інформація для батьків, що дає змогу зрозуміти про тяжкий період життя першачків
Вступ до школи – переломний момент у житті дитини. Він пов’язаний з новим типом стосунків з оточуючими (ровесниками й дорослими), новим видом провідної діяльності (навчальної, а не ігрової). У житті дитини змінюється все: обов’язки, оточення, режим. Це «кризовий період» у житті дитини, і ця «криза» виявляється у тому, що свої ігрові потреби дитина має задовольняти навчальними способами. Успіх адаптації та навчання шестирічної дитини в школі багато в чому залежить від індивідуальних фізичних і психічних особливостей розвитку, сформованості готовності до школи, а також від стилю роботи вчителя та позиції батьків. Але ще в дитячому садку починають підготовлювати дитину до навчання в школі, проводячи різні заняття, екскурсії…
Інтелектуальна готовність дитини до школи передбачає володіння нею певною кількістю знань про явища навколишнього середовища, уміння порівнювати, класифікувати та узагальнювати ці знання, а також певний рівень розвитку пізнавальних здібностей (мислення, пам’яті, сприймання, уяви, уваги).
3. Емоційно-вольова готовність передбачає:- уміння робити не лише те, що подобається, а й те, що необхідно зробити (довільність поведінки);- уміння поставити мету, виявити певні зусилля для подолання перешкод, оцінювати результати діяльності;- уміння розуміти й адекватно виражати свої емоції;- уміння свідомо підкорятися загальним правилам та вимогам;- уміння уважно слухати й виконувати самостійно найпростіші усні вказівки дорослого;- вміння самостійно діяти за зразком (точно відтворювати, діяти за аналогією).
4. Мотиваційна готовність передбачає чітко сформовану позицію школяра, коли дитина має:- належне уявлення про школу;- позитивне ставлення до шкільних занять;- віддає перевагу урокам грамоти та лічби, а не заняттям дошкільного типу (малювання, фізична культура, трудове навчання тощо);- позитивно ставиться до загальноприйнятих норм дисципліни;- визнає авторитет учителя.
· Розуміти і точно виконувати завдання дорослого з 5-6 команд.· Діяти за зразком.· Діяти в заданому темпі, без помилок, спочатку під диктовку, а потім самостійно, протягом 4-5 хвилин (наприклад, дорослий просить намалювати візерунок з фігур: «гурток – квадрат – коло – квадрат», а далі дитина деякий час продовжує малювати візерунок вже сам).· Бачити причинно-наслідкові зв'язки між явищами.· Уважно, не відволікаючись, слухати або займатися монотонною діяльністю 30-35 хвилин.· Запам'ятовувати і називати по пам'яті фігури, слова, зображення, символи, цифри (6-10 штук).· Зберігати правильну поставу, сидячи за партою протягом 30-35 хвилин.· Виконувати основні фізичні вправи (присідання, стрибки, нахили тощо), грати в прості спортивні ігри.· Без сорому перебувати в колективі дітей і дорослих.· Вміти ввічливо спілкуватися з дорослими: вітатися («Здрастуйте», а не «Добридень» чи «Привіт»), прощатися, не перебивати, правильно просити про допомогу (говорити «будь Ласка») і дякувати за надану допомогу, вибачатися при необхідності.· Хлопчикові – пропускати дівчаток і жінок вперед, відкривати перед ними двері, допомагати. Дівчинці – правильно реагувати на агресивну поведінку хлопчиків (коли смикають за кіски, штовхають, відбирають речі).· Розмовляти спокійно, без крику і зайвих емоцій.· Стежити за охайністю свого зовнішнього вигляду і чистотою особистих речей (додайте до списку необхідних речей для школяра паперові хусточки і вологі серветки). Мити руки з милом після прогулянок і відвідування туалету, перед їжею. Зачісуватися, чистити зуби, користатися носовою хусткою.· Орієнтуватися в часі.· При необхідності звертатися за медичною допомогою.
Формуйте позитивне ставлення до школи.· Проявляйте інтерес до шкільних справ та успіхів дитини.· Формуйте адекватну самооцінку.· Не перевантажуйте дитину надмірними заняттями, чергуйте їх з грою.· Навчайте етичних норм спілкування з однолітками та дорослими.· Привчайте самостійно долати труднощі, які під силу подолати 6-річній дитині.· Частіше хваліть, а не докоряйте.· Пам’ятайте, що кожна людина має право на помилку.· Частіше згадуйте себе у дошкільному віці.· Коли дитина з вами розмовляє, слухайте її уважно, із розумінням, не перебиваючи і не відвертаючись. Не дайте їй запідозрити, що вас мало цікавить те, про що вона говорить.· Не ставте занадто багато запитань і не встановлюйте безліч правил для дитини: вона не звертатиме на вас уваги.· У стосунках з дитиною не покладайтеся на силу. Це озлобить її і привчить до того, що зважати слід лише на силу.· Не давайте обіцянок, яких ви не можете виконати. Це похитне віру дитини в себе.· Не читайте дитині нотації і не кричіть на неї, інакше вона буде змушена захищатися, прикидатися глухою.. Дитина вчиться на власному досвіді, тому не слід оберігати її від наслідків власних помилок.· Не порівнюйте дитину з іншими дітьми, любіть її такою, якою вона є. Якщо ви хочете розвинути в дитини певні якості, ставтеся до неї так, немов вони вже є.