Майстер-клас на тему: "Використання інтерактивних технологій на уроках української мови та літератури в умовах українізації освітнього простору"

Про матеріал
Сьогодні, в умовах українізації освітнього простору, використання інтерактивних технологій на уроках української мови та літератури стає не просто доцільним, а й необхідним. Цей підхід дозволяє не лише підвищити мотивацію та зацікавленість учнів до вивчення мови та літератури, а й сприяє формуванню ключових компетентностей, необхідних для успішного життя в сучасному суспільстві.
Перегляд файлу

Майстер-клас

вчителя української мови та літератури

вечірньої (змінної) школи №20 м. Києва

Вакули Наталії Олександрівни

 Тема: "Використання інтерактивних технологій на уроках української мови та літератури в умовах українізації освітнього простору"

     Провести цікавий урок – мрія кожного вчителя! Відвідати захопливий урок, на якому використано сучасні технології, – мрія кожного учня!

Сьогодні уже неможливо викладати предмети традиційно: у центрі навчального процесу знаходиться вчитель, учні слухають пояснення, виконують завдання. Введення в школі інтерактивних методик дає можливість докорінно змінити ставлення до об'єкта навчання. Підхід до учня, який знаходиться в центрі процесу навчання, базований на повазі до його думки, на спонуканні до активності, на заохоченні до творчості. Він полягає, насамперед, у підвищенні навчально-виховної ефективності занять, і як наслідок – у значному зростанні рівня реалізації принципів свідомості, активності й якості знань, умінь і навичок. Цей підхід має назву «навчання за методом участі» або інтерактивне навчання, коли створюється можливість обговорення кожної проблеми, доведення, аргументування власного погляду.

     Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.

      Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів, де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання.

      Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.

Інтерактивні технології сприяють розвитку творчих та розумових здібностей; дають можливість виявити себе, створюють ситуацію успіху; допомагають вдосконалити уміння спілкуватися; вдосконалюють самоуправління поведінкою.

Процес навчання української мови та літератури може стати більш захопливим, ефективним і результативним завдяки використанню різноманітних інноваційних методик і технологій. Отже, до вашої уваги кілька інтерактивних форм роботи на уроках української мови та літератури, які я використовую:

Онлайн-ресурси: Всесвітній доступ до Інтернету надає можливість використовувати безліч онлайн-ресурсів для навчання української мови та літератури. Це можуть бути цифрові підручники, відеоуроки, блоги, вебсайти з літературними аналізами та інші ресурси. Онлайн-ресурси роблять навчання більш доступним і дозволяють учням вивчати матеріал власним темпом.

 

Відеоуроки: Використання відеоуроків дозволяє вчителям демонструвати аудіовізуальний матеріал, а також надає можливість учням слухати оригінальні тексти та літературні твори, покращуючи навички вимови та розуміння мови. Відеоуроки також можуть бути використані для аналізу літературних творів через візуальну інтерпретацію.

зображення_viber_2024-02-01_14-58-39-991зображення_viber_2024-02-01_14-58-40-593

 

“Перевернутий клас”

Перевернутий клас – це така модель навчання, в якій виконання домашньої роботи передбачає самостійне вивчення учнем нової теми: перегляд відеолекції; читання навчальних текстів, перегляд ілюстрацій; проходження тестів та вправ на початкове засвоєння теми. Потім, під час роботи в класі, учні вивчають більш складний теоретичний матеріал та питання, що виникли в них впродовж виконання домашньої роботи (не більше 25-30% часу). Також в класі діти разом із вчителем розв’язують практичні задачі та виконують дослідницькі завдання. Після заняття в класі домашнім завданням учням є більш складні практичні завдання, виконання тестів на розуміння і закріплення пройденої теми.

 Першими модель перевернутого класу почали використовувати в 2007 році американські вчителі Джонатан Бергман (Jonathan Bergman) та Аарон Семс (Aaron Sams), які довго міркували над тим, як забезпечити своїми лекціями спортсменів, які часто пропускають заняття. З часом ця ідея розвинулася в новий освітній напрям, але спочатку це були звичайні презентації Power Point, до яких викладачі додавали голосовий супровід та розміщували в мережі Інтернет.

 Сьогодні ж практично кожен сучасний вчитель володіє потужним інструментарієм для створення навчальних матеріалів для організації навчання перевернутого класу: сервіси Google (YouTube, Google+, Google Drive та інші), Office 365 (Power Point, Video, Sway та інші), онлайнові редактори відео, онлайнові редактори тестів та опитувачів (Google Forms, інтерактивні онлайн-тести "На Урок" та "Всеосвіта" тощо), а також вправи, ігри, ребуси та пазли (Learningapps.org, ClassTools.NET тощо).

 

зображення_viber_2024-02-01_15-04-20-357зображення_viber_2024-02-01_15-04-20-529

0-02-05-16b9ad971e1b6bc2b40b3d71d43df29d5aa012b852bbe0baace23910af71db2e_20b27a45a53310b60-02-05-592034a4f6e7068b095e819cad07b73c312abcd3933e45179ffcf8d24e08ef73_62da08045d80ee32

 

Ребуси

Ребус - загадка, у якій слова або фрази, що розгадуються, зображено у вигляді комбінації зображень, фігур, композицій з букв.

0-02-05-9f3271d7fca83c4315e082ca06ad95150cf65f5a87dd5d32b82a9a86a86b5b09_54d52a5354ee1bed

 

 Вебквест

 Вебквест – це вид Інтернет-проекту, який дає учням можливість, спроможність ефективно використовувати інформацію, що знайдена в мережі. Вебквест спрямований на розвиток навичок аналітичного і творчого мислення; вчитель, який створює Вебквест, повинен володіти високим рівнем предметної, методичної та інформаційно-комунікаційної компетенції.

   Тематика вебквестів може бути найрізноманітнішою, проблемні завдання можуть відрізнятися ступенем складності. Результати виконання, залежно від матеріалу, який вивчається, можуть бути представлені у вигляді усного виступу, комп’ютерної презентації, есе, вебсторінки тощо.

зображення_viber_2024-02-01_14-58-45-390зображення_viber_2024-02-01_14-58-46-831

 

 

 

Анімовані зображення.

 Анімовані зображення доцільно використовувати на уроках літератури. 

Автори редакції освітнього проекту «На Урок» вже неодноразово готували матеріали про різноманітні прийоми та інструменти (меми, емоджі, хмари слів, осучаснення за допомогою фоторедакторів тощо), кожен з яких може стати цікавим доповненням уроку кожного сучасного педагога.

Отже, ми розглянемо анімовані зображення письменників, твори яких вивчаються у школі, а також ідеї того, як можна використати ці гіфки на урока.

 зображення_viber_2024-02-01_16-03-47-487зображення_viber_2024-02-01_16-03-48-951зображення_viber_2024-02-01_16-03-50-326зображення_viber_2024-02-01_16-03-50-645зображення_viber_2024-02-01_16-03-51-497зображення_viber_2024-02-01_16-03-46-948

 

Хмара слів

  Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.

Залучення цього методу доречне на уроках з будь-якої навчальної дисципліни.

 

 

Використання яскравої графіки у вигляді хмар слів на уроках дозволить зробити акценти на ключових моментах із теми вивчення. Це, у свою чергу, сприяє переосмисленню та систематизації навчального матеріалу. До того ж, використання різних кольорів, шрифтів та форм хмар дозволить учням швидше опанувати новий матеріал завдяки активному залученню зорової пам'яті.

 

 Ментальна карта.

 Mind maps (карта пам’яті, ментальна карта, карта думок, інтелект-карта тощо) – спосіб організації інформації так, щоб мозку було максимально легко працювати з нею. За допомогою цієї технології, можна навчитися мислити абсолютно по-новому, використовуючи потенціал обох півкуль мозку.

Основна ідея полягала в оформленні думок та висновків у зручній формі. Після тривалих досліджень, він дійшов висновку, що для гарантії ефективної роботи з інформацією, її необхідно записувати у формі деревоподібної схеми. Така форма роботи дозволяє задіяти одразу обидві півкулі мозку: наявність графічних знаків та символів активує ліву, а образні картини та кольори – праву.

0-02-05-2fa8de1f80298383f57b654fbb71784830f26a78391ce68a7713bcce2dbfa09e_872e51c0793dbc81

 

Звісно, будь-яку інформацію можна записати у вигляді звичайного тексту, так навіть простіше. Але саме унаочнення такого типу дає можливість миттєво побачити основну ідею та її складові частини. А дивлячись на ключові слова, що супроводжуються графічними позначками, можна навіть інтуїтивно здогадатися, про що саме йде мова.

 

Інтерактивні робочі аркуші.

Інтерактивний робочий аркуш являє собою вебсторінку, на якій можна розмістити навчальний матеріал і різного типу завдання для учнів. Наприклад, це може бути відео, зображення, текст на основі яких учні відповідають на запитання і виконують завдання.

Можна вставляти зображення і робити їх інтерактивними, додаючи на них мітки з текстом, гіперпосиланнями, питаннями, вікнами для введення тексту.

Питання можуть бути текстовими, а можуть бути у вигляді аудіофайлів. У багатьох завданнях можна задати відповіді для автоматичної перевірки. 

 

 

 

 

Віртуальні екскурсії і мультимедійні презентації.

Віртуальні екскурсії і мультимедійні презентації: Використання віртуальних екскурсій та мультимедійних презентацій дозволяє учням досліджувати історію та культуру української мови та літератури через відтворення автентичних середовищ та візуальних матеріалів.

Screenshot_2022-12-07-14-36-54-870_cn.wps.moffice_eng

Screenshot_2024-01-03-06-38-45-437_com.microsoft.office.officehubrowScreenshot_2024-01-03-06-38-47-858_com.microsoft.office.officehubrow

 

Загалом, інноваційні методики та технології збагачують процес навчання української мови та літератури, роблять його більш цікавим і ефективним, а також сприяють розвитку критичного мислення та творчого потенціалу учнів. Це робить можливим підготовку молодого покоління до викликів сучасного світу і збереження важливого культурного спадку української мови та літератури.

 

Інтерактивний плакат.

Інтерактивний плакат — це електронний освітній засіб нового типу, який забезпечує високий рівень залучення інформаційних каналів сприйняття наочності навчального процесу. Плакат за своєю суттю — це засіб надання інформації, тобто основна його функція — демонстрація матеріалу.

 

 

    зображення_viber_2024-02-02_18-16-58-539

 

 

Пізнай себе_1701700070_01зображення_viber_2024-02-02_18-16-27-447

Використання інтерактивних плакатів в освітньому процесі сприяє тому, що учні краще сприймають матеріал, підвищується інтерес до предмета, підвищується ефективність їх самостійної роботи та впливає на якість формування практичних умінь і навичок.

   Сьогодні інформація доступна на безлічі платформ і веб-ресурсів, і саме використання інноваційних технологій навчання стає ключем до залучення та навчання молодого покоління.

Вчителі та освітяни мають унікальну можливість перетворити уроки української мови та літератури на захопливу подорож у світ культурних та мовних багатств, забезпечуючи підготовку нового покоління до важливих викликів майбутнього.



          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

  1. Аналіз нормативних документів, які регламентують використання комп’ютерного обладнання та гаджетів у закладах освіти. URL: https:// qrgo.page.link/4BNhG
  2. Бугайчук К. Моделі іннноваційного навчання . URL: http://e-lpro.blogspot. com/2020/06/blog-post_3046.html
  3. ВоротІ.П., Якуб С.В. Упровадження дистанційних техноло- гій у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закла- дів: навч.-метод. посіб. К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. 140 с.
  4. Ворот І.П. Інформаційно-освітнє середовище для реалізації різ- них форм навчання у сучасній школі. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2021. № 6. С. 3–10.
  5. Грімко Г., Мельник О., Сокіл І., Чорний О. Методичні рекомендації щодо організації роботи сайту закладу освіти (із фокусом на пова- гу прав людини в онлайновому просторі). К.: ВАІТЕ, 2020. 20 с. URL: https://qrgo.page.link/WeCdv
  6. Кухаренко В.М. Теорія та практика змішаного навчання: монографія. Харків: КП «Міськдрук», 2021. 284 с. URL: https://qrgo.page.link/vWJsb
  7. Моделі змішаного навчання: особливості, поради, успішні прикла- ди. EdEra R&D. URL: https://qrgo.page.link/nCfvp (дата звернення: 24.06.2022).
  8. Морзе Н. та ін. Опис цифрової компетентності педагогічного працівника. Використання QR-кодів 2021. Спецвипуск. С. 1–53. URL: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s39
  9. Морзе Н.В. Сучасні технології навчальних закладах: проблеми та шляхи вирішення. URL: https://qrgo.page.link/vi45

 

 

doc
Додано
4 лютого
Переглядів
333
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку