Мета:
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно Політь бур’ян…
М. Рильський
Слово – зброя. Як і усяку зброю його треба чистити і доглядати (М. Рильський).
Без усякої іншої науки ще можна обійтися, без знання рідної мови обійтися не можна (Олександр Олесь).
Мова росте разом з душею народу (І. Франко).
Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. (Олесь Гончар).
Освіта – це вид гігієни. Письмо з помилками – то як невимиті руки чи зуби (Василь Стус).
Майстер-клас складається зі вступу (до 15хв.), теоретичного та практичного блоків (до 25хв.) кожен) і завершення (15хв.).
Шановні колеги-словесники! Сьогодні ми з Вами зустрілись, щоб спробувати розширити неосяжні простори методичної науки.
Модернізація освітнього процесу на сучасному етапі сприяє формуванню та розвитку творчої особистості, спроможної повноцінно реалізуватися в житті.
Одним із кроків підвищення ефективності занять є впровадження разом із традиційними методами та прийомами навчання інноваційних освітніх технологій, які активізують процес особистісно-зорієнтованого навчання. Одним із провідних його напрямків є розвиток писемної грамотності як ключової компетентності. Учень повинен не тільки логічно-правильно і вправно висловлюватись, але й грамотно писати, застосовуючи вивчені правила. Зважаючи на це, ефективність роботи вчителя неможлива без піднесення ефективності кожного уроку, вдосконалення і творчого використання методів і форм навчання мови, серед яких не останнє місце посідають диктанти.
Якщо вміло проводити і застосовувати різні види диктантів залежно від навчального матеріалу, типу уроку, дидактичної мети, то вони є засобом удосконалення культури писемної мови учнів, бо виконують організаційно- виховну функцію, допомагають сформувати цінні навички регламентарної роботи, вміння дотримуватись встановленого порядку і ритму.
Водночас передача тексту письмово вимагає великого напруження і зосередження уваги. Як бачимо, диктант ще є і засобом вироблення в учнів точності, організованості, акуратності.
Одним із найважливіших завдань проведення диктанту є формування орфографічно-пунктуаційної грамотності, а грамотність прийнято розуміти
як певний ступінь знання законів і правил мови та оволодіння їх практичними навичками для вираження своїх думок.
Поряд із традиційними видами диктантів (пояснювальний, попереджувальний, вибірковий, розподільний тощо) хочу запропонувати Вам їх нетрадиційні варіанти.
Здавна відома істина, що зернину творчої думки, з якої виростає парость творчої праці, часто сіє саме слово вчителя. То ж вкладайте у свідомість дитини трепетне слово, дбайте про те, щоб воно не перетворилося в засушену квітку, а вилетіло, як з гніздечка, співучою пташкою, радіючи красі навколишнього світу. Сходинками методичної науки ми будемо підійматися до Храму методичної майстерності.
Диктант-загадка
до теми «Правопис ненаголошених голосних [е], [и]»
Такі диктанти, по-перше, розширюють словниковий запас учнів, по- друге, поліпшують фонематичний слух, по-третє, сприяють розвиткові світогляду і, нарешті, викликають позитивні емоції. Пропоновані диктанти доречними будуть у 5 класі при вивчення правопису і вимови ненаголошених голосних, правил вживання м’якого знака, апострофа; у 6 класі під час вивчення відмін та відмінювання іменників тощо.
Разом з вами, шановні колеги, спробуємо створити диктант-загадку до теми «Відмінювання іменників чоловічого роду».
Перед вами аркуші, олівці, ручки. Вам пропонується записати загадки
– десять як мінімум, – відповідями на які будуть іменники чоловічого роду. Упоравшись із завданням, ми піднялись на першу сходинку наших творчих сходів і створили диктант-загадку, кожен свій, а тепер, скориставшись вашими здобутками, узагальнимо і отримаємо такий варіант: ( диктант- загадка «Відмінювання іменників чоловічого роду»)
до теми «Відмінювання іменників чоловічого роду»
Колеги, дітям, дуже подобаються різні мовні ігрові моменти, які допомагають розвивати увагу, кмітливість, творчий потенціал.
І це наша друга сходинка «Диктант-гра». Такий вид роботи передбачає відповіді на запитання, які є складовою назвою теми уроку.
Спробуємо разом з вами такий диктант створити до теми «Речення». Клас оберіть самостійно. Залежно від класу, запишіть запитання, пов’язані з мовою, літературою, історією, мистецтвом тощо; кількість запитань, повинна відповідати кількості літер, з яких складається задумане вами слово. У нашому випадку, це слово «речення», в якому 7 літер. Отже, у нас повинно бути сім запитань. Підкресливши першу літеру у відповідях, ви повинні отримати задумане вами слово. Нагадую, що запитання повинні відповідати віковому рівню. Результатом нашої з вами роботи стали різні диктанти-ігри. Для зразка обрали цей варіант:
1.Що об’єднує слова республіка, рівень, Рось. |
р |
2.Художнє означення (епітет) |
е |
3.Частина мови, яка вказує на кількість та порядок при лічбі (числівник) |
ч |
4.Сьома літера алфавіту (е) |
е |
5.Удари дзвону як сигнал тривоги (набат) |
н |
6.Жанр образотворчого мистецтва (твори із зображенням квітів, фруктів тощо – натюрморт) |
н |
7.Внутрішня частина земної кулі, клітини, атома (ядро) |
я |
Різновидом диктанту – гри є кросвордний диктант, який розвиває пізнавальну активність, розширює світогляд учнів. Його можна застосовувати на етапі актуалізації, мотивації навчальної діяльності, а також на етапі повторення. Спробуйте свої сили у створенні таких диктантів.
На екрані ви бачите слова зірка, інверсія, крапка. Ваше завдання: шляхом системи запитань, відповідей на них, визначення головних літер прийти до поданих на екрані слів.
- Робота в групах закінчена. Ви розділились на три групи. Кожна група обрала для себе слова. А результати ваших філологічних досягнень мають такий вигляд. Перша група обрала слово ЗІРКА.
Визначили, що пріоритетною у даному випадку є перша літера у відгаданих словах, які у своїй сумі складають слова ЗІРКА.
Друга група обрала слово ІНВЕРСІЯ.
Для учасників були підготовлені ось такі запитання:
- Підкреслена у словах - відповідях друга літера і стане відгадкою: ІНВЕРСІЯ.
А третя група працювала над словом КРАПКА, і для визначення цього слова розробила такі запитання:
У цьому випадку ключем до відгадки стала підкреслена перша літера у словах – відповідях, що в результаті нехитрих маніпуляцій дала слово КРАПКА.
Такі диктанти, як правило, можна проводити на етапі мотивації навчальної діяльності. На нашу думку, такий вид сприятиме активізації мисленнєвого процесу, підготовці до сприйняття мовного матеріалу.
У старших класах для удосконалення орфографічної грамотності й пильності, а разом з тим й розвитку мовлення, мислення, творчих здібностей актуальними є диктанти–прислів’я, диктанти-афоризми, диктанти-обґрунтування. Ми з вами піднімаємось далі . Третя сходинка – диктант-
прислів’я. Перед вами аркуші паперу. На яких записані слова: освіта, розум, сім’я, книжка, щастя. Вам пропонується дібрати до цих слів по 5-6 прислів’їв.
Диктант-прислів’я передбачає написання учнями тільки першої половини, а вже другу половину вони повинні записати самі. Цікаво, що такі диктанти можна проводити як окремий вид навчальної діяльності, особливо, вивчаючи теми, пов’язані з реченням, його будовою, пунктуацією, а також такий вид диктанту може бути доречний і на уроках розвитку зв’язного мовлення.
Що ж, роботу в групах закінчено, і зараз ви самі зможете «зібрати» такий диктант, самостійно визначивши мету диктанту, а також окреслити завдання. Результатом нашої з вами роботи є диктант-прислів’я до теми
«Речення. Типи речень», метою якого є закінчення прислів’їв і визначення типів речення.
3.Яка голівонька…(така й розмовонька).
4.Друга шукай, а … (знайдеш-тримай).
5.Умієш говорити - …(умій слухати).
6.Дав слово - …(дотримай його).
7.Шабля ранить голову, а …(слово-душу).
8.Гостре словечко… (коле сердечко).
9.Слово – не стріла, а …(глибоко ранить).
10. Більше діла - … (менше слів).
І так, шановне товариство, разом з вами ми подолали чергову сходинку. Попереду четверта – диктант-афоризм. Зробимо ще один крок до Методичної скарбниці. Давайте разом з вами напишемо афористичні вислови про мову українських письменників. Із тих, що записали, оберемо:
Зверніть увагу і на такий диктант-афоризм
Як правило, такі диктанти проводяться у 9-11 класах. Вони можуть бути основою для написання творів-роздумів, творів-суджень тощо. У
нашому випадку диктант - афоризм можна запропонувати в 11 класі під час узагальнення відомостей про речення.
Спробуйте окреслити мету цього диктанту. Проведемо спостереження і дійдемо думки, що метою є визначення типів речення, розгляд їхньої будови, подання схем, розвиток пізнавальної активності учнів і навіть розвиток творчих можливостей, коли на етапі утворення і узагальнення відомостей про речення запропонуєте учням твір-роздум (5-6 речень) за будь-яким афористичним висловом, розкривши його зміст.
Четверта сходинка подолана, і ми з вами вже на п’ятій, де зможемо познайомитись ще з одним витоком педагогічної майстерності – цифровим диктантом.
Що ж це за вид навчальної діяльності? Зверніть увагу на екран. Перед вами десять речень. Уявіть, що ви на уроці, темою уроку є «Правопис НЕ з різними частинами мови». Вам необхідно перевірити домашнє завдання, змотивувати учнів до сприйняття нового матеріалу, подати новий матеріал, провести закріплення. Учням буде необхідно виконати низку вправ. Для економії навчального часу на етапі повторення ви можете провести цифровий диктант, де під цифрою 1 у вас слова з НЕ, що пишуться окремо, а під цифрою 2 - слова, що пишуться разом. В чому ж суть цього диктанту? Все дуже просто. Учні повинні вертикально в зошиті проставити цифри від 1 до 10 за кількістю речень. Потім учні, слухаючи текст вчителя, записують не самі речення, а лише цифровий варіант вивчених орфограм. Спробуйте зараз виконати це завдання. А потім за цим зразком створити свій власний варіант такого диктанту, а тему і клас оберіть самостійно.
Ми добре попрацювали подолали ще один етап. А попереду шоста сходинка – акродиктант. Такий диктант сприяє не тільки удосконаленню правописних норм, а розвитку навчально-пізнавальної активності, творчої уяви.
Перед вами аркуші паперу, на яких записані слова: шимпанзе, авеню,
вересень, Індія, трава, бюро, рік, яблуня, поні, леді, краса, нетто.
Ваше завдання, шановні освітяни, подані іменники записати у дві колонки. Записавши, підкресліть першу літеру у словах першої колонки. Якщо правильно виконаєте, отримаєте слово-відгадку до загадки «Цілий день крильми махає, а у небо не злітає». Як успіхи? ВІТРЯК! Отже, ви правильно розподілили слова за колонками, а значить відгадкою до загадки є слово «вітряк».
Для оптимізації навчальної діяльності, особливо на етапі актуалізації, можна запропонувати диктант-тест. І це наша сьома сходинка. Такий диктант насамперед сприяє швидкій перевірці зсвоєння мовного матеріалу. А проводити його можна у 5-11 класах.
Для прикладу на екрані подано зразок диктанту-тесту до теми «Правопис і вимова голосних і приголосних» (5 клас).
- Хочу запропонувати вам самостійно попрацювати над диктантом-тестом до теми «Безсполучникове речення. Пунктуація безсполучникових речень», а потім провести цей диктант у групах.
Ваша робота принесла певні успіхи. З-під вашого пера вималювався ось такий диктант-тест до запропонованої вам теми.
а) тире;
б) крапка з комою; в) двокрапка.
а)одночасність; б) послідовність; в) причиновість.
а) кома;
б) тире;
в) крапка з комою.
б) з’ясування;
в) умову.
а) двокрапка; б) тире;
в) кома.
а) кома;
б) крапка з комою; в) тире.
а) двокрапку; б) тире;
в) кому.
а) наслідок;
б) одночасність;
в) пояснення.
в) зміст частин безсполучникового речення зіставляються і між ними умовно можна поставити сполучник «а».
в) Посієш вчасно вродить рясно.
І ось ми з вами вже на восьмій сходинці – останній, що веде до нашої методичної скриньки – скарбниці. Але назву її ми відгадаємо, виконавши невеличке завдання.
Перед вами аркуші, на яких записані лексичні значення слів. Вам треба відгадати це слово
Я бачу: ви вже впорались із завданням. І ось вам наступне: спробуйте дати назву такому виду роботи. Хочу дати підказку: назва повинна акумулювати в собі ідею назви нашого майстер – класу. Бачу, що у вас назва викликає певні труднощі. Ну, що ж, я допоможу вам. Цей вид діяльності носить назву бліц-диктант «Скажи одним словом». І це є нашою восьмою, останньою сходинкою. Ми добігаємо кінця нашої захоплюючої подорожі. Але ми з вами не вичерпали всі наші творчі можливості, й на наступній нашій зустрічі спробуємо створити інші види цієї роботи: аналітичний диктант, абетковий диктант, антидиктант, диктант–асоціація, диктант-плутанка, диктант-абревіатура.
На сьогодні ми з вами досягли вершини методичної скарбниці Наостанок, виконаємо ще одну вправу. Це вправа під назвою
«Очікування» або «Незакінчене речення», мета якої – оцінити результати проведення цього методичного семінару та своєї роботи в ньому.
Підсумовуючи нашу з вами роботу, закінчіть думку:
Ми добігли кінця нашої інтелектуально-методичної подорожі. Я щиро вдячна вам за розуміння, за прагнення до нового. Знаю, що вчитель – особлива професія, знаю, як важко працювати саме сьогодні, коли втрачаються моральні цінності. На мою думку, вчитель – це свіжий вітер, який роздмухує вогник дитячої мрії і мови. Закінчити нашу з вами співпрацю хочу словами В. Сухомлинського: «Учитель готується до хорошого уроку все життя... Така духовна і філософська основа нашої професії і технологія нашої праці: щоб дати учням іскорку знань, вчителеві треба ввібрати ціле море світла, ні на хвилю не відходячи від променів вічно сяючого сонця знань людської мудрості», а ще -
«В руках учителів найнебезпечніша та найдієвіша зброя – слово. Використовуйте її на добро для ваших учнів».
⋅ 5 клас диктант – гра
⋅ 6 клас цифровий диктант
⋅ 7 клас цифровий диктант
⋅ 8 клас аналітичний диктант
⋅ 9 клас диктант – прислів'я
⋅ 10 клас цифровий диктант
⋅ 11 клас цифровий диктант