Майстер -клас (з досвіду роботи) "Творчий вчитель-творчі діти"

Про матеріал
Даний майстер - клас був проведений з метою обміну досвідом з колегами району. Запропонований матеріал гарно розвиває творчість у дітей, вчить креативно мислити і спілкуватися в колективі. Формує особистість через цікаві завдання.
Перегляд файлу

           «Творчий вчитель – творчі діти»

Вчительська доля — мудрістю вкрита,                                                                                       Дзвенить вона сміхом дитячих сердець.                                                                              Вчительська доля — дощем раннім вмита,                                                                                      Вона для людей буде вічним взірцем.

Мета:  вдосконалювати професійну майстерність, формувати у педагогів потребу в творчості, розвивати спритність, кмітливість, нестандартність мислення. Закріпити вміння застосовувати теоретичні знання у творчій діяльності. Спонукати педагогів використовувати прийоми творчості в практичній роботі.

Хід заняття

  1. Організаційний момент
    1.        Привітання

Шановні колеги! Я рада Вас бачити на майстер - класі «Творчий вчитель – творчі діти»

  1.        Створення сприятливого психологічного комфорту.

 Вправа «Вогонь тепла»

Я запалюю свічку надії, щоб збулися всі Ваші мрії.

Я запалюю свічку чекання, Щоб збулися Ваші бажання.

Я запалюю свічку любові, зичу усім Вам гарної долі.

Я запалюю  свічку Віри, щоб у Вас у сім̓ ї жили любов і довіра.

Передаючи свічку один одному Ви називаєте себе і кажете, чим пишаєтеся. А ще висловлюєте побажання колезі.

Наприклад: мене звуть Тетяна – пишаюся тим, що займаюся улюбленою справою - навчаю і виховую дітей.

1.2. «Вінок самопізнання і розвитку»

-Впевнена, що поспішаючи до нас на семінар, кожен з вас думав про те, що очікує. Пропоную свої очікування матеріалізувати за допомогою «Віночка самопізнання і розвитку».

- У кожного на столах є квіти різних кольорів, на них напишіть свої очікування, з яких ми сплетемо «Вінок». Можна використати декілька.

- Психологи доводять, що

червоний  колір означає оптимізм, гарний настрій;

жовтий колір – пізнання істини;

синій колір – душевний підйом.

 

З вашого дозволу, давайте озвучимо свої очікування.

 

Пропоную девіз нашого майстер-класу:

Зібратись разом – це початок,

Триматись разом – це прогрес,

Працювати разом – успіх!

1.3. Правила заняття

На занятті категорично забороняється: відволікатися від змісту заняття, сумувати, думати про домашні турботи, дітей, чоловіка, господарство.

 Дозволяється: щиро висловлювати свою думку, доброзичливо посміхатися колегам, бути активними в обговоренні проблемних питань, вносити раціональні пропозиції та творчі ідеї.                            

  1.                    Основна частина
    1.             Солодкий «Мозковий штурм»

 (Корзинки з цукерками стоять на столах).

Вас чекає солодкий «мозковий штурм», цікавий та смачний водно­час. У кожній корзинці — цукерки. У їхній назві зашифровано все те, що пов’язано з педагогічною діяльністю, з школою.

(Учасники тренінгу читають уголос їх назву й висловлюють свої варіанти).

Наприклад:

Цукерка «Ліщина» — знання й педагогічні вміння мають бути міцними, як горішок.

Цукерка «Бджілка» — щоб були енергій­ними й моторними, як бджілки.

«Родзинки» — кожен педагог має свою родзинку педагогічного досвіду. Щоб із кожним роком накопичували дедалі більше своїх особистих родзинок педагогічної практики.

Цукерка «Гулівер» — щоб бути Гуліверами, великими людьми для своїх учнів, майстрами своєї справи.

«Зоряне сяйво» - запалити бажання вчитися в кожній дитині.

  1.        Інформаційне повідомлення «Якщо ви зу­стрілись з людиною вперше...» (Слайд 6)

Якщо ви зустрілись з людиною вперше (чи то колега, учень, батьки), то найчасті­ше під час першої зустрічі ви несвідомо по­рівнюєте його або із собою, або з образом неприйнятного для вас суб'єкта, або з об­разом актора.

  1.        Вправа «Ми з тобою однієї крові»

Пам'ятаєте Мауглі? А урок, який дав йому вчитель — ведмідь Балу? Перед тим, як щось зробити, скажи заклинання: «Ми з то­бою однієї крові, ти і я!» І тоді тебе приймають і розуміють, що ти такий самий. Подумаємо над тим, що об'єднує нас? Для цього потрібно обрати партнера й сісти поряд із ним.

Візьміть аркуш і ручку. Напишіть заголовок «Наша схожість» і поставте двокрапку.

Інструкція: подивіться уважно на людину, яка поряд із вами. Інший характер, зріст, вага, колір волосся або очей? Напевно, ви бачите безліч відмінностей. І це природно, тому що вона — інша. Але зараз поміркуйте, що вас об'єднує, у чому є ваша спільність? Адже вона є. Лише не потрібно про це запитувати вашого партнера. Протягом 4—5 хв ви працюєте, заповнюючи аркуш під заголовком «Наша схо­жість», думаючи про цю людину та про себе одночасно, тому що не можна написати про схожість, думаючи лише про когось іншого. До того ж пишіть не лише про фізичні або біо­логічні ознаки, за якими ви схожі (вони є важ­ливими), а й поміркуйте про психологічні ха­рактеристики, які можуть вас об'єднувати. Що це може бути? Ви обидва є дружніми та добри­ми? Або обидва — мовчазні та замкнуті?

Після того, як ви завершили перелічувати схожості, потрібно обмінятися переліками, для того щоб висловити свою згоду або не­згоду з тим, що написав ваш партнер. Після взаємного аналізу обмірковуються результати ро­боти.

(Обговорення. Виступи учасників.)

Отже, вправа дає нам змогу:

  • отримати оцінку своєї поведінки;
  • порівняти себе з оточенням;
  • скоригувати своє спілкування.

Проективна методика  «Намалюй свій характер»( надруковані бланки)

      Психологічний тест: Намалюємо свій характер.

 Заповніть 8 запропонованих квадратів, доповнивши зображення на власний розсуд.

 

Інтерпретація:

      1. У першому квадраті ви зображували своє дійсне відношення до себе і уявлення про себе. Якщо ви намалювали усміхнене або смішне личико, фігурку, то це свідчить про хороше почуття гумору, дипломатичність і миролюбну натуру. Гротескна карикатура - ознака незлагідності, замкнутості. Сонце означає, що ви часто берете на себе роль лідера. Квітка - знак жіночності, ви приділяєте багато уваги своєї зовнішності і своєму оточенню. Око означає, що ви маєте горду і підозрілу вдачу, прагнете управляти формуванням своїх взаємовідносин з людьми і свідомо будуєте своє життя.

      2. Другий квадрат. Відношення до домівки. Якщо ви зобразили щось, що  виходить за межі зовнішнього прямокутника, то ви маєте неспокійний характер, домосідкою вас не назвеш. І навпаки, якщо внутрішній квадрат перетворився на самотній будиночок, або символ житла,  ознака того, що ви сумуєте по домашньому затишку. Якщо малюнок, розташований у внутрішньому квадраті, або поза ним, то у такому разі ваші інтереси в правильній пропорції діляться між будинком і навколишнім світом.

       3. Наскільки ви цілеспрямована людина. Якщо вийшла стріла, що летить в мішень, - те у вас розвиненє честолюбство, і ви здатні наполегливо працювати для досягнення своєї мети. Якщо ж ви доповнили малюнок іншими лініями або стрілами, то ви честолюбні, але не упевнені у своїй меті. Якщо ви намалювали щось зовсім інше, не схоже на стріли і мішені, у такому разі, можливо, ви некерована, бунтівна людина.

        4. Відношення з оточенням. Найчастіше в цьому квадраті поміщають безліч фігурок або малюнків. Багато малюнків означає безліч друзів. Якщо провели всього одну лінію, то ви, швидше за все, потайна, стримана, замкнута людина. Якщо зображували цеглину, то схильні до меланхолій і капризів.

        5. Ваша комунікабельність. Якщо ви підкоряєтеся малюнку, це означає, що маєте рідкісну здатність швидко і легко викликати прихильність до себе чужих людей. Якщо не приймаєте малюнок і, наприклад, у вас вийшов незграбний геометричний візерунок, то ви вибиваєтеся із загальної компанії,  у ваших стосунках з суспільством переважає прагнення до влади, володіння, диктату, ви дуже ревниві.

        6. Ваша упевненість, відношення до минулого, сьогодення, майбутнього. Якщо ви намалювали що-небудь над розташованою посередині хвилястою лінією, то почуваєте себе упевнено, у безпеці. Якщо навпаки, то мало вірите у свої сили. Зображуючи потопаючий або тонучий предмет, ви показали, що вас тривожить ваше майбутнє. Якщо намалювали ланцюжок або який - або лінійний орнамент, то ви, без сумніву, здатні наполегливо працювати, дуже свідомі і зрідка припускаєтеся помилок.

       7. Ваше відношення до праці, дисципліни. Якщо ви підкорилися малюнку, доповнивши його геометричними фігурами так, що вийшов симетричний візерунок, то ви дисципліновані і умієте організовано працювати в колективі. Якщо заштрихували чорний квадрат, і у вас вийшла картинка з кривими лініями, несиметрична і не схожа на тривіальну геометричну побудову, то це говорить про те, що ви не схильні визнавати авторитети, уперті і наполегливі.

        8. Сильні і слабкі сторони характеру. Якщо ви просто замкнули круги, значить, постійно потребуєте захисту і підтримки, вважаєте за краще не вирішувати нічого самі. До того ж, на вас могутній вплив роблять уявлення прищеплені в дитинстві. Якщо не замкнули круги , ви незалежна людина, що має в житті певну мету. Якщо вийшло людське вухо, то у вас потайний характер. Якщо малюнок навів на вас думку про ручку чашки, то ви маєте сильне батьківське або материнське почуття.

 

Ведуча:
Професія педагога – професія творча. Чим вищою є креативність вчителя, тим більше шансів для розвитку творчого потенціалу в учнів. До речі, вчитель сьогодні має можливість не лише ознайомитися з природою та специфікою процесу креативності, а й підняти цей рівень у себе, навчитися розвивати креативність у своїх учнів.

Різноманітні численні дослідження вказують на необхідність вивчати щось нове для того, щоб збільшити свій творчий потенціал. «Якщо ви банкір, навчіться танцювати чечітку. Якщо ви няня, займіться курсом міфології.»
Психологи вважають, що іноді знайомий світ відокремлений від світу незнайомого майже умовним кордоном. Тому подолати цей кордон вдається лише тим, хто постійно розсуває його межі.

 Мабуть всі зі мною погодяться, що для розвитку творчої та креативної особистості важливим фактором є наявність творчого та креативного наставника. Тому ми сьогодні з вами будемо займатися різноманітною творчою діяльністю, для розвитку власних здібностей (як загальних так і спеціальних), будемо шукати нестандартні шляхи вирішення різноманітних ситуацій, тобто креативити.

 Вправа «Мозковий штурм» на тему: «Види прояву творчих здібностей»

Ведуча: Як ми з вами вже казали Творчість – це діяльність, результатом якої є створення духовних і матеріальних цінностей; діяльність, пройнята елементами нового, вдосконалення, збагачення, розвитку.

Давайте з вами назвемо, в яких видах діяльності проявляється творчість

-        мовленнєва діяльність  (говоріння, слухання, листування, читання)

-        розумова діяльність (навчання, письмо, малювання, творення, розв’язування, обчислення, уява, зосередження, ігнорування, сон..тощо)

-        театралізована діяльність  (інсценізації, рольові ігри, розігрувааян сценок, читання в особах, лялькові і пальчикові театри тощо)

-        образотворча діяльність (малювання, ліплення, конструювання, аплікація, вишивка, плетіння тощо)

-        музична діяльність (спів, слухання і розучування муз.творів,музично-ритмічні рухи, імпровізація та драматизація дит. пісень.

 Фізкульт хвилинка:

Ви сиділи, ви трудились, вже й голівоньки втомились,

Раз, 2,3,4,5 — можна ними похитать.

А тоді аж по цукерці можна пальчиками взять.

Розмотали, в рот поклали, і гарненько пожували.

Раз, 2,3,4,5 — можна вже її ковтать.

Проковтнули, посміхнулись, до сусіда повернулись.

 

Зараз ми спробуємо розвинути власну творчість в найрозповсюдженіших видах діяльності.

Вправа «Перевертні»

Ведуча: Одним з найефективніших методів розвитку розумової діяльності є метод ТРВЗ (теорія розв’язання винахідницьких завдань). ТРВЗ – це методологія пошуку нових розв’язань, що дає стабільні позитивні результати. Однією з прийомів ТРВЗ є перевертні, коли слова відомих виразів, прислів’їв, загадок, пісень тощо змінюють на протилежні або близькі за значенням. Спробуйте відгадати деякі з них:   

Пісня: Померли в дідуся три сумних котуся.(Жили у бабусі два веселих гуся)

Назва казки: Чорносмолка без трьох тролів (Білосніжка і сім гномів)

Приказка: Дід на ноги – корові важче (Баба з возу – кобилі легше.)

 

А зараз кожен отримає завдання створити власний перевертень, і ми всі разом спробуємо його відгадати.

 

 

Пісні :1 група :Розпрягайте хлопці коней

           Та лягайте спочивать.

 Несе Галя воду,

Коромисло гнеться.

    

     2 група:Чом ти не прийшов,

                      Як місяць зійшов.

 Горіла сосна, палала,

Під нею дівчина стояла.

Вправа «Намалюй пісню»

Ведуча: Свої образотворчі та музичні здібності ми зможемо проявити під час наступної вправи «Намалюй пісню». Від кожного столу потрібний представник, який на вашу думку найкраще володіє образотворчими здібностями. За допомогою маркера учасник повинен зобразити слова пісні, щоб інші могли її відгадати. Після цього ми всі з задоволенням проспіваємо пісеньку. Умова – слова і цифри не писати!

 

Пісні –  І стіл : 1.«Ой на горі два дубки…»,

                ІІ. Стіл:   2. «Горіла сосна палала…»

 

Ведуча. А зараз пропоную проявити свої мовленнєві здібності.

 Гра – малювання « Я – квітка (метелик, пташка)

На столах лежить папір.

Вчитель пропонує уявити себе певною тваринкою чи рослинкою , тобто ввійти в образ і за допомогою тексту – опори скласти твір  і поетапно його намалювати.

Я _________  який ? яка? Квітка( метелик, пташка)

Мені подобається ( що?)_______

Я не люблю______

Світ навколо мене дуже _______

Мене оточують ( які?) _________ хто? _______

Вони ( що роблять?)_________-

Я дивлюся на ( що?) _______ і мені стає (як?)________

Коментар: імітаційна гра дає можливість не тільки перевтілитись в рослин ,тварин а й згадати все що нас оточує , встановити взаємозв’язок між об’єктами живої природи .

Отже любі друзі у нас з вами вийшов твір-опис наших квітів, пташок , метеликів , але це не все. У вас була змога намалювати цей текс-опис , показавши всім  ту велич і незвичайність використання цієї вправи для розвитку творчих здібностей  прийомом емпатії

 

Вправа «Віршограй»

Сьогодні незвичайний день – День Вишиванки в Україні. Ми пишаємося тим, що живемо у такій чудовій країні. І сьогодні ми спробуємо себе ще й у ролі поетів. Словесно передамо всю красу Батьківщини.

 

Складання віршів про Україну.

а) …     край!                                            моря

          рай!                                              тут

    ...     дубочки                                        солов’я

    ..      садочки                                         край!

         ліси                                                 рай.

б) .

....     країна –                                          і ріки.

....     Україна !                                   ....   без ліку .

....     простори                                   ....    у світі!

      гори.                                             … діти !

 

 

Вправа «Актор»

Група учасників  за хвилину повинна підготувати   та  продемонструвати свої артистичні здібності, виконавши гумореску.

1. Виправдався

Як вернувсь Івась додому:
не шапка – а клоччя.
Батько поглядом відміряв:
- Знов учворив, хлопче!...

Мне в руках подерту шапку,
не підводить чола.
- То не я , то хлопці, - каже, -
грали у футбола.
Батько: Ну, а ти дивився,
роззявивши рота?
- Ні! – Підскочив аж Івасик. –
                Стояв на воротах!             

                                                               Йосип Струцюк

 

2.Запасливий
- Знову мокрі черевики?! –
Сварить Вову мати.
Ти, мабуть, в усіх калюжах
Встигнув побувати?
- Що ви, мамо, - каже Вова, -
Не хвилюйтесь дуже:

Ще й на завтра залишились

Чотири калюжі!

     І.Січовик

 

Вправа «Створи колаж»

Ведуча: Ще одним завданням буде створення колажу. Тут ви зможете проявити загальні здібності: пізнавальна активність, допитливість, свіжість і гострота сприймання, яскравість уяви, фантазії, здатність до пошуку тощо.

Учасникам кожного столу потрібно створити колаж з вирізок з журналу на задану тему:

«Що приносить мені радість?»

Кожна группа презентує колаж, обгрунтовуючи свій вибір.

Учитель не повинен іти попереду, ведучи за собою дітей, не повинен іти позаду, весь час підштовхуючи їх,— він повинен бути весь час поряд і спільно вирішувати всі проблеми, що виникають у навчальному процесі. А щоб вирішувати всі проблеми, необхідно самому досконало володіти тим матеріалом, якого ми навчаємо учнів. Саме тому вчитель не повинен стояти на місці, а має весь час вдосконалюватись.

Рефлексія «Все в твоїх руках»

На аркуші паперу кожен обводить свою ліву руку. Кожен палець – це певна позиція, з приводу якої необхідно висловити свою думку.

Великий – для мене було важливим і цікавим…

Вказівний – з цього питання я отримав конкретну рекомендацію…

Середній – мені було важко (мені не сподобалось)…

Безіменний – моя оцінка психологічної атмосфери…

Мізинець – для мене було недостатньо…

Вправа “Звукова гімнастика ”

Робимо глибокий вдих носом, а на видиху голосно й енергійно вимовляємо звук.

• А - впливає благотворно на весь організм

• Є - впливає на щитовидну залозу

• І - впливає на мозок, очі, ніс, вуха

• О - впливає на серце, легені;

• В - впливає на органи, розташовані в області живота;

• М - впливає на роботу всього організму;

• X - допомагає очищенню організму;

• ХА - допомагає підвищити настрій.

      Так, як сьогодні Всесвітній День Вишиванки , пропоную переглянути коротеньке відео «Легенда про Вишиванку»

      Вправа «Долонька порад»

Кожен учасник вибирає руку-голуба і зачитує пораду для себе.

Підсумок заняття

А закінчити нашу зустріч я б  хотіла притчею.

 

        Бог зліпив людину з глини, і залишився у нього невикористаний шматок. «Що ще зліпити тобі? - запитав Бог. «Зліпи мені щастя», - попросив чоловік. Нічого не відповів Бог, і тільки поклав людині в долоню шматочок глини, що залишився.
     Нескладно зрозуміти суть цього притчі, все в наших руках. Ось на такій позитивній ноті мені б і хотілося закінчити семінар.

     Удачі вам у всіх ваших справах, ліпіть творчих та талановитих дітей.

Будь майстром, поетом, художником у справі, яку ти любиш.

Немає такої професії, в якій людина не змогла б дістатися вершини майстерності.
                                                                                                      (В.О.Сухомлинський)

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Nikolaevna Tatyana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
24 березня 2021
Переглядів
1258
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку