"Майстер - клас на тему "Самостійна робота учнів під час хімічного лабораторного дослідження"

Про матеріал

Майстер - клас «Самостійна робота учнів під час хімічного лабораторного дослідження» містить практичні наробки, які зможуть зацікавити учнів, продемонструвати можливості хімічних знань для пояснення процесів повсякденного життя.

Перегляд файлу

Майстер-клас на тему:

«Самостійна робота учнів під час хімічного лабораторного дослідження»

 

Мета : обмін досвідом з колегами району, набуття нового досвіду, розвиток творчого потенціалу вчителя, розвиток пізнавальної діяльності учнів, виховання зацікавленості до предмету, формування світогляду , уяви про практичне застосування практичних знань.

Обладнання: презентація до майстер-класу, картки, набір реактивів, пластина для роботи з малою кількістю речовини, піпетки.

 

І. Організаційний момент.

Доброго дня, шановні колеги! Сьогодні ми зібралися з вами для того, щоб поспілкуватися, в невимушеній обстановці, поділитися досвідом, обмінятися емоціями.

Вправа «Очікування» . Що ви очікуєте від нашої зустрічі ?( вчителі оголошують свої очікування).

ІІ. Теоретична частина.

     Експеримент відіграє важливу роль у процесі викладання хімії. По-суті експеримент – це проміжна ланка між теоретичною частиною програми і умінням застосовувати ці знання на практиці. Порівняно з іншими методами самостійної роботи, які використовуються при вивченні природничих дисциплін, експеримент найбільш ефективний в навчально-виховному відношенні.   Він значно складніший порівняно з іншими методами самостійної роботи, тому при його використанні учні витрачають більше часу і сил. Він завжди зв’язаний з спостереженням, але має свої якісні відмінності.

Як окремий вид учнівського експериментує є - домашній експеримент Домашній експеримент – вид самостійної роботи, що виконується без контролю з боку вчителя, але з безумовним дотриманням техніки безпеки. Його виконання привчає самостійно планувати й організовувати експеримент, застосовувати отримані знання , вміння й навички в нових ситуаціях та вміння представляти результати власного спостереження або дослідження. Експеримент в домашніх умовах учні виконують за завданням вчителя. Його навчально-виховне значення полягає в розвитку інтересу учнів до хімії, розширенні їхнього кругозору. Зміст експерименту визначається насамперед темою або розділом, що вивчається на уроках, характером навчального матеріалу. Тематика дослідів дає можливість учням ознайомитися з хімічними процесами живої і неживої природи, які зустрічаються у виробництві та побуті. Для проведення дослідів у домашніх умовах вибирають доступні реактиви (можна придбати в аптеці чи спеціалізованих магазинах) і матеріали (розчинів йоду, нашатирного спирту, оцту, лимонної кислоти, спирту медичного, питної соди, калій перманганату тощо). Організація домашніх дослідів потребує від учителя великої педагогічної майстерності. Учитель ознайомлюється з відповідною методичною літературою. Визначає тематику дослідів, добирає такі, які не потребують складного обладнання. Для початку можна використати досліди, які наведені в шкільних підручниках. Їх вчитель виконує сам, щоб з’ясувати, з якими труднощами можуть зіткнутися учні. При проведенні домашніх хімічних експериментів перевага надається тим, які можна застосувати у повсякденному житті:

 - виведення плям іржі за допомогою лимонної кислоти чи кухонної солі;

 - добування крохмалю з картоплі;

 - чищення одягу чи речей домашнього вжитку різними розчинниками зберігання харчових продуктів;

 - використання питної соди як мийного засобу та розпушувача тощо.

 Деякі результати домашніх експериментів можна використати і на уроках.  Для дослідів буде потрібно невелику кількість овочів, фруктів, харчової соди, оцту, соків, тому, необхідно звернутися до батьків з проханням, не жаліти, якщо дитина зіпсує їх в своїх дослідах, адже вона пізнає навколишній світ, а це - крок у велику науку. Посудом у домашній лабораторії слугуватимуть скляні ампули від пігулок, флакончики від пеніциліну, стрептоциду та інших ліків. Скляна тара з-під продуктів підходить для зберігання деяких реактивів і проведення дослідів. Учителю необхідно спочатку самому проробити досліди та дати коротку інструкцію з дотримання безпечної роботи. Презентація, звіти учнів повинні бути короткими, а за формою нагадувати складання звіту про виконані практичної роботи в класі.

ІІІ. Практична частина.

Учасникам майстер - класу пропонується поділитися на 3 групи. Кожна група отримує картки – завдання.

Використовуючи реактиви та обладнання проводимо наступні досліди:

Група №1. «Взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром»

Завдання: дослідіть дію соку квашеної капусти, кефіру, лимонної кислоти на харчову соду.

Реактиви та обладнання: квашена капуста, кефір, лимонна кислота,  харчова сода, вода, піпетка.

Порядок виконання

Хід роботи

Спостереження

Висновки

Наберіть 1/4 столової ложки соди, додайте кілька крапель квашеної капусти.

 

 

Наберіть 1/4 столової ложки соди, додайте ¼ столової ложки лимонної кислоти.

Додайте кілька крапель води.

 

 

Налийте в склянку кефір (1/4 ії об‘єму) додайте ¼ столової ложки соди,

 

 

 

 

Як у побуті можна використати ці реакції?

Група №2 «Виявлення крохмалю в харчових продуктах»

 Завдання: дослідіть на наявність крохмалю  хлібобулочні, макаронні вироби, а також картоплю, цибулю, часник, яблуко, майонез, ковбаса.

 Реактиви: йод (спиртовий розчин, w=5%), білий хліб, борошно, картопля, цибуля, часник, яблуко, піпетка.

Порядок виконання: нанесіть по одній краплі йодної настоянки на зрізи овочів та фруктів, а також на шматочок білого хліба, ковбаси, майонезу зазначених в таблиці,

 Що ви спостерігаєте?

Результати спостережень запишіть у таблицю.

№ з/п 

Назва продукту  

Зміна забарвлення під дією йоду       

       Висновок

1.

Картопля

 

 

 

2.

Яблуко

 

 

 

3.

Ковбаса

 

 

 

4.

Цибуля

 

 

 

5.

Білий хліб

 

 

 

6.

Макарони

 

 

 

7.

Майонез

 

 

 

Висновок

Виявити  крохмаль у харчових продуктах можна шляхом_____________

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

Група №3 «Дія на сік буряка лимонного соку, розчину харчової соди, мильного розчину».

Реактиви : сік буряка, лимонний сік, оцет, харчова сода, пральний порошок та розчин мила.

  Порядок виконання : приготуйте шість склянок і налийте в кожну по 50 мл води. У першу склянку додайте столову ложку оцту, у другу — сік одного лимона, у третю насипте половину чайної ложки соди, у четверту — стільки ж прального порошку, у п’ятій склянці розчиніть невеликий шматочок мила, а в шостій залиште чисту воду для порівняння. До кожної склянки додайте 5 – 10 крапель соку.

№ з/п

Вміст склянки

Спостереження

Висновок

1.

Оцет

 

 

 

2.

Сік лимона

 

 

 

3.

Сода

 

 

 

4.

Пральний порошок

 

 

 

5.

Мило

 

 

 

6.

Вода

 

 

 

Зробіть висновки:

1) як змінюється забарвлення соку (відвару);

2) у яких склянках містилися кислоти, а в яких — луги;

3) чи можна сік (відвар) буряка використовувати як індикатор.

ІV. Узагальнення отриманої інформації:

Як ви думаєте що виховує домашній експеримент?

увагу, здатність спостерігати та описувати хід виконання досліду, робити висновки, осмислювати послідовність виконання дій та прогнозувати результат, пов’язувати з життям.

 

V. Вправа «Діаграма ВЕНА»

Давайте визначимо, позитивні та негативні ознаки проведення  домашнього експерименту.

 

VІ. Підсумок проведення майстер – класу.

     Нині в діючій чинній програмі з хімії передбачено вивчення тем, які безпосередньо пов’язані з життям та здоров’ям людини. Так в курсі «Органічні сполуки» це такі теми як: «Органічні сполуки і здоров’я людини», «Жири, білки, вуглеводи як компоненти їжі, їхня роль в організмі», «Харчові добавки, Е-числа», «Поняття про синтетичні лікарські препарати», «Органічні сполуки в побуті», «Поняття про побутові хімікати», «Загальні правила поводження з побутовими хімікатами» тощо.

Ми бачимо, що в  у курсі хімії вивчається дуже багато питань, життєво необхідних у повсякденному та професійному житті сучасної людини . Завдання вчителя хімії – зацікавити учнів, продемонструвати можливості хімічних знань для пояснення процесів повсякденного життя. Учень має зрозуміти, що навколо постійно відбуваються хімічні реакції. Тоді він зрозуміє значення науки хімії, яка вивчає речовини та їх перетворення. Домашній експеримент з хімії – це метод пізнання, навчання, розвитку та виховання учнів, який використовується для формування нових понять, повторення матеріалу, здобуття й закріплення знань та вмінь, перевірки їх засвоєння.

    Таким чином домашній хімічний експеримент можна розглядати як вид самостійної роботи учнів, які мобілізують свої знання, уміння, досвід.

 

Дякую за увагу!

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Майстер-класи
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
2321
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку