Майстер- клас Відкритого заняття на тему phito-cluster

Про матеріал

Дата: _________________

Гурток: _________________

Керівник: _______________

Тема: «Фіто-кластер» (група об'єктів об'єднаних загальними ознаками)

Мета:

Освітня. Формувати поняття у гуртківців про лікарські рослин, дати дітям знання про лікарські рослини, про їх цілющі властивості. Навчити розрізняти рослини за зовнішнім виглядом, за запахом, за смаком, розкрити практичну цінність природи для людини.

Розвиваюча. Розвивати вміння спостерігати за рослинами; формувати інтерес до лікарських рослин, уміння виділяти головне та робити відповідні висновки, розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності гуртківців.

Виховна: Виховувати бережливе ставлення до власного здоров'я та оточуючих людей, працьовитість, допитливість, виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи,

Перегляд файлу

Конотопська станція юних натуралістів

Конотопської міської ради

Сумської області

 

 

Майстер- клас

Відкритого заняття

на тему:

 

 

 

 

             

 

 

 

Підготувала:

Керівник гуртка

Жадько Ю. В.

 

 

 

 

 

Конотоп-2018

Дата:     _________________

Гурток: _________________

Керівник: _______________

 

Тема:  «Фіто-кластер» (група об’єктів обєднаних загальними ознаками)

Мета:    

 Освітня. Формувати поняття у гуртківців про лікарські рослин, дати дітям знання про лікарські рослини, про їх цілющі властивості. Навчити розрізняти рослини за зовнішнім виглядом, за запахом, за смаком, розкрити практичну цінність природи для людини.

 Розвиваюча. Розвивати вміння спостерігати за рослинами; формувати інтерес до лікарських рослин, уміння виділяти головне та робити відповідні висновки, розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності гуртківців.

 Виховна: Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей, працьовитість, допитливість, виховувати любов до рідного краю,  бережливе ставлення до природи,

Тип заняття: закріплення знань, умінь і навичок.

Форма проведення: Синтетична. Індивідуальна та групова робота, бесіда з проблемними запитаннями, мультимедійною підтримкою, практичною роботою.

Методи і методичні прийоми:

  1. Інформаційно – рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з роздатковим матеріалом.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація.

  1. Репродуктивний:

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

  1. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних  запитань, активізація уваги та логічного мислення.

  1. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.

Міжпредметні зв'язки: валеологія, хімія, трудове навчання, ботаніка.

Матеріали та обладнання: відео, демонстраційний матеріал: «Різноманітність лікарських рослин», картки «Лікарські рослини», Lapbook-складові, презентація «Аптека лікарських рослин.», лікарські рослини в мішечках, колекція лікарських трав (аптечна), інтерактивні картки.

Освітні технології: інформаційна технологія, метод «Кубик Блума», інтерактивні вправи- («Сусіди на чотири сторони», метод «Плакат думок», «Пошук інформації»), практичні технології, метод  Lapbook, метод послідовних ситуацій «Запропонуй», навчально-трудова вправа «Творча майстерня»

Структура гурткового заняття:

1.Організаційна частина (2 хв.)

2. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми й мети (2 хв.)

3. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)

4. Вступні вправи. Практична робота (10хв.)

 5. Пробні та тренувальні вправи (15хв)

6. Творчі вправи (10 хв)

7. Рефлексія (8 хв)

8. Домашнє завдання (1 хв)

 

 

Література:

  1. Воронцов В.В. Лекарственные растения. Новое руководство по уходу. – М.: ЗАО «Фитон+», 2004. – 288 с.,ил.
  2. Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / О. Пометун, Л. Пироженко. – К.: А. С. К., 2006.
  3. Обухов А. Н. «Лекарственные растения, сырье и препараты» 1962 – с.298
  4. Сафонов Н. Н. «Лекарственные растения луга» 1993.
  5. Верзилін М. Мандри з домашніми рослинами / Верзилін М. - К.: «Веселка», 1973.

Хід заняття.

 І. Організаційна частина

   1. Привітання.

2. Інтерактивна вправа «Сусіди на чотири сторони».(Слайд 2)

   Керівник:  

1. Подивіться будь-ласка хто знаходиться – ліворуч від Вас- посміхніться йому.

2. Подивіться будь-ласка хто знаходиться – праворуч від Вас- обійміть його.

3. Подивіться будь-ласка хто знаходиться – позаду від Вас – помахайте йому.

4. Подивіться будь-ласка хто знаходиться – перед Вами – побажайте чогось йому.

     Ну, а я Вам бажаю, щоб наш майстер-клас пройшов, з користю для кожного із нас.   Девіз нашого сьогоднішнього заняття. ( Слайд 3)

Під час заняття потрібно: Не просто слухати, а чути;

           Не просто дивитися, а бачити;

           Не просто відповідати, а міркувати;

          Дружно і плідно працювати.

  • Я надіюся на те що ви будете уважними, вправними і активними.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

   Керівник   Відео-метод  Подивіться відео і подумайте, про що ми сьогодні будемо з Вами розмовляти на занятті( Слайд 4).

Край, де народились ми,  Конотоп зоветься.

Тут ліс шумить І край міста вузенька річка в'ється.

Тут поле й луки навкруги. Краса природи манить.

І трав багато запашних, Які цілющу силу мають.

Вони лікують від хвороб І сили прибавляють.

Красу незвідану несуть – Здоров'я зберігають.

Мовчазна бесіда   вправа «Плакат думок»

Варіанти дітей…… записують на плакатах

Відповідь керівника: Так  на відео показано саме взаємодія рослин та людей. Що без природних ліків нам не обійтись.

      Все цінне для людини прийнято порівнювати з золотом. Природа дарує людині таку різноманітність «золотих дарів», що їх важко навіть перерахувати. Особливу цінність мають лікарські рослини, які допомагають зберігати і зміцнювати здоров'я людини. Ви дуже часто бачите їх у лісі, у лузі, на полі, але навіть і не замислюєтеся, що у вас під ногами — справжній скарб. І цей скарб — лікарські рослини.  І саме про цілющі властивості та користь лікарських рослин ми з Вами будемо розмовляти, Отже темою нашого заняття є Фіто-кластер. Що в перекладі з англійського фіто –рослини, кластер- збір, зібрання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Повідомлення теми і мети заняття.          

Повідомлення теми заняття. «Фіто-кластер»  Ліки від природи.(Слайд 5 )       

Використання заготовок- сторінок (Lapbook), які по ходу заняття будуть заповнюватися інформацією.                                          

ІV. Вступні вправи. Практична робота

  - Зараз на вулиці ще холодно, але нам пощастить побувати у ароматному світі лікарських рослин. Найбільше їх можна зустріти влітку, а потрапити в іншу пору року нам допоможе не машина часу, а наші знання.  Лікарські рослини ще називають цілющими, чудодійними. Але чи вміємо ми користуватись їх силою, щоб робити дива зі своїм здоров'ям?  За одне заняття цьому навчитись неможливо. Але зазирнути до загадкового світу рослинних таємниць, спробуємо. Допоможе це нам зробити, наше заняття.

  1. . конверт «Знайомі –незнайомці»

Керівник гуртка: Розпочнемо ми з практичної роботи

Практична робота «Виготовлення роздаткового матеріалу гербарних зразків лікарських рослин» (Слайд 6)

  1. Необхідні матеріал:  скло -2 шт (10/10 см), супер клей, клейка стрічка двостороння, папір, лікарські рослини.
  2.  Хід роботи : Беремо 1 скло до нього приклеюємо за допомогою клею гербарний зразок і етикетку з назвою рослини, зверху накриваємо другим склом, склеюємо між собою клейкою стрічкою.

V. Пробні та тренувальні вправи

  1.        Конверт «Лекторій» інформація  (Слайд 7)

«Вправа «Пошук інформації»  Вам пропонується обрати одну рослину, потім використовуючи інтерактивні картки необхідно знайти у тексті  відповіді на запитання, які відносяться саме до вашої рослини.( запитання Слайд 8)


Метод «Кубик Блума»- після завершення пошуку інформації, відповідають на те запитання, яке їм випадає на кубику- відбувається обмін інформацією.


  1.        Третя сторінка – «Дослідники» (Слайд 9)

     На столі, перед дітьми знаходяться різні речовини, пропонується їм змішати все, що Вони захочуть в будь-якій послідовності, кількості. Після чого керівник занурює імпровізовану пігулку (лікарських рослин) і спостерігаємо реакцію.

Припущення дітей, що вони робили не так:

       Відповідь керівника –діти запам’ятайте, все що стосується ліків, лікарських рослин має бути дозовано, з дотриманням рекомендацій лікаря, згідно рецептури.

VІ. Творчі вправи

 6.1. Четверта сторінка. Робота в групах,  метод послідовних ситуацій «Запропонуй» (Слайд 10)

Сьогодні користь чаю вже ні в кого не викликає сумніву. Але виявляється можна зробити чай ще корисніше і він перетвориться на прекрасний лікувальний засіб.

Давайте зараз з Вами спробуємо скласти не лише смачний, але і корисний збір лікарських трав. А потім перевіримо наші знання за допомогою справжніх лікарських рецептів.

За такими симптомами.

Ситуація 1.  З приходом весни кожна людина відчуває слабкість, нестача вітамінів призводить до авітамінозу. За допомогою лікарських рослин можна зміцнити імунітет. Зараз ми з  Вами  складемо суміш,  «Вітамінний чай», до складу якого входять шипшина, м’ята, цедра апельсина, калина. Спосіб приготування — в рецепті.

Ситуація 2. Неправильне харчування призводить до захворювань травної системи, яка дає знати про себе важкістю у шлунку, поганим травлення.

Запропонуйте свій варіант рослин для лікарської суміші.

      «Шлунковий збір», до складу цього чаю входять календула, ромашка, м’ята.  Спосіб приготування — в рецепті. помилка  Шипшина.

Ситуація 3. Життя більшості з нас наповнене постійними стресами та тривогами. Все це призводить до швидкої втоми. Багато людей відчувають себе знесиленими навіть з ранку. Для того, щоб уникнути цього неприємного явища, потрібно привести в порядок нервову систему. Відмінним помічником у цій справі є заспокійливий чай. «Антистрес або Заспокійливий чай», до складу якого входять- м’ята, липа, ромашка, плоди шипшини, календула, калина. Спосіб приготування — в рецепті. 

Ситуація 4.  Для тих, хто піклується про здоров'я і про життя, рекомендується приймати трав'яні чаї для серця. До їх складу входять різні трави, які надають величезну користь. Варто з'ясувати, що ж конкретно входить в серцевий збір.     «Серцевий збір»: до його складу входить м'ята, шипшина, калина. Спосіб приготування — в рецепті. 

6.2. Пята сторінка  навчально-трудова вправа «Творча майстерня» 

Майстер – клас  «Виготовлення ароматних мішечків – саше».

     Які натуральні аромати застосовувати у будинку і як зробити саше самостійно – питання взаємопов’язані. Адже для створення затишку в домі зовсім необов’язково постійно купувати дорогі букети живих квітів. Наповнити приміщення приємним і розслаблюючим ароматом можна і з допомогою саше із сухих рослин.

Ароматний мішечок - саше (слайд 11)

         Саше – слово французького походження, воно перекладається, як «мішечок». Кілька століть тому багаті парижани вішали в своїх оселях маленькі шовкові мішечки, наповнені запашними травами або пелюстками квітів. Ця традиція дожила і до наших днів.  Хороший аромат у будинку цінувався у всі часи і зараз це теж актуально. Саме тому сьогодні, прийшовши до когось в гості, нерідко можна побачити мініатюрні мішечки на кухні, в спальні або у вітальні. Причому для кожної окремої кімнати підібраний свій унікальний збір з особливим ароматом. І найчастіше саше для будинку виготовляються своїми руками, так як можна підібрати аромати під кожного члена сім’ї та загальних кімнат.

 Як самостійно зробити саше? (Слайд 12)

     Потрібно взяти невеликий мішечок (торбинку) з натуральної тканини. Це може бути мішковина, льон або бавовна. Така тканина добре пропускає повітря, завдяки чому запашний аромат буде легко поширюватися по всьому будинку. Мішечок можна купити вже готовий, а ще краще пошити саше своїми руками, підібравши колір і розмір за своїм бажанням.

    Що використовувати в якості наповнення? Трави можна зібрати самостійно, а потім висушити їх в затіненому місці. Тим, у кого немає такої можливості, рекомендується купити готову суміш. Прекрасним наповнювачем також послужить висушена шкірка цитрусових, кавові зерна і інші продукти з сильним стійким запахом. Але важливо пам’ятати про те, що деякі з них здатні викликати алергічні реакції.

     Зараз ми з Вами поділимось на групи і виготовимо ароматичні саше для Ваших будинків

Поради, щодо вибору трав та розташування саше.

         На кухні, як відомо, нагромаджується найбільше неприємного запаху. Адже там готують їжу, зберігають продукти. Покращити ситуацію допоможе саше із зернами кави чи чаю. Останній гарно вбирає неприємний аромат. У мішечки можна покласти й траву базиліку з кропом чи дрібні крупи, які також мають властивість вбирати неприємний запах.

   У спальні повинні бути заспокійливі трави. Для гарного сну підійде композиція з висушених суцвіть м’яти, ромашки та герані. Мішечки можна покласти під подушку, матрац, між постільною білизною. Чарівного аромату надасть композиція з квітів м’яти, ромашки та герані.

Для ванни підійде суміш із трав ромашки, мяти, липи. Мішечок можна повісити біля вентиляції або ж під умивальником. Матимете чудовий ефект, коли опустите мішечок у ванну з гарячою водою – вона розслабить тіло після важкого робочого дня. Для ванни також підійде композиція із листя берези, ялівцю і липи.

Для вітальні, застосовують - сосну, мяту, цедру апельсина - вони не просто  мають приємний аромат, але ще і дезінфікують приміщення, вбивають віруси не дозволять їм розповсюджуватися.

VІІ. Рефлексія.

7.1. Шоста сторінка «Пригадай-но»

Бесіда

Які лікарські рослини вам запам’яталися ?

  1. Чи використовують у вашій родині лікарські рослини? Як?

Давайте пригадаємо в яких галузях використовуються лікарські рослини, окрім медицини.(закріплюють рослину і галузі у вигляді ромашки)

Природа дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб.    Тільки треба розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її.  І тоді природа подарує нам здоров′я – найцінніше багатство. Природа і людське здоров′я – дві істини, дві сестри, які йдуть поруч.

А на завершення нашого заняття хочу Вам запропонувати подумати  та підібрати лікарську рослинку, з якою ви себе асоціюєте?

1-Я себе порівнюю з Липою, бо квіти цього дерева дуже цілющі. Воно розквітає в липні, коли і день мого народження.

2-Я себе асоціюю зі смородиною, бо я чорнявий, як і стиглі ягоди цієї рослини.

3- Я себе порівнюю з валеріаною, бо її застосовують, як заспокійливий засіб, а я є людиною врівноваженою.

4- Я себе порівнюю з шипшиною. Я ніжна і сором'язлива, як квіти шипшини, але як і ця рослина можу вколоти словом, як колючкою.

5- Я себе асоціюю з барвінком малим, бо я також невеликого зросту.

6- Я порівнюю себе з дубом, бо я такий міцний, як і це дерево.

7- Береза не лише є символом чистоти та ніжності, а її ще широко використовують у медицині. І я така струнка, як і берізка. Сік берези дуже корисний, а я також люблю бути корисною людям.

8- Я себе асоціюю з калиною, бо калину завжди порівнюють з дівочою вродою. Вона є символом краси та здоров'я.

9- Я себе порівнюю з подорожником, бо дуже люблю подорожувати.

10- Я, як кульбабка. Вона, як сонечко, своїм цвітом зігріває погляд. А я люблю всім дарувати усмішку.

VІІІ. Домашнє завдання.

Намалювати лікарську рослину, яка вам найбільше сподобалась

doc
Додано
4 травня 2018
Переглядів
2133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку