Майстер клас для вчителів математики з теми "Формування математичних компетентностей учнів НУШ засобами прикладної спрямованості навчання математики."

Про матеріал

Мета майстер-класу: ознайомити вчителів громади з досвідом роботи; створення умов для професійного самовдосконалення педагогів.

Перегляд файлу

Гайворонська філія КЗ "Гайворонський ліцей 2" Гайворонської міської ради Кіровоградської області

Формування математичних компетентностей учнів НУШ

imageНа слайд можна  розмістити різні малюнки та фото засобами прикладної спрямованості навчання математики

Майстер-клас

Забіяки Ірини Антонівни

Забіяка Ірина Антонівна, вчитель математики Гайворонської філії Комунального закладу "Гайворонський ліцей 2" Гайворонської міської ради Кіровоградської області.

Освіта: вища, у 1990 році закінчила

imageНа слайд можна  розмістити різні малюнки та фотоКіровоградський державний педагогічний інститут ім. О.С. Пушкіна, фізико-математичний факультет, спеціальність: математика та фізика.

Кваліфікаційна категорія: вища, звання "Старший вчитель".

Педагогічний стаж 33 роки.

image

image

image

image

imageМатематична компетентність це здатність особи бачити математику в житті, створювати   математичні моделі об'єктів, явищ, процесів навколишнього світу, застосовувати досвід математичної діяльності під час виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань.

Саме тому в продовж кількох років працюю над науковометодичною проблемою «Прикладна спрямованість навчання математики з метою формування предметних компетентностей учнів засобами інноваційних технологій».

image

image

image

image

Прикладна спрямованість навчання математики

imageГоловним засобом реалізації прикладної спрямованості курсу математики є використання прикладних задач, що виникли зовні математики, але для свого розв'язання потребують застосування математичних методів.

Розв'язанняюприкладних задач:

-         сприяє розвитку творчого мислення учнів,

-         допомагає з'ясувати роль і місце математики в практичній діяльності людини,

-         прищеплює інтерес до предмета,

-         мотивує учнів до застосування набутих знань на практиці.

image

Математика це не бізнес, але справа дуже прибуткова для розуму!

Отже, наш прибуток у розумі, а розум людський має три ключі, що все відмикають: знання, думку, уяву.

Гра «Правда чи дія»

ю

Правила гри:

-         учасники беруть участь по черзі;

-         imageперед тим як витягнути наосліп карточку учасник має сказати, що він буде робити розповідати правду чи виконувати дію; - після цього він/вона витягують карточку та або відповідають правдиво на запитання, або виконують дію.

image

image

Назва STEM-проєкту:

«Різдвяний павук і математика»

Мета проєкту: вивчення геометричних тіл; збереження традицій українського народу.

Підготовчий етап

На слайд можна  розмістити різні малюнки та фото1) Знайти інформацію про символ українського Різдва

«Різдвяний павук».

image2) Зясувати якої форми може бути «Різдвяний павук», зробити ескізи (дизайн майбутнього витвору). 3) Порахувати кількість необхідних матеріалів, довжину соломинок.

4) Створити виріб.

За давніми легендами, цей світ створив Павук, обплівши перлинку павутиною так була утворена Земля.

Також існує легенда, що саме павук врятував Богоматір із немовлям від воїнів Ірода, заплівши павутиною печеру.

І саме від того часу павук вважається створінням, яке не можна вбивати.

imageНа слайд можна  розмістити різні малюнки та фото«Різдвяний павук» традиційна солом'яна прикраса оселі в Україні на різдвяні й новорічні свята. Таких «павучків» вважають символом

Всесвіту.

Наш       STEM-проєкт   присвячений «Різдвяному   павуку»,   який складається із чарівних октаедрів.

Давайте подорожувати у світ геометрії та різдвяної магії разом!

Геометрична основа «Різдвяного павука» октаедр. Октаедр це правильний многогранник, що складається із восьми граней, кожна з яких є рівностороннім трикутником.

Характеристики октаедра:

Тип граней:   правильний трикутник.

Число сторін у одній грані 3.

Загальна кількість граней 8.

Кількість ребер, які сходяться в вершину: 4.

Загальна кількість вершин:   6. 

Загальна кількість ребер 12.

imageОсобливості правильного октаедра: Правильний октаедр складається з восьми рівносторонніх трикутників. Кожна вершина октаедра є вершиною чотирьох таких трикутників. Таким чином, сума кутів при кожній вершині дорівнює 240°.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Перегляд файлу

Майстер клас

Тема: Формування математичних компетентностей учнів НУШ засобами прикладної спрямованості навчання математики.

 

(слайд 1) Добрий день, шановні учасники майстер-класу. 

Вітаю Вас у стінах (назва школи) на майстер класі досвіду роботи вчителя математики Ірини Антонівни Забіяки з теми «Формування математичних компетентностей учнів НУШ засобами прикладної спрямованості навчання математики».

 

(слайд 2) Трішки інформації про себе…

 

(слайд 3) Мета майстер-класу: 

-   ознайомити вчителів громади з досвідом роботи, 

-   створення умов для професійного самовдосконалення педагогів.

 

Генрі Форд говорив: « Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх. »

Саме заради досягнення спільного успіху в навчанні молодого покоління ми сьогодні зібралися. 

Бажаю всім творчого натхнення, позитивних емоцій та активної участі у роботі.

 

(слайд 4) Перед тим, як почати майстер клас хочу запитати у учасників. 

Як ви можете описати сучасного учня? 

Назвіть, будь ласка, три основні, на вашу думку, риси сучасного учня.

(Самостійність, самовпевненість, вміє швидко освоювати нові інформаційні технології) 

Ось так виглядає сучасний учень. Майже всі мають телефон, комп’ютер. Отже, ми з вами навчаємо дітей 21 століття. Вони активні, комунікабельні, творчі.

 

(слайд 5) А сучасний вчитель, який він?

Назвіть, будь ласка, три основні, на вашу думку, риси сучасного вчителя.

(Високі знання предмета. Творчий.  Любов до дітей.  Використовує інтерактивних технологій.  Постійно підвищує свій професійний рівень).

 

(слайд 6) Римський філософ Сенека сказав: «Ми навчаємося не для школи, а для життя». Ці слова є надзвичайно актуальними сьогодні. Адже, щоб особистість була затребуваною в суспільстві потрібна якісна освіта. 

Якісна освіта – це запорука економічного розвитку держави. На неї сподіваються батьки, які хочуть бачити своїх дітей успішними, випускники, які прагнуть стати самодостатніми.

Саме тому, одним з основних завдань системи освіти України є підготовка громадян, які здатні критично мислити і на високому інтелектуальному рівні розв’язувати різноманітні проблеми життя. (далі згідно слайду)

 

(слайд 7) На мою думку, саме уроки математики сприяють формуванню в учнів вмінь в будь-якій проблемі визначати основне, самостійно знаходити, обробляти і аналізувати інформацію, логічно викладати свої думки, наводити переконливу аргументацію, бути відкритим до сприйняття думок інших і водночас принциповим у відстоюванні своєї позиції, що є освітнім замовленням суспільства в сучасній школі.

Це є вимога щодо формування математичної компетентності на уроках математики.

Математична компетентність – це здатність особи бачити математику в житті, створювати математичні моделі об'єктів, явищ, процесів навколишнього світу, застосовувати досвід математичної діяльності під час виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань.

Саме тому в продовж кількох років працюю над науково-методичною проблемою «Прикладна спрямованість навчання математики з метою формування предметних компетентностей учнів засобами інноваційних технологій».

Тема мого досвіду співзвучна проблемі реформування сучасної освіти НУШ, формування самостійної, вдумливої, ініціативної особистості шляхом провадження активних форм і методів навчання.

 

(слайд 8) При підготовці до кожного уроку враховую компоненти математичної компетентності. Це :

Мотиваційний компонент – внутрішня мотивація, інтерес;

змістовний – комплекс математичних знань, умінь та навичок;

дійовий – навички навчальної праці (самостійність, самооцінка, самоконтроль).

Вони тісно пов’язані між собою і не можуть існувати один без одного. 

 

(слайд 9) При формуванні предметних компетентностей на уроках математики враховую внутрішній і зовнішній аспекти:

-         створення емоційно-психологічного налаштування на урок,

-         відбір активних форм і методів навчання,

-         поєднання різних форм роботи (фронтальної, групової та індивідуальної),

-         використання інформаційно-комунікаційних технологій, методу проєктів, проведення нестандартних уроків.

 

(слайд 10) В навчанні математики застосовую такі інтерактивні технології: 

робота в малих групах, 

робота в парах, 

дидактичні ігри,

метод проєктів,

нестандартні уроки (урок-подорож, змагання, гра). Також використовую методи: 

«Хто швидше обчислить»

«Мікрофон»  

«Мозковий штурм»

Обговорення проблеми в загальному колі 

«Знайди помилку»

«Займи позицію» 

«Так чи ні»

«Правда чи дія» 

«ДоміНУШка» та інші.

 

(слайд 11) Також є дієвим застосування інформаційно-комунікаційних технологій:

-         Для візуалізації навчального матеріалу (використання презентацій, відео-уроків, таблиць, інтерактивних вправ Льорнінг апс, вебквестів (за програмою Олександра Істер).

-         Співробітництво через мережеві технології.

-         Для контролю знань у вигляді тестувань на платформах Всеосвіта і Наурок.

 

(слайд 12)    Головним засобом реалізації прикладної спрямованості курсу математики є використання прикладних задач, що виникли зовні математики, але для свого розв'язання потребують застосування математичних методів.

   Розв'язання прикладних задач: 

сприяє розвитку творчого мислення учнів, 

допомагає з'ясувати роль і місце математики в практичній діяльності людини, 

прищеплює інтерес до предмета, 

мотивує учнів до застосування набутих знань на практиці.  

 

(слайд 13) Математичні задачі практичного змісту – це засіб дослідження реальних життєвих ситуацій.

Пропоную зіграти роль учнів. Зіграємо в «ДоміНУШку» з теми «Текстові задачі. Життєва математика» (Додаток 1) Працюємо в парах. 

Правила гри. Беремо картку доміно, на якій написано «Старт». Розв’язуємо задачу і шукаємо відповідь на іншій картці. Прикладаємо картку до картки.

Має вийти ланцюжок із доміно, що закінчується словом «Фініш». Зрозумілі умови гри? Тоді гра починається.

 

(слайд 14) Математика – це не бізнес, але справа дуже прибуткова для розуму! 

Отже, наш прибуток у розумі, а розум людський має три ключі, що все відмикають: знання, думку, уяву.

Продовжуємо бути в ролі учнів. Зіграємо в гру «Правда чи дія».

Правила гри: - учасники беруть участь по черзі; 

-                     перед тим як витягнути наосліп карточку учасник має сказати, що він буде робити – розповідати правду чи виконувати дію; 

-                     після цього він/вона витягують карточку та або відповідають правдиво на запитання, або виконують дію. (Додаток 2) Граємо? Прошу першого учасника вибрати Правда чи дія? І т.д.

 

Гру можна використовувати під час мозкового штурму на початку  уроку або в кінці під час рефлексії. 

Гра також підійде для проведення часу в укритті, так як не потребує підготовки з боку гравців. 

Дітей можна поділити на команди або на пари, можна грати з усім класом разом. Це вже залежить від того, якого результату ви прагнете. 

Мотивація теж може бути різною. Наприклад, можна запропонувати хороші оцінки переможцям, які набрали найбільшу кількість балів до того як  закінчились завдання.

 

(Слайд 15) Цікавою і захоплюючою технологією навчання математики є метод проєктів.

 Проєкт – це вид пошуково-творчої роботи, яка може виконуватися індивідуально, в парі або групою.

Проєкт можна виконувати за таким планом:

1)   Формулювання теми і мети.

2)   Робота із різноманітними джерелами інформації.

3)   Обробка зібраних матеріалів.

4)   Оформлення результатів.

5)   Презентація результатів проєкту.

(слайд 16) А зараз учень 5-А класу презентує свій проєкт під назвою «Маса мого рюкзака».

 

(слайд 17-30) «Ти ніколи не дізнаєшся на що ти здатний доки не спробуєш». 

 

Пропоную усім учасникам майстер-класу долучитися до виконання STEMпроєкту під назвою «Різдвяний павук і математика». Цей проєкт можуть виконувати учні починаючи з 5 класу.

 

Мета проєкту: вивчення геометричних тіл; збереження традицій українського народу.  Підготовчий етап

1) Знайти інформацію про символ українського Різдва «Різдвяний павук». 2) З’ясувати якої форми може бути «Різдвяний павук», зробити ескізи (дизайн майбутнього витвору).

3) Порахувати кількість необхідних матеріалів, довжину соломинок. 4) Створити виріб.

 

За давніми легендами, цей світ створив Павук, обплівши перлинку павутиною

– так була утворена Земля. Також існує легенда, що саме павук врятував Богоматір із немовлям від воїнів Ірода, заплівши павутиною печеру. І саме від того часу павук вважається створінням, яке не можна вбивати.

«Різдвяний павук» –  традиційна солом'яна прикраса оселі в Україні на різдвяні й новорічні свята. Таких «павучків» вважають символом Всесвіту. Наш STEM-проєкт присвячений «Різдвяному павуку», який складається із чарівних октаедрів. 

Давайте подорожувати у світ геометрії та різдвяної магії разом!

 

Геометрична основа «Різдвяного павука»: Октаедр – це правильний многогранник, що складається із восьми граней, кожна з яких є рівностороннім трикутником. 

Характеристики октаедра:

Тип граней:   правильний трикутник.

Число сторін у одній грані:  3.

Загальна кількість граней:  8.

Кількість ребер, які сходяться в вершину:  4.

Загальна кількість вершин:   6.  

Загальна кількість ребер:  12.

Особливості правильного октаедра: Правильний октаедр складається з восьми рівносторонніх трикутників. Кожна вершина октаедра є вершиною чотирьох таких трикутників. Таким чином, сума кутів при кожній вершині дорівнює 240°.

 

Для виготовлення «Різдвяного павука» потрібні матеріали:

12 соломинок довжиною 12 см

48 соломинок довжиною 8 см

12 або 24 соломинок довжиною 4 см

нитка

голка

різні прикраси (краплини, зірочка, Ангел)

Кількість соломинок та їх довжину можна змінювати в залежності від дизайну «Різдвяного павука»

 

Процес виготовлення:

1)   Візьмемо 2 ниточки довжиною 80-120 см і зв'яжемо їх по середині у вузлик.

2)   Розкладемо ниточки. Це буде основа, на яку будемо нанизувати маленькі соломинки. 

3)   Нанизуємо маленькі соломинки на 4 ниточки до вузлика.

4)   Тепер треба утворити трикутник з двох сторін. Для цього потрібно взяти одну соломинку і засунути нитку в неї з однієї сторони та другу нитку з іншої сторони. І затягнути їх.

5)   Те саме потрібно зробити з усіх чотирьох сторін. Утворюється пірамідка.

6)   Нанизуємо на чотири кінці по соломинці.

7)   Всі ниточки зібрати в купу і зафіксувати вузликом. Утворився октаедр.

Таких октаедрів потрібно зробити 4-6 маленьких і 1 великий.

8)   Збираємо «павучка». З чотирьох боків великого октаедра прив'язуємо чотири маленькі октаедри. До нижньої вершини великого октаедра прив'язуємо ще один маленький октаедр. Можна прив'язати Ангела або зірочку з соломинок. А до верхньої вершини в середину павучка можна також прив'язати ще один маленький октаедр або іншу солом'яну прикрасу.

Проект «Різдвяний павук і математика» може стати основою для різноманітних STEM-занять та творчих майстер-класів під час різдвяного святкування. 

Вивчаючи геометричні форми через цей чарівний павук, діти можуть не лише розвивати математичні навички, але й відчувати справжнє свято науки та винаходів.

 

(слайд 31) Вправа «Закінчіть речення»

Підводячи підсумки майстер-класу, пропоную учасникам закінчити речення:

Я дізнався (дізналася), що …

Мені сподобалося, що …

Візьму на замітку…

Можливо, було б краще, якби…

Наскільки справдилися Ваші очікування від майстер-класу?

 

(слайд 32) Учитись важко, а учить ще важче.    Але не мусиш зупинятись ти.    Як дітям віддаси усе найкраще,    То й сам сягнеш нової  висоти!

 

Майстер-клас завершений. 

Дякую за увагу! 

Бажаю нам всім міцного здоров'я, мирного неба, світлих надій, упевненості у завтрашньому дні, натхнення та терпіння.  А також талановитих, здібних та вдячних учнів,  злагоди та добробуту в сім'ях! 

 

Миру та перемоги України! До нових зустрічей!

 

image

image

ДОДАТОК 2

Дія

Назви всі чотирикутники, які ти знаєш

Дія

Назви місяць року, який має 28 днів

Дія

Назви послідовність арифметичних дій при обчисленнях

Дія

Назви компоненти арифметичної дії додавання

Дія

Назви числа, які стоять у натур. ряді до і після числа 453

Дія

Назви види кутів, які ти знаєш

Дія

Назви найбільше натуральне число

Дія

Назви прислів’я чи приказку в якій є число

Дія

Назви число на 5 більше від найменшого трицифрового числа

Дія

Назви компоненти арифметичної дії віднімання

Дія

Назви перші десять чисел натурального ряду

 

 

 

 

 

Правда

 Як називається частина прямої, що має початок і не має кінця

Правда

   Що важче: кілограм заліза чи кілограм вати?

Правда

   Скільки пар ніг у корови?

Правда

   Чим відрізняється прямокутник від квадрата?

Правда

   Чим відрізняються цифри від чисел?

Правда

   Які одиниці виміру довжини ти знаєш?

Правда

   Скільки кінців у трьох палок?

Правда

   Які одиниці виміру об’єму ти знаєш?

Правда

   Яка різниця між колом та кругом?

Правда

 Для чого використовується циркуль в математиці?

Правда

   Які одиниці виміру часу ти знаєш?

 

zip
Пов’язані теми
Математика, Майстер-класи
Додано
27 січня
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку