В оновлених програмах зазначено, що «читацька компетентність молодшого школяра - це володіння комплексом читацьких знань, умінь і навичок, ціннісних ставлень учнів, які дають змогу учневі свідомо здійснювати пошук книжок, відбір інформації для вирішення навчально-пізнавальних завдань і виявляються у процесі сформованості повноцінної навички читання, розуміння текстів різних жанрів, обізнаності з колом читання (доступного дітям цього віку), сформованості особистісних ціннісних суджень щодо прочитаного».
СИСТЕМА ВПРАВ ДЛЯ РОЗВИТКУУСВІДОМЛЕННЯ ПРОЧИТАНОГОРозуміння окремих слів і словосполучень;Для усвідомлення зв’язних висловлювань логічних зв’язків у тексті; 3) Творча робота. - прочитати колонки слів, знайти пари близьких за значенням; - прочитати словосполучення, утворити з його слів нове слово; - прочитати найдовше слово, найкоротше слово; - знайти і назвати серед поданих словосполучень вжиті в переносному значенні; - знайти і прочитати слова, за допомогою яких автор показує своє ставлення до зображуваного; - знайти речення, які відображають головну думку твору; - зіставити і порівняти вчинки головних осіб.
ВИДИ РОБОТИ НАД ТЕКСТОМ(БАГАТОРАЗОВЕЗВЕРТАННЯ ДО ТЕКСТУ) - читання, поділ на частини; - читання за готовим планом; - читання з вибором уривків до малюнків; - читання – відповіді на питання; - читання місця в оповіданні, яке найбільше вразило; - знаходження за поданим початком кінець речення; - читання уривка, до якого можна дібрати прислів’я; - читання, складання діалогів; - пропозиції щодо іншої назви твору; - читання в особах; - конкурсне читання віршів;- знаходження в тексті й читання словосполучень:а) іменник + прикметникб) займенник + дієслово- знаходження й читання слів близьких за значенням;- читання описів;
Ілюстрування (словесне, графічне);Складання монологічного висловлювання від імені головного героя;Складання опису з елементами міркування;Продукування діалогів;Тлумачне читання;Складання плану; -Інсценізація; -Перекази (детальні, стислі, вибіркові)ТВОРЧІ РОБОТИ НА УРОЦІ ЧИТАННЯТворчі роботи учнів на основі прочитаного передбачають діяльність дітей з твором, яка реалізує їх власне художнє ставлення до прочитаного.
Особливо актуальним в умовах впровадження Нової української школи є використання лепбуків в освітньому процесі. Лепбуки допомагають швидко і ефективно засвоїти нову інформацію і закріпити вивчене в пізнавально-ігровий формі. Ці тематичні посібники мають яскраве оформлення, чітку структуру і в ідеалі розробляються спеціально під конкретну дитину з її рівнем знань. “СТВОРЕННЯ ЛЕПБУКІВ»
Читання для себе. УчніУчитель. САМОСТІЙНО обирають книгу (текст) для читання. Читають впродовж визначеного часу (5-15хв). Виконують завдання для перевірки розуміння й усвідомлення прочитаного. Допомагає учням обрати книжку, тренувати витривалість. Працює з учнями індивідуально чи з групою.
Читання для когось. УчніУчитель. Об’єднуються в пари і разом читають книжки (тексти, підручник). Виконують завдання на розуміння і усвідомлення прочитаного, які пропонує учитель. Готує тексти (книжки для читання). Об’єднує дітей у пари. Визначає час для читання. Готує завдання для роботи над усвідомленням прочитаного. Працює з дітьми індивідуально чи в малій групі.
Використання LEGO на уроках у початкових класах – це важливий елемент навчального процесу, який допомагає дитині розвивати розумові та фізичні здібності: увагу, пам’ять,мовлення, дрібну моторику. Діти проявляють свої творчі здібності, фантазії, навчаються взаємодії з однолітками, взаємодопомоги, обміну інформацією, вмінню приймати рішення, розвивають комунікативні навички. При цьому у дитини виникає бажання вчитися, краще засвоюється матеріал. А це найважливіше!