Майстер - клас "Активні форми пізнавальної діяльності на уроках хімії" є представленням досвіду роботи учителя хімії Комлєвої О.О., містить практичні наробки, які є ефективними на уроках, має на меті навчити учителів складати та використовувати ментальні карти.
Майстер – клас
учителя хімії НВК «Гімназія – школа» № 27 м. Маріуполя
Комлєвої Олени Олексіївни
«Активні форми пізнавальної діяльності на уроках хімії»
Активні форми навчання - це такі форми навчання, які стимулюють розвиток розумових здібностей учнів, розвиток інтересу до навчальної діяльності та творчості.
Уміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне, вирішувати проблему, здатність до самовдосконалення і вміння дати адекватну самооцінку, бути відповідальним, самостійним, вміти творити і співпрацювати - ось з чим дитині необхідно увійти в цей світ. Тому нам необхідно навчити своїх учнів мислити, прищепити їм навички практичних дій. Одна з головних проблем сучасного навчання - забезпечити діяльністю на протязі всього уроку всіх учнів класу. Використання активних форм навчання якраз цьогму і сприяє, дає змогу кожній дитині проявити себе.
Форми роботи, що сприяють підвищенню рівня активності навчання:
За допомогою відповідних методичних прийомів (постановка проблемних питань, висування гіпотез, їх підтвердження або спростування, аналіз ситуації та ін.) учитель спонукає учнів до спільних роздумів, пошуку невідомого знання. Найважливіша роль в навчанні належить спілкуванню діалогічного типу. Чим вище ступінь діалогічності навчання, тим ближче вона до проблемної. Таким чином, при застосуванні активних методів навчання вчитель може вирішити наступні педагогічні завдання:
Классифікація методів активного обучения:
Хочу поділитися з вами методами активного навчання, які використовую я в своїй роботі.
ПРОБЛЕМНЕ НАВЧАННЯ дозволяє активізувати пізнавальну діяльність учнів і домагатися від учнів більш осмисленого і міцного оволодіння знаннями.
Використовуючи проблемні ситуації, створюється усвідомлене утруднення учня, подолання якого вимагає творчого пошуку, змушує учня мислити, шукати вихід, міркувати, переживати радість від правильно знайденого рішення, що сприяє розвитку активних пізнавальних інтересів до предмету. Учні залучаються до більш інтенсивної розумової роботи, набувають навичок побудови гіпотез, вирішення теоретичних протиріч, формулювання висновків, прогнозування властивостей речовин.
Способи створення проблемних ситуацій:
(Додаток 1)
Наприклад:
ПРИЙОМИ РОЗВИТКУ РОЗУМОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (Додаток 2)
Серед способів діяльності важливе місце займають логічні дії: аналіз об'єктів з метою виділення істотних і несуттєвих ознак; синтез, як складання цілого з частин; аналіз, вибір критеріїв для порівняння; класифікація, підведення під поняття; встановлення причинно-наслідкових зв'язків і т.д. Хімія - одна з найбільш логічних наук. Тому на уроках хімії можливо й потрібно розвивати логічне мислення в учнів.
Вправа 1. «Логічність»
Дано 2 пов'язаних між собою категоричних судження. Визначте, логічні або свідомо помилкові наведені висновки.
Алюміній - метал. Алюміній проводить електричний струм.
Слюда блищить. Слюда - метал.
Вправа 2. «Виключіть зайве»
Знайдіть якомога більше варіантів усунення зайвої речовини (елемента)
Вправа 3. «Способи використання предмета»
Назвіть якомога більше різних способів застосування:
Вправа 4. «Вираз думки іншими словами»
Наводиться вислів, сенс якого треба передати іншими словами. Жодне слово з даної пропозиції не повинно повторюватися, а сенс висловлювання треба зберегти.
Вправа 5. «Перелік можливих причин»
А. Перед уроком лаборант виявив, що у приготованому кілька днів тому розчин лугу утворився осад.
Б. Залишене на столі молоко згорнулося.
Назвіть якомога більше причин того, що сталося. (Причини можна розділити на внутрішні і зовнішні)
Вправа 6. «Узагальнення і обмеження»
Підшукайте до запропонованого поняття таке поняття, яке підкоряє (більш загальне) і підлегле (більш приватне) поняття.
А. Хімія Б. Атом В. Електрон Г. Оксид Д. Реакції іонного обміну
Вправа 7. «Ряд послідовних узагальнень».
Наведіть радий послідовних узагальнень за зростанням , починаючи з запропонованого поняття.
А. Вуглекислий газ. Б. Гліцерин.
(Зразок: Київ → столиця → місто → населений пункт.)
Вправа 8. «Словесні асоціації»
У відповідь на поняття, запропоновані вчителем, назвіть свої асоціації.
А. Метали Б.Алюміній В. Горіння Г. Етиловий спирт
а) запропоновані асоціації можуть бути будь-яким словом
б) тільки іменником
в) тільки прикметником
г) тільки дієсловом
ЕВРИСТИЧНА БЕСІДА зазвичай проводиться на основі проблемної ситуації, яка створюється вчителем. При цьому учні самостійно планують етапи пошуку, висловлюючи різні припущення, висуваючи варіанти вирішення проблеми.
Лабораторні, практичні роботи є методами ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. Дослідження може проводитися з метою отримання нових знань, узагальнення, набуття вмінь застосовувати отримані знання, вивчення конкретних речовин, явищ, процесів. Впровадження дослідницького підходу в навчанні хімії сприяє посиленню мотивації навчальної діяльності. Знання, отримані в результаті проведення дослідницьких робіт учнями на уроках, дозволяють підвищити ефективність освітнього процесу і успішність навчання школярів. Предметом навчального дослідження є "перевідкриття" вже відкритого в науці. Разом з тим для учня виконання дослідницьких завдань є пізнанням ще непізнаного.
Наприклад, урок вивчення нового матеріалу «Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу» я строю наступним чином: учні об'єднуються в групи. Кожна група отримує набір реактивів. Завдання: чи можна приготувати розчин, що містить одночасно дані пари речовин? (Кожній групі дається по 3 пари речовин). Відповідь обґрунтуйте. Після виконаної роботи групи звітують про результати роботи: демонструють досліди, роблять висновок про те, в якому випадку може протікати хімічна реакція. Підбиваються загальні підсумки роботи. Робляться узагальнюючі висновки.
Особливе місце в системі практичних занять займає рішення експериментальних завдань. Учні проводять якісні реакції на іони для виявлення складу відповідних речовин, закріплюють знання про вивчені властивості речовин. Завдання дослідницького характеру викликають посилений інтерес в учнів, що призводить до глибокого і міцному засвоєнню матеріалу, розвитку творчих здібностей дітей.
СИТУАЦІЙНІ ЗАВДАННЯ (додаток 3) дозволяють інтегрувати знання, отримані в процесі вивчення різних дисциплін. При цьому вони можуть передбачати розширення освітнього простору учнів. Рішення ситуаційних завдань, що базуються на залученні школярів до активного вирішення навчальних проблем, тотожних реальних життєвим, дозволяє їм оволодіти вміннями швидко орієнтуватися в різноманітній інформації, самостійно і швидко відшукувати необхідні для вирішення проблеми відомості і, нарешті, навчитися активно, творчо користуватися своїми знаннями.
Ситуаційні завдання - це завдання, що дозволяють учням освоювати інтелектуальні операції послідовно в процесі роботи з інформацією: ознайомлення - розуміння - застосування - аналіз - синтез - оцінка. Специфіка ситуації задачі полягає в тому, що вона носить яскраво виражений практико-орієнтований характер, але для її вирішення необхідно конкретне предметне знання.
При розв’язанні ситуаційних задач
Наприклад,
Скільки грамів солі необхідно дорослій людині на добу ?
Скільки грамів солі необхідно дорослій людині на рік?
Скільки часу людям потрібно прожити разом, щоб пізнати один одного? (пуд солі 16, 380 кг)?
Чому для транспортування концентрованої азотної кислоти застосовують алюмінієві цистерни? Чи Можна перевозити в них сірчану й соляну кислоти?
Підвищенню активної пізнавальної діяльності учнів сприяє включення в навчальний процес розрахункових і якісних завдань із нестандартним розв'язанням (завдання на суміші, логічні завдання на переходи з використанням літерних позначень і ін.) а також виконання вправ на складання завдань і різноманітних способів їх розв'язання
ДІЯ ЗА ІНСТРУКЦІЄЮ
У своїй роботі періодично використовую МЕТОД ПЕРЕВЕРНУТОГО НАВЧАННЯ. Модель перевернутого класу дозволяє:
Ефективним є застосування на уроках ЕЛЕМЕНТІВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ:
Прийоми роботи з текстами хімічного змісту:
V |
+ |
- |
? |
Я це знав |
Нове для мене |
Я думав інакше |
Цікаво Незрозуміло Потрібно розібратися |
Факт |
Пояснення |
Висновок |
|
|
|
Назва блоку |
Основний зміст |
Питання до вчителя |
|
|
|
У результаті в учнів розвивається допитливість, пізнавальний інтерес, уміння зосереджуватися, мислити самостійно, формуються вміння, необхідні для життя в соціумі.
Використання ІНФОРМАЦІЙО – КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ – невід’ємна частина сучасної освіти.
Для формування інформаційної компетенції використовую:
Велика роль в сучасному процесі освіти відводиться організації ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ, що насьогодні немислимо без ЗАСТОСУВАННЯ КОМП'ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Пропоновані проектні завдання розраховані на виконання в малих групах (2-3 людини). Кожна група отримує завдання. Групи працюють одночасно і незалежно один від одного. Для ознайомлення з результатами діяльності інших груп після закінчення циклу дослідницьких робіт влаштовується конференція. Де 1 представник дослідницької групи доповідає про отримані результати. При цьому на запитання присутніх відповідають всі члени даного дослідницького колективу. (У навчальні програми включені обов'язкові навчальні проекти).
Активній розумовій діяльності учнів сприяє ВИКОРИСТАННЯ РІЗНОРІВНЕВИХ ТЕСТІВ різних типів (Додаток 4):
Дани речовини: Ca(OH)2, NaОН, HСl, Mg(OH)2, Ba(OH)2, H2SO4, H2CO3, KOH, H2SO3, K2O, Ag2O, CO2, HNO3, NO, CO, P2O5. Розподіліть зазначені речовини на: 1) дві групи; 2) три групи; 3) п'ять груп.
Учні повинні в завданні № 1) розділити речовини на оксиди та гідроксиди; у завданні № 2) – на оксиди, основи та кислоти; у завданні № 3) – на солетворні оксиди, несолетворні оксиди, кислоти, розчинні основи (луги) і нерозчинні основи.
Яка з реакцій не може бути використана для одержання карбонату кальцію:
А) СaCl2 + Na2CO3 →
pозчин розчин
Б) CaСl2 + CO2 →
розчин
B) Ca(OH)2 + CO2(г.) →
розчин
Г) Ca(OH)2 + Na2CO3 →
розчин розчин
К2О (оксид), СО2;
Са(ОН)2 (……), Н3РО4
Кисень:
А) легше повітря, добре розчинний у воді;
Б) легше повітря, погано розчинний у воді;
В) Важчий за повітря, добре розчинний у воді;
Г) Важчий за повітря, погано розчинний у воді
Na → Na2O → NaOH
S → SO2 → …..
Встановіть відповідність між оксидом неметалу та відповідною йому кислотою:
|
а) H2CO3 б) HNO3 в) H2SO4 г) H2SO3 д) HСlО4 е) HСlО3 ж) HNO2 |
Використання тестів на різних етапах уроку дозволяє закріпити вивчений на уроці матеріал, провести контроль знань за досить короткий час. Тести дозволяють цілеспрямовано формувати й тренувати логічне мислення учнів. Систематичне виконання тестових завдань із самого початку вивчення хімії сприяє формуванню навичок виконання даного виду роботи, готує учнів до проходження зовнішнього незалежного оцінювання.
На уроках в 7 класі можна використовувати ІГРОВІ ЗАВДАННЯ:
Створення ігрових ситуацій призводить до швидкого і доступного засвоєння знань і умінь. Під впливом захопленості навіть важкий матеріал засвоюється легше і успішніше. Гра сприяє розвитку творчого потенціалу учнів, їх уваги, пам'яті, уяви та мислення, а це в свою чергу впливає на навчальну діяльність і результати навчання.
Приклади:
У якому рівнянні неправильно розставлені коефіцієнти?
а) P+O2 = P2O5
б) Н2О2 = Н2О + О2
в) KOH + Al(NO3)3 = К NO3 + Аl(OH)3
г) Mg + HCl=MgCl2+ H2
Скласти якомога більше хімічних формул з даних елементів і дати назви отриманим речовинам:
Ca, C, N, P, O, H, Cu, Al
Виграшний шлях: одновалентні метали.
K2O |
Fe2O3 |
AI2O3 |
SO3 |
Na2O |
CO2 |
CO |
SiO2 |
Cu2O |
Виграшний шлях: тривалентні метали.
Сr2O3 |
Fe2O3 |
Al2O3 |
SO3 |
Na2O |
CO2 |
CO |
SiO2 |
Cu2O |
Виграшний шлях: кислоти
NaCl |
KOH |
H2 SO4 |
HCl |
H2S |
K2CO3 |
HNO3 |
H3 PO4 |
CuSO4 |
Та врахуй такий момент: Б’ють з метаграми, як дзвін:
Виправи лиш «Т» на «Р» — З «X» — елемент металічний,
Деспот править відтепер. З «Б» — неметал уже він.
(Титан і тиран.) (Хром і Бром.)
Коли з «Л» — я гори, що й донині Азію й Європу розділяють.
(Уран і Урал)
Та літеру зміни з одного боку,
Переконаєшся в один момент,
Що я не елемент вже, а протока.
(Фосфор і Босфор)
Я — коштовний елемент.
«З» на «Д» перейменують —
Я — теслярський інструмент.
(Золото і долото)
Уже давно живуть два брати.
Із вісімками в «А» квартира,
У «О» — квартира сорок п’ята.
(Родій і Радій)
Однією з ефективних форм роботи вважаю складання й використання на різних етапах уроку БЛОК – СХЕМ, що дозволяє систематизувати й закріпити знання, сприяє формуванню вмінь аналізувати, систематизувати, узагальнювати, проводити порівняння й формулювати висновки, установлювати причинно-наслідкові зв'язки між складом, будовою й властивостями речовин, що сприяє розвитку спостережливості, пам'яті, прагненню до пізнання нового.
У своїй роботі використовую блок – схеми наступних типів:
На початковому етапі навчання хімії надаю учням готові блок - схеми, поступово школярі вчаться складати їх самостійно. Складання блок-схеми може бути задано в якості домашнього завдання або є продуктом групової або індивідуальної діяльності учнів на уроці.
Практична частина
Складіть опорну схему до уроку «Фізичні та хімічні явища»
(Додаток 5)
ВИКОРИСТАННЯ ІНФОГРАФІКИ ТА МЕНТАЛЬНИХ КАРТ
Практична частина
Складіть ментальну карту до теми «Оксиген»
*Приклад ментальної карти «Оксиген»:
Свій майстер клас я хочу закінчити словами: «Хоча вчитель - це масова професія ... по суті, вчительська праця є творчою працею. Він не піддається ніяким правилам або обмеженнями своєю суттю, але разом з тим вчителі, як і великі художники, поряд з творчістю, і хороші ремісники. Потрібно володіти основами ремесла, щоб потім ставати великими художниками ».