1
Тема. Лепбук як засіб розвитку творчих здібносте здобувачів освіти
Керівник майстер-класу: Іваницька Марина Володимирівна.
Учасники майстер-класу: викладачі загальноосвітнього циклу КНЗ КОР «Васильківський професійний ліцей»
Кількість учасників: 10
Мета: поділитися досвідом розвитку творчих здібностей учнів засобом лепбук; відтворити лепбук на уроці української мови; формувати в учнів та педагогів мотивацію до самонавчання, самовдосконалення, саморозвитку; створити умови для розвитку творчих здібностей, використовуючи компетентності Нової сучасної школи.
Завдання: поділитися досвідом роботи використання засоба «лепбук» на уроці української мови; спільно відпрацювати методичні підходи щодо реалізації засобу; практично реалізувати лепбук на тему «Прислівник. Узагальнення та систематизація».
Очікувані результати: сформувати мотивації та пізнавальні потреби у конкретній діяльності; поділитися досвідом реалізації засобу лепбук на уроках української мови; популяризація досвіду серед педагогів.
Форма проведення : інтегроване заняття
Вид майстер-класу : спільна робота педагога з аудиторією.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійна дошка, надувні кульки, ватман, кольоровий папір, фломастери, іграшки, дидактичний матеріал.
Хід заходу
І. Підготовчо-організаційний етап. (10 хв.)
1.1. Привітання з учасниками заходу.
Викладач. Сподіваюсь, сьогодні на майстер-класі зберемо чудовий урожай ваших думок!
1.2. Рефлексивна вправа «Поза Наполеона»
Попрошу вас поки не сідати.
Є три рухи:
- руки схрещені на грудях (поза Наполеона),
- руки витягнуті вперед з розкритими долонями,
- руки стиснуті в кулаки.
За моєю командою: «Один, два, три!», – кожен з вас повинен показати один з трьох рухів, який сподобається.
(Ця вправа показує, наскільки учні готові до роботи. Якщо більшість показали долоні, значить, вони готові до роботи і досить відкриті. Кулаки показують агресивність, поза Наполеона – деяку закритість або небажання працювати.)
Звучить музика. Вправа « Монета».
Скористайтеся невеличкою колекцією монет, яку заздалегідь підготуйте. Нехай кожен і кожна вибере одну монету з вашої колекції. Запропонуйте їм розглянути «свою» монету — яка це монета (копійка, цент тощо), рік ~ карбування та пригадати найяскравішу подію з власного життя, що сталася саме цього року. Зберіть спогади учасників і учасниць по колу, нагадуйте, що розпочинають вони свою розповідь з представлення власного імені. Не забудьте зібрати монети відразу після закінчення вправи.
2.Правила роботи групи. Слайд 5
Задаємо питання, поважаємо співрозмовника, обговорюємо все лише в цьому приміщенні.
3. Вправа «Покажи сидячи на стільці» Слайд 6
Учасникам пропонують сидячи на стільці зобразити:,
- касира на робочому місці;
- бджолу на квітці;
- наречену на весіллі;
- порося на кактусі;
- голову екзаменаційної комісії
- моряка й тощо.
4. Вступ
1. Слово викладача.. Тема нашої зустрічі « Лепбук – як засіб розвитку творчих здібностей здобувачів освіти на уроках української мови ».
Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є тим стимулом, котрий забезпечує прогрес суспільства, результатами якого користуються всі. Тому потрібно орієнтувати молодь на розвиток унікальності і неповторності, бо молодь – це діамант, який потрібно відшліфувати, щоб у його гранях засяяли веселкові барви.
3.1. Метод «Мікрофон»
- Подумайте, яким має бути наш майстер-клас?
-Створіть смайлик свого настрою.
- А якими маєте бути Ви під час заняття?
Отже, якщо ми будемо з вами такими як ви зазначили, то майстер-клас мине швидко і цікаво, емоційно, позитивно. Я бажаю Вам, щоб наш майстер-клас пройшов із користю для Вас.
ІІ. Практичний етап .( 25 хв.)
1. Слово вчителя.
Посібник Лепбук (lapbook), як бачимо з назви - винахід зарубіжний – книжка на колінах. Лепбук – це новітній спосіб організації навчальної діяльності спочатку пропонувався для роботи з дошкільниками і молодшими школярами, але у теперішній час охопив середню і старшу школу. Це гра, творчість, пізнання і дослідження нового, повторення і закріплення вивченого, систематизація знань і просто цікавий вид спільної діяльності учнів. Коли вчитель і діти вперше стикаються з лепбуком, вони закохуються в нього відразу ж і назавжди.
Інформаційне повідомлення « Що таке лепбук?» Слайд 8
По суті, лепбук - це папка або міні-книжка, в якій систематизовані знання з будь-якої теми, що можуть бути як широкі («Література доби Бароко», «Символізм як літературний напрям»), так і вузькі («Життєвий і творчий шлях Вальтера Скотта», «Образ Полліанни»). У такій книжці багато кишеньок та конвертиків, що містять необхідний систематизований матеріал (у тому числі ілюстративний) для вивчення і закріплення знань до теми.
Лепбуки допомагають швидко і ефективно засвоїти нову інформацію і закріпити вивчене в пізнавально-ігровий формі. Ці тематичні посібники мають яскраве оформлення. Цей вид роботи можна застосовувати як форму групової роботи, тому що одна дитина за урок не зможе систематизувати матеріал і оформити роботу, а для групи – це посильна робота. Дітям цей вид роботи дуже подобається і вони змагаються, у кого вийдуть оригінальніші кишеньки і їхній інформаційний зміст.
У ході роботи з тематичним матеріалом учні проводять спостереження, виконують завдання, вивчають і закріплюють іфнформацію. Згодом, маючи під рукою готову тематичну папку, дитина може освіжити свої знання з тієї чи іншої теми.
Лепбук – підсумковий результат спільної роботи з дітьми за тією або іншою темою. Його виготовленню повинні передувати уроки вивчення матеріалу. У такому випадку учень буде готовий до виготовлення тематичної папки.
ЯК ЗРОБИТИ ЛЕПБУК СВОЇМИ РУКАМИ? Слайд 9
А ось це найцікавіше! Сам процес виготовлення лепбука неймовірно захоплюючий. Тому що ідеальний варіант – це коли учень не тільки бачить перед собою готовий лепбук, але й приймає активну участь у його підготовці. Адже тоді процес запам’ятовування проходить легше і швидше. В процесі роботи з тематичними матеріалами діти навчаться проводити спостереження, виконувати завдання, вивчають і закріплюють інформацію.
Сам процес виготовлення лепбука неймовірно захоплюючий. Для виготовлення вам знадобляться наступні матеріали:
1. Насамперед, визначимося з темою нашого творіння.
2. Малюємо ескіз лепбука, визначаємо, якої форми він має бути, скільки розворотів міститиме, а також з яких змістових розділів буде складатися.
3. Визначаємо форму і місце всіх вкладених матеріалів: кишеньок, міні-книжечок, віконечок і т.д. (Безліч шаблонів можна знайти в інтернеті, хоча можна створити і свої)
4. Робимо картонну основу. Я, наприклад, використовую листок картону А3, хоча цілком може підійти звичайна картонна папка для паперу. Оформляємо її.
5. Готуємо всі вставні матеріали.
6. Клеїмо їх всередину папки.
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО. Слайд 10
3.. Створення лепбука.
Викладач. Беремо основу листа А3, згинаємо його, щоб утворилася книга; виконуємо завдання.
Вклеюємо вже зроблені учасниками смайлик із прислівниками-емоціями.
Доберіть до кожного прислівника відповідне дієслово (інфінітив) :
Підступно мовчати
Слизько сковзати
Мудро говорити
Надуто мовчати
вільно розмовляти
запасливо збирати
холодно розмовляти.
Розвиток кмітливості – одна з важливих умов для самореалізації учнів, тому включаю в навчальну діяльність вправи, що сприяють цьому.
Вправи на збагачення синонімічного та антонімічного словників учнів.
Прислівники - синоніми
Чудово — прекрасно, гарно, красиво; уміло — старанно, правильно, майстерно; радісно — щасливо, весело; довго — нешвидко, затяжно, безкінечно; ясно — світло; ніжно — трепетно, лагідно; любо — гарно, чудово, красиво; швидко — недовго, жваво, прудко, стрімко; казково — чарівно, незвично.
Прислівники-антоніми
Доберіть антоніми до слів
Зразок: сонячно – хмарно; весело – сумно.
Правильно –
тут –
холодно –
добре –
голосно –
швидко –
весело –
важко –
сьогодні –
Важливою умовою для розвитку творчих здібностей школярів є робота, спрямована на збагачення їхнього словника, формування умінь правильно, точно й виразно використовувати лексику рідної мови для побудови зв'язних висловлювань різних типів.
Утворіть вищий ступінь порівняння прислівників. Слайд 11
Зразок: Сьогодні тепло,а завтра буде ще тепліше.
1. Марія співає тихо, а Оксана ще …
2. Ввечері було холодно, а вранці ще – …
3. Абдула живе далеко від магазину, а Мухамед ще …
4. Сьогодні мені весело, завтра буде …
З кожного рядка виберіть лише ті букви, що не повторюються, і складіть з них побажання. Слайд 12
На всю роботу відводиться 2 хв (вчитель записує ряди букв на дошці або видає кожному учневі відповідну заготовку на аркуші паперу )
А О Н О О Е А Д Д
Х П А Р П Й Р И И
Е П В Ф Е А Ф П М
З Ю Л А Л В Ю Л Ю
Г Ц Ж Ц Д И Г Ц Г
Щ З У А З С У Т З
О А И О А Т О А Ь ( Нехай вам завжди щастить).
О Р Т Б Р А Т О Ж
А С Н Є М Н С С О
Щ У Л К С Л К І Щ
Ч В З М З Ч Д В О
Я Б П Я Р П Ф А Ф
И Ц Й И Ц Т Д Е Д
П Ю Х Л Ю Х Г А Г ( Бажаємо усім добра й тепла).
Пояснити фразеологізми одним слово-прислівником.
(Фразеологізми-синоніми)
1. Мов по зорях читає
2. як зав’язав
3. як у око вцілив
4. як відрубав
5. слова каже, як снопа в’яже.
( Влучно)
Скласти історію-пазл. Метод Storytelling. Слайд 13
Настрій твору |
Головний персонаж |
Другорядний персонаж |
Подія |
Місце дії |
смішно |
однокласники |
учитель |
Урок біології |
Шкільний кабінет |
страшно |
я |
мавпа |
Розкриття злочину |
зоопарк |
романтично |
школяр |
Літературний персонаж |
Перевірка дружби |
Подорож |
Створення мемів (випереджальний матеріал). Слайд 14-15
Прочитайте текст. На місці крапок вставте прислівники, які відповідають на запитання в дужках
Екран монітора (як?) ... спалахнув. На ньому з’явився напис: «Зіграй зі мною в гру! Вона (коли?)... надійшла».
Марко (як?) ... розпочав гру. (Коли?) ... треба було обрати в лісі дорогу. Марко, як справжній лицар, обрав шлях (який?)... . (Коли?)... він мав знайти дерево, у дуплі якого було три речі. Дозволялося взяти з собою лише одну з них: ніж, ключ чи яйце. Хлопець (як?)... взяв ключ.
На обрії з'явився замок, до якого (як?) ... треба було втрапити. Ключ двері не відчиняв. Довелося улізти через вікно.
Покружлявши порожніми коридорами, Марко спустився в підземелля, де було повно скринь із золотом і сріблом. Хлопець (як?)... ткнув ключем у купу золота. Воно (коли?) ... перетворилося на сухе листя, яке (як скоро?)... заповнило весь підвал. Поки Марко намагався вибратися, чиясь кістлява рука (як?)... вихопила з його кишені ключа й зникла. Перед хлопцем з'явилися двері. Він (як?)... подмухав на них.
Почулися тріск і шипіння. Увесь монітор укрився глибокими тріщинами. Екран погас.
– Догрався, – (як?) ... сказав сам собі хлопець. – У підземеллі я почувався, ніби був там (як?) ... . Ця віртуальна реальність здатна довести людину до божевілля.
(За Г. Пагутяк)
Слова для довідки:
яскраво,стрімко, наполегливо, далі, сьогодні, дуже, охоче, спочатку, ліворуч, справа,посередині, згодом, упевнено, обов’язково,несподівано, звідти, раптово, легенько, невдоволено, насправді.
Рольова гра «Незвичайна лавка». Слайд 16
Мета: зосередитися на уявленні про себе, своїх здібностях.
Інструкція: я хочу запропонувати вам вправу, яка надасть можливість поглянути на самих себе. Сідайте зручніше. Декілька раз глибоко вдихніть і видихніть і повністю розслабтеся. «Уявіть собі, що ви йдете по вузенькій доріжці через ліс. Уявіть природу, погляньте довкола. Світло чи темно в лісі? Що ви чуєте? Які запахи ви відчуваєте? Раптово доріжка звертає і виводить вас до якогось старого будинку. Вам цікаво, і ви потрапляєте всередину. Там ви бачите посуд, коробки. Це – стара лавка, але незвичайна.Тепер уявіть, що я – продавець цієї лавки. Тут ви зможете придбати що-небудь, але не речі, а риси характеру, здібності – все, що побажаєте.Але існує ще одне правило: за кожну рису, бажання, ви повинні віддати свою рису, здібність. Обмін відбудеться, якщо хтось з групи захоче придбати вашу рису або здібність.
Обговорення: - Чи легко було розставатися зі своїми рисами або здібностями? – Ви задоволені обміном? – Що ви цінного придбали?
– Наша зустріч добігає кінця. І я б дуже хотіла побачити ті емоції, які ви відчуєте зараз після заняття. Мені в цьому допоможе гра «я запитую, ви відповідаєте». Слайд 17
Готові розмовляти ми до ранку,
Та час минув, прощатись вже пора.
А хто вдячний, поплескати потрібно,
Адже нове – школі у вкрай необхідно.
Хто стомився, на мене подивіться,
І з полегшенням тихенько розігніться.
Можливо, хтось з вас вражений,
Розкритою темою трішки здивований.
Один одному на вушко про це шепніть
І плечико праве вгору підніміть.
Хто незадоволений, не варто нарікати,
Прошу вас потопати, не треба галасувати.
Комусь згодиться моя скромна розповідь,
Порадою скористається хтось не раз.
Хто не нудьгував і слухав все з охотою,
А зустріч назвав плідною роботою,
Для цього жест відмінний є у нас.
Він означає, що зустріч відбулася – вищий клас!
Щиро вдячна за вашу цікавість та інтерес.
До побачення! До нової зустрічі в нас і у Вас.
Список літератури
1. Власенко О.Програма тренінгу « Розвиток творчого мислення»// Психолог.-2015.-№3(555).
2. Лепбук. Електронний ресурс : Вікіпедія.- Режим доступу до ресурсу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D0%B5%D0%BF%D0%B1%D1%83%D0%BA – 2019 р.
3. Лепбук. Онлайн-курс для вчителів початкової школи Відео. - Електронний ресурс : EdEra — студія онлайн-освіти. – Режим доступу до ресурсу: https://www.youtube.com/watch?v=xRRqIOk0vXg – 2018 р.