Майстер-клас "Формування читацької компетентності молодших школярів"

Про матеріал
Найважливіше завдання початкової школи:навчити дітей вчитися, а це неможливо без уміння читати і працювати з книжкою. Використовано різноманітні форми та види читання.
Перегляд файлу

Тема. Формування читацької компетентності молодших школярів

  Мета: презентувати власний   досвід  роботи  та показати результативність діяльності з теми; сприяти підвищенню професійної компетентності педагогів, прагненню до самоосвітньої  діяльності.

Структура майстер-класу :

Вид   роботи

Орієнтовний

Час(хв.)

Ресурсне забезпечення

1

Вступне слово спікера.

Самопрезентація. Вправа «Стрічка знайомства».

2

Кольорова стрічка

2.

Вправа «Очікування».

3

Картки у формі квітів червоного, синього, жовтого кольорів. Картонні обручі, скотч

3.

Інформаційний блок «Складові читацької компетентності».

5

Слайди

4.

Я роблю так

  • Мовленнєві розминки
  • Різноманітні форми та види читання
  • Використання цікавих методичних прийомів
  • Уроки з використанням інтерактивних методик
  • Пошуково-дослідницька діяльність учнів
  • ІКТ технології на уроках читання

20

Слайди, презентації, відеоролики, проекти

7.

 Підсумки майстер-класу.

Результати вправи

       «Очікування». Метод «Вільний

       мікрофон».

 

5 хв.

Аркуші паперу, картина, скотч

 

Вступне слово

Доброго дня, шановні колеги!

     Від вчителя початкових класів значною мірою залежить, чи полюблять діти читання, чи залишаться байдужими до літератури, чи стануть вони друзями книги і постійними її читачами. Тому під час навчання читання учитель повинен слідкувати, щоб процес читання не перетворився на механічне складання букв і озвучення складів, слів, а підібрати такі види роботи, які б пробудили у дітей вогник допитливості і цікавості.

Найважливіше завдання початкової школи: навчити дітей вчитися, а це неможливо без уміння читати  і працювати з книжкою.

Недостатній розвиток читацьких умінь – серйозні труднощі у навчанні.

Належний рівень сформованості читацьких умінь - запорука життєвого досвіду.

 Тож сьогодні наш майстер – клас  буде присвячений цій важливій проблемі початкової школі. Але спочатку налаштуємось психологічно  на нашу   подальшу роботу. В цьому нам допоможуть інтерактивні вправи.

Самопрезентація.  Вправа «Стрічка знайомств»

- Умовою ефективної праці є невимушене, неформальне   спілкування. Передусім давайте познайомимося. Передаючи стрічку, по черзі називатимемо себе, і нехай кожен скаже, чим він пишається, який він. (Наприклад, мене звуть Антоніна, я пишаюся тим, що займаюсь улюбленою справою – навчаю і виховую дітей).

Підсумок.  Подивіться, яке чудове вийшло у нас мереживо. Кожний із нас неповторний, має свої індивідуальні риси, якості, розвиток, а отже, формує власний підхід у навчанні і вихованні учнів. Але спільним, мабуть, є прагнення дізнатися більше, щоб підвищити ефективність навчання та виховання, сприяти гармонійному розвитку особистості.
Вправа  «Очікування»

Що очікуєте від участі у нашому зібранні? Пропоную записати їх на квітах, з яких сплетемо  «Вінок очікувань».

А зараз оберіть, будь ласка,  картку певного кольору.

Учителі  вибирають різнокольорові картки у формі квітки.(Записують на картках-квітках свої очікування від майстер-класу і кріплять  на обруч).
-  Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання істини; синій колір - душевний підйом. З таким настроємви сьогодні прийшли на майстер-клас.

З вашого дозволу, озвучимо деякі з очікувань (один представник з кожної групи  зачитує очікування від майстер-класу).

Пропоную девіз нашогомайстер-класу:
Зібратись разом – це початок,
Триматися разом – цепрогрес,
Працювати разом – успіх!»

Інформаційний блок

В оновлених програмах з літературного читання зазначено, що «читацька компетентність  молодшого школяра - це володіння комплексом читацьких знань, умінь і навичок, ціннісних ставлень учнів, які дають змогу учневі свідомо здійснювати пошук книжок, відбір інформації для вирішення навчально-пізнавальних завдань і виявляються у процесі сформованості повноцінної навички читання, розуміння текстів різних жанрів, обізнаності з колом читання (доступного дітям цього віку), сформованості особистісних ціннісних суджень щодо прочитаного».

У структурі читацької компетентності можна виділити такі складові:

  • мовленнєва, яка передбачає формування і розвитокмовленнєвихумінь і навичок;
  • літературознавча, яка передбачає формування основ теоретико-літературних знань і вмінь ними користуватися;
  • бібліотечно-бібліографічна– передбачає уміння учня працювати з книгою, періодичними виданнями як джерелами отримання інформації; наявність у молодших школярів певного кола читання; знання початкових бібліотечно-бібліографічних понять та вміння користуватися довідковою літературою;
  • літературно-творча– передбачає розвиток і реалізацію літературно-творчих умінь і здібностей учнів;
  • емоційно-ціннісна– розвиває емоційну і почуттєву сфери учнів, уміння висловлювати оцінні судження щодо прочитаного.

Щоб сформувати у молодших школярів читацьку компетенцію я намагаюся вирішити такі завдання:

  • зацікавити учнів читанням;
  • розвивати цей інтерес до створення постійної потреби у читанні;
  • створитиналежні психолого-педагогічні умови для сприйняття, розуміння та оцінки прочитаного;
  •  формувати навички аналізу художнього твору;
  •  організувати пошуково-дослідницьку роботу школярів;
  •  розвивати усне та писемне мовлення.

Я роблю так:

  • Мовленнєва розминка
  • Різноманітні форми та види читання
  • Використання цікавих методичних прийомів
  • Уроки з використанням інтерактивних методик
  • Пошуково-дослідницька діяльність учнів
  • ІКТ технології на уроках літературного читання
  • Позакласна робота та робота з батьками

 

Мовленнєва розминка

Під час мовленнєвої розминки використовую вправи для розчитування, для розширення кута зору, логічне інтонування речень і віршів, читання аналітико – синтетичним способом; роботу зі скоромовками, запитання ілюструю графічними об’єктами, анімацією, звуковим супроводом.

Робота над чистомовкою

Чи то лис, чи то ліс,

чи то кинь, чи то кінь,

чи то кит, чи то кіт –

Звуки плутати не слід.

Вправи зі скоромовками, які сприяють тренуванню

пам'яті, чіткості та швидкості вимови

Лисеня і вовченя

Їли ласощі щодня.

Кожен мав велику ложку,

Горщик порожнів потрошку.

При цьому використовую різні форми роботи над скоромовками: прочитати тихо і повільно, голосно і швидко; прочитати з питальною інтонацією, передаючи смуток, радість, здивування.

Елементи уроку читання

  • Вправи на дихання
  • Артикуляційні вправи
  • Вправи на темп читання
  • Вправи на подолання регресії
  • Вправи на висоту голосу
  • Вправи на правильність
  • Вправи на свідомість
  • Вправи на виразність

Різноманітні форми та види читання

Велику ефективність на уроці читаннявідіграє використання різноманітних форм та видів читання. Кожна з цих форм задовольняє певну методичну мету.

Розрізняють такі форми читання:

Індивідуальне читання— це читання окремим учнем.

Хорове читання —голосне чи напівголосне читання всіх учнів.

Ланцюжкове читання— ефективна форма активізації учнівської діяльності в класі. Суть цієї форми читання: учні читають текст. Кожен по 1 - 2 реченню, передаючи " естафету" читання сусідові.

Вибіркове читання— форма читання, коли необхідно знайти найбільш важливі місця для розуміння ідеї твору, процитувати оцінку, яку дає автор своїм персонажам, їхвчинкам, нагадати опис природи, подій.

Читання в особах— один з результативних способів навчанн явиразному читанню. Цю форму читання можна застосувати при читанні окремих оповідань, байок, казок. Ця форма читання допомагає розвивати творчі, театральні здібностіучнів. Читання в особах доцільно поєднувати з інсценуванням.

Читання «дощиком»— одна з ефективних форм розвитку швидкого читання. Іншими словами це читання скоромовкою. Таку форму читанняз астосовують, коли текст учням уже знайомий.

Читання«сонечком»— повільне читання з чіткою вимовою закінчення кожного слова.

Види робіт над текстом

Під час роботи над текстом використовую різні види, осьдеякі з них:

1. Читання за "диктором".

  1. Читання "в’юнком", "ланцюжком".
  2. Читання та знаходження уривка до малюнка.
  3. Знаходження за даним початком або кінцем всього речення (уривка).
  4. Знаходження речення, за допомогою якого можна виправити допущену помилку.
  5. Читання, знаходження речень, що стали прислів’ями.
  6. Читання та визначення, що правдиво, а що вигадано (для казки).
  7. Самовимірювання швидкості читання (за одну хвилину).

Використання цікавих методичних прийомів

  • Читання тексту учнями (самостійно), готують відповіді на запитання, поставлені заздалегідь.
  •   Використання різних вправ на вміння швидко орієнтуватись (ігри “Знайди початок (кінець) речення”,  “Розвідники”,   “Хвостик” та інші).
  •  Застосування  кросвордів, дидактичних ігор,  що потребують вміння читати.
  •  Читання тексту з прикритою верхньою частиною літер лінійкою або закладкою.
  • Читання деформованих слів, речень,  текстів.
  •  Читання та виділення фрагмента твору, що розкриває зміст ілюстрації.
  • Бесіда за змістом твору, що супроводжується вибірковим читанням.
  • Знаходження та виразне читання речень зі знаком оклику, знаком питання, з однорідними членами.

Застосовую нестандартні форми проведення уроків, наприклад, уроки

подорожі.

  • Методика Марини Пристінської«Щоденні 5»(читання учнів для себе, для когось, словникова робота, письмо для себе -  всього протягом 20 хв. щодня).  Можуть читати сидячи, стоячи, тощо. Читають, що самі хочуть.
  • Кольорова методика навчання читанню.

Як ми вчимо дітей читати?????

  • Від букви до слова
  • Від звука до слова
  • Від складу до слова
  • Ребусами
  • Цілими словами (методика Глена Домена)
  • За допомогою малюнків

Кольорова методику навчання читанню.

  • Спробуйте дізнатися, яке слово заховалося у цьому конверті?
  • Знайомство з методикою на прикладі теми «Квіти».
  1. Дитина повинна бачити картинку.
  2. Об’єднана тема.
  3. Записане слово має три позиції.

Троянда – ціле слово

Троян да – складами

Т р о я н д а  - буквами

  1. Колір слова.

Можна зобразити не лише іменники, а й прикметники (синій, червоний).

 

  • Для більш детального  ознайомлення з даною методикою рекомендую прослухати вебінар Оксани В’ячеславівни Косар «Навчання читати легко. Власна кольорова методика».

 

Підсумки майстер-класу.

Результати вправи «Очікування».

Метод «Вільний мікрофон».

Сподіваюсь, що з майстер – класуви почерпнули щось для себе цінне. Тож я пропоную вам дативідповіді на запитання .

– Чи справдилися ваші сподівання?

– Що для вас було цікавим?

– Що ви побажаєте майстру?

Свої побажання я пропоную проговорити вголосі . наклеїти кожний свій малюнок,обраний із запропонованих,  на картину на дошці.

 

Учитись важко, а учить ще важче.
  Але не мусиш зупинятись ти.
  Як дітям віддаси усе найкраще
  То й сам сягнеш нової висоти.

 

 

 

 

docx
Додано
2 грудня 2022
Переглядів
1116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку