-Майстер-клас
Тема. Практичне використання інтерактивних методів навчання на уроках в початковій школі.
Мета: застосування інтерактивних технологій в системі роботи вчителя початкових класів.
Завдання майстер-класу:
-теоретично обгрунтовувати та визначити доцільність впровадження інтерактивних технологій в навчально-виховному процесі початкової школи:
-використовувати інтерактивні технології для формування життєвих компетентностей учнів, пізнавального інтересу до предмету, виховання оригінального творчого мислення, навичок колективного спілкування, толерантності;
- формувати в учнів ключових компетентностей шляхом засвоєння доступного і необхідного обсягу знань;
- створювати різноманітні навчальні ситуації для підвищення інтересу до вивчення предметів.
Хід майстер-класу
І. Підготовчо-організаційний етап.
- Вітаю вас на майстер-класі, тема якого «Практичне використання інтерактивних методів навчання на уроках в початковій школі»
- Нашу зустріч я хочу почати словами: «Якщо у тебе є яблуко і у мене є яблуко і ми поміняємося-у кожного з нас залишиться по яблуку. Якщо у тебе є цікава ідея і у мене є ідея і ми обміняємося- то у кожного з нас буде по дві ідеї. Уявіть собі ситуацію, коли кожен поділиться своїм досвідом, якими при цьому ми станемо багатими».
ІІ. Основна частина.
Вправа «Незакінчене речення»
- І перше, що я хочу запропонувати, це вправа «Незакінчене речення». Ця вправа розрахована привернути увагу учнів до складних або проблемних питань у навчальному матеріалі, мотивації пізнавальної діяльності, актуалізації опорних знань тощо. Вчитель має заохочувати всіх до участі та дискусії.
- Отже, доповніть речення «Сучасний урок-це…». Який він є на вашу думку? Як ви проводите свої уроки? (Відповіді учасників)
Як ви бачите, робота вчителя початкових класів дуже складна та відповідальна, і складність її полягає в тому, що необхідно викликати в учнів інтерес до знань, не згасити цей вогник допитливості, навчити кожного з них вчитися, запевнити у своїх силах. Саме інтерес і є своєрідним епіцентром активізації навчання, розвитку пізнавальної активності школярів, формування у них позитивного ставлення до процесу навчання та результатів своєї праці.
Як активізувати пізнавальну діяльність учнів? Які методи використовувати, щоб викликати інтерес до навчання, зробити його цікавим? Як допомогти розкритися кожній дитині? Ці питання завжди хвилюють усіх нас. «Не можна навчати дітей так, як навчали нас, тому що живуть вони у зовсім інший час».
Сьогодні ми поговоримо про те, що таке інтерактивне навчання, чим воно відрізняється від інших моделей навчання, а також в чому полягають безсумнівні його переваги на сьогоднішній день перед іншими моделями.
Насамперед, що таке інтерактивне навчання? Під інтерактивним навчанням ми розуміємо такий спосіб навчання, коли учні спілкуються в процесі навчання між собою, обмінюються інформацією, обмінюються своїм досвідом, виконують спільну роботу, досягають спільного результату і потім спільно відповідають за цей досягнутий результат.
В чому відмінність інтеракції від інших моделей? Насамперед, якщо ми візьмемо одну з традиційних моделей дуже поширених сьогодні- це лекційний спосіб подання інформації або монолог. Коли учні слухають, а може і не слухають вчителя, вони абсолютно пасивні. В найкращому випадку вони можуть щось записувати. І іноді, якщо їм ставляться запитання, думати або не думати. Іншим способом є активне навчання. Коли вчитель ставить перед учнями завдання чи запитання і викликає кількох учнів за бажанням або на свій розсуд для відповіді або презентації того, що вони зробили. Таке навчання дає можливість бути активними невеличкій групі учнів 8-10 дітей. На жаль, в інших дітей інтерес до навчання пропадає. Між учнями виникає конкуренція.
Інтеракція на відміну від інших моделей навчання дозволяє залучити спеціальними способами, методами всіх учнів без винятку. Організовуючи роботу в парах, групах або в загальному колі, вчитель звертається та залучає усіх працювати на спільний результат. В такій ситуації вчитель спілкується з кожним учнем, задовольняє його потреби бути почутим, бути побаченим і презентувати за бажанням свій досягнений результат. В чому переваги інтеракції, в чому її ефективність? Вчитель може плавно переходити від індивідуальної, парної до групової роботи, а потім навпаки. Від колективної, групової до індивідуальної. При цьому відбувається багаторазове прокручування однієї і тієї ж інформації. Тобто ми дотримуємося основного правила дидактики. Повторення –це мати навчання. І таке повторення не втомлює дітей. А тому результативність таких уроків буде 80-90% успішності. Окрім вивчення програмового матеріалу, такі уроки розвивають соціалізацію, бо учні працюють на спільний результат, це вміння працювати в групах, діти вчаться розподіляти обовʼязки та брати відповідальність, вчаться здатності до підтримки, до толерантності, і головне, навчає учнів висловлюватися, наводити аргументи, відстоювати свою думку, презентувати роботу в різних формах.
Одним із методів інтерактивного навчання є робота в творчих групах. Ми вже обʼєднанні в творчі групи. У впровадженні інтерактивних методів існує і низка типових проблем, з якими стикається велика кількість вчителів.
Завдання: скласти недоліки інтерактивного навчання.
Отже, головною проблемою визначають те, що учень часто немає власної думки, а якщо й має, то боїться висловлювати її відкрито, на всю аудиторію. Часто учні не вміють слухати інших. Нерідко виникають труднощі й у малих групах: лідери намагаються «тягнути» групу, а більш слабкі учні відразу стають пасивними і не хочуть проявляти себе.
Вправа «Сенкан» (п’ятиряддя).
Сенкан – це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з 5 рядків.
Алгоритм складання сенкану:
1)Тема (іменник)
2) Опис (прикметник)
3) Дія (дієслово)
4) Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного.
5) Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).
Така форма роботи не тільки сприяє покращенню емоційного стану, а й дає змогу перевірити, як учні запам’ятали найважливіші поняття теми, розвиває вміння узагальнювати вивчений матеріал. Складаючи сенкани, учні перетворюють нові знання на власні.
ІІІ Рефлексія.
Вправа «Крок до успіху».
Кожному з нас інколи не вистачає одного дня, щоб відпочити, однієї години, щоб виспатися, однієї хвилини, щоб не запізнитися. Візьміть картку у вигляді ступні та запишіть ті риси, ознаки якості, характеристики, яких на вашу думку вам не вистачає і яких ви прагните набути аби стати більш успішними у роботі. Таку вправу можна провести на етапі узагальнення для самооцінювання знань самими дітьми. І наступний урок уже будувати відповідаючи на запити дітей. (Ведучий простилає вишитий рушник, на якому всі учасники спільно викладають «доріжку професійної майстерності», кожен роблячи свій «крок до успіху»)
Вправа «Видиранка»
Мета: сприяти позитивному самооцінюванню, усвідомленню унікальності кожної людини.
Учасники команд отримують папір, заплющують очі й виконують завдання ведучого: зігнути навпіл, відірвати правий кутик, зігнути навпіл, відірвати лівий кутик, зігнути навпіл, відірвати правий кутик. Звертають увагу на неповторність кожної видиранки.
Висновок: усі ми різні, але це чудово, бо можемо щось для себе запозичити один в одного.