Майстер-клас «Формування пізнавальної активності дошкільників»

Про матеріал
майстерклас для вихователів щодо проведення дидактичних ігор Мета: вміти організовувати ігри з дітьми, розвивати вміння створювати сприятливі умови для спілкування з ними, з’ясовувати причини недостатньої сформованості певних розумових дій, підвищувати рівні розвитку дошкільників; формувати правильні взаємини між дітьми.
Перегляд файлу

Майстер-клас для вихователів щодо проведення дидактичних ігор

«Формування пізнавальної активності дошкільників»

Мета: вміти організовувати ігри з дітьми, розвивати вміння створювати сприятливі умови для спілкування з ними, з’ясовувати причини недостатньої сформованості певних розумових дій, підвищувати рівні розвитку  дошкільників; формувати правильні взаємини між дітьми.

Дидактична гра «Переполох»

Мета: вчити дітей встановлювати зв’язок між будинком та його мешканцями за допомогою дорослого. Розвивати здібність до цілеспрямованого запам’ятовування і пригадування.

Матеріал: Об’ємні мініатюрні іграшки, які зображують знайомих птахів, тварин (курчата, каченята, курочки, півники, гуси, кролики, собачки – по 2 екземпляри кожної іграшки), картонні порожні коробочки білого кольору, які відрізняються за кольором дверей, віконець, величиною, наприклад: у будинку курчат – вікна та двері жовті, у будинку каченят – зелені, у будинку півника та курей – жовтогарячі, у будинку кроликів – коричневі, у будинку гусей – сині. Найбільший будинок, в якому живуть господиня та собачка. Будинок із блакитними віконцями та дверима. Перед грою матеріал загороджується ширмою.

Хід гри: Діти сидять півколом на стільчиках . перед ними на столі, за ширмою, розміщено низку будинків. В кожному з них заздалегідь розміщено відповідні іграшки. Будинки розташовано в порядку збільшення величини: в першому (найменшому) – курчата, в другому – каченята, в третьому – кури і півень, в четвертому – гуси, в п’ятому – кролики, а в шостому (великому) – собачка. Вихователь знімає ширму і звертається до дітей від імені господарки пташиного двору тітки Галі: «Здрастуйте, діти! Я – тітка Галя. Дивіться, як багато будинків на моєму подвір’ї! В будинках живуть кролики і птахи. Сьогодні я хочу вперше випустити їх погуляти. Ось тільки боюсь: раптом вони розбіжаться хто куди. Ви допоможете мені загнати їх назад в будиночки? Тільки для цього треба запам’ятати, хто в якому будинку живе. Зараз я навчу вас, як це зробити. Подивіться уважно на будинки і скажіть, однакового вони кольору чи різного? Правильно, всі білі. А якого кольору у будинків віконечка і двері?» Торкаючись рукою до різних будинків, вихователь пропонує дітям назвати, якого кольору віконечка і двері. Так само уточнюється і друга відміна ознака будинків – величина: «Цей будинок – найменший, а цей – найбільший, а цей трохи більший, ніж перший, а цей ще більший… А тепер давайте подивимося, хто вийде з найменшого будиночка з жовтими дверцятами!» З цими словами  вихователь по черзі виводить двох курчат, пересуває їх по столу, ніби-то вони гуляють, і запитує: «В якому будиночку живуть ці курчата?» Отримавши відповідь, вихователь підтверджує її правильність і продовжує: «Постарайтеся запам’ятати, що маленькі жовті курчата живуть у найменшому будиночку з жовтим віконечком та жовтими дверима. Це дуже важливо, тому що самі курчата свого будиночка не знайдуть, бо вони вперше гуляють. Нехай курчата нас почекають у дворі, а ми подивимося, хто вийде з цього будинку». З другого будинку вихователь випускає каченят і питає, в якому будиночку вони живуть. Дорослий підтверджує, що каченята живуть у будиночку з віконцями зеленого кольору, тому що люблять зелену траву (трава зелена і віконечка зелені). Таким же способом, спонукаючи дітей виділяти та називати орієнтовні ознаки, вихователь випускає всіх інших персонажів, наполягає на запам’ятовуванні їх будинків, щоб потім пригадати і відвести туди, де вони живуть.

Коли всі персонажі опиняться в дворі, вони деякий час гуляють (вихователь пересуває їх). Потім господиня говорить, що тварин та птахів час годувати. Вона прохає дітей наглянути за ними, поки буде готуватися корм, щоб ніхто не втік з двору. «А якщо у двір раптом прибіжить пес Бобик (а він дуже полюбляє ганятися за курчатами та кроликами), треба як можна швидше покликати на допомогу. Бобик – дуже пустотливе та веселе цуценя, але курчата та кролики можуть злякатися його, і тоді почнеться переполох: вони злякаються і будинку свого знайти не зможуть», - говорить тітка Галя.

Через деякий час вихователь несподівано для дітей випускає з великого будинку собаку, і Бобик голосним гавканням починає ганятися за птахами і кроликами, зсовуючи їх в купу. Діти кличуть тітку Галю. «Ой, який переполох улаштував Бобик! Як курчата злякалися!» - говорить тітка Галя. Вона відводить Бобика в будинок і, звертаючись до всіх дітей, прохає їх допомогти переляканим курчатам повернутися додому. Тітка Галя запитує, в якому будинку живуть курчата, і доручає двом бажаючим відвести їх у будиночок. Вихователь разом із іншими дітьми перевіряє, чи правильно вони знайшли будинок. Спільними зусиллями діти пригадують будинки інших персонажів і відводять їх по місцях. Якщо малята помиляються, не відчиняється.

Тепер, коли всі персонажі на своїх місцях, можна повторити гру, але вже в ускладненому вигляді. Вихователь викликає дітей по черзі, доручає їм випустити на прогулянку курей, кроликів та інших персонажів. Викликана дитина повинна назвати, кого вона хоче випустити на прогулянку, підійти до столу та постукати по ньому біля будинку. А всі інші діти разом з нею повторюють запрошення, наприклад: «Кролики, виходьте гуляти!» Після цього дитина випускає мешканців будинку. Вона може взяти іграшки в руки і поводити їх по столу (погуляти), поки не буде викликано наступного учасника гри для виконання аналогічного завдання.

При повторі гри роль пустотливого Бобика можна доручити кому-небудь з дітей. Вихователь при цьому продовжує виконувати свою роль і керує грою, викликаючи то одних, то інших дітей для виконання ігрового завдання, але адресуючи свої запитання всім дітям.

   

Дидактична гра «На гостини до сонечка і снігової королеви»

Мета: закріпити уявлення про групування кольорів спектра на теплі і холодні.

Матеріал: демонстраційний: картина, на якій зображення квітки-семицвітки, Сонечка, Снігової королеви, вирізані з паперу ляльки Тетянка і Наталочка; роздавальний: в кожної дитини аркуш паперу, де ліворуч у великому кутку наклеєний жовтогарячого кольору круг, а праворуч – овал блакитного кольору. Паперовий посуд семи кольорів спектра (фіолетового і червоного по два відтінки), клей, пензлик, серветка.

Хід гри:  Вихователь звертається до дітей: «Подивіться, в нашій групі розцвіла чарівна квітка – квітка-семицвітка. В неї пелюстки семи кольорів. Найтепліший колір має жовтогаряча пелюстка, вона як Сонечко (прикріплює Сонечко біля жовтогарячої пелюстки). Найхолоднішу пелюстку розміщено навпроти. Вона голуба, мов льодинка, такого кольору палац Снігової королеви». Прикріплює Снігову королеву біля голубої пелюстки. Приходять ляльки Тетянка і Наталочка. Викликані діти пояснюють лялькам, які пелюстки теплих, а які – холодних тонів. Ляльки вирішили завітати до Сонечка. «Діти, на ваших аркушах намальоване Сонечко? Воно пригостить Тетянку і Наталочку чаєм. Знайдіть на своїх підносах посуд теплих, сонячних кольорів і розкладіть на аркуші ліворуч, там, де живе Сонечко. Найтепліші кольори ближче до нього, а далі – менш теплі. Виберіть з двох червоних чашок одну більш теплого відтінку і покладіть її ближче, а більш холодну – далі. (Вихователь допомагає дітям виправляти помилки). Наклейте цей посуд так, як він розміщений. А тепер Тетянка і Наталя завітають до Снігової королеви. Вона пригостить ляльок холодною водою і подасть її лялькам в посуді холодних кольорів. Всі покажіть, де у вас наклеєна льодинка – палац Снігової королеви. Розкладіть посуд так, щоб найхолодніші відтінки були ближче до льодинки. У вас дві фіолетові чашки, подумайте, яку треба покласти ближче до льодинки, а яку далі». Після перевірки та виправлення помилок діти наклеюють посуд. Роботи розміщують на дошці. Педагог викликає дітей, які добре виконали завдання. Діти пояснюють, чому розмістили кольори так, а не інакше. Якщо є роботи з грубими помилками, де переплутані холодні та теплі тони, вихователь просить їх назвати.

Дидактична гра «Розкажемо разом історію»

Мета: вчити дітей замінювати умовні позначки відповідними словами, дотримуючись при цьому певної послідовності.

Матеріал:

1) Картка (20х20 см) з зображенням дівчинки з коміксів, яка гуляє у лісі. Навколо ростуть гриби, ягоди, квіти. Дівчинка стоїть біля куща.

2) Текст розповіді, в якій ті чи інші слова замінені певними значками – геометричними фігурами або цифрами.

3) Смужка (10х20 см) із зображенням геометричних фігур (або цифр) і відповідні їм парні картинки (шифр).

4) Смужка (2,5х20 см) з геометричними фігурами (або цифрами), які вказують на послідовність слів, що їх повинні говорити діти. (Див. малюнок 1)

                                                                                                     Мал. 1

4 7 3 5 6 8 1 2 9

 

«Шифр»

1 Гриби

2 Польові квіти

3 Ягоди малини

4 Ліс

5 Дівчинка

6 Гніздо з яйцями

7 Кущ

8 Птах

9 Мама

 

Хід гри: Дітям дається смужка паперу, на якій у визначеному порядку розміщено цифри або геометричні фігури. Окремо дається шифр (позначки і відповідні картинки). Діти вправляються в називанні тих чи інших слів, які відповідають картинці.

 Після дорослий каже: «Зараз ми з вами почитаємо оповідання. Я почну читати і, якщо я зупинюсь, подивіться на першу позначку вашої смужки, потім – на спільну смужку з позначками і картинками, і називайте той предмет, який їй відповідає. І так до кінця розповіді. Починаємо». Вихователь повільно, виразно читає оповідання, час від часу зупиняючись і поглядаючи на дітей. Діти називають слова, відповідні цифри або геометричним фігурам. Гра триває 6-7 хвилин, повторюється за бажанням дітей.

ПОРАДИ ВИХОВАТЕЛЮ:

 Подібні ігри можна урізноманітнити, замінюючи геометричні фігури, цифри різнокольоровими кружками. При складанні інших оповідань «зупинки» краще робити в кінці фраз.

 Подібні ігри дуже подобаються дітям, але вимагають від вихователя дбайливої підготовчої роботи.

Текст оповідання:

Пішла дівчинка гуляти в 4. Раптом помітила у лісі 7, усіяний великою, червоною 3. Почала 5 збирати ягоди, відхилила гілку куща і побачила там 6. Тут дівчинка помітила, що над нею в’ється і перелякано пищить 8. Дівчинка обережно відпустила гілку і тихенько відійшла від 7. Сіла вона подалі і почала дивитися. А 8 кинулась до 6 і зникла серед гілок 7. 5 ще трохи погуляла в 4. Назбирала багато ягід і 2.а потім повернулась додому і все розповіла 9.

doc
Додано
14 січня 2021
Переглядів
406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку