Майстер -клас " Увесь світ - театр" ( представлення досвіду роботи над розвитко творчих здібностей учнів засобами театрального мистецтва на уроках української мови та літератури»

Про матеріал
Мета: сприяти розвитку творчих здібностей, пробудженню інтересу здобувачів освіти до навчання;розвивати практичні навички застосування засобів театрального мистецтва;створити умови для виявлення багатства, можливостей і сили слова, його гнучкості й мобільності; сприяти розвитку співпраці викладача й учнів під час навчання з використанням засобів театрального мистецтва на уроках української мови та літератури.
Перегляд файлу

Тема. Увесь світ – театр

Мета. Поділитися досвідом розвитку творчих здібностей учнів засобами театрального мистецтва; відтворити засоби театрального мистецтва на уроках української мови і літератури, створити умови для розвитку творчих здібностей, використовуючи  компетентності Нової сучасної школи.

Завдання: поділитися досвідом роботи використання засобів театрального мистецтва на уроках української мови і літератури; спільно відпрацювати методичні підходи щодо реалізації засобів на уроках української мови і літератури; практично використати  засоби інсценізацію та імпровізацію, відтворити плейбек-театр.

Форма проведення : інтегроване заняття

Вид майстер-класу : спільна робота педагога з аудиторією.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійна дошка, надувні кульки, папер, фломастери, іграшки, дадактичний матеріал

Епіграф

«Весь світ театр, а ми в ньому – актори…»

 В.Шекспір.

Хід заняття

І. Організація класу.

Привітання ,створення в учнів позитивно емоційного настрою.

Використання інтерактивної гри «Я вітаю».

«Я вітаю тих ,хто вже прокинувся»,

«Я вітаю тих ,хто хоче працювати»,

«Я вітаю тих ,хто в доброму гуморі»,

«Я вітаю тих ,хто хотів би дізнатися про щось нове»,

«Я вітаю тих ,хто хоче спілкуватися».

Мотивація навчального процесу

1. Слово учителя.

Нині, в  умовах  демократизації  та  європейської  інтеграції  національної освіти  вчителі  шукають найкращі методи  і засоби навчання. Робота, що пов’язана з викладанням,  завжди вважалася дуже складною, але в той же час поважною діяльністю. Дуже точно про вчителя писав відомий поет Симон Львович Соловейчик:  «Він актор, але його глядачі і слухачі не аплодують йому. Він скульптор, але його роботи ніхто не бачить. Він лікар, але його пацієнти рідко дякують за лікування та далеко не завжди бажають лікуватися. Де ж йому взяти сили для щоденного натхнення? Тільки в самому собі, тільки у свідомості величі своєї справи . Тому і я, Іваницька Марина Володимирівна, шукаю у собі натхнення, і допомагають в цьому мені учні Васильківськї загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 7.

 У цій школі почала працювати з 2012 року. Прийшовши до школи, прагнула запалити вогник у дитячих очах, зруйнувати байдужість та жорстокість у душах школярів, водночас забарвити навчання радістю.  Коли тільки-но починаєш працювати, здається, що тебе розуміють усі вихованці. І якщо згодом виявляється, що це не так, шукаєш те, що має зацікавити дітей. Таким чином, йдучи в ногу з часом, у своїй практиці впроваджую новітні методи , прийоми та засоби навчання пов’язані з розвитком творчих здібностей учнів засобами театрального мистецтва. Уже другий рік працюю над проблемою «Розвиток творчих здібностей учнів засобами театрального мистецтва на уроках української мови і літератури».

Уявімо, що наш урок має вигляд звичайної білої кульки. Чи виглядає вона святково? Ні, їй чогось не вистачає. Чого?..... А зараз поглянемо на іншу кульку, вона має забагато кольорів і надписів. Бачимо негармонійність, занадто всього забагато. Ось третя кулька – все поєднано гармонійно. Як результат, потрібно готуючись до будь-якого заняття вміло підбирати кольори, як і для кульок. З розумом компонувати форми і засоби навчання, не перетворювати урок на негарну «наляписту» кульку. Тому у своїй роботі дотримуюся педагогічного кредо: "Не в кількості знань полягає освіта, а в повному розумінні й майстерному застосуванні в житті всього того, що знаєш"(Фрідріх Дістервег).

2.Розподіл на групи.

Розпочнемо роботу з того, що кожен із вас під партою знайде кульку певного кольору, як ви зрозуміли, для поділу на 2 групи за кольорами.

2. Метод «Мікрофон»

- Подумайте, яким має бути наш майстер-клас?

-Зараз надуваємо кульки, на яких напишіть, будь ласка, очікування від цього практикуму.

- А якими маєте бути ви під час заняття?

Отже, якщо ми будемо з вами такими як ви зазначили, то майстер-клас мине швидко і цікаво, емоційно, позитивно. Я бажаю Вам, щоб наш майстер-клас пройшов із користю для вас.

Продовжити наше заняття хочу із поезії  «Увесь світ- театр» сучасної письменниці Наталі:

Як сказав Шекспір у своєму творі:

«Весь світ театр, а ми в ньому – актори…»

У кожному із нас живе актор або актриса:

І з кожним новим днем повільно піднімається завіса.

Так, що у нас сьогодні у програмі?

Комедія, трагедія чи, може, драма?

Але сценарію цього ніхто із нас не знає,

Бо цей сценарій нам саме життя складає.

Сьогодні ти король і маєш свиту,

А завтра ти – біля розбитого корита…

Куди сюжет поверне, ти ніколи не вгадаєш.

Тоді лише це будеш знати, коли роль дограєш.

Як і в усіх театрах, тут також є прима,

Хтось грає пана, хтось – простолюдина.

Є лялькарі, що смикають людей за нитки,

Єдині, хто не грають в п’єсі, - це маленькі дітки.

У них такі наївні ще і щирі оченята,

Що ми по них всю правду можем прочитати.

А от дорослі кожен день вдягають маски

Й розповідають малим дітям казки.

Розказують легенди про життя і взагалі, як треба жити

У цьому непростому і заплутаному світі.

Хоч діти знають світ цей краще нас,

Вони все відчувають серцем і без лишніх фраз.

Тому нехай в душі у кожного із вас живе дитина.

Дивіться час від часу на життя її очима.

Живіть, радійте, вчіться і звертайте гори,

Нехай в театрах лиш зостануться актори!

ID: 498794 Наталія («Клуб поезії»)

 

Оголошення епіграфа уроку.

«Весь світ театр, а ми в ньому – актори…» В.Шекспір

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Цей епіграф запрошує Вас до незвичайного заняття, на якому ми будемо здобувати щось нове, закріплювати вже здобуті знання про засоби .

  • Ви вже зрозуміли тему нашого заняття? Про що йтиме мова? … Так, вірно. Ми спробуємо сьогодні поринути частково у світ сучасного театру. А зараз зверніть увагу на дошку.

Тема майстер-класу «Увесь світ – театр». Продовжу розкривати проблему «Розвиток творчих здібностей учнів засобами театрального мистецтва на уроках української мови і літератури».

Очікувані результати: ми з вами знатимемо засоби театрального мистецтва, практично застосуємо вищеназвані засоби, реалізуємо плейбек-теар.

У кінці заняття умітимемо: розрізняти засоби театрального мистецтва, використовувати на уроках української мови та літератури форму плейбек-театру.

Цінуватимемо себе за уміння отримувати знання, доброзичливі стосунки з однокласниками та цінувати вчителів, які діляться з вами знаннями та вміннями. Отже, запрошую вас , колеги, до майстер-класу.

ІІІ. Основна частина

1. Представлення системи роботи.

На уроках із української мови і літератури намагаюся реалізувати нові підходи, розвивати у дітей бажання писати, висловлюватися й читати літературу. На мій погляд, розвивати творчі здібності школярів можна засобами театрального мистецтва.

Театр завжди намагався осмислити світ, пов’язуючи минуле, теперішнє і майбутнє в цілісний досвід людства і кожної людини, встановити закономірності буття і передбачити прийдешнє, відповісти на вічні питання: «Хто ми?», «Для чого і чому живемо на Землі?»

Театральна сцена немовби звертається до індивіда: «Об’єднайся з нами, сприймай, думай, переживай — і ти зрозумієш, яким є насправді життя, що оточує тебе, хто ти є насправді і яким ти можеш і повинен стати». Театральне мистецтво має допомогти людині, насамперед юній, визначити своє місце у сучасних соціальних реаліях, досить складних і неоднозначних.

У процесі аналізу досвіду українських учених (Х. Алчевська, Н. Власенко, Г. Іваниця, Я. Мамонтов, О. Нечаєв, М. Рубінштейн) щодо застосування засобів театрального мистецтва в системі педагогічного впливу на особистість установлено, що театр вони розглядали як синтетичний вид мистецтва, який може комплексно впливати на свідомість і духовність людини, розвивати чуттєву, емоційно-вольову сфери особистості, творчу активність, здатність до антропоморфізації (Я. Мамонтов) та емпатійності.

Яку мету я формую на уроках із української мови і літератури?

Залюбки використовую особистісно-орієнтоване навчання за принципами «Лицем до дитини», що має мету розвинути прихильне ставлення до писання та читання. Оскільки нині багато дітей не люблять писати й читати, що є безпосереднім результатом навчального процесу, потрібно змінити підхід до уроків з української мови і літератури.

Використовую ключові компетентності Нової української школи, а саме, спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння навчатися впродовж життя,

соціальні і громадянські компетентності, підприємливість, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і здорове життя.

Завдяки засобам інсценізації та імпровізації більшість уроків проходять активно, швидко й інформативно.

Сучасним засобом театрального мистецтва є імпровізація – прийом «Плейбек-театр»

Що це таке дізнаємося з відео. (Перегляд відео про плейбек-театр)

IV. Практична частина заняття

Продовжимо майстер-клас, перейдемо до практичної частини. Запропоновані вправи, використовую що на уроках української мови, що на уроках української літератури. Ці вправи розвиватимуть творчі здібності дитини.

І. Вправа «Відтвори»

Учитель роздає учням фразеологізми, які потрібно відгадати й пояснити без слів, лише рухами тіла. Команда -суперник відгадує показане. ( Пекти раків - червоніти; на сміх брати – кепкувати; ламати шапку – запобігати, принижуватися; бити байдики – ледарювати; розбити глек - посваритися; теревені правити – базікати; прикусити язика – замовкнути; замилювати очі – обдурювати; як кіт наплакав – мало; надути губи – образитися; взяти себе в руки – стриматись, під самим носом – близько; за царя Гороха – давно; як зірок на небі – багато; як оселедців в бочці – тісно; хліб-сіль забути – невдячність).

2. Вправа «Відчуй та запиши»

Учасники стоять в колонах (між парт або в коридорі), усі дивляться в потилицю того, хто попереду. На спині останнього в колоні вчитель пальцем малює слово (фігуру). Потім учасник малює пальцем, як відчув, тому хто стоїть перед ним. Малюнок передається через спини до початку колони. Останній (хто попереду колони) малює публічно (на дошці, аркуші). Учитель поруч малює оригінал. Це може бути змагання між колонами.

3. Вправа «Фраза-картинка».

Інколи важливо не лише розповідати інформацію, а й показувати. У деяких жанрах, наприклад, репортажі, журналіст зобов’язаний створити «ефект присутності». Можна написати «Він розсердився», і тоді читачу нічого не залишається, як повірити цьому повідомленню-розповіді. А можна написати інакше: «Він грюкнув кулаком по столу і відкинув ногою стілець». Читач одразу представить собі цю сцену і зробить висновок, що людина розсердилася, розлютилася. Завдання – «показати» фрази: ВІН ГОЛОДНИЙ, ДІВЧИНКА БОЇТЬСЯ, АВТОБУС ЗУПИНИВСЯ, ЙОМУ СТАЛО СТРАШНО.

4.  Вправа-релаксація «Відпочинок»

Учасники співають новорічну пісню «Дзинь-дзилинь» у різних стилях: африканські аборигени, кавказкі горці, англійські джентельмени, оленярі Чукотки. Підготовка 5 хв.

5. Вправа «Смачні слова...»

Що означає «хороший аромат»? Спробуйте пояснити, що це таке. Якщо вибрати точні епітети, то у читача виникнуть цілком відчутні асоціації. Наприклад, жасминовий, хвойний, смолистий, солодко-нудотний, часниковий, яблуневий. Спробуйте підібрати епітети до слів ПІСНЯ, ХОДА, ШОСЕ, ЛОША, МІТИНГ, ОРАТОР, АВТОМОБІЛЬ.

6. «Одна мить».

Написати невеличку розповідь на подану тему « І група – «Зимовий день учителя», ІІ група – « Вихідні вчителя». Потім відтворити у вигляді плейбек-театру.

7. « Закінчи роботу»

Кожний учасник отримує приладдя для іграшкового театру. Потрібно придумати казку  й показати іграшкову виставу.

Усі ці вправи можна адаптувати відповідно до навчальної теми, ускладнювати чи спрощувати, відповідно до вікових особливостей. Їх можна проводити й у позашкільних заходах.

V. Рефлексія

1. «Побажання і мрії»

На папірці учасники продовжують два твердження — перше „Мої побажання (кому назвати під час вправи)”, друге — «Мої мрії на майбутнє (стосовно теми заняття)”.Наклеїти їх на пісочний годинник.

2. Показати враження від майстер-класу, використовуючи плейбек-театр.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

 

 

Дзинь-дзилинь, дзинь-дзилинь,

Дзвоники дзвенять,

Оленята на санчатах Миколая мчать!

Дзинь-дзилинь, дзинь-дзилинь,

Вже близенько він,

Щастя, радість нам дарує

Новорічний дзвін!

Дзинь-дзилинь! Дзинь! Дзинь!

Дзинь-дзилинь!

 

Завітаю я до всіх:

До дорослих і малих,

Що ж покласти під ялинку -

Подарунок, хворостинку?..

Як пройшов твій рік минулий?

Чесна праця, чи халтура,

Більше кривди, чи добра?..

Я люблю вас, дітвора!

 

Дзинь-дзилинь, дзинь-дзилинь,     

Дзвоники дзвенять,                

Оленята на санчатах Миколая мчать!

Дзинь-дзилинь, дзинь-дзилинь,     

Вже близенько він,                

Щастя, радість нам дарує     

Новорічний дзвін!                   (2)

 

Щастя, радість нам дарує

Новорічний дзвін...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

 

 

 

 

 

Вправа-релаксація «Відпочинок»

 

 Учасники співають новорічну пісню «Дзинь-дзилинь» у різних стилях:

- африканські аборигени,

 - кавказкі горці.

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа-релаксація «Відпочинок»

 

 Учасники співають новорічну пісню «Дзинь-дзилинь» у різних стилях:

  •  англійські джентельмени,
  •  оленярі Чукотки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

 

Фразеологізми

 

 

Пекти раків - червоніти;

на сміх брати – кепкувати;

бити байдики – ледарювати;

розбити глек - посваритися;

 

 

 

 Фразеологізми

 

 

теревені правити – базікати;

прикусити язика – замовкнути;

 замилювати очі – обдурювати;

 надути губи – образитися.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рефлексія. «Годинник вражень»                                                                                  Додаток

 

docx
Додано
31 жовтня 2020
Переглядів
1107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку