Майстер - клас. Компетентнісно – орієнтоване навчання у процесі формування особистості молодшого школяра

Про матеріал
Майстер - клас. Компетентнісно – орієнтоване навчання у процесі формування особистості молодшого школяра
Перегляд файлу

 

 

Майстер – клас

 

Компетентнісно – орієнтоване навчання у процесі формування особистості молодшого школяра

 

Доброго здоровя, доброго вам дня!

Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня,

Хай сміється  мирне небо і дивує світ.

А земля нехай дарує нам барвистий цвіт,

Бо здоровя в світі – головне.

А здорових і веселих щастя не мине!

Слайд 1

Шановні колеги!

Я – Прокуренко Наталія Володимирівна, вчитель початкових класів Тимонівської ЗОШ 1 – 3 ступенів. Працюю у цій школі з 1995 року. Протягом 22 років очолюю  МО вчителів початкових класів.

    Сьогодні  проведу з вами і для вас майстер – клас з педагогічної проблеми, над якою я працюю третій рік: «Компетентнісно – орієнтоване навчання у процесі формування особистості молодшого школяра».

    Виступи бувають різні: сумні й веселі, цікаві та не дуже, творчі й звичайні.

Дуже хочу, щоб ми працювали разом цікаво, змістовно, творчо.

Слайд 2

Для нашої роботи потрібна голова – ми будемо міркувати і замислюватися;

очі – ми будемо дивитися, бачити і придивлятися;

вуха – ми будемо слухати, чути і прислухатися;

рот – ми будемо спілкуватися і розмірковувати;

руки, ноги, тулуб – ми будемо писати, працювати в перехресних групах;

серце – бо шукати потрібно серцем – найголовнішого очима не побачиш.

Слайд 3

   Подивіться уважно на це дерево рішень.

На «листочках», які ви бачите перед собою, запишіть, чого ви очікуєте від нашої зустрічі. Для цього ви повинні відповісти на 3 питання:

  • Я цінуватиму…;
  • Я знатиму…;
  • Я вмітиму….

 

Слайд 4

  В навчанні, щоб формально засвоїти матеріал, треба не відбути, а прожити навчання, треба, щоб воно ввійшло в життя дитини,  мало для нього особистісний сенс.

 На сучасному етапі освіти школа надає дитині теоретичну підготовку, але недостатньо приділяє уваги вирішенню конкретних задач сьогодні і в майбутньому. Зараз перед школою поставлені нові задачі:

- створення навколишнього середовища, яке мотивує учнів самостійно добувати, обробляти інформацію, обмінюватися нею;

- швидко орієнтуватися в інформаційному просторі;

- вчителям треба  створити умови, які сприяють розвитку ключових компетентностей учнів.

Працюючи в школі 25 років, маючи свій педагогічний досвід, прийшла до висновку, що треба шукати методи, які забезпечать прийняття нових цінностей, які будуть служити  фундаментом для засвоєння способів діяльності, навичок самоорганізації.

 Використання компетентнісно – орієнтованих завдань (КОЗ) - це одна з основ ефективного розвитку учнів початкових класів.

Слайд 5

Тому, мета моєї педагогічної діяльності – створення умов для розвитку особистості учнів початкових класів засобами КОЗ.

    Успішність теперішнього учня в майбутньому залежить від його здатності розвивати  вміння, навички, які зможе застосувати у будь – який момент життєвої ситуації. Тому треба виховувати у дітей готовність до змін, розвиваючи такі якості, як мобільність, конструктивність, вміння вчитися, компетентність.

Пропоную провести порівняльний аналіз компетентнісного та традиційного підходів в освіті.

Слайд 6

 

ТРАДИЦІЙНИЙ

КОМПЕТЕНТІСНИЙ

Ідея – знання приводять до особистісного успіху.

 

Ідея – до особистісного успіху приводить досвід самостійного вирішення проблеми.

Вирішення проблеми  розглядається як засіб закріплення знань.

Вирішення проблеми – сенс освітньої діяльності.

 

Ознака високого рівня освіченості здатність  ознайомити із великим обємом складного за своїм змістом матеріалу

Рівень освіченості тим вище, чим ширше сфера діяльності і вище ступінь невизначеності ситуації, в якій він здатен діяти самостійно.

 

    Ми можемо зробити висновок, що  компетентнісний підхід  виділяє результат освіти, але при отриманні результату важлива не кількість отриманої інформації, а здатність самим находити необхідну інформацію, вибирати спосіб дій, а головне – вміти застосовувати знання, вміння та навички. Компетентнісний підхід не закреслює, а змінює роль знань.

Мета  компетентнісного підходу у тому, що учень повинен розуміти постановку задачі, оцінювати новий досвід, контролювати ефективність своїх дій.

    Хто не думає про майбутнє, той його не має. А наше майбутнє в освіті – компетентнісно – орієнтований підхід в навчанні, який будується на змінах в організації традиційного уроку, включення спеціально організованої діяльності в освітній процес. 

Слайд 7

До компетентнісно – орієнтованих технологій відносяться:

  • метод проектів;
  • навчальні проекти;
  • рольові ігри;
  • сюжетні ігри;
  • технологія розвитку критичного мислення;
  • компетентнісно – орієнтовані завдання.

 

    Зараз в основі мого педагогічного досвіду лежать ідеї особистісно – орієнтованого  навчання, яке неможливо уявити без КОЗ. Компетентність можна розуміти як здатність учнів   діяти на результат. Розвитку компетентності сприяють навчальні  ситуації, які я створюю на уроках: ситуація успіху, рольові взаємодії, ситуації вибору.

Свою діяльність по організації навчально – виховного процесу я будую по алгоритму:

- створення позитивного емоційного настрою на роботу всіх учнів;

-  повідомлення на початку уроку не тільки теми,  але і організації навчальної діяльності в ході уроку;

- використовую проблемні творчі завдання;

- стимулюю учнів до вибору і самостійному використанню різних способів виконання завдань;

- оцінка при опитуванні на уроках не тільки правильної відповіді учня, але й аналіз того, як учень розмірковував, який спосіб використав, чому помилився і в чому.

Тоді моделі занять, система завдань змінюються .Саме тому я  почала   розробляти компетентнісно – орієнтовані завдання та використовувати  їх на уроках.

   Особливостями молодших школярів є те, що вони засвоюють програмний матеріал тільки тоді, коли їм цікаво, коли все неживе оживає на їх очах або містить у собі цікавинки. Якщо  використовувати такі завдання, то сухий, на перший погляд, математичний, мовний чи природничий матеріал відразу стає цікавим, захоплюючим і зрозумілим.

     Готуючись до уроку, намагаюся обмірковувати, організувати, передбачити хід заняття так, щоб воно було для дітей цікавим і запамяталося надовго. Намагаюся, щоб діти працювали творчо, із захопленням, нібито відкрили все це вони самостійно.

Слайд 8

Справжній урок – це спільний пошук істини вчителем та учнем. Де цього немає, там справжня нудьга.

На мій погляд, ці слова виражають суть компетентнісного підходу до оволодіння учнями способів діяльності.

       У сучасному суспільстві мені, як учителю, необхідно прививати учням навички практичних дій при цьому формувати загальнопредметні компетентності. Саме цьому сприяє використання на уроках КОЗ, які організують діяльність учня. . У звязку  з цим постає проблема: як застосувати   на практиці такі завдання.

 

Роздивимося структуру КОЗ.   Вони цікаві тим, що починаються зі стимулу , який мотивує учнів на виконання завдання, робить урок емоційним, опис будь – якої проблемної ситуації стимулює дітей на активну роботу. 

Структура КОЗ

Слайд 9

 

 

Хочу звернути увагу на те, що кожне КОЗ має свою технологію оцінювання.

Слайд 10

Наприклад, в українській  мові під час вивчення тексту – опису, я пропоную виконати  таке завдання

Стимул

У тебе пропало кошеня.  Ти вирішив написати об’яву.

Завдання

Склади текст об’яви .

Джерело

 В обяві напиши назву породу кошеня, колір, додаткові прикмети. У тексті не повинно бути помилок.

Інструмент перевірки

В обяві написана порода кошеня –2 б.

Колір  – 2 б.

Дві додаткові прикмети – 4 б.

Одна прикмета – 2 б.

У тексті немає помилок – 2б.

 

Щоб бути впевненою, що урок дійсно, в повному обсязі, відображає компетентнісний підхід, запитую себе:

  • на що направлена діяльність учня;
  • що дає учню діяльність на уроці;
  • чи потрібні ці знання у сучасному суспільстві;
  • де і в чому виражається застосування їх сьогоднішнього досвіду.

Навчальні КОЗ використовую:

  • при вивченні нового програмного матеріалу без пояснення вчителя на основі актуалізації знань та самостійної роботи учнів;
  • при вивченні теми через пояснення нового матеріалу з наступним розширенням кордонів змісту за рахунок додаткових матеріалів, отриманих учнями  самостійно;
  • при закріпленні нового матеріалу.

Практична частина

 

Перше завдання. Гра «Голосування ногами»

Вам треба визначитися, які проблеми вирішує компетентнісний підхід у навчанні. Якщо ви з ним згодні, ви посміхаєтеся. А ні -виявляєте свій протест «голосуванням ногами». Але  вам треба продумати кожне питання, бо в любий момент я запитаю, чому саме таке рішення ви обрали, а вам треба пояснити це.

 

  1. В школах працює мало молодих вчителів.
  2.  Діти дуже рідко проявляють ініціативу при виконанні завдань, а працюють лише під керівництвом вчителя.
  3. Низька оплата праці педагога.

4   Різні навчальні заклади працюють за різними навчальними                            програмами, дітям важко при переході із однієї школи в іншу.

  1. Успішність у житті не залежить від успішності у школі.
  2. Великий об’єм домашніх завдань.
  3. Учні не вміють застосовувати знання у практичних ситуаціях.

Друге завдання . Робота в групах.

Попрацюймо в групах. Для цього нам необхідно обєднатися у групи. Перед вами є конверти. У ньому лежать геометричні фігури, оберіть собі одну.

Ми обєдналися в групи: «Квадрики» і «Круглики». Займіть свої

місця.

 Гра «Доміно». Вам треба визначити, де традиційне завдання із підручника, а де КОЗ. Підсумок гри.

 

При вирішенні КОЗ, завдання мають різні ступені. Я пропоную кожне завдання ускладнювати. 

Третє завдання. Робота в парах.

Подивіться на свого сусіда зліва, посміхніться йому. З ним ви будете працювати над наступним завданням.

Перед вами бланки, у які вам необхідно записати КОЗ, які ви обрали в «Доміно», виділяючи стимул, завдання, джерело та  розробити критерії  перевірки.  Підсумок завдання.

 

Пограємо.Фраза «Тух – тиби – дух».

За давньою японською традицією, коли людина  втомилася, або у неї псується настрій, необхідно вимовити  фразу і на обличчі обов’язково з’явиться посмішка і поліпшиться настрій. Переконаймося в цьому.

Четверте завдання.  Робота в перехресних групах. Вправа « Закінчи речення…»

А тепер складніше завдання. Традиційне завдання спробуйте переробити, щоб воно стало компетентісно – орієнтованим.

Вам треба закінчити речення у таблиці таблицю.

 

Компетентнісно – орієнтований підхід у навчанні

 

Будується на:

 

Змінах організації ….                 Включення спеціально організованої….

 

 

 

Реалізується через

 

Компетентнісно -  ……                                    Сучасні ……

 

 

Тепер, коли ви закінчили обговорення, представники однієї групи, переходять до іншої та обмінюються результатами свого обговорення.

Гра «Наступні кроки»

 Перед кожним із вас аркуші, на яких перераховані ваші наступні кроки для подальшого опрацювання, але вже самостійного. Подумайте кожний із вас і визначиться, що вам далі необхідно зробити для подальшого опрацювання цієї теми.

Слайд 11

Ваші наступні кроки

1.Практичне ознайомлення з компетентнісним підходом у навчанні.

2. Навчитися розпізнавати КОЗ.

3. Навчитися використовувати КОЗ у роботі з дітьми.

4. Навчитися розробляти КОЗ.

5. Поділитися досвідом.

6. Ознайомитися з досвідом колег.

 

Повернемося до  дерева рішень. Подивіться на ваші «листочки», чи справдилися ваші очікування. (Виступи вчителів)

Слайд 12

Я бажаю вам творчості.

Якщо ваш план  - на рік,  саджайте рис.

Якщо ваш план -  на десятиріччя,  саджайте дерева.

Якщо ваш план – на все життя, виховуйте та навчайте дітей.

Підсумок заняття

Дві склянки з водою.

  • Людина, яка живе з позитивним ставленням до інших, - має таку чисту, прозору душу, як вода. Але щось трапилося, і людина затаїла гнів –

( додається фарба). Душа помутніла, їй важко, вона страждає і болить. Добре, коли знайдеться інша людина, яка підтримає, розвеселить (додається чиста вода). Людині стає значно краще.

    Тож і я вам бажаю жити у терпимості, добрі, радості, щоб у вашому житті була людина, на яку ви зможете  покластися.

На, а якщо на той час поряд не буде такої людини,  згадайте

 фразу:  «Тух – тиби –дух»

Завдання

Які проблеми вирішує компетентнісний підхід у навчанні?

  1.  В школах працює мало молодих вчителів.
  2.  Діти дуже рідко проявляють ініціативу при виконанні завдань, а працюють лише під керівництвом вчителя.
  3. Низька оплата праці педагога.

4   Різні навчальні заклади працюють за різними навчальними                            програмами, дітям важко при переході із однієї школи в іншу.

  1. Успішність у житті не залежить від успішності у школі.
  2. Великий об’єм домашніх завдань.
  3. Учні не вміють застосовувати знання у практичних ситуаціях.

 

 

Завдання 2

 

 

 

 

 

 

ТРАДИЦІЙНЕ ЗАВДАННЯ

Женя з другом Максимом вирішили збирати макулатуру. Щоб не заходити  в одну  квартиру разом,  діти поділили  квартири так (дивись довідку). Вам треба визначити закономірність, по якій було поділено квартири та відповісти на питання:

-в яку  наступну квартиру заходитиме Женя;

- в яку наступну квартиру заходитиме Максим?

Довідка.  Женя: 1,4,7,10,13…

                 Максим: 2, 3, 5, 6, 8…

 

 

 

КОМПЕТЕНТНІСНО – ОРІЄНТОВАНЕ ЗАВДАННЯ

 

 

Хлопчик вирізав 10 сніжинок.

 7 сніжинок він подарував однокласникам. Скільки сніжинок лишилося у хлопчика?

 

 

 

 

 

 

 

 

КОМПЕТЕНТНІСНО – ОРІЄНТОВАНЕ ЗАВДАННЯ

Ви бажаєте приготувати салат і вам треба купити продукти. Перед вами товари. Мама вам дала 100 гривень. Вам потрібно заповнити таблицю і порахувати, чи досить у вас коштів, щоб купити : 10 яєць, баночку горошку, 2 кг картоплі, банку огірків, майонез. Чи залишаться гроші?

10 яєць –

 10 гривень, банка горошку –

15 гривень, 1 кг картоплі – 9гривень, огірки –

 8 гривень, майонез – 16 гривень.

 

 

ТРАДИЦІЙНЕ ЗАВДАННЯ

 

 

 

 

 

В трьох школах 618 учнів. В першій школі 236 учнів, а в другій на 58 учнів менше. Скільки учнів у 3 школі?


 

 

 

КОМПЕТЕНТНІСНО – ОРІЄНТОВАНЕ ЗАВДАННЯ

 

Твій друг написав твір про зиму. Вчителька попросила тебе доповнити речення прикметниками, щоб зробити текст більш виразнішим, а твій друг отримав вищу оцінку.

Підбери до іменників прикметники.

На (1) небі світило (2) сонце. Його промені грали на ( 3) снігу, та  сліпили очі.(4) сніг блищав  та переливався нібито його посипали (5) порошком. Ми були зачаровані красотою (6) природи.

 

 

 

ТРАДИЦІЙНЕ ЗАВДАННЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

Списати  текст, вставити  пропущенні слова.

 

 

 

 

КОМПЕТЕНТНІСНО – ОРІЄНТОВАНЕ ЗАВДАННЯ

Прочитай з товаришем текст оповідання

« Найстрашніше» Євгена Пермяка. Сформулюйте поради, щоб не втратити друга.

Склади таблицю з корисними і некорисними порадами. Подумай, які поради письменник дав би дітям, щоб не опинитися на місці головного героя. 

 

ТРАДИЦІЙНЕ ЗАВДАННЯ

 

 

 

 

 

 

Четверо дітей прикрашали ялинку. Кожен з них Кожен з них прикрасив ялинку 10 іграшками та шістьма зірочками. На скільки менше  зірочок було на ялинці?

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
1139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку