Майстер-клас: "Методи розвитку критичного мислення".

Про матеріал
Практичні поради застосування методів критичного мислення на уроках літературного читання. Впровадження таких стратегій, як "Ромашка Блума" та "Шість капелюхів мислення" на уроках – це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: цікава, творча, нестандартна робота, яка пробуджує інтерес до знань і сприяє духовному, емоційному та інтелектуальному розвитку школярів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Майстер-класна тему:«Методи розвитку критичного мислення»Вчитель початкових класів Вільнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 ВМРКондратенко Зоя Вікторівна. Січень, 2022

Номер слайду 2

Критичне мислення нині один з модних трендів в освіті. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи. З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини: аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел; бачити проблеми, ставити запитання; висувати гіпотези та оцінювати альтернативи; робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його.

Номер слайду 3

Під час бесіди в учнів запитали, що для них простіше: задавати питання чи відповідати на них? Відповідь була – відповідати на питання, бо в питанні, як правило, міститься частина відповіді. Але задача вчителя не лише навчити дітей відповідати на питання, але й задавати грамотні питання. Одним з прийомів, які формують такі навички є «Ромашка Блума».

Номер слайду 4

«Ромашка Блума» як прийом для розвитку критичного мислення. Систематика питань, заснована на створеної відомим американським психологом і педагогом Бенджаміном Блумом таксономії навчальних цілей за рівнями пізнавальної діяльності (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез і оцінка). «Ромашка Блума» складається з шести пелюсток – шести типів питань:

Номер слайду 5

1. Прості – відтворюють певну інформацію: “Що?”, “Коли?”, “Де?”, “Як?”.2. Уточнювальні (на розуміння) – з метою перевірки сприйняття учнями інформації “Тобто ти кажеш, що …?”, “Якщо я правильно зрозумів, то …?”, “Я можу помилятися, але, по-моєму, ви сказали про …?”. 3. Практичні –  спрямовані на встановлення взаємозв’язку між теорією і практикою: “Які зразки поведінки можна наслідувати?”, “Чого можна навчитися…?“ ,”Де в житті можете застосувати …? ”.4. Інтерпретаційні – починаються зі слова "чому?” і спрямовані на встановлення причинно-наслідкових зв’язків, виявлення власного розуміння тексту.5. Оцінні – спрямовані на оцінювання з’ясування критеріїв оцінки: “Чому щось добре, а що погано?”, “Чим відрізняється від …?”, “Як ви ставитеся до …?”  тощо.6. Творчі містить частку “б”, елементи умовності, припущення, прогнозу: “Що змінилося б …”, “Що буде, якщо …?”, “На вашу думку, як буде розвиватися сюжет в оповіданні далі…? “.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Завдання. Створити питання різних типів до оповідання В. Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово…»

Номер слайду 11

Василь Сухомлинський. Я ХОЧУ СКАЗАТИ СВОЄ СЛОВО... Оповідання. Катерина Іванівна повела своїх першачків у поле. Був тихий ранок ранньої осені. Далеко в небі летів ключ перелітних птахів. Вони тихо курликали, і від того в степу було сумно. Катерина Іванівна сказала дітям:— Сьогодні ми будемо складати твір про осінь, небо, про перелітних птахів. Кожен із вас нехай скаже, яке зараз небо. Дивіться, діти, уважно. Вибирайте в нашій рідній мові красиві точні слова. Діти притихли. Вони дивились на небо й думали. Через хвилину почулося: — Небо синє-синє...— Небо голубе...— Небо чисте...— Небо блакитне...І все. Діти знов і знов повторювали ті самі слова: синє, голубе, чисте, блакитне. Трохи збоку стояла маленька синьоока Валя й мовчала.— А ти чого мовчиш, Валю?— Я хочу сказати своє слово.— Ну, яке ж твоє слово про небо?— Небо ласкаве... — тихо сказала Валя й сумно усміхнулась. Діти притихли. І в цю мить вони побачили те, чого не бачили досі.— Небо сумне...— Небо тривожне...— Небо журливе...— Небо студене... Небо грало, тремтіло, дихало, усміхалось, як жива істота, і діти дивилися в його сумні сині-сині осінні очі.

Номер слайду 12

Прості{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Де проводила урок Катерина Іванівна для першокласників в оповіданні В. Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово»?2. Що запропонувала вчителька дітям? 3. Що хотіла сказати Валя?

Номер слайду 13

Уточнювальні{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Якщо я вас правильно зрозуміла, то завдяки Валі діти побачили в небі те, чого досі не бачили? 2. Чи правильно я вас зрозуміла, Катерина Іванівна була вчителькою?3. Я можу помилятися, але, по-моєму, ви сказали, що діти розповідали про осіннє небо?

Номер слайду 14

Практичні{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Чи можемо ми використати красиві та точні слова під час написання вірша про небо?2. Щоб ви відповіли на питання Катерини Іванівни?3. Чого можна навчитися у маленької Валі?

Номер слайду 15

Інтерпретаційні{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Чому Валя хотіла сказати своє слово?2. Чому діти притихли після слів однокласниці?3.  Чому дівчинці здалося небо ласкавим?

Номер слайду 16

Оцінні{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Що цінного було в словах Валі?2. А це добре чи погано, що діти побачили в небі те, чого не бачили досі?3.  Чим відрізняється слово Валі від відповідей інших дітей?

Номер слайду 17

Творчі{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Що було б, якби Катерина Іванівна не провела б цей урок на природі?2. Про що могла б запитати вчителька, якщо б урок проводився в лісі? 3. Що змінилося б, якби дівчинка промовчала?

Номер слайду 18

«Шість капелюхів мислення»: прийом-гра для розвитку критичного мислення

Номер слайду 19

Метод «Шість капелюхів мислення» – це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з шести незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки. Сам прийом було запропоновано британським письменником, психологом та спеціалістом з творчого мислення Едвардом де Боно у 1985 році. Основою цього підходу є концепція паралельного мислення.

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Завдання«Приміряючи» шість капелюхів, подивитись на ситуацію з різних сторін. Цим самим вийти переможцем з життєвого випробування. Ситуація. Другокласниця забула вдома змінне взуття, зайшла до класу в зимових чоботях, плаче та дуже засмучена.

Номер слайду 22

Дівчинка забула взяти до школи змінне взуття, стоїть в зимових чоботях, плаче. Факти- Яка інформація у нас є?

Номер слайду 23

Смуток, хвилювання, почуття провини. Емоції- Які почуття тебе переповнюють з цього приводу?

Номер слайду 24

Будуть лаяти чергові по школі, вчителі. Важко пересуватись по школі. Критика- Що в цій ситуації негативне, неприємне?

Номер слайду 25

Ніжкам буде тепло; новими чобітками можна похвалитися перед однокласниками. Позитив- Що позитивного в тому, що трапилось?

Номер слайду 26

Загадка. Вдень з ногами,А вночі без ніг. (Чоботи)Креатив- Творчо підійти до події: намалювати ситуацію, скласти про неї частівку, віршик, загадку…

Номер слайду 27

Необхідно звечора готуватися до наступного дня; стежити за своїми речами. Рефлексія- Який життєвий урок ти отримаєш від цієї ситуації?

Номер слайду 28

Рефлексія – етап уроку, найважливіший для розвитку критичного мислення Під час підбиття підсумків учні удосконалюють важливе уміння – резюмувати інформацію, викладати складні ідеї, передавати почуття й уявлення в кількох словах, співвідносити нову інформацію зі своїми сталими уявленнями, тобто свідомо пов’язувати нове з давно відомим.

Номер слайду 29

Продовжіть речення:- Сьогодні я дізнався/дізналась про…- Мені було цікаво…- Мене здивувало…- Тепер я знаю…

Номер слайду 30

Самооцінювання. Я – молодець!Я добре працював/ працювала. Я можу працювати краще

Номер слайду 31

Дякую за увагу!

Номер слайду 32

Джерела:https://nus.org.ua/articles/krytychne-myslennya-2/https://osvitoria.media/experience/4-metody-rozvytku-krytychnogo-myslennya-u-pochatkovij-shkoli/http://viakiev.blogspot.com/2017/12/blog-post.htmlhttps://mala.storinka.org/василь-сухомлинський-я-хочу-сказати-своє-слово-оповідання.htmlhttp://klovsky77.com.ua/23-naukova-robota/217-метод-«шість-капелюхів-мислення»-едварда-де-боно-для-розвитку-навичок-роботи-з-інформацією.html

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сухова Ірина Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
23 січня 2022
Переглядів
1607
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку