розширити та поглибити цілісні уявлення третьокласників про танцювальну музику та метроритм, як важливий елемент музичної мови;
розвивати у школярів навички точного відчуття метроритму, розуміння і виконання музичних творів;
виховувати високу виконавську та слухацьку культуру, підтримувати зацікавленість та позитивне ставлення до музики, любов до народних танців України.
Дата 15.02.17
Музичне мистецтво
3-А клас
Тема. Царство народних танців
Мета:
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, відео до музичних творів та пісень, портрет М. Мусоргського.
Вид уроку: урок сприйняття.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Вхід до класу під музику: українська народна пісня «Гарний танець гопачок».
ІІ. Музичне привітання.
ІІІ. Організація учнів до урок:
Починається урок, працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці, що у нашім 3 класі,
Діти просто молодці!
ІV. Оголошення теми уроку.
-Сьогодні на уроці ми продовжимо розмовляти на тему народних танців. Але сьогодні ми не будемо говорити про наші народні танці, а й про танці інших народів.
V. Вступне слово вчителя
Діти! Ви зайшли до класу під пісню, яку ви гарно знаєте.
Говорячи про українські народні танці, слід зазначити, що часто один і той же танець у різних місцевостях може мати різні назви. Наприклад, такий відомий нині український танець як «Гопак» має інші назви: «Гоцак», «Тропак», «Третяк» та інші. Танці отримують назви з різних причин.
Наприклад, за якимось словом, що часто вживається в пісні, під яку танцюють: від пісні «Ой дівчина — горлиця» назвали танок «Горлицею». Те ж саме з назвою «Полька», що також походить від пісні, а не від того, що ніби він польський танець: він побутує в Україні та в деяких країнах Європи. В одній з таких пісень, яка є супроводом до танцю, зокрема співається: «Біда польку спокусила — пішла полька за русина…».
Деякі танці називаються за місцевістю, де вони побутують: «Коломийка» (від м. Коломия), «Санжарівка» (від м. Санжари) і т. ін. Іноді танці називають від назв рухів, які в них переважають: «Увиванець», «Тропак», «Гайдук» (присядки) тощо.
Ось і танець «Повзунець» отримав свою назву від рухів, які виконуються в танці. Танцівники танцюють ніби повзаючи.
Танець «Аркан» є головним елементом обряду посвячення гуцульського двадцятирічного хлопця у легіні. Після участі у ньому він отримував право здійснювати танці, носити бартку (топірець), підперезуватися широким паском, тобто ставав потенційним опришком. Перекази свідчать, що вперше гуцульський танець «Аркан» виконали витязі, які зійшли з гір.
Опришки — учасники селянського повстанського руху в Галичині, на Закарпатті, Буковині проти польської шляхти, молдовських бояр, угорських феодалів, згодом — також проти австрійської адміністрації. Діяли у XVI ст. — 1-й половині XIX століття.
Аркан має дві групи рухів:
а) «прибий» і «зміни»,
б) «підківка», «тропачок», «гайдук» (перша властива тільки аркану, друга зустрічається також в коломийкових танцях).
Аркан танцюють зімкнутим колом або півколом з топірцями в руках. Танець поширений в Івано-Франківській, Чернівецькій та Закарпатській областях.
VІ. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні на уроці ми розглянемо деякі народні танці, які використовували композитори у своїх музичних творах.
VІІ. Ритмічні вправи.
Для того, щоб краще зрозуміти метроритм українських народних танців та пісень виконаємо ритмічні вправи.
Вправа «Чобіток»
Скажіть діти, як цокає молоток у майстра, що ремонтує взуття? (тук-тук)
Тук-тук чобіток ,подай, бабо, молоток.
Не подаси молотка, не підкую чобітка.
(Діти співають поспівку у супроводі та плескають ритм долонями).
VІІІ. Вокально – хорова робота, вивчення пісні.
Виконання пісні під караоке та під фонограму.
Вступна бесіда до слухання пісні.
ІХ. Слухання пісні «Лезгінка»
1. Бесіда після прослухання пісні.
-Яка мелодія у цієї пісні?
-Чи сподобалась вона вам?
Х. Розучування пісні «Полька»
ХІ. Слухання пісні з опери «Руслан і Людмила «Полька»
1.Розповіідь
ХІ. Підсумок уроку.
-Що вам запам’яталось?
-Чи сподобався вам урок?
Підпис