Враховуючи нові умови нашого життя та сучасні тенденції розвитку мистецької освіти, я вважаю актуальним подальший пошук ефективних засобів впливу на розвиток художньо-естетичної діяльності школярів у сфері мистецтва. Художньо-естетична компетентність передбачає: здатність бути слухачем, глядачем, читачем і творцем, вміння сприймати, інтерпретувати та оцінювати художні твори, висловлювати особистісне ставлення до них, аргументуючи свої думки та оцінки.
Майстер-клас
учителя музичного мистецтва
Новоолександрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Запорізького району
Чайковської Ольги Володимирівни
Тема: Музична творчість на уроках музичного мистецтва.
Мета:
Завдання:
Прогнозований результат майстер-класу:
Обладнання:
Форма проведення: практичне заняття.
Перебіг майстер-класу
Майстер: Доброго дня. Я, Чайковська Ольга Володимирівна, - учитель музичного мистецтва Новоолександрівської ЗОШ І-ІІІ ст.
СЛАЙД 1 Тема, над якою я працюю: «Створення умов для формування художньо-естетичної компетентності школярів на уроках освітнього циклу «Мистецтво» через впровадження сучасних інноваційних технологій(інтерактивні технології,арт- терапевтичні технології”.
Враховуючи нові умови нашого життя та сучасні тенденції розвитку мистецької освіти, я вважаю актуальним подальший пошук ефективних засобів впливу на розвиток художньо-естетичної діяльності школярів у сфері мистецтва. Художньо-естетична компетентність передбачає: здатність бути слухачем, глядачем, читачем і творцем, вміння сприймати, інтерпретувати та оцінювати художні твори, висловлювати особистісне ставлення до них, аргументуючи свої думки та оцінки.Процес формування художньо-естетичної компетентності школярів – це складний, багатокомпонентний процес і від того, які умови я створю для цього, наскільки ефективно оберу художньо-естетичну діяльність на уроках мистецтва та в позаурочний час, якою буде моя роль, як учителя, залежить ступінь сформованості художньо-естетичної компетентності. Не менш важливою умовою формування художньо-естетичної компетентності, на мій погляд, є створення естетичного середовища як в навчально-виховному закладі, так і в сім'ї.
Майстер: Особливого значення в моїй діяльності з даної проблеми набуває здатність до використання в повсякденній практиці новітніх технологій навчання. Пошук нових ідей, нових шляхів у поєднанні з класичними методами музичного виховання спонукає на співтворчість, діалогізацію, моделювання взаємодії вчителя та учня. Різноманітність методів музичного виховання визначається специфікою музичного мистецтва і особливостями музичної діяльності учнів.
Завжди обираю такі методи навчання, які дозволили б кожному учню виявити свою активність, креативність, які б розвивали фантазію та емоційний інтелект.
Своїм досвідом з використання різноманітних методів та прийомів,які сприяють створенню умов для формування художньо-естетичної компетентності, я хочу сьогодні поділитися з вами.
Я роблю це так і маю на меті навчити цьому сьогодні вас.
Майстер: Зараз ми об'єднаємося у три групи: “Мистецтвознавців”, “Психологів” і “Музикантів”. Напередодні новорічних свят, нам допоможуть в цьому новорічні прикраси.
Під музику рухаємось круг ялинки та з “Чарівної скриньки” вибираємо іграшку: - червону, або синю, або жовту. Жовта - це “Мистецтвознавці”, червона - “Музиканти”, синя - “Психологи”. (Лунає музика “Прогулянка” М. Мусоргського, учасники обирають іграшку та утворюють 3 групи). Займіть, будь ласка, ваші місця.
На ваших столах розміщені матеріали, які стануть вам у нагоді. Це різноманітні наочні матеріали, а саме - мнемотаблиці за текстом пісні “Новий рік”; допоміжні картки для характеристики музики; картинки музичних інструментів; фарби, пензлі, аркуш) допоміжні картки для характеристики музики.
Майстер: Музика відкриває нам загадковий, чарівний світ вражень та почуттів. Кожна людина відчуває ці різні настрої, а музика відображає їх, розповідає про людські почуття.Та найголовніше, найважливіше в мистецтві це людина, її почуття й думки, її вчинки та мрії, її радість і смуток, її настрої та життя.
Майстер: Які саме настрої, почуття ми можемо «зустріти» в музиці? (радості, смутку, перемоги, піднесеності, переживання, туги…)
Майстер: Усі події, що відбуваються з людиною, залишають слід у її душі. Але є такі почуття, думки у кожної людини, які все життя можуть бути таємницею. У композиторів почуття та настрої – це їх мелодії, їх твори.
СЛАЙД _ Отже, музична загадка: (слухають 2 хвилини)
Пропоную проаналізувати музичний твір.
Кожній групі потрібно, використовуючи один із зазначених прийомів, показати образ.
1 група - «Мистецтвознавці» - переклад музики на мову іншого виду мистецтва (за допомогою фарб намалювати те, про що йдеться у музичному творі).
2 група - «Психологи» -прием «Асоціація».У конверті предмети (вата, гілочка дерева (кістяна нога), намистинка, ґудзик, стрічка, перо (літає), шишка (живе в лісі), голка (характер зловісний), камінь, шпилька.
3 група «Музиканти» - обирають картинки музичних інструментів, які звучать у аудіозапису.
РОБОТА В ГРУПАХ (музика повторюється)
Ми вибрали: гілочка дерева (кістяна нога ...), перо (літає ...), шишка (живе в лісі ...), голка (характер зловісний ...)
Музика, то кудись стрімко несеться, раптом майже зупиняється.
Мелодія якась скорочена - спершу тупцює на місці, потім рухається підстрибом або раптом якось навмисне перебільшено кульгає.
П'єса композитора М.П. Мусоргського «Хатинка на курячих ніжках» з циклу «Картинки з виставки».
Композитор нас веде від однієї картини до іншої, і ми чуємо, як повз зі свистом і громом проноситься в ступі господиня цього будиночка. (Баба Яга)
Всі групи довели, що це образ Баби Яги.
Майстер: До запропонованих завдань можна було б додати й прийом “Карусель” (за сигналом групи змінюють по колу своє розташування та виконують завдання наступної групи).
Коротке обґрунтування дібраних методів: Метод роздумів про образи музики, метод асоціацій з кольорами, відповідність музичного образу живописному, словесний опис формують процес сприймання музичного твору та дають можливість кожному учню зрозуміти його особистісну неповторність.
Інтерактивні методи (робота в парах, трійках, групах), прийоми театралізації, художнє виконання твору, інтеграція з іншими видами мистецтва та аналіз їх засобів художньої виразності вчать мислити художніми образами різних мистецтв, розвивають ірраціональне мислення, дають можливість розуміти свої та чужі емоції.
Майстер : неможливо уявити уроки музичного мистецтва без виконання пісні. Хочу вам запропонувати вивчення пісні із допомогою мнемотаблиць. У вас на столах є роздруковані таблиці - № 1, № 2, № 3.(додатки)
Мнемотехника - це система методів і прийомів, що забезпечують ефективне запам'ятовування, збереження і відтворення інформації, і звичайно розвиток мови. Використання мнемотехніки для дітей 1 класу в даний час стає більш актуальним. Особливе місце в роботі з дітьми займає використання в якості дидактичного матеріалу - мнемотаблиця.
Мнемотаблиця - це схема, в яку покладена певна інформація. Це графічне або часткове графічне зображення персонажів пісні, казки, віршів, явищ природи, деяких дій. Зобразити потрібно так, щоб намальоване було зрозуміло дітям.
Метою моєї діяльності в умовах НУШ я поставила: розвиток слухової і зорової пам'яті, психічних процесів: пам'яті, мислення, уяви, уваги і мови за допомогою мнемотехніки.-розвиток музичного слуху, розумової активності, кмітливості, спостережливості;навчання дітей правильному звуковимовленню.
Принцип моєї роботи з розучування пісні: (СЛАЙД __)
1. Прослуховування нової пісні.
2. Бесіда про характер пісні та її зміст.
3. Розгляд таблиць з визначенням текстового значення кожної картинки.
4. Розучування пісень по фразам за допомогою відповідних тексту картинок.
5. Виконання пісні за допомогою мнемотаблиці.
6. Виконання з подібними рухами (без мнемотаблиць).
Суть мнемосхем полягає в наступному: на кожне слово або маленьке словосполучення підберається графічне або частково графічне зображення персонажів казки, явищ природи, деяких дій.
У мнемосхемах до пісень я використовую маленькі картинки (зображення): схеми потрібно виконати так, щоб намальоване було зрозуміло дітям, викликало у них наочну асоціацію і не відволікало їх увагу зайвими деталями.
Спробуємо познайомитися із піснею Наталії Май “Новий рік”.
Мнемотаблиці до пісні Н.Май “НОВИЙ РІК”
1 куплет
ПРИСПІВ
2 куплет
Майстер: Сьогодні я охоче поділилась з вами своїм досвідом, навчила вас використовувати потенціал різних видів мистецтв у створенні умов для формування художньо-естетичної компетентності школярів і сподіваюсь почути про ваші враження - прикрасити нашу Новорічну ялинку святковими враженнями
Будь ласка, оберіть кольорову картку “новорічну іграшку”(додатки) до вподоби та дайте відповіді на запитання або закінчіть речення («Мікрофон»).
(Музика пісні “Новий рік” Н.Май)
ПРИКРАШАННЯ ЯЛИНКИ (РЕФЛЕКСІЯ)
Майстер: Моя праця - це уроки музичного мистецтва. Я вважаю, що «чим раніше дитина зустрічається з миром великої музики, тим цей зв'язок буде міцніше».
І тут, ми, вчителі музичного мистецтва, вчителі мистецтва, повинні довести, що наші заняття - уроки дають не тільки естетичний розвиток, а й формують такі якості, які будуть необхідні учневі в його подальшому житті.
СЛАЙД _ Я впевнена, що майбутнє нової української школи за натхненними, креативними вчителями та творчими, компетентними учнями.
СЛАЙД _ Дякую за співпрацю!!!
Додатки
МИСТЕЦТВОЗНАВЦІ
ПСИХОЛОГИ
МУЗИКАНТИ