Майстер-клас для вчителів початкових класів: "Візуальні образи та інтеграція мультфільмів у навчальний процес"
1. Вступне слово
Тема майстер- класу: "Використання сучасних мультфільмів у освітньому процесі на прикладі мультфільму "Мавка. Лісова пісня" та методів роботи з візуальними образами"
Мета майстер-класу :
Ключові питання для розгляду:
Ціль методу: розкривати творі здібності учнів; формувати образне мислення, уяву, пам’ять; вчитися гнучко реагувати на різні обставини, висловлювати власну думку.
Пояснення методу « Вхід в картину»
Етап 1. Занурення у світ картини
"Уявіть, що ви стоїте на краю невеликого лісу. Повітря тут свіже, пахне вологою землею і листям. Десь неподалік чутно дзюркотіння води, яка струменіє вниз по камінню. Сонячні промені ледь пробиваються через гілки високих дерев, створюючи світлові плями на землі.
Ви робите крок вперед і ступаєте на зелену м'яку траву. Попереду видно великий камінь, з якого виростає дерево з дивовижно довгим мохом, що звисає донизу, неначе завіса. Від нього йде світло.
Що це може бути?
Як ви себе почуваєте в цьому місці?"
Учитель:
"Сьогодні ми з вами вирушимо у подорож до чарівного місця. Уявімо, що перед нами відкривається магічний світ, але спершу давайте разом спробуємо відчути його атмосферу і відгадати, звідки це місце. Зараз я покажу вам картину, і ми разом поринемо в її простори."
"Уважно подивіться на зображення перед вами. Намагайтеся помітити найдрібніші деталі, атмосферу цього місця, його звуки і запахи. Але не поспішайте робити висновки. Ваша мета — спробувати відчути цей світ, ніби ви самі туди потрапили."
2. Вправа «Хто? Що?»
У кожного з Вас є на столі аркуш паперу.
Напишіть у 2 колонки кого ви бачите на картині і що ви бачите на картині.
Хто зображений на картині ? Що зображене?
( Діти ніби заглядають за дерево, під каміння, вдалечінь…і дають повну відповідь на запитання )
Етап 2. Зорові та сенсорні деталі
Учитель:
"Тепер спробуйте роздивитися це місце ще ближче. Що ви чуєте навколо? Чи є тут спів птахів або шелест листя? Можливо, ви чуєте якесь магічне звучання, наче сам ліс дихає? Ви підходите ближче до каменю, торкаєтесь його поверхні — який він на дотик? Холодний, гладкий чи шорсткий?
Можливо, ви відчуваєте якийсь ледь помітний запах лісових квітів або старих дерев.
Як це місце впливає на вас?
Чи здається воно вам безпечним?"
1. Вправа «Вибір чарівника»
Робота в групах. Певним органом чуття.
----------------------------------------------------------------------------------------
«Гострий зір»
( опишіть хто може бути захований на картині, але ми його не бачимо )
Я бачу -…….
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
«Супер слух»
( які звуки можуть до нас долинати? )
Я чую звуки - …….
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
«Королівський нюх»
( які запахи ми можемо відчути ? )
Я нюхаю і відчуваю на запах -…….
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
( які на дотик об’єкти, що зображені на картин ? )
Я відчуваю на дотик - …..
------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Гра «Пензлики»
Дітям пропонують взяти фарби , пензлики і чорно-білий варіант картини
Завдання: розмалювати один об’єкт картини, озвучивши свої дії. Важливо використовувати прикметники.
Наприклад: Я розфарбовую ліс. Він чарівний, ранковий, загадковий, чистий, зелений, тому я використовую зелений колір.
3. Гра «Зміна подій»
( Учитель пропонує уявити, що події, зображені на картині, раптом змінились)
4. Гра « Прослуховуючий пристрій»
Уявіть, що всі предмети, зображені на картині, можуть розмовляти. За допомогою спеціального пристрою прослухаймо, про що розмовляють між собою ( дерева і вітер, небо і земля, струмочок і травичка; звуки, які ми можемо почути десь далеко,…)
5. Гра «Буває – не буває»
(У кожної з груп є 3 об’єкти. Вам потрібно додати їх до картини або обґрунтувати, чому ми не можемо домалювати той чи інший об’єкт)
6. Гра « На що схожий настрій?
Наприклад. Мій настрій схожий на промінчик сонця, що пробивається через крони дерев
7. Огляд оригіналу картини.
Етап 3. Загадка (пошук відповіді)
А якщо я вам скажу, що ця картина була використана аніматорами для створення мультфільму. Про що, або про кого може бути цей мультфільм?
Етап 4. Відгадка.
Після того, як учні спробують відгадати, звідки взято це місце, підведіть підсумок:
"Це ліс із чарівного мультфільму "Мавка. Лісова пісня». Він був створений за мотивами драми-феєрії « Лісова пісня», автором якої є наша землячка Леся Українка.
Це місце сповнене магії та природи, де Мавка — дух лісу — оберігає свій світ. Місце, яке ми досліджували, відображає не тільки красу природи, але й силу, яка ховається в гармонії лісу і його мешканців. Цей ліс важливий для Мавки, адже він потребує захисту від людей, які іноді не розуміють його цінності."
Картину з мульфільма створила не одна людина, а ціла творча студія. Це студія Animagrad (FILM.UA Group).
Мультфільм "Мавка. Лісова пісня" (2023) — це сучасна українська анімаційна стрічка, заснована на драмі-феєрії Лесі Українки "Лісова пісня", але з сучасним підходом до сюжету, персонажів та візуальних ефектів.
«Автори «Мавка. Лісова пісня» не просто перенесли класичну п'єсу на екран. Вони створили новий твір, змінивши і сюжет, і трагічний тон оригіналу, зберігши при цьому тонкість, ліричність, красу і казковість п'єси. Історія доповнена зрозумілими сучасної аудиторії сюжетами і образами, і радує не лише новими комічними персонажами, але і хеппі-ендом».
Цей мультфільм вразив глядачів не лише красивою анімацією, але й глибокими темами, що залишають слід у серцях дітей і дорослих.
Етап 5. Підсумкове обговорення
Після того, як ви відкрили, що це був ліс із мультфільму "Мавка", запропонуйте учням обговорити:
Етап 6. Творче завдання.
Запропонуйте учням різні ситуації, пов'язані з природою, і запитайте, як би вчинила Мавка.
Етап 7. Підсумки майстер-класу:
Завдання додому:
Попросіть учнів підготувати коротку розповідь або малюнок на тему: «Як я можу допомогти природі?» або «Що я навчився у Мавки?».
Рефлексія майстер-класу.
1 .Запитання до слухачів майстер-класу для обговорення:
Якщо:
так, подобається, буду застосовувати, то прикріпіть на картину зелений листочок;
мені все потрібно ще обміркувати, то прикріпіть жовтий листочок;
не сподобалось, застосовувати не буду, то прикріпіть червоний листочок.
Висновок: Мультфільми як частина ефективної освіти
Мультфільми — це не лише розвага, але й чудовий інструмент для навчання. Правильно підібрані мультфільми можуть допомогти дітям розвивати свої навички і робити навчальний процес захопливим і ефективним.
Віртуальні образи і мультимедійні засоби допомагають дітям вчитися граючи, що робить процес навчання цікавим і зрозумілим для молодшого покоління.
Мультфільм «Мавка. Лісова пісня» не лише розважає, але й навчає молодих глядачів важливим життєвим урокам. Він має сильне посилання щодо збереження природи і демонструє, що навіть маленькі добрі вчинки можуть змінити світ. Це важливе повідомлення для нового покоління, яке стикається з глобальними екологічними викликами.
Цей урок допоможе учням не лише дізнатися більше про українську культурну спадщину через мультфільм «Мавка», але й сформувати важливі цінності, такі як любов до природи та взаємодопомога.
Зразки учнівських творів.
Твір на тему: "Як я можу допомогти природі"
Мультфільм "Мавка" дуже гарний і добрий. Він розповідає про те, як важливо берегти природу і піклуватися про всіх живих істот. Головна героїня, Мавка, є захисницею лісу і всіх його мешканців. Вона дуже любить свій ліс, дерева, тварин, птахів і рослини. Мавка вчить нас дбати про природу і бути добрими до всього навколо.
Дивлячись на Мавку, я зрозумів, що навіть я можу допомогти природі. Ось кілька ідей, як я це робитиму:
Я вважаю, що ці маленькі кроки можуть дуже допомогти природі. Якби всі люди робили хоча б трохи, як Мавка, наш світ став би чистішим і красивішим.
Твір на тему: "Що я навчилася у Мавки"
Подивившись мультфільм "Мавка", я зрозуміла, що природу потрібно любити і захищати. Мавка — добра і смілива героїня, яка завжди дбає про ліс, рослини і тварин. Вона показує, що природа — це наш дім, і ми маємо берегти її, як і свій власний дім.
Ось чому я навчилася у Мавки:
Завдяки Мавці я зрозуміла, що кожен із нас може щось зробити для природи. Якщо ми будемо любити і берегти природу, вона віддячить нам красою, свіжим повітрям і затишком. Мавка стала для мене прикладом того, як треба ставитися до навколишнього світу.