ОРГАНІЗАЦІЯ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ Майстер–клас Підготувала Паньків Ольга Михайлівна асистент–вчителя Калуського ліцею №3
Номер слайду 2
Уже понад сім років у нашій країні впроваджується нова для нас форма навчання дітей з особливими освітніми потребами – інклюзивна. Вона суттєво відрізняється від того, що було раніше (навчання в спеціальних навчальних закладах або за індивідуальною формою).
Номер слайду 3
План: Що ж таке інклюзивна освіта? Для чого вона потрібна? Хто такі діти з ООП. Класифікація порушень психофізичного розвитку дітей. Дидактичні ігри для дітей з ООП для розвитку: дрібної моторики; логіко–математичних здібностей; мовлення; уваги, пам’яті, просторової орієнтації.
Номер слайду 4
Інклюзія – це «включення» дітей з особливими освітніми потребами та дітей з інвалідністю в навчальні заклади. Інклюзивне навчання означає, що всі діти можуть навчатися в закладах освіти за місцем проживання, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування закладу , класу, програми і діяльності з тим, щоб всі діти без виключення навчалися і проводили час разом.
Номер слайду 5
В українському законодавстві термін «діти з особливими освітніми потребами» охоплює дітей з порушеннями психофізичного розвитку та дітей з інвалідністю. Рівні можливості – рівні права.
Номер слайду 6
Залежно від типу порушення виділяють такі категорії дітей: АБВГДейчики – дітки з порушеннями мовлення. Веселчики – дітки із затримкою психічного розвитку. Дощики – дітки з розладом розвитку нервової системи, Аутизм. Космики – дітки з порушеннями інтелектуального розвитку. Роботики – дітки з порушеннями опорно-рухового апарату. Сонечки – дітки з синдромом Дауна. Лінзики – дітки з порушенням зору. Тишики – дітки з порушенням слуху.
Номер слайду 7
Ігри для розвитку дрібної моторики рук: Ігри з прищіпками Чіпляння прищіпок до картонних кружечків чи інших предметів розвиває дрібну моторику трьох основних пальців руки: великого, вказівного й середнього. Ігри з ґудзиками та намистинками. Нанизування на нитку намистинок, застібання ґудзиків, перебирання пальцями намиста – прості й корисні вправи для розвитку дрібної моторики рук. Ванни з крупами. Нехай дитина занурює руки у крупи, перебирає перемішані горох і квасолю, а потім і дрібніші крупи, пересипає їх з однієї посудини в іншу, розтирає в руках. Така ванна сприятиме розвитку координації пальчиків.
Номер слайду 8
Розвивають сенсомоторну координацію, дрібну моторику рук, просторове орієнтування, сприяють розумінню понять «угорі», «внизу», «справа», «зліва», формують навички шнурування (шнурування, зав’язування шнурка на бант), сприяють розвитку мови, розвивають творчі здібності. Ігри – шнурування Ігри з піском Технічно, дітлахи вчаться малювати різними частинами рук: мізинцем, долонею, кулачком, одним пальцем. Завдяки такому процесу, поліпшується чуттєво-рухова координація малюків.
Номер слайду 9
Ігри для розвитку логіко–математичних здібностей: Ігри з логічними блоками Дьєнеша Ігри з блоками Дьенеша знайомлять дітей з формою, кольором і розміром об’єктів, з математичними уявленнями і початковими знаннями з інформатики. Вони логічне і аналітичне мислення (аналіз, порівняння, класифікація, узагальнення), творчі здібності, а також сприймання, пам’ять, увагу і уяву. Ігри спрямовані на розвиток у дітей уявлення про колір, вміння називати його, уявлення про висоту та довжину, уміння порівнювати предмети за висотою, довжиною; формувати у дітей навички самооцінки і самоконтролю. Ігри з логічними Паличками Кюізенера Ігри з Нуміконом спрямовані на формування математичних навичок у дітей, де використовується мультисенсорний підхід та застосовуються спеціальні набори наочнопрактичного матеріалу. Ефективні для «дітей Сонця». Ігри з Нуміконом
Номер слайду 10
Ігри для розвитку мовлення: Ігри з мнемодоріжками збагачують словниковий запас. Розглядання предметів, картин допомагає дітям називати предмети, їх характерні ознаки, дії які з ними відбулися. Ігри з Мнемодоріжками Ігри з Коректурними таблицями Коректурні таблиці стимулюють розвиток мовлення та сприяють усуненню труднощів у комунікації.У дітей формуються загальномовленнєві навички: культура слухання, запитування, висловлювання, обґрунтування, доведення, налагодження спілкування. Дитина намагається якнайкраще, найповніше і найчіткіше висловити хід своїх думок.
Номер слайду 11
Ігри для розвитку пам’яті, уваги та просторової орієнтації: Нейропсихологічні ігри масаж, самомасаж; дихальні вправи; окорухові вправи; графомоторні доріжки. Ігри поліпшують взаємодію лівої і правої півкуль мозку. Також покращують реакцію і уважність, розвивають просторове мислення. Ігри з Мнемотаблицями Оволодіння прийомами роботи з мнемотаблицями допомагає в розвитку основних психічних процесів - пам'яті, уваги, образного мислення і скорочує час навчання зв'язного мовлення дітей. Ігри на відтворення ритму та темпу Ігри спрямовані на розвиток слухового та зорового сприймання, здатності відтворювати, запам’ятовувати та утримувати задану програму дій.
2.Графомоторні доріжки Мета: розвиток уваги, дрібної моторики, розвивати взаємодію лівої і правої півкуль мозку;
Номер слайду 14
3.Мнемотаблиця
Номер слайду 15
Номер слайду 16
Повтори ритм! Мета: розвивати слухове та зорове сприймання, здатність відтворювати, запам’ятовувати та утримувати задану програму дій, виховувати спостережливість та уважність.