Практична компетентність є важливим показником якості математичної освіти, природничої підготовки молоді. Вона певного мірою свідчить про готовність як до повсякденного життя і найважливіших видів суспільної діяльності, так і до якісного оволодіння професійною освітою, успішного складання ЗНО. Обчислювальна культура є фундаментом вивчення математики та інших навчальних дисциплін. Безумовно, під час виконання усних і письмових обчислень розвивається уважність, кмітливість, самостійність, витримка, цілеспрямованість.
Майстер- клас « ПрийомИ ШВИДКИХ ОБЧИСЛЕНЬ»
Токар Світлана Миколаївна
Викладач математики ПТУ №2 м.Дніпро
Мета заходу: формування та розвиток предметних компетентностей, а саме: практичної компетентності (оволодіння технікою швидких усних і письмових обчислень засобами системи вправ для лічби, раціональне їх поєднання; розвиток обчислювальної культури та математичного мовлення).
Вступ. Практична компетентність є важливим показником якості математичної освіти, природничої підготовки молоді. Вона певного мірою свідчить про готовність майбутніх робітничих кадрів як до повсякденного життя і найважливіших видів суспільної діяльності, так і до якісного оволодіння професійною освітою, успішного складання ЗНО. Обчислювальна культура є фундаментом вивчення математики та інших навчальних дисциплін. Безумовно, під час виконання усних і письмових обчислень розвивається уважність, кмітливість, самостійність, витримка, цілеспрямованість.
Наприклад, обчислимо суму чисел 36, 78, 14 і 22.
Розкладаємо кожен із доданків на розряди:
36=30+6, 78=70+8, 14=10+4, 22=20+2.
За сполучним і переставним законами додавання отримаємо:
(30+10)+(6+4)+(70+20)+(8+2)=40+10+90+10=90+10+40+10=150.
Наступні правила основані на зміні суми або різниці в залежності від зміни компонентів цих дій і застосовується в тому випадку, коли хоча б один із компонентів є числом, наближеним до круглих десятків, сотень, тисяч і т. п.
1. Якщо один із доданків збільшити на кілька одиниць, то із отриманої суми потрібно відняти стільки ж одиниць. Наприклад,
614+593 =614+(593+7)-8=600+614-7=1214-7=1207.
2. Сума не зміниться, якщо один із доданків збільшити на кілька одиниць, а другий зменшити на стільки ж одиниць. Наприклад,
391+936 = (391+9)+(936-9) = 400+927 = 1327.
3. Різниця не зміниться, якщо від’ємник збільшити на кілька одиниць, а зменшуване збільшити на стільки ж одиниць. Наприклад,
2348 -996 = (2348+4)-(996+4) = 2352-1000 =1352.
4. Якщо зменшуване зменшити на кілька одиниць, то до отриманої різниці потрібно додати стільки ж одиниць. Наприклад,
10027-8648=(10027-27)-8648+27=10000-8648+27=1352+27=1379.
МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ НА 4 І НА 8
Щоб усно помножити число на 4, його двічі подвоюють:
116·4 = 232·2 = 464.
Щоб усно помножити число на 8, його тричі подвоюють:
217·8 = 434·2·2 =868·2=1736.
Щоб усно поділити число на 4, його двічі ділять навпіл. Наприклад,
296:4=148:2=74.
Щоб усно поділити число на 8, його тричі ділять навпіл. Наприклад,
5248:8=2624:2:2=1312:2=656.
МНОЖЕННЯ НА 5 І 25
Щоб усно помножити число на 5, можна помножити його на 10 (приписавши справа 0) і поділити на 2. Наприклад,
483∙5=4830:2=2415.
При множенні парного числа на 5 зручніше спочатку його поділити на 2, а потім до отриманого результату приписати 0. Наприклад:
218∙5=218:2∙10=1090.
Щоб усно помножити число на 25, можна помножити його на 100 (приписавши справа 0) і поділити на 4. Наприклад,
47∙25=18∙100=1800.
МНОЖЕННЯ ДВОЗНАЧНОГО ЧИСЛА НА ОДНОЗНАЧНЕ
Щоб усно помножити двозначне число на однозначне, спочатку множимо на однозначне десятки, а потім одиниці двозначного і обримані добутки додаємо. Наприклад,
74·7=70·7+4·7=490+28=518.
МНОЖЕННЯ БАГАТОЗНАЧНИХ ЧИСЕЛ І ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ
Множення методом Ферроля
Для отримання одиниць добутку множать одиниці множників, для отримання десятків множать десятки одного множника на одиниці другого множника і навпаки і результати додаються, для отримання сотень множаться десятки.
Цей спосіб множення випливає з тотожності:
Схему застосування цього способу продемонструємо на прикладі: 32·46
2·6=12 (2 пишемо, 1 запам’ятовуємо);
3·6=18, 2·4=8; 18+8+1=27 (7 пишемо, 2 запам’ятовуємо);
3·4=12, 12+2=14 (пишемо).
Відповідь: 32·46=1472.
Множення на число, наближене до одиниці певного розряду
За розподільним законом множення відносно додавання і віднімання:
a·
Наприклад, 405·97=405·(100-3)=405·100-405·3=40500-1215=39285;
8012·1006=8012·(1000+6)= 8012·1000+8012·6=8012000+(8000·6+12·6)=8012000+48072=8060072
Множення на 9, 99, 999
Щоб виконати множення на число, всі цифри якого- дев’ятки, потрібно до справа до першого множника дописати стільки нулів, скільки дев’яток в записі другого множника і від результату відняти перший множник. Цей спосіб є частковим випадком попереднього, якщо 9, 99, 999 представити у вигляді різниці: 9=10-1, 99=100-1, 999=1000-1.
Наприклад, 387·9=3870-387=3483;
74·99=7400-74=7326; 17·999=17000-17=16983.
Множення двозначного числа на 11
Щоб помножити на 11 двозначне число, сума цифр якого менша за 10, потрібно між його цифрами вписати суму його цифр.
Перевіримо суму цифр першого множника: 5+3=8<10. Тоді:
53·11=583.
Щоб помножити на 11 двозначне число, сума цифр якого більше або дорівнює 10, потрібно між цифрою його десятків, збільшеною на 1 і цифрою одиниць написати цифру, що дорівнює різниці суми цифр і 10.
Перевіримо суму цифр першого множника: 6+8=14>10. Тоді: 14-10=4
68·11=748.
Множення на 5, 25, 125
Щоб деяке число помножити на 5, 25, 125, достатньо його спочатку розділити на 2, 4, 8 відповідно і до отриманої частки дописати стільки нулів, скільки цифр має множник 5, 25, 125 відповідно.
Наприклад, 3876·5=19380, бо 3876:2=1938;
6448·25=161200, бо 6448:4=1612;
5248·125=656000, бо 5248:8=656.
До речі, ознаки подільності на 8 і 125: на 8 або на 125 діляться тільки числа, які закінчуються або трьома нулями або ті, три останні цифри котрих виражають число, яке ділиться відповідно на 8 або 125.
Множення на деякі десяткові дроби
Щоб усно помножити число на 1,5, додають до першого множника його половину. Наприклад,
34·1,5=34·1+17 =34+17=51;
Щоб усно помножити число на 1,25, додають до його множника його четверту частину. Наприклад,
4·1,25=48·1+12 =48+12=60;
Щоб помножити перший множник на 2,5 , до подвоєного числа додають половину множника. Наприклад,:
18·2,5=18·2+9 =36+9=45;
Інший спосіб полягає в тому щоб множник помножити на 5 і поділити навпіл. Наприклад:
18∙ 5:2=90:2=45.
Щоб піднести до квадрату двозначне число, яке закінчується цифрою 5, достатньо число його десятків помножити на число, більше його на 1 і до отриманого добутку справа приписати 25. Наприклад,
352; 3·4=12; тоді 352 =1225;
1252; 12·13=156; 1252 =15625.
Щоб піднести до квадрату двозначне число, що має 5 десятків, достатньо до 25 додати цифру одиниць і до результату приписати справа квадрат числа одиниць так, щоб у відповіді отримати чотиризначне число. Наприклад,
542; 25+4=29; 42=16; тоді: 542=2916.
Наведені правила випливають із наступних тотожностей:
=100.
Аналогічно можна підносити до квадрату десяткові дроби, які закінчуються цифрою 5, враховуючи, якою повинна бути кількість цифр після коми в добутку. Наприклад,
6,52=42,25;
18,52=342,25.
При усному піднесенні до квадрату зручно користуватися формулами скороченого множення.
Квадрат суми (різниці): (a ± b)2=a2±2ab+b2
Наприклад:
822=6400+2·2·80+4=6724;
372=1600-2·3·40+9=1369.
Різниця квадратів: (а+b)·(a—b)=a2—b2.
Завдання ЗНО.
Обчислити: (1001+999)=2·2000=4000.
Для цього уявно розбивають число справа наліво по дві цифри (після поділу на частини з крайнього лівого боку може залишитися одна цифра).
Наприклад,
=529
- 25
102 298
2 204
1049 9441
9 9441
0
Щоб отримати першу зліва цифру результату (5), добувають арифметичний квадратний корінь із найбільшого точного квадрата, що містить число зліва до поділки (з 27). Знаходять різницю:
27-25=2 і дописують до неї справа наступні дві цифри даного числа (98). А зліва від отриманого числа (298) записують подвоєну першу цифру результату (5·2=10), ділять на неї число всіх десятків раніше отриманого числа (29:10=2 з ост.9), досліджують частку (102·2=204, повинно бути число не більше за 298) та записують другий множник (2) після першої цифри кореня і т. д.
Аналогічно добувають арифметичні квадратні корені із десяткових дробів, пам’ятаючи, що число слід розбити по дві цифри справа і зліва, рахуючи від коми.
Наприклад,
=0,0978
- 81
187 1464
7 1309
1948 15584
8 15584
0
Змагання з усної лічби.
Починаючи з 2004 року, один раз на два роки проводяться чемпіонати світу з усного рахунку серед дорослих та серед дітей і юнаків. Змагання проводяться з таких завдань, як додавання десяти 10-значних чисел, множення двох 8-значних чисел, розрахунок заданої дати за календарем з 1600 по 2100 роки, корінь квадратний 6-значного числа. Також визначається переможець в категорії «Кращий універсальний феноменальний лічильник» за підсумками розв'язання шести невідомих «завдань з сюрпризом».
В країнах Балтії, Словенії, Грузії та Україні проводяться змагання з усного рахунку серед школярів під назвою Прангліміне.
Прангліміне Міксіке (Pranglimine) — онлайновий математичний тренажер, платформа для проведення тренувань і змагань з усного рахунку для всіх зареєстрованих користувачів незалежно від віку, інтелектуальна гра-змагання, яка є одним з видів діяльності, що проводяться освітнім середовищем Міксіке.
Використані джерела інформації: