Міністерство освіти і науки України
ВСП «Фаховий коледж будівництва, архітектури та дизайну Поліського
національного університету»
Житомир 2023
Сценарій позааудиторного заходу
майстер – клас
на тему «Домашня хімія»
(демонстраційні досліди)
192 Будівництво та цивільна інженерія
«Будівництво та експлуатація будівель і споруд»
«Опорядження будівель і споруд та будівельний дизайн»
191 Архітектура та містобудування
«Архітектурне проектування та внутрішній інтер’єр»
Укладач:
Комп’ютерний набір
П’ятківська Яна Петрівна – викладач природничих наук ВСП «Фахового коледжу будівництва, архітектури та дизайну Поліського національного університету»
П’ятківська Я. П.
Розглянуто і схвалено цикловою комісією дисциплін загальноосвітньої та загальної підготовки
Протокол №___
від «___» ______________ 2023 року
Голова циклової комісії Валентина БЕРЕГОВА
Анотація
до сценарію позааудиторного заходу
по демонстраційним дослідам тему «Домашня хімія»
Сценарій включає дві основні частини: теоретичну та практичну (виконання демонстраційних дослідів, які відзняті на відео).
Студенти попередньо отримали інструкції по техніці виконання демонстраційних дослідів.
Викладач оголошує тему, мету, форму проведення заняття , студенти говорять вступне слово.
Позакласний захід підготовлений до тижня циклової комісії дисциплін загальноосвітньої та загальної підготовки.
Теоретична частина включає коротку інформацію про хімічні речовини, які використовують для демонстраційних дослідів, причину по якій відбулась хімічна реакція та ознаки даних реакцій.
Практичну частину проводять студенти, де демонструють цікаві хімічні досліди та пояснюють хімізм реакцій.
Позааудиторний захід
майстер-клас по демонстраційним дослідам
на тему «Домашня хімія»
Навчальна мета: сприяти використанню домашнього експерименту як методу пізнання хімічних явищ і самостійної дослідницької діяльності; збагатити розуміння значення хімії в житті людини і суспільства; закріпити знання про хімічні властивості елементів та отриманих на їхній основі сполук; розвивати пізнавальний інтерес до дисципліни, підкреслити значення хімії в житті людини.
Виховна мета: виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища; виховувати дотримання правил техніки безпеки, на прикладі виконання демонстраційних дослідів.
Розвиваюча мета: розвивається спостережливість, уміння аналізувати явища, які вони спостерігають, узагальнювати, робити висновки; використовувати додаткову літературу.
Місце проведення заходу: дистанційно (відео).
Обладнання: наведений перелік до кожного демонстраційного досліду.
Міжпредметні зв'язки: біологія, екологія.
Тип заняття: майстер - клас.
Епіграф: «Той хто захоплюється практикою без науки, - ніби керманич, який ступає на корабель без руля та компаса; він ніколи не може бути впевненим, куди пливе. Завжди практика має базуватися на гарній теорії».
Леонардо да Вінчі
План заходу:
1. Організація групи.
2. Оголошення теми, мети і форми проведення заходу.
Вступне слово викладача
Викладач:
Вітаємо Вас на майстер-класі на тему: «Домашня хімія», де студенти познайомлять Вас з предметом хімія за допомогою використання домашнього експерименту як методу пізнання хімічних явищ та підвищать інтерес до дисципліни.
Студент ( Осецька Тетяна 37а):
Спостереження за перебігом деяких хімічних реакцій і фізичними явищами що їх супроводжують неодмінно наштовхує на думку що вивчення таємниць хімії допоможе краще розуміти навколишній світ.
Студент (Прищепа Денис):
Демонстраційні досліди є джерелом споглядання, підставою для розвитку абстрактного мислення. Зараз ми проведемо і покажемо ряд демонстраційних дослідів, які відкриють для вас красиву і таємничу сторону хімії.
3. Демонстрація хімічних дослідів.
Правила техніки безпеки під час проведення дослідів:
1) НІКОЛИ не пробуйте на смак і не нюхайте хімічні речовини!
2) При роботі з відкритим полум'ям дотримуйтесь правил протипожежної безпеки.
3) Якщо ви хочете додати спирт у спиртівку, то її обов'язково необхідно згасити перед доливанням.
4) Після проведення БУДЬ-ЯКОГО експерименту ретельно вимийте руки.
5) Ніколи не їжте під час проведення експерименту.
6) Ніколи не кладіть їжу на стіл, на якому проводиться дослід або на якому знаходяться реактиви.
7) При проведенні дослідів беріть тільки ті кількості речовини і дотримуйте тих пропорцій, що зазначені в описі досліду.
8) Якщо необхідно понюхати яку-небудь речовину, то не підносьте її до носа, а зробіть кілька рухів рукою від речовини до носа і понюхайте повітря.
9) Якщо необхідно нагріти що-небудь у скляному хімічному посуді, то
спочатку злегка нагрійте цю ємність проводячи її над полум'ям спиртівки.
Демонстраційний дослід 1. Адсорбція (Прищепа Денис 37а)
Дослід виконувати дотримуючись правила техніки безпеки.
Обладнання: таблетки активованого вугілля, спиртовий розчин йоду, спиртовий розчин діамантового зеленого, фарби «Гуаш», 3 пластикові стаканчики, вода, піпетка, 3 деревяні палички.
Техніка виконання досліду: У 3 пластикові стаканчики налийте воду об’ємом 50 мл, додайте в один із них краплинами спиртовий розчину йоду, в другий – спиртовий розчин діамантового зеленого, а в третій – кольорову фарбу «Гуаш». Далі додайте у кожен стаканчик одну пігулку подрібненого активованого вугілля, вміст перемішайте. Дайте рідині відстоятися. Розчини посвітлішають на очах.
Ознаки проходження реакції: зміна забарвлення.
Демонстраційний дослід 2. «Хімічний вулкан» (Осецька Тетяна 37а)
Дослід виконувати дотримуючись правила техніки безпеки.
Обладнання: пластилін, харчова сода, червоний харчовий барвник (буряковий сік), розчин столового оцту, сірники, дерев’яна скіпка.
Техніка виконання досліду: Спочатку створіть модель вулкану. Для цього цілком підійде пластилін. Розділіть його на 2 частини. Одн половину залиште на підставку, а з іншої зліпіть порожнистий конус розміром із стакан з отвором угорі (схили і жерло вулкана). З'єднайте обидві частини, ретельно скріплюючи стики, щоб вулкан вийшов герметичним. Перенесіть «вулкан» на підставку. Тепер приготуйте «лаву». Насипте всередину вулкана 5-7 г харчової соди, трохи червоного харчового барвника (буряковий сік) і туди ж налийте 25-30 мл розчину столового оцту.
Ознаки проходження реакції: виділяється вуглекислий газ
Рівняння хімічної реакції:
2СН3СООН + Na2CO3 → H2O + CO2↑ + 2CH3COONa
Демонстраційний дослід 3. «Повітряна кулька» (Лисенко Агнія 39а)
Дослід виконувати дотримуючись правила техніки безпеки.
Обладнання: харчова сода, лимонна кислота, хімічний стакан, скляна пляшка на 100 мл, повітряна кулька, лійка, пластмасова ложка, дерев’яна паличка.
Техніка виконання досліду: У хімічний стакан насипте 2-3 ложки лимонної кислоти, додайте 30-40 мл води і перемішайте дерев’яною паличкою. Налийте у пляшку розчин лимонної кислоти. В повітряну кульку за допомогою лійки насипте 2-3 ложки харчової соди. Одягніть повітряну кульку на пляшку. Спостерігайте за проходженням реакції та утворенням газу, котрий і надуває повітряну кульку.
Ознаки проходження реакції: виділення газу, що надуває кульку.
Рівняння хімічної реакції:
CH3COOH + NaHCO = CH3COONa + H2O + CO2↑
Демонстраційний дослід 4. Лист-невидимка (Дереженко Софія 39а)
Дослід виконувати дотримуючись правила техніки безпеки.
Обладнання: розчин лимонної кислоти або сік лимону, розчин йоду, молоко, піпетка, фільтрувальний папір, пензлик.
Техніка виконання досліду: На фільтрувальному папері напишіть листа за допомогою пензлика, вмочуючи його лише в сік лимону, або – в розчин лимонної кислоти. А щоб його прочитати, розчиніть у воді кілька крапель аптечного йоду і трохи змочіть ним текст. Літери стануть видимі. Йод взаємодіє із крохмалем у складі паперу, а лимонний сік уповільнює реакцію, тому ми бачимо світлі букви на синьо-фіолетовому папері. Аналогічний ефект досягається, якщо написати листа пензлем, змоченим у молоці. Малюнок має просохнути. Прочитайте листа, потримавши його над вогнем. За такою ж технікою проведення можна написати листа яблучним соком або соком цибулі та нагріти його.
Ознаки проходження реакції: на аркуші таємні написи стали видимі.
Демонстраційний дослід 5. «Танець молока» (Єфіменко Дар’я 39а)
Дослід виконувати дотримуючись правила техніки безпеки.
Обладнання: жирне молоко, рідкий миючий засіб, харчові барвники, глибока тарілка, ватні палички.
Техніка виконання досліду: Налийте у тарілку молоко, додайте харчові барвники (по декілька крапель). Занурте ватну паличку в миючий засіб і торкніться нею самого центру тарілки з рідиною. Молоко почне... танцювати, а кольори – перемішуватися між собою. Миючий засіб вступає в реакцію з молекулами жиру молока, внаслідок чого змушує їх рухатися.
Ознаки проходження реакції: барвники починають «рухатись» по молоці.
Демонстраційний дослід 6. Найважливіший газ (Будзінська Настя 39а)
Дослід виконувати дотримуючись правила техніки безпеки.
Обладнання: 3%-й розчин пероксиду водню, таблетки активованого вугілля, пластиковий стаканчик, ступка з товкачиком, скіпка, сірники.
Техніка виконання досліду: У пластиковий стаканчик налийте шаром 1-2 см пероксид водню. Зверху висипте 5-6 таблеток активованого вугілля, попередньо розтертого в ступці у порошок. Активоване вугілля служить каталізатором розкладання гідроген пероксиду.
Ознаки проходження реакції: виділяється кисень.
Рівняння хімічної реакції:
2H2O2 2H2O + O2
Демонстраційний дослід 7. Підводний човник (Суворов Артем 37а)
Дослід виконувати дотримуючись правила техніки безпеки.
Обладнання: одна картоплина, дві банки на 0,5 л, насичений розчин харчової солі.
Техніка виконання досліду: У якості «підводного човника» використайте звичайну картоплю. У банку на 0,5 л налийте води і опустіть картоплину. Вона потоне. В іншій банці приготуйте насичений розчин харчової солі. Картопля спливе. Якщо ви захочете, щоб вона знову занурилася у воду, то просто додайте в банку ще води. Картопля тоне, оскільки вона важча за воду. В порівнянні з розчином солі картопля легша, тому і спливає на поверхню.
Ознаки проходження реакції: картопля піднялась на поверхню води та опускалась на дно, у залежності від концентрації розчину.
Демонстраційний дослід 8. Гумовий м’ячик з курячого яйця ( Музичук Катерина 12 од)
Обладнання: зварене круте куряче яйце, столовий оцет,банка на 0,5 л.
Техніка виконання досліду: Покладіть яйце в банку на 0,5 л і повністю залийте його столовим оцтом. Спостерігайте за утворенням маленьких пухирців на поверхні шкарлупи. Саме вони вказують на те, що оцет реагує з кальцій карбонатом, який міститься в яєчній шкарлупі. Через певний проміжок часу відбудеться і зміна кольору. Через декілька годин дістаньте яйце і промийте його холодною водою. Спробуйте натиснути на яйце і перевірте чи буде воно відскакувати від твердої поверхні.
Ознаки проходження реакції: оцтова кислота розчиняє кальцій, з якого складається шкаралупа.
Рівняння хімічної реакції:
2CH3COOH+CaCO3= (CH3COO)2Ca + СО2+ Н2О
4. Підведення підсумків, оцінка роботи студентів.
Ми сподіваємося, що вам все сподобалося і ви по-іншому поглянули на цю складну й іноді нудну науку.
Список використаної літератури:
Демонстраційні досліди взяті з «Методичних рекомендацій до організації самостійної та індивідуальної роботи з позаурочної роботи з хімії/ автори: доцент кафедри хімії Анічкіна О. В., асистент кафедри хімії Авдєєва О. Ю., асистент кафедри хімії Євдоченко О. С.: Видавництво - Житомирський державний університет імені Івана Франка Природничий факультет (кафедра хімії) - 221с.»