Майстер- клас (текст та презентація) з музичного мистецтва на тему: "Сучасний урок як ефективний шлях до формування навчально-пізнавальної компетентності учнів"
Доброго дня, шановні колеги! Я, Куценко Наталія Володимирівна, вчитель музичного мистецтва Звенигородської ЗОШ-інтернату І – ІІІ ступенів –спортивного ліцею.
1. До вашої уваги пропоную майстер – клас: «Сучасний урок як ефективний шлях до формування навчально-пізнавальної компетентності учнів».
2. Під час даного майстер – класу я хочу продемонструвати мій педагогічний досвід з проблеми «Розвиток пізнавальних інтересів учнів на уроках музичного мистецтва шляхом впровадження інтерактивних технологій», а також розкрити різні прийоми, які я використовую у власній педагогічній практиці.
3. Тема майстер–класу обрана мною недаремно. Я вважаю її цілком актуальною, оскільки формування пізнавального інтересу - необхідна умова шкільного навчання. Не випадково, інтерес образно порівнюють з каталізатором, який полегшує і прискорює розумові реакції. Від ефективності розвитку пізнавальних інтересів учнів залежить розвиток навчальної успішності в цілому. Стійкий пізнавальний інтерес - ознака готовності дитини до навчання. Він є основою всієї навчально - виховної роботи з дітьми в період їх навчання в школі. Знання сприяють виникненню, розширенню і поглибленню зацікавленості до дійсності. Важливо збуджувати пізнавальну активність учня, що виявляється у запитаннях, діях. Маючи сформовані пізнавальні інтереси, дитина успішно навчатиметься, в неї з'явиться зацікавленість до навчальної діяльності.
З метою розвитку пізнавальних інтересів, на мою думку, найефективніше застосовувати елементи інтерактивних технологій, творчі проблемні завдання, що забезпечують розвиток тих здібностей і якостей, які перебувають у стадії формування.
4. Тож, для роботи в майстер-класі мені знадобиться допомога моїх колег. Я прошу вас зайняти свої місця. Будь ласка, сідайте.
5. Розіграємо навчальну ситуацію:
-Шановні колеги! Уявіть, що ви учні 5 класу, зараз у вас урок (№23) музичного мистецтва на тему «Симфонічна музика»
(До журі)
-Починаємо роботу із організаційного етапу. Для початку з’ясовую настрій присутніх, використовуючи вправу «Посмішка». Це дає мені змогу визначити налаштованість дітей до спілкування.
(До учнів)
6.(До журі)
- Перший структурний компонент уроку в моєму майстер-класі-
актуалізація досвіду та знань учнів.
На цьому етапі я використовую інтерактивні технології кооперативного навчання, зокрема роботу в групах.
(До учнів)
-У кожної групи є по дві картки. Уважно подивіться і визначте, які квартети у вас зображені. Підпишіть свої картки.
(До журі)
(До учнів)
-Група «Четвертна нотка», покажіть, будь ласка свої картки та скажіть, які квартети у вас зображені? (Відповіді). Аналогічно друга група.
(До журі)
-Ще один метод перевірки знань учнів – «Незакінчене речення». Суть полягає в тому, що подається речення, яке потрібно закінчити, наприклад: «Пісні, створені композиторами, відносяться до…професійної музики»
(До учнів)
-Діти! Кожна група складає по два незакінчених речення по темі минулого уроку, потім читаєте свої речення іншій групі, а інша група закінчує речення. Будь ласка.
(До журі)
-Доки учні виконують завдання, хочу зазначити, що цей прийом дає змогу ґрунтовніше працювати над формою висловлення власних думок, порівнювати їх з іншими. В учнів розвивається вміння говорити стисло, але по суті й переконливо.
(До учнів)
-Будь ласка, 1 група, ваші незакінчені речення(Відповіді). Аналогічно 2 група.
(До журі)
На цьому етапі відбувається сприймання нового матеріалу, розповідь учителя, вивчення термінології.
(До учнів)
-В наш час, мабуть, важко знайти людину, яка б ніколи не чула звучання симфонічного оркестру. Що ж таке оркестр? Це слово бере початок ще з Древньої Греції. Так називали місце перед сценою, де під час вистав розміщувався хор. Набагато пізніше, під час розквіту музичного мистецтва в Європі, оркестром почали називати великі колективи музикантів, які спільно виконували музичні твори.
-Отже, дайте визначення слова «оркестр».
(Відповідь: Оркестр - це колектив музикантів, об’єднаних для спільного виконання музичних творів. )
Як правило, оркестри могли мати заможні вельможі. І саме від багатства і смаку хазяїна залежало число музикантів і вибір інструментів в оркестрі. А потім поступово в музичній практиці склались певні види оркестрів. Подивіться, які існують види оркестрів (слайд)
(До журі)
-Далі йде робота з підручником, де учні знайомляться з визначеннями назв видів оркестру.
(До учнів)
-Відкрийте підручники на сторінці 115 і прочитайте, що таке симфонічний та камерний оркестри.
(Симфонічний оркестр — великий колектив музикантів, який виконує симфонічні музичні твори.
Камерний оркестр — невеликий за кількістю музикантів колектив, основу якого складають виконавці на струнних смичкових інструментах. Такий оркестр виконує музичні твори у невеликих приміщеннях.)
-Зверніть увагу ще на 2 види оркестрів. Як ви думаєте, чому вони мають таку назву?
(Відповіді учнів)
-Розгляньте схему симфонічного оркестру. Ви побачите, що розміщуються оркестранти не як кому захотілося, а в строгому порядку.
Поміркуйте, чому назви інструментів на схемі виділено різними кольорами?
(Відповіді)
-А чому духові інструменти мають два кольори?
(Відповіді)
-А зараз уявіть, що ви в театрі. Незабаром розпочнеться спектакль. В оркестровій ямі-музиканти, які налаштовують свої інструменти. Стоїть неймовірний шум.
-Як ви думаєте, хто потрібен, щоб настала тиша і почала звучати чарівна музика?
(Відповіді)
-Правильно, диригент. У перекладі з французької це слово означає «управляти, керувати». Він не просто слідкує, щоб всі грали злагоджено, а й передає задум композитора, показує, коли треба вступити тому чи іншому інструменту, швидко чи повільно, голосно чи тихо він повинен грати.
(До журі)
Наступний етап – музичне сприйняття.
Формування музичного сприймання школярів є провідною проблемою сучасної музичної педагогіки. Учитель має розвинути чутливість дітей до музики, ввести їх у світ краси й добра, почуттів і переживань.
На етапі основного слухання музики я ставлю наголос саме на музичний образ, настрій музики, на аналіз засобів музичної виразності, тобто проводжу художньо-педагогічний аналіз музичного твору.
(До учнів)
-Ми з вами прослухаємо вальс Георгія Свиридова, російського композитора і піаніста, який він написав на замовлення відомого актора та кінорежисера Володимира Басова, він якраз починав зйомки кінофільму «Заметіль» по мотивам пушкінської повісті. Свиридову сподобалась ідея створити в музиці образ провінціальної Росії, і він взявся за роботу. Для фільму він створив окремі епізоди, а потім ці епізоди він вирішив об’єднати у сюіту. Так і з’явилася 9-частинна сюїта. Ми з вами прослухаємо 2 частину, яка називається «Вальс»
-Скажіть, що таке вальс?
-Якщо ви так гарно знаєте, що таке вальс, давайте разом з вами створимо ланцюжок відповідей про те , якою може бути мелодія твору?
(Відповіді)
-Давайте переконаємось, чи правильні ваші уявлення про цей танець. Ви прослухаєте, а потім 1 група скаже, яку картину ви намалювали в своїй уяві, слухаючи музику, а 2 група скаже, якими засобами музичної виразності композитор передав цю картину.
(Слухання музики)
(До журі)
-Доки учні слухають твір, хочу зазначити, що перед слуханням я застосувала метод, який назвала «Ланцюжок відповідей.» Це різновид методу «Мікрофон», в якому кожен учень має змогу висловитись швидко, по черзі, висловлюючи свою думку. Такий самий метод я застосовую одразу після прослуховування твору, перед художньо-педагогічним аналізом і називаю його «перше однослівне враження». Важливість застосування цього прийому підказали самі учні, які під час прослуховування перебувають під сильним враженням, і не дочекавшись моїх запитань, починають ділитися своїми думками. Вони можуть не називати емоційні характеристики музики, а просто висловлюються такими словами: «Гарно, вражаюче, хочеться плакати ( чи сміятися,в залежності від характеру твору), хвилююче і т.д.» Тому перед аналізом я даю їм змогу висловити своє перше враження.
(До учнів)
-А зараз кожен з вас висловіть своє враження від прослуханого одним словом.
(Відповіді)
Запитання до 1 групи:
-Скажіть, будь ласка, яку картину ви намалювали в своїй уяві, прослухавши твір?
(Відповіді)
Запитання до 2 групи:
-Якими засобами музичної виразності композитор передав свої почуття?
(Відповіді)
-Який оркестр виконував вальс?
(Відповідь)
-Чому ви так вважаєте?
(Відповідь)
(До журі)
-При повторному слуханні я використовую гру «Оркестр в картинках». Для цієї гри я змонтувала відеоролик, де вальс Свиридова виконується всіма видами оркестрів. Діти можуть побачити склад інструментів того чи іншого оркестру, в цьому ж ролику учні можуть візуально оцінити роль диригента в оркестрі, а також побачити характерні рухи вальсу. Таким чином, повторне слухання є своєрідним закріпленням нових знань.
(До учнів)
-Уявіть себе музикантами оркестру. Перед кожним з вас лежать інструменти, на яких ви граєте. Зараз ви ще раз прослухаєте вальс, але він зазвучить у виконанні різних оркестрів. В залежності від того, який оркестр буде звучати, ви показуєте той інструмент, на якому ви граєте саме в цьому оркестрі. Отже, увага на екран.
(Повторне слухання, гра).
(До журі)
-Доки учні виконують завдання, хочу сказати, що така гра розвиває в учнів увагу, стимулює розвиток мислення, закріплює здобуті на уроці знання. Учні не тільки показують картинки з зображеними інструментами, вони вслуховуються, як вони звучать, запам’ятовують склад різних оркестрів, а також відчувають свою значимість як «учасника оркестру».
(До учнів)
-Скажіть, будь ласка, які оркестри виконували твір?
(Відповіді)
(До журі)
На підсумковому етапі я використовую метод «Підсумковий ланцюжок»
Суть його полягає в тому, що учні самі проводять підсумок уроку, задаючи по черзі один одному запитання та відповідаючи на них. Такий метод дає змогу учням розвивати логічне мислення, зв`язне мовлення; сприяє створенню атмосфери творчої співпраці , виявляє ступінь засвоєння набутих знань.
(До учнів)
-А зараз давайте підведемо підсумок. Кожен по-черзі задає запитання своєму сусідові, той відповідає, і в свою чергу ставить запитання до іншого.
(Підсумок)
На завершення свого майстер-класу зазначу, що джерелом для моїх творчих ідей став педагогічний досвід доктора педагогічних наук, автора багатьох посібників по інтерактивних технологіях Олени Іванівни Пометун, а також Лідії Пироженко, працівника Національної Академії Педагогічних Наук України.
Я дякую «учням» за допомогу і дякую всім присутнім за увагу.