«Алгоритм роботи над структурою методичної проблеми школи»
Кузурман Наталія Юріївна,
заступник директора з НВР,
Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 26
«Найважливіша умова успішної роботи школи – це багате інтелектуальне життя педагогічного колективу, допитливість, інтерес до нового, постійне інтелектуальне зростання, удосконалення»
В.А. Сухомлинський
Одним з центральних факторів, який може сприяти активізації інноваційних процесів та модернізації освіти, є професіоналізм вчителя. Забезпечити активність педагога дозволяє системний підхід до змісту та форм науково-методичної роботи в закладі загальної середньої освіти.
Слід зазначити, що ефективний розвиток педагогічної творчості і самореалізація вчителя можливі тоді, коли діяльність школи будується з урахуванням особистості вчителя, його ініціативи та здібностей, на колегіальній роботі вчителів, на їх відповідальності за якість навчальних послуг.
Досвід показує, що лише за координації зусиль усього педагогічного колективу, зосередженні його уваги на розв’язанні конкретної педагогічної проблеми можна значно підвищити ефективність і результативність навчально-виховного процесу.
Щоб досягнути значних результатів під час роботи над методичною проблемою, в нашій школі враховувались наступні фактори:
Протягом 2013-2018 років наш педагогічний колектив працював над реалізацією методичної проблеми «Впровадження новітніх освітніх технологій спрямованих на формування конкурентноспроможної особистості випускника школи».
Алгоритм роботи над структурою методичної проблеми складався з 3-х етапів:
На підставі аналізу, творча група запропонувала 6 оптимальних методичних напрямків роботи, які були актуальні для нашої школи на той час:
2. На педагогічній раді колективом було визначено методичну проблему та обрана наступна творча група з розробки проекту структури роботи над новою методичною проблемою. У серпні 2013 року на педраді творчою групою було презентовано проект структури роботи над методичною проблемою на 5 років.
Реалізацію методичної проблеми ефективно розбивати на 5 етапів:
№ з/п |
Етап |
Зміст, завдання |
1. |
Пошуковий, теоретичний |
Вивчення проблеми, накопичення інформації |
2. |
Експериментальний етап |
Використання на практиці окремих елементів інноваційних технологій |
3. |
Накопичення особистого досвіду |
Широке використання та оволодіння технологіями |
4. |
Впровадження та опрацювання особистого досвіду |
Відбір да удосконалення набутого досвіду роботи |
5. |
Підсумковий, аналітичний етап, рефлексія |
Аналіз, узагальнення досвіду роботи, розповсюдження, надання рекомендацій, висновки |
При створенні проекту роботи над методичною проблемою творчою групою внесено до структури актуальні напрямки розвитку школи, які було рекомендовано педрадою.
При плануванні структури роботи над методичною проблемою особливу увагу слід звернути на розвиток колективної творчої діяльності вчителів. Основними формами роботи для розвитку колективної творчості вчителів вважаємо наступні:
3. Реалізація обраної методичної проблеми школи «Впровадження новітніх освітніх технологій спрямованих на формування конкурентноспроможної особистості випускника школи».
Цілі та завдання:
Структура роботи над обраною методичною проблемою «Впровадження новітніх освітніх технологій спрямованих на формування конкурентноспроможної особистості випускника школи» на 2013-2018 роки:
Навчаль ний рік |
Проблема року |
Цілі та завдання |
Форми роботи |
2013-2014 |
Формування теоретичних основ щодо вивчення індивідуальних можливостей учня та вчителя. |
1.Виявлення нових підходів у навчанні та вихованні учнів з метою підвищення якості знань учнів. 2.Впровадження нового Держстандарту початкової школи(1-2 класи) та Держстандарту основної школи (5 класи). |
1.ПДС «Вивчення ППД щодо впровадження інноваційних технологій» на ШМО. 2.Семінари: -СП «Технології успішного навчання»; -ППС «Психолого-педагогічні аспекти формування навчальних здібностей учнів». 3.Педрада: «Здійснення міжпредметних зв’язків для підвищення якості освіти». |
2014- 2015 |
Реалізація інтелектуального та творчого потенціалу уроку в умовах профільного та допрофільного навчання» |
1.Виявлення потреб учнів та батьків для впровадження допофільного та профільного навчання в НВП. 2.Вивчення якості та результативності викладання профільних предметів, факультативів та курсів за вибором. |
1.Семінари: -СП «Навички комунікації учителя та учня на уроку-складова успіху»; -ППС «Психологічні основи вибору професії». 2.Педрада: «Використання факультативів та курсів за вибором в умовах профілізації школи». |
2015- 2016 |
Розвиток інтелектуального і творчого потенціалу учня та вчителя як умова формування інноваційної культури школи |
1.Вибір оптимальних форм та методів компетентісного підходу до навчання та виховання учнів. 2.Формування життєвих компетентностей дитини в системі НВП. 3.Забезпечення умов самореалізації творчого потенціалу учня та вчителя. |
1.Семінари: -СП «Інноваційні методи навчання як запорука творчого зростання педагога»; -ППС «Психолого-педагогічний супровід обдарованої дитини». 2.Педрада: «Формування у школярів навичок пошуково-дослідницької діяльності як напрямок роботи з обдарованими дітьми». 3.Шкільний конкурс «Кращій класний керівник року» |
2016- 2017 |
Підвищення якості освіти, оновлення змісту та форм навчання в умовах нового Державного стандарту початкової та основної школи |
1.Вивчення та узагальнення перспективного педагогічного досвіду вчителів школи. 2.Моніторинг якості навчання та впровадження нових освітніх технологій в школі. |
1.Семінари: -СП«Моніторингова діяльність у навчально-виховному процесі як фактор підвищення якості освіти»; 2.ППС «Безконфліктна педагогіка». 2.Педрада: «Система узагальнення та впровадження перспективного педагогічного досвіду вчителів школи». 3.Шкільний конкурс «Творчий молодий вчитель». |
2017- 2018 |
Підсумкова діяльність педколективу школи щодо створення сучасного освітнього простору щодо формування конкурентно- спроможної особистості випускника школи |
1.Систематизація та узагальнення досвіду роботи над методичною проблемою за різними напрямками. 2.Проведення творчих звітів ШМО за підсумками роботи над методичною проблемою. |
1.Семінари: - СП «Сучасні підходи до атестації педагогів, самоосвітня діяльність учителя»; -ППС «Співпраця психолога та класного керівника з формування життєвих компетентностей учнів» 2.Творчі звіти ШМО. 3. Педрада: «Підсумки роботи педколективу з реалізації методичної проблеми «Впровадження новітніх освітніх технологій спрямованих на формування конкурентноспроможної особистості випускника школи» 4.Виставка-презентація «Кращій урок з використанням інноваційних технологій»
|
На останньому п’ятому року роботи над методичною проблемою всі шкільні методичні об’єднання вчителів проводили творчі звіти у формі електронних презентацій та портфоліо вчителів-предметників. Також на підсумковій педраді у 2018 році заступником директора з НВР Кузурман Н.Ю. було представлено оформлені у формі друкованих збірок всі тематичні педради, 4 друковані шкільні журнали «Методична скарбниця» з розробками творчих уроків учителів. За результатами проведених тематичних педрад та семінарів було оформлено 7 публікацій творчих груп та отримано сертифікати на е-платформі «Методичний портал».
Отже, розвиток педагогічної творчості вчителів і підвищення на цій основі результативності навчально-виховного процесу знаходиться у прямо-пропорційній залежності від правильно обраних шляхів розвитку та реалізації творчої педагогічної діяльності.
Методична робота у школі – цілісна, заснована на досягненнях науки, передового педагогічного досвіду та на конкретному аналізі навчально-виховного процесу система взаємопов’язаних заходів, дій, спрямованих на всебічне підвищення професійної майстерності кожного вчителя, на розвиток творчого потенціалу учнів, досягнення оптимального рівня освіти.
Список використаних джерел
1