Розробка урока з музичного мистецтва із застосуванням інноваційних технологій навчання

Про матеріал

Поглиблення знанн учнів про виникнення музичного мистецтва та народних музичних інструментів; навчати висловлювати судження щодо специфіки інтонаційно-образної мови музики; повторити визначення музичного поняття «ритм»;

Перегляд файлу

Розробка урока з музичного мистецтва із застосуванням інноваційних технологій навчання (за новими стандартами)

Урок в 5 класі (за підручником Масол Л., за новим Державним стандартом)

Урок № 1 (І семестр)

Тема: Як виникла музика.

Мета:

Навчальна: поглиблювати знання учнів про виникнення музичного мистецтва та народних музичних інструментів; навчати висловлювати судження щодо специфіки інтонаційно-образної мови музики; повторити визначення музичного поняття «ритм»;

Розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити, інтерпретувати та виразно виконувати музичні твори;

Виховна: прищеплювати зацікавленість історією музичного мистецтва.

Музичний матеріал: П.Нергард «Образ шуму»; Г.Струве «Музика».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; зображення музичних інструментів.

Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід (Г.Струве «Музика»)

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. З давніх-давен люди намагалися з’ясувати, що таке музика. Чи потрібна нам вона? Як виник цей вид мистецтва? З чого він почався? Що надихнуло людину на перші музичні спроби? Бачите, як багато питань для розмірковування! Сьогодні ми спробуємо їх розв’язати.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Бесіда
  •                    На які групи можна поділити звуки, що нас оточують?
  • Чим різняться звуки шумові та музичні?
  •                    Які ви знаєте музичні інструменти?
  •                    Чи можна звучання голосу людини вважати подібним до звучання музичних інструментів?


 

  1.        ОСНОВНА ЧАСТИНА

Розповідь вчителя

Слово «музика» у перекладі з грецької означає «мистецтво муз». Ще за давніх часів було складено чимало легенд про походження музики.

(Учитель розповідає про різні припущення щодо історії виникнення музики.)

У багатьох народів складено легенди про походження музики, про богів і героїв, які відкрили її людям. Людина в давнину приписувала виникнення звуків природи надприродним силам. їй здавалося, що звуки утворюють якісь таємничі і невидимі істоти. На кожному кроці людина зустрічалася з музикою природи - співом птахів, ревом тварин, гуркотом грому, шумом дерев, звуками моря, дзюрчанням струмків. Спілкування з природою було основним джерелом, з якого виникала створювана людиною музика.

Який музичний інструмент з’явився на світі першим?

Перший музичний інструмент з’явився водночас із людиною. І цим інструментом була... сама людина, адже в людини є голос, яким вона може видавати різні за висотою звуки. Отже, першу в світі мелодію відтворив людський голос. Голосом первісна людина передавала інформацію одноплемінникам і повідомляла про свої емоції: страх, радість, любов. Для того щоб це повідомлення було цікавішим, давня людина тупотіла ногами й плескала в долоні, стукотіла каменем по каменю або вдаряла по натягнутій шкірі мамонта. Так предмети, що оточували людину, почали перетворюватися на музичні інструменти.

(Учитель розповідає про зв'язок музики давніх людей з їхнім повсякденним життям, про звуконаслідування прадавньої музики). Робота з ілюстраціями із зображенням інструментів.

Придивившись до перших музичних інструментів, можна помітити, що вони мало чим відрізнялися від звичайних знарядь праці. Звичайна ступа, в якій товкли зерно, глиняний горщик чи гарбузова сулія обтягувалися шкірою, утворюючи примітивні ударні інструменти. Струнні музичні інструменти з'явилися за зразком лука. Духові інструменти також не були винятком: щоб передати сигнал на дальшу відстань, первісний музикант кричав у мушлю або в очеретяну трубку, посилюючи таким чином звук свого голосу. Так людина відкривала музику в навколишній природі і праці.

Головним елементом первісної музики був ритм.

  • Пригадайте, що таке ритм.

Ритм допомагав людям чітко виконувати рухи під час роботи. Співаки підкреслювали ритм плесканням у долоні або притоптуванням. Під час виконання танцю людині потрібний акомпанемент. Пізніше люди помітили: якщо вдарити по плоских каменях, шматках дерева, мушлі, то вони видають гучні ритмічні звуки. Вони і стали першими музичними інструментами.

Якщо розподілити - інструменти за способом видобування з них звуку, то матимемо три групи - ударні, духові, струнні. Ми не знаємо, якими саме були перші музичні інструменти, проте ми можемо це припустити. (Робота з ілюстраціями із зображенням інструментів).

Під час розкопок стоянки первісних мисливців в Україні знайшли цілий «оркестр». Із кістяних трубочок були зроблені дудки і свистки. Із кісток мамонта вирізали брязкальця та тріскачки. Сухою шкірою обтягували бубни, які гуділи від ударів калаталом. Такими були первісні музичні інструменти.

Гра-імітація завдання вчителя: розподілися на дві групи. 1 група - зображає гру на музичних інструментах (ударні, духові, струнні), 2 група - відгадує назви інструментів. На другому етапі групи обмінюються завданнями.

(Учитель розповідає про матеріали, з яких давні люди виготовляли музичні інструменти, та застосування цих музичних інструментів під час ритуалів та військових дій.)

Поміж багатьох ударних інструментів можна виокремити дві групи: народні та класичні ударні інструменти.

  •                    Де можна почути ударні народні інструменти, а де - класичні?
  •                    Чим вони схожі, а чим - різняться?

(Учитель розповідає, як із часом музичні інструменти зазнали змін.)

Слухання музики

Учитель. Послухайте композицію «Образ шуму» сучасного данського композитора П.Нергарда та дайте відповідь на запитання.

  •                    Чи відповідає ця музика нашим уявленням про музикування первісної людини?
  •                    Які ударні інструменти виконують цю композицію?

Слухання твору «Образ шуму» П. Нергарда

Рольова гра - виконує група учнів, кожен з них отримує ролі: майстра інструментів, виконавця-музиканта, ведучого-конферансьє, диригента. Гра побудована на імпровізаційному сюжеті, який вигадує ведучий.

Вокально-хорова робота

Учитель. Із чого ж виникає музика? Чи доводилося вам гуляти лісом і знайти маленький струмочок, що весело дзюркотить уздовж стежки? Він звучить як музика, чи не так? Коли дощ тарабанить по даху, ніжно співає птах - чи це не музика? Саме про це йдеться у пісні російського композитора Георгія Струве.

Слухання пісні «Музика» Г. Струве

Розспівування

Розучування пісні «Музика» Г. Струве

Інформаційні технології на уроці «На концерті» - перегляд відео уривку із записом виконання пісні. Завдання для учнів - 1-оцінити якість і особливості виконання, 2- заспівати 1 куплет пісні під фонограму, яку виконує оркестр у запису.

Арт-технологія - завдання вчителя - Що буде, якщо створити до пісні різні завдання із” видів мистецтв. Діти групуються в 5 груп. 1 група - художники малюють емблему за гемою пісні «Музика», 2-3 група - створюють сюжет музичної казки до пісні та інсценують сюжет пантомімою під звучання музики, 4 група - із пластиліну ліплять

скульптуру малих форм на тему «Звучить музика», 5 група - вокалісти виконавці озвучують презентацію роботи груп виконанням 1 куплету пісні.

  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Бесіда

Учитель. Музика, її ритм, мелодія, рівномірне чергування й повторення награвань, по співок в усі часи емоційно впливають на людину, можуть змусити її плакати або сміятися, наполегливо працювати або хоробро долати ворога.

  • Про які первісні інструменти ви дізналися на уроці?
  • Які види первісних музичних інструментів знайшли археологи?
  • Вигадайте свій варіант історії виникнення музики.
  1.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вигадати казку про історію виникнення барабана.

Учні виходять із класу під музичний супровід (Г.Струве «Музика»


 

docx
Додано
11 січня 2019
Переглядів
253
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку