років. Серед регіонів України найбільша кількість ВІЛ-інфікованих зареєстрована в Донецькій області
Якою була історія цієї страшної для сучасних людей хвороби? Пропоную вашій увазі хронологію ВІЛ/СНІДу.
Учні. Переглянемо хронологію ВІЛ/СНІД: із року в рік...
1978 - у хворих чоловіків-гомосексуалів у СІЛА, Швеції та на Гаїті було зареєстровано схожі захворювання, які пізніше назвуть СНІД.
1982 -уперше простежено зв'язок СНІДу з переливанням крові.
1983 - Люк Монтаньє з інституту Пастера у Франції відкрив та ідентифікував вірус імунодефіциту.
1984 -Роберт Галло (СПІА) незалежно від Люка Монтаньє ідентифікував вірус імунодефіциту людини.
1985 - у всіх регіонах світу відзначено, принаймні, по одному випадку захворювання ВІЛ/СШДу. У СІЛА зареєстровано 6 972 випадки смерті від СНІДу.
1986 - вперше у світі приділено увагу просвітницькій діяльності з метою профілактики СНІДу.
1987 - на сесії Генеральної Асамблеї ООН Всесвітньою Організацією Охорони Здоров' я прийнято програму боротьби зі СНІДом. В Україні зареєстровані перші шість випадків ВІЛ-інфікованих.
1988 - 1 грудня оголошено Всесвітнім днем боротьби зі СНІДом. Зареєстровано першу смерть від СНІДу в Україні.
1989 - зареєстровано першу дитину, інфіковану від матері.
1990 - в Україні створено мережу СНІД-центрів.
1991 - в Україні прийнято перший закон «Про запобігання захворюванню на СНІД та соціальний захист населення».
1992 - в Україні прийнято першу програму профілактики ВІЛ-інфекції.
1993 - в Україні впроваджено до- й післятестове консультування як обов'язкове під час обстеження наВІЛ/СНІД.
1994 - вчені розробили першу схему лікування для зниження ймовірності передачі ВІЛ від матері до дитини.
1995 - в Україні поширення ВІЛ-інфекції набуло епідемічного характеру.
1996 - засновано першу в Україні програму зниження рівня передачі ВІЛ-інфекції серед споживачів наркотиків та працівників секс-бізнесу в Одесі.
2002 - президент Леонід Кучма проголосив Рік боротьби зі СНІДом. Створено глобальний фонд з боротьби зі СНІДом.
2003 - країна отримала грант Глобального фонду на реалізацію програми з подолання епідемії та наслідків у розмірі $923 млн (на період 2003—2007 рр.). 20-й раз проведено Міжнародний Меморіал «Свічка пам'яті жертвам СНІДу». Уперше меморіал було проведено 1983 року в Сан-Франциско. Відтоді він проводиться щорічно у третю неділю травня.
2004 — Верховною Радою України було прийнято Постанову «Про рекомендації парламентських слухань» на тему «Соціально-економічні проблеми ВІЛ/СШДу, наркомани та алкоголізму в Україні та шляхи їх вирішення».
Отже, з цих коротких повідомлень постає велика проблема людства — боротьба з хворобою, що захоплює все більшу й більшу кількість людей незалежно від їх статі, віку, нації. У нашій країні створено низку законів щодо вирішення цієї проблеми.
Законодавчою базою з питань профілактики ВІЛ/СНІДу в Україні є:
• Закон України «Про запобігання захворюванню на синдром набутого імунодефіциту (СНІД) та соціальний захист населення»;
• Постанова Кабінету Міністрів України «Про утворення Урядової комісії з профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу»;
• Положення про урядову комісію з питань боротьби з ВІЛ/СНІДом;
• Закон України «Про запобігання захворюванню на синдром набутого імунодефіциту (СНІДу) та соціальний захист населення».
У війні проти ВІЛ/СНІДу немає нас та їх, немає розвинутих та нерозвинутих країн, багатих та бідних. Є тільки спільний ворог, який не визнає кордонів та погрожує всім народам. Світ об'єднався в боротьбі з інфекцією та хворобою. Мобілізація нашої волі, ресурсів допоможе виграти цю війну в інтересах людства, в інтересах кожного з нас.
Гра «Калькулятор». Зараз ми пояснимо, чому саме вам треба знати такі речі про СНІД.
Сьогодні вам по 15 років. За початок статевого життя ми візьмемо 17-18 років. Це будуть 2010—2011рр. Виходить, що у цей рік, потенційно, ви можете бути інфікованими. Тепер подумаймо, якого року будуть знайдені ліки від СНІДу?
Якщо навіть їх знайдуть цього року, то за міжнародними правилами потрібен строк для апробації — 15 років. Скоротимо цей термін удвічі, з огляду на те, що інфекція смертельна. Це буде 2017—2018 рр. Тепер додамо час на виробництво та доставку — 2 роки, уже 2020. Враховуючи час життя ВІЛ-інфікованої людини (10 років) — ви не встигаєте!
Отож, ця проблема - моя!
• Який вихід?
(Учні самостійно повинні дійти висновку про ведення здорового способу зюиття.)
VII, Вихід є — профілактика
Учитель. Хто відповідає за спосіб вашого життя? За ваше майбутнє?
(Діти висловлюють свої міркування.)
Висновки, яких ви дійдете особисто для себе в душі, — це ваше майбутнє: успішне, довге, блискуче чи коротке та непримітне... І якщо сьогоднішня наша розмова проникла до вашої душі чи пройшла осторонь вас, то я хотіла б розповісти одну історію.
Морська зірка Якось людина йшла вздовж морського узбережжя. Вона помітила, що за ніч на берег викинуло величезну кількість морських черепашок і зірок. З радістю, насолоджуючись вранішнім сонцем, людина відмірювала милю за милею по піску. Удалині вона побачила, як хтось танцює на пляжі. Здивована тим, що хтось радіє життю таким дивним чином, вона підійшла ближче.
Коли вона наблизилася, стало очевидним, що фігурка не танцює, а дивно повторює якісь дії. Підійшовши ближче до маленької фігурки, людина побачила, що це дитина. Маленька дівчинка старанно збирала на березі морських зірок і кидала їх у море. Від подиву людина зупинилася на мить, а потім запитала: «Навіщо ти кидаєш у море морських зірок?». «Якщо я залишу їх на березі, — відповіла дівчинка, — сонце висушить їх, і вони вмруть. Я кидаю їх у море тому, що хочу, щоб вони жили».
Людина замислилася на мить, вражена словами дівчинки, але потім, згадавши, скільки миль морського узбережжя вона пройшла, сказала: «Так їх, цих зірок, тут на березі, мільярди! Що ти можеш змінити?».
Дівчинка на хвилинкузамислилась, а потім повільно нахилилася, підняла ще одну зірку і кинула її в бурхливе море. Потім повернулася до людини й усміхнулась: «Можливо, ви маєте рацію, — сказала вона, — але саме для цієї зірочки я змінила життя».
Ми не повинні бути байдужими до власного життя та життя інших людей.
• Яким же повинно бути наше майбутнє?
• Чи є в ньому місце для СНІДу?
(Діти доходять висновку.)
Учитель. Допишімо тему нашої розмови «Майбутнє — без СНІДу».
Кого зацікавив фільм «Сповіді наркомана», можна взяти для ін дивідуального перегляду вдома, колі друзів чи сім'ї.
Велике спасибі учням, які допомогли у проведенні та підготові нашої розмови (назвати прізвище записати подяку до щоденника).
Запитання, на які ви хотіл б отримати відповідь, а можливо, ваші батьки, вкидайте у нашу класну скриньку.
Ще раз усім дякую за спілкування. До нових зустрічей!