Пізнавально-розважальна гра «Хто зверху» на тему «Вода - очі планети»

Про матеріал

В розробці міститься матеріал для узагальнення знань основних понять хімії; формування вміння використовувати здобуті теоретичні знання на практиці; виховування бережливого ставлення до природи; уміння приймати правильне рішення, логічно мислити, працювати в колективі.

Перегляд файлу

Пізнавально-розважальна гра «Хто зверху?»

на тему «Вода - очі планети»

Цілі: узагальнити й систематизувати знання основних понять хімії; формувати вміння використовувати здобуті теоретичні знання на практиці; прищеплювати любов до хімії; виховувати бережливе ставлення до природи; розвивати пізнавальні здібності учнів, інтерес до хімії як науки, що нерозривно пов’язана з життям, творчу активність, уміння приймати правильне рішення, логічно мислити, працювати в колективі.

Обладнання та реактиви: ноутбук, телевізор (або мультимедійний проектор), літери, питання для команд, навушники, ширма-екран з малюнками, малюнки краплинок з їхніми назвами, мірні циліндри, тарілки, ложки, вода, портрети вчених-хіміків, фотографії рослин, формули речовин, оцет, сода, гідроген пероксид, сіль, цукор, зеленка, аспірин, етиловий спирт, лимонна кислота.

Умови гри

У грі беруть участь дві команди: команда хлопців і команда дівчат. У кожну команду входять по чотири учасники. Учні заздалегідь готують емблеми з назвою команди, обирають капітанів. Капітани є ведучими гри. Команди сидять за окремими столами. Клас прикрашений плакатами з висловами про важливість води, наприклад: «Вода – очі планети», «Вода – еліксир життя», «Водиця – усьому цариця» та інші. На столі журі – дзвінок, секундомір, картки із завданнями для команд, реактиви, різні предмети, необхідні для гри.

Правила гри

1. Час, який дають командам на роздуми, обговорення і виконання завдання, – до 1 хвилини.

2. Після дзвінка закінчується час виконання завдання.

3. Гра складається із семи раундів: «Загадки», «Склади слово», «Вгадай мелодію», «Хто я?», «Художній салон», «Хвилинка-веселинка», «Час істини».

4. Після кожного раунду команді-переможниці пропонують бонусне запитання.

5. Переможців визначають члени журі.

Хід гри

Вчитель. Доброго дня вам, дорогі учасники, викладачі, уболівальники, гості. Ми вітаємо вас на інтелектуальній хімічній грі «Хто зверху?».А присвячена гра воді. Ви знаєте про воду багато завдяки життєвому досвіду і знанням, які отримали на уроках хімії, біології, фізики, географії. Кожен із вас має бажання опинитися на вершині успіху, на Олімпі. Змагання сьогодні нелегке, і в ньому виграє найсильніший. Щоб перемогти, ви повинні проявити себе, показати свої знання та вміння з хімії, біології, фізики, географії, мати великий запас слів, уміти приймати рішення в нестандартних ситуаціях, проявляти колективну творчість, уміння самоорганізовуватися та працювати командою.

За умовами гри, на вершину підніметься лише та з двох команд, яка виявиться найкмітливішою, найрозумнішою. Жіноча стать проти чоловічої! Запрошую команди зайняти свої місця в залі. І нехай переможе сильніший.

Раунд 1 «Загадки»

Вчитель.  Починаємо змагання конкурсом «Загадки». Кожній команді по черзі ми пропонуємо загадки, а члени команди їх відгадують. За кожну правильну відповідь команда отримає 1 бал.

 Загадки для команди хлопців.

1. У новій стіні, у круглому вікні, вдень скло розбите, вночі – вставлене. (Ополонка)

2. Надворі горою, а в будинку водою. (Сніг)

3. Тече, тече – не витече, біжить, біжить – не вибіжить. (Ріка)

4. Росте вона вниз головою,

Не в літню пору, а зимою.

І тільки сонечко зігріє,

Вона заплаче й швидко гине.

(Бурулька)

5. Сам не горить а горіння підтримує. (Кисень)

6. В огні не горить, у воді не тоне. (Лід)

7. Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Струмок)

8. Мене просять, на мене чекають, як з’явлюсь – так ховатися почнуть. (Дощ)

9. Моститься міст без дощок, без сокири, без клина. (Лід)

 Загадки для команди дівчат.

1. Біле, як сорочка,

Пухнате, як квочка,

Крил не має,

А гарно літає.

Що це за птиця,

Що сонця боїться?

(Сніг)

2. Зоря-зірниця, красна дівиця,

по небу гуляла, ключі втратила,

Місяць бачив – не підняв,

Сонце встало – і забрало.

(Роса)

3. По якій дорозі півроку ходять, а півроку їздять? (По річці)

4. Без цього не звариш ні борщу, ні каші. (Вода)

5. Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град)

6. У небі народився, у землі схоронився. (Дощ)

7. Куди не ступиш, всюди маєш, хоч не бачиш – уживаєш. (Повітря)

8. Сіль, водний розчин якої застосовують у медицині під назвою «фізіологічний розчин». (Натрій хлорид)

9. Назвіть найпоширеніший і най унікальніший «вічний» мінерал на землі. (Вода)

Бонусне питання. Відгадай назву краплинки. До нас завітали краплинки води. Кожна з них розповість свою маленьку історію. На дошці розташовані малюнки з назвами краплинок. Знайдіть правильну назву для них. (Назви: Краплинка географічна, Краплинка біологічна, Краплинка екологічна, Краплинка поетична, Краплинка аномальна, Краплинка енергетична)

Розповідь «Краплинки»

2/3 маси дорослої людини складається з води. Наша кров містить до 83 % води. Склад плазми крові дуже близький до складу морів і океанів. Серце й мозок містять до 80 % води, а кістки – 15–20 %. За добу людина має випити 2,5 л води, а за 70 років – близько 65 т. Без води людина може прожити лише 3 дні. (Краплинка біологічна)

Раунд 2 «Склади слово»

Вчитель. У вас є 60 секунд на те, щоб скласти максимально велику кількість слів із чотирьох літер  Кожна правильна відповідь – 1 бал. Запрошую першу команду дівчат. Дівчата отримують літери (А, И, Т, Г, О, М, Р, Й).

Запитання для дівчат

А И Т Г О М Р Й

1. Індійська гімнастика. (Йога)

2. Геологічний наріст на тілі Землі. (Гори)

3. Косметика для акторів. (Грим)

4. Може бути в пісні, може бути в танці, з нього можна збитися. (Ритм)

5. Магічні карти, які передбачають майбутнє. (Таро)

6. Одиниця вимірювання маси. (Грам)

7. Вони є у тварин, їх наставляють чоловікам невірні жінки. (Роги)

8. Фільм Бена Аффлека «Операція…». (Арго)

9. Яке дерево подарував тесть зятю у фільмі «Солом’яний капелюшок»? (Мирт)

10. Сто солдатів. (Рота)

Хлопці отримують літери (О, У, Т, А, Д, Т, О, М. С).

Запитання для хлопців

О У Т А Д Т О М С

1. За нею слідкують усі жінки. (Мода)

2. Короткий спіч на бенкеті; смажений хліб.(Тост)

3. Бджолина чашечка для меду. (Стільник)

4. У нас Рада, а в Росії? (Дума)

5. Друг Араміса, Портоса, але не Д’Артаньян? (Атос)

6. Для прозаїка губи, для поета… (Уста)

7. Може бути каустична, або харчова, її треба гасити оцтом. (Сода)

8. Отрута, мило проти вошей. (Дуст)

9. Дискотека або гучна вечірка. (Туса)

10. Де повинні бути діти під час карантину. (Удома)

Бонусне питання. Відгадай назву краплинки?

Розповідь «Краплинки»

Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

Тече вода край города.

Вода ставом стала.

Прийшло дівча воду брати,

Брало-заспівало.

Т. Г. Шевченко

(Краплинка поетична)

Раунд 3 «Вгадай мелодію»

Вчитель. У навушниках один учасник команди слухає пісню про воду та її різні агрегатні стани. Потім мовчки з допомогою жестів і міміки він показує назву цієї пісні. За 60 секунд команда повинна відгадати назву пісні або хоча б проспівати частину її. Починають хлопці. Продовжують дівчата.

Приклади пісень: «Водограй», «Несе Галя воду», «Сніг», «Айсберг»…

Бонусне питання. Відгадай назву краплинки.

Якщо дивитися на Землю з космосу, то вона здається блакитною, тому що 2/3 її поверхні займає вода: океани, моря, озера та річки пронизують усю земну поверхню. Понад 75 % поверхні Землі займають моря й океани, ще 3 % – озера та ріки, 15 % суші вкрито снігом. Також багато води міститься і в надрах Землі. В Україні є більш ніж 4 тис. річок. Також на її території виявлено близько 200 тис. озер. (Краплинка географічна)

Раунд 4 «Хто я?»

Один учасник команди стає за імпровізовану ширму-екран. Він ставить запитання щодо зображення на малюнку, а члени команди можуть відповідати лише «так» або «ні». Протягом 60 секунд учень має вгадати те, що зображено на малюнку (наприклад, малюнок русалки, сніговика, водопаду, полунички, краплинки та інші).

Бонусне питання. Відгадай назву краплинки.

Підприємства України щороку у водойми скидають 50 млн тонн агресивних речовин, що містять йони Флуору, а також фенол, формальдегіди та пестициди. Щогодини на нашій планеті помирають від отруєння водою 1000 осіб. (Краплинка екологічна)

Раунд 5 «Художній салон»

Вчитель . Команда дівчат отримує портрети вчених-хіміків та окремі аркуші з прізвищем ученого. Потрібно за 60 секунд установити відповідність між прізвищем та портретом (наприклад, Антуан Лоран Лавуазьє, Дмитро Менделєєв, Олександр Бутлеров, Амадео Авагадро, Жозеф Луї Гей-Люсак, Михайло Ломоносов, Єнс Якоб Берцеліус, Роберт Бойль).

А хлопцям даємо малюнки рослин. На окремих аркушах надруковані їхні назви. За 60 секунд необхідно знайти відповідний малюнок

(наприклад, родіола рожева, черемша, герань Роберта, лимонник китайський, елеутерокок колючий, дурман звичайний, синеголовник плосколистий, біла акація).

Бонусне питання. Відгадай назву краплинки.

Вода – найкращий розчинник. Вона є основною складовою організмів тварин і людей. Майже всі речовини під час плавлення зменшуються в об’ємі, тому вони, як правило, тонуть у власному розплаві. Лід має більший об’єм, ніж вода, з якої він утворюється, тому й плаває на поверхні. Вода має надзвичайно високу температуру плавлення. Щоб розплавити 1 кг льоду, потрібно витратити 79 ккал тепла. У свинцю цей коефіцієнт є нижчим у 15 разів. (Краплинка аномальна)

Раунд 6 «Хвилинка-веселинка»

Вчитель. У циліндрах відміряємо 200 мл води. Переливаємо воду в тарілку. Кожній команді даємо ложку й порожню тарілку. Воду з повної посудини переносить у порожню по черзі кожний учасник команди. На завдання – 60 секунд. Хто швидше і якісніше виконає завдання, отримає 10 балів. Починаємо носити воду за командою судді.

Звучить музика.

Бонусне питання. Відгадай назву краплинки.

На початку ХХІ ст. було розкрито одну з головних таємниць води – загадку «інформаційної пам’яті». Учені з’ясували, що вода складається із супермолекул, що називают кластерами. Під впливом різних чинників ці утворення здатні перебудовуватися, запам’ятовувати, зберігати й передавати інформацію.

Тому хочеться дати вам кілька порад:

  • ŠКоли п’єте воду, думайте лише про хороше.
  • ŠНіколи не сваріться, якщо тримаєте в руці склянку з водою.
  • ŠЗважаючи на те що людина з 2/3 складається з води, намагайтеся говорити лише хороші та приємні слова. Тоді ми всі будемо здоровими й щасливими.

(Краплинка енергетична)

Раунд 7 «Фінал істини»

Вчитель

Якби не було хімії, яке було б життя?

Які корисні речі пішли б у небуття?

Почнемо ми із ванної: ой лишенько! Це де ж

Поділися шампуні, все мило й «Комет» теж?

І мама рознервована: де для волосся лак?

Де крем, лосьйон, парфуми і для обличчя скраб?

Щоб маму заспокоїти, шука аптечку тато,

Пігулочки і крапельки потрібно мамі дати.

Але в аптечці порожньо – лиш бинт і пачка вати,

Без хімії аптеки можна закривати.

Переживають у селі: що буде з урожаєм?

Без пестицидів бур’янам здається поле раєм.

Сумує модний модельєр за різними тканинами:

Де штучний шовк, нейлон, лавсан

Яскравий, з переливами?

Зник навіть пральний порошок,

А з ним – і «Містер Мускул».

Для господинь це справжній шок:

В коробках й банках пусто!

Отож-бо, висновок простий, дорослі і малята:

Без хімії життя сумне, а з хімією – свято!

Ці вірші є девізом нашого фіналу. За умовами гри, хто переможе у фіналі, той переможе у грі, тому що кількість балів подвоюється.

 Саме зараз час істини. Перед вами на столі розташовані різні речовини, що ви використовуєте вдома. Їх дев’ять. Хімічні формули цих речовин – на окремих аркушах. За 1 хвилину ви повинні правильно розкласти формули біля речовин. Почали.(Звучить музика.)

Речовини, що стоять на столах: оцтова кислота, сода, гідроген пероксид, цукор, кухонна сіль, етиловий спирт, нашатирний спирт.

Хімічні формули:CH3COOH, H2O2,, C12H22O11, C2H5OH, NaCl, NaHCO3, NH4OH.)

Підбиття підсумків

Оголошення та нагородження переможців пізнавально-розважальної гри «Хто зверху?», «Вода – очі планети».

Вчитель . Добігла кінця наша гра, під час якої ми дізналися багато цікавого й корисного про звичну для нас речовину. Як бачимо, вода може бути і другом, і ворогом. Але це, звичайно ж, залежатиме від нас із вами, від нашого ставлення до довкілля. Ми, люди, є частиною природи, вона живе в нас, ми живемо завдяки їй. Тож бережімо її, починаючи з маленької краплинки води, з тієї краплинки, яка є початком усього живого на Землі.

 

 

 

Цікаві факти про воду...

Вода – сама звична і проста речовина на планеті Земля. Щорічно 22.03 світ відзначає день водних ресурсів. Це маловідоме свято було встановлено Генеральною Асамблеєю ООН для того, щоб нагадати всім людям про важливість цієї речовини. Здається, що нічого нового ми вже не дізнаємося про воду, проте вона таїть в собі ще мільйони загадок, вчені кожен день відкривають цікаві і невідомі факти про неї.

Вода – безбарвна рідина – покриває понад 70% земної кулі (з яких тільки 2-3% є питною водою), а її вік близько 4,5 мільярдів років. Фактично кількість води на землі незмінна з дня народження нашої планети.

Цікавий факт, що вода у вашій склянці впала з небес ще тиждень тому, але побачила динозаврів і зародження живого на землі.

 Кілька пізнавальних і цікавих фактів про воду:

Вода, безперечно, – основа всього життя. Всі живі істоти складаються з води: риби – на 75%, тварини – на 75%, картопля – на 76%, медузи – на 99%, помідори – на 96%, яблука – на 85%. Навіть людина, і та, складається з води: у новонародженого в тілі міститься 86%, у старої ж людини – не більше 50%.

Виявляється, що вода в трубопроводі може замерзнути навіть при +20 С, але з однією умовою: якщо в цій воді міститься багато метану. Молекули цього газу «розштовхують» воду, це в підсумку призводить до зниження тиску рідини і підвищенню температури замерзання.

Найчистіша вода виявлена у Фінляндії. Всього в усьому дослідженні взяло участь 122 держави. При всьому цьому, понад мільярд людей не мають зовсім доступу до безпечної та чистої води.

Молекула  води, яку випарували, проведе в повітрі близько 10 днів, перш ніж впасти з неба у вигляді опадів і заново повторити цикл.

Ніколи не замислювалися, чому айсберги не тонуть? Адже айсберг – це твердий лід, який як камінь повинен піти на дно. Виявляється все просто: мерзла вода має менш щільну структуру, а також містить у собі бульбашки повітря, тому не тоне.

Гідрологічний цикл (кругообіг води) по всій планеті за один день виробляє більше енергії ніж все людство за всю свою історію. За 20 хвилин, одна гроза виливає на землю близько 125 мільйонів літрів води!

Уявіть собі, що кількість води, що випаровується протягом року з поверхні земної кулі рівна 577000 кілометрів кубічних.

Набагато більше питної води зберігається під землею у підводних водах, ніж на її поверхні. Загальні запаси води, яку можна використовувати для пиття всього 3% із загальної кількості водних ресурсів.

На нашій планеті близько 96% води припадає на океани, близько 1,5% світових запасів рідини складають ґрунтові води і стільки ж припадає на крижані шапки і льодовики Гренландії та Антарктиди. Велика частина всієї земної води – солона, частка прісної рідини становить не більше 2,5%, при цьому більшість прісної води, а це близько 99%, міститься в ґрунтових водах і льодовиках.

Гаряча вода, поміщена в холодильник, замерзає швидше холодної. Вченим так і не вдалося до кінця розгадати цю загадку. Є думка, що кип’ячена вода містить меншу кількість солей, тому вони осідають при кип’ятінні, тому вона швидше перетворюється на лід. Цікавий факт: гарячою водою ефективніше гасить пожежу, ніж холодною.

Ми всі з шкільної лави пам’ятаємо, що вода буває в 3-х станах: рідкому, газоподібному і твердому. Але, виявляється, що вчені поділяють тільки в замерзлому вигляді 14 станів, а в рідкому вигляді – близько 5.

 Морська вода – дуже поживна речовина: в 1 кубічному сантиметрі поміщається близько 1,5 г білка. Учені так само підрахували, що в Атлантичному океані міститься близько 20 тис. врожаїв, які збирають люди за рік на всій суші.

Вода, виявляється, не тільки приносить життя, але і забирає його. Доведено, що більше 80% хвороб передаються саме через водні ресурси. Щороку на планеті вмирає 25 мільйонів людей від подібних хвороб.

Солона вода має дещо інші межі температур для зміни свого стану: замерзає вона при -1,8 0С, а починає танути при значенні на термометрі вище 2,30С.

Тільки один вид тварин здатний бігати по воді. Це ящірки, які належить до роду гадюк. Вони здатні пересуватися по водній гладі за рахунок дуже частих ударів задніх лапок.

Якби льодовики нашої планети раптово розтанули, то близько 1/8 всієї суші затопило б водою, а рівень у світовому океані піднявся б на 65 метрів!

Виявляється, що вода може горіти. В Азербайджані є місце, де вода містить велику кількість метану. Якщо піднести до неї сірник, вона загориться в ту ж секунду.

Ще в Стародавній Русі вважали, що пожежа, що походить від блискавки, є священним вогнем, і гасили її зовсім не водою, а … молоком!

Цікавий факт! Лід існує не тільки на нашій планеті. Є підтверджені дані про присутність льоду на інших планетах Сонячної системи і в ядрах всіх комет. Так само, льодом покрита вся Європа – один із супутників планети Юпітер.

Цікаві факти, як люди витрачають воду.

1. Середньостатистична африканська сім’я споживає приблизно по 5 галонів (23 літри) води в день. Середньостатистична американська сім’я споживає трохи більше 250 галонів (~946 літрів) на добу.

2. Один мільярд людей по всьому світу не мають доступу до прісної питної води.

3. За даними WWDR (Світовий Програми розвитку водних ресурсів), багато дівчат в країнах, що розвиваються, не можуть відвідувати шкільні установи, оскільки на них покладаються обов’язки зі збору води для побутових потреб. Крім того, у багатьох школах просто відсутні окремі туалети.

4. Кожні 8 хвилин, через проблеми із забрудненою водою, у світі вмирає одна дитина.

5. Двадцять п’ять мільйонів людей помирає щороку від забрудненої води. Тобто, це приблизно, населення цілої Канади.

6. Неочищена або забруднена вода є однією з причин епідемії у відстаючих країнах.

7. Забруднюючі речовини у водопровідній воді, такі як, наприклад, свинець – можуть збільшити ризик у розладах уваги та пам’яті дитини.

8. EPA (Агентство з охорони навколишнього середовища) підвело підрахунки, згідно з якими, американці щорічно споживають близько 40 трильйонів галонів води з підземних джерел, і кожне десятиріччя ця цифра зростає на 25%. Вчені заявили, що ґрунтові води забруднюються і викачуються такими темпами, що природа не встигає відновлювати даний ресурс.

9. У містечку Бельв’ю (штат Огайо), починаючи з 1872 року, державні і приватні відходи від виробництва разом з побутовим сміттям скидалися в ями і колодязі. Тепер, навіть 120 років потому ці відходи як і раніше можна знайти в питній воді. У деяких криницях та неочищених стічних водах все ще можливо побачити шматочки не розкладеного туалетного паперу.

10. Закон 1974 року «про безпеку питної води» від агентства EPA регламентує тільки 91 з понад 60000 допустимих хімічних речовин, що використовуються у Сполучених Штатах. Саме такі низькі рівні офіційно дозволених дозволів можна пов’язувати з широким спектром серцево-судинних і ракових захворювань.

11. Широка інфраструктура міста вказує на колосальні темпи розвитку, що значною мірою підвищує небезпеку виникнення забруднюючих речовин у воді.

12. У водопровідній воді, яка призначена для більше 41 мільйона американців, був виявлений величезний спектр лікарських препаратів, у тому числі статевих гормонів і антисептиків.

13. Випадкові дослідження агентства з охорони навколишнього середовища (EPA) показали, що керівництво компаній, що займаються розливом бутильованої води, взагалі ніяк не тестує персонал за медичними показниками, і не вимагає перевірку санітарних норм на виробництві.

14. Зусилля з посилення і зняття стандартів питної води, які б регулювали і обмежували загальне споживання водних ресурсів, забруднених такими речовинами, як: перхлорат (добавка в ракетне паливо), трихлороетилен (знежирювач, що використовується у виробництві) і перхлоретилен (очисник розчинником) були заблоковані цивільними і військовими лобістами.

15. У Сполучених Штатах, величезна кількість нових токсичних відходів, на загальну суму близько 18 мільярдів фунтів на рік, потрапляють в атмосферу, ґрунт і ґрунтові води.

16. Американці викидають щогодини близько 2,5 мільйонів використаних порожніх пластикових пляшок. Причому, для того, щоб пластику розкластися в землі потрібно, щонайменше, близько 500 років.

17. Більш ніж 62-ма мільйонами американцями, починаючи з 2004 року, були виставлені претензії державним компаніям за погану якість водопровідної води. Деякі судові тяжби тривають досі, вже протягом багатьох років.

18. Вчені заявляють привселюдно, що сильно застарілі вимоги закону «Про безпеку питної води» (1974) більше не зможуть повною мірою захистити американців від серйозної небезпеки для їх здоров’я, що таїться в питній воді.

19. Токсичні речовини, що потрапляють в організм через водопровідну воду, можуть накопичуватися в ньому роками, збільшуючи ризик розвитку ракових пухлин та інших, не менш серйозних, видів захворювань.

20. Середня молекула води може перебувати близько 9 днів в атмосфері, 2 тижні в річці, 10 років у великому озері, від 3000 до 5000 в океані, 10000-100000 років під землею, і від 10000 до 1 мільйона років в крижаному покриві Антарктики.

21. У столиці Кенії – Найробі – вода коштує в 10 разів дорожче, ніж у місті Нью-Йорку.

22. Людина починає відчувати спрагу, коли втрачає 1% рідини організму, а під час інтенсивних тренувань організм скидає вагу за рахунок втрати води, але ніяк не втрати жиру.

23. Вода необхідна людині при боротьбі із зайвими кілограмами. Під час дієти необхідно випивати не менше 2-х літрів води для того, щоб полегшити викид шкідливих шлаків. А склянка води, випита до прийому їжі, притупляє відчуття голоду і наповнює шлунок, що сприяє зменшенню апетиту як мінімум удвічі. 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Позакласні заходи
Додано
11 лютого 2021
Переглядів
750
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку