Цей майстер-клас дає змогу ознайомити учнів з нетрадиційними техніками зображення, з стилізацією зображення, навчити школярів робити відбитки з готових природних матеріалів (листки), використовуючи нетрадиційні техніки малювання;
формувати естетичні почуття, активізувати творчу ініціативу, формувати здібності та емоційно насолоджуватись сприйманням художніх образів природи в образотворчому мистецтві; розвивати кольоровідчуття ока, творче мислення, уміння бачити красу і гармонію довколишнього світу; виховувати акуратність у процесі роботи з матеріалами.
Тема: Створення композиції «Осінні барви», з використанням нетрадиційних технік малювання: ляпкографія, відбитки готових природних форм та долонями фарбою.
Мета. : ознайомити учнів з нетрадиційними техніками зображення, з стилізацією зображення. Учити учнів робити відбитки з готових природних матеріалів (листки,)використовуючи нетрадиційні техніки малювання; формувати естетичні почуття, активізувати творчу ініціативу, формувати здібності та емоційно насолоджуватись сприйманням художніх образів природи в образотворчому мистецтві; розвивати кольоровідчуття ока, творче мислення, уміння бачити красу і гармонію довколишнього світу; виховувати акуратність у процесі роботи з матеріалами.
Обладнання. Презентація «Осінні барви», зразки робіт із зображенням відбитків готових природних форм, слайди, музичний супровід - твір П.Чайковського «Пори року», листки різних порід дерев, фарби, олівці, пензлі, папір, склянка для води, серветки, палітра, трубочка для коктейлю.
Хід уроку
І. Організаційна частина (слайд №1)
(Звучить мелодія П.Чайковського «Пори року»
ІІ. Актуалізація опорних знань (слайд №2)
Загадка
Дрібненький дощик сумно плаче
І листячко жовтогаряче
З дерев повільно опадає
Яка пора це наступає?
(Осінь)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Повідомлення теми та завдань уроку (слайд №3)
Сьогодні на уроці ми з вами будемо використовувати такі нетрадиційні техніки як ляпкографія, відбитки природних форм,
виконаємо творче завдання і створимо композицію «Осінні барви».
При цьому навчимося правильно розкладати листочки на площині, розвиватимемо кольоровідчуття ока, творче мислення.
V. Робота над темою уроку
Ось і прийшла золота осінь. Чарівна та мальовнича пора року.
Вирушаючи з вами на осінню прогулянку в парк , ми уважно придивлялися довкола і помітили, що дерева осінь щедро вдягла в різнобарвні шати і перетворила парк у казковий барвистий букет. До того ж кожному дереву чарівниця-осінь подарувала особливе, неповторне вбрання.
Білокорим берізкам вона вплела в коси золотаві стрічки. Листя дуба пофарбувала в червоно-коричневий та пурпуровий колір. А ось клени увібрали в себе найяскравіші кольори осені: червоні, жовті, оранжеві…
І так листочкам сподобався їх колір, що вони не витримують, зриваються з гілочки і, хизуючись своєю вродою, літають, кружляють, падають…
І тут їх підхоплює легенький вітерець і запрошує до осіннього вальсу. Потанцюють листочки, побавляться і тихо опустяться на доріжки, дахи, тихі плеса голубих річок.
Завітали листочки і до нас на урок. Зараз ми перетворимо їх на пензлики і намалюємо ними деревця.
2. Вивчення нового матеріалу (слайди №5-8)
Нетрадиційна техніка малювання - це засіб розвитку дитячої образотворчої діяльності.
«Техніка – це мова художника… без неї ви ніколи не зумієте розповісти людям про свої мрії, свої переживання, побачену вами красу»
П. Чистяків
Нетрадиційність – це можливість творити без специфічних художніх інструментів. Наприклад: без мольберта, пензликів, ножниць: можна малювати з допомогою пальчиків і долоньок, працювати в техніці ляпкографії. Кожен митець перебуває в постійному пошуку власного стилю, «почерку», оригінальної манери виконання, що зумовлює появу повної художньої техніки. Тож давайте розглянемо декілька таких технік.
Ляпкографія з трубочкою (клякса) – це різновид графічної техніки , при якій малюнок виконується рідкими фарбами.
На поверхню аркуша наносять плямку (крапельку) за допомогою піпетки. Потім обережно її роздувають у потрібні боки за допомогою трубочки для коктейлю., щоб її кінець не торкався ні плями, ні паперу. При необхідності процедура повторюється. Отримане зображення домальовують за допомогою фарби та пензлика.
Відбитки фарбою з природніх форм.
Фарби наносять пензликом на будь-який листок або пелюстку квітки і подушечкою пальця сильно притискають до паперу.
Матеріали: гуашеві фарби, пензель, листки з дерева клена та куща калини.
3.Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментуванням вчителя)
(слайди №9-27)
4.Пояснення вчителем послідовності виконання композиції.
а) (перша група: 5-А клас) Розташування листочків на площині
- Візьміть декілька листочків і розмістіть їх на аркуші.
б) Фарбування зворотної сторони листочка
- Тепер візьмемо пензлика, вмокнемо його у фарбу теплих кольорів і намажемо її на нижній бік листочка.
в) Прикладання зафарбованим боком на аркуш паперу та натискання долонькою
- Покладемо листочок зафарбованим боком на аркуш паперу, зверху прикриємо аркушем і легенько погладимо долонькою, примовляючи: «Дякуємо тобі листочку за весняний шелест, за літню прохолоду, за осіннє натхнення». Листочку чути таке дуже приємно.
Тепер зніміть аркуш. І що ж у нас вийшло? Листочок залишив на пам'ять своє кольорове фото. Тепер поступово беріть інші листочки, фарбуйте і «друкуйте» на папері. Окремі дрібні деталі, якщо потрібно, домалюйте.
Дотримуйтесь охайності при виконанні роботи.
г) (друга група: 7-б клас). Візьміть трубочки і наберіть фарби та обережно видувайте на папір у потрібні боки навколо намальованого стовбура дерева.
д)Отримане зображення домалюйте за допомогою фарби та пензлика.
. Окремі дрібні деталі, якщо потрібно, домалюйте.
Дотримуйтесь охайності при виконанні роботи.
(третя група: 4-б клас). Опускаєте долоньки в гуашеві фарби, або фарбуєте її з допомогою пензлика і робите відбиток на папері. Малюєте долоньки різними кольорами.
д)Після роботи руки витираєте серветками. Дотримуйтесь охайності при виконанні роботи.
5.Практична діяльність учнів.
Учні виконують роботу під музичний супровід - музичний твір П.І.Чайковського «Пори року».
(Звучить мелодія П.Чайковського «Пори року»
Осінь своїми чарами надихнула учнів нашого класу на прекрасне і вони прочитають вірші, які вони підготували заздалегідь .
В парках і садочках
На доріжки й трави
Падають листочки
Буро-золотаві.
Де не глянь, навколо
Килим кольористий,
Віти напівголі,
Небо синє, чисте
(перший учень)
Осінь золота прийшла,
Барви різні принесла.
І фарбує дуб і клен
В різні барви кожен день
Ось і дощик завітав
Осені він другом став.
З’явилися в лісі грибочки:
Осені сини та дочки
(другий учень)
Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні в синій тишині.
По садах пустинних їде гордовито
Осінь жовтокоса на баскім коні.
В далечінь холодну без жалю за літом
Синьоока осінь їде навмання.
В’яне все навколо, де пройдуть копита,
Золоті копита чорного коня.
Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні й розкида кругом.
Скрізь якась покора в тишині розлита
І берізка гола мерзне за вікном.
(третій учень)
Осінь-маляр із палітрою пишною
Тихо в небі кружляє,
Осипає красою розкішною,
Там розсипа вона роси сріблисті,
Там тумани розливає,
Ліс одягає шати барвисті.
Ліс обливає кольорами дивними,
Ніжно сміється до вітру,
Грає цілунками з ним переливними.
Фарби рожеві, злотисті, червоні,
Срібно-блакитне повітря…
Ніжні осінні пісні тихозвонні.
(четвертий учень)
Прийшла осінняя пора,
Настали дні холодні,
Упало листя із дерев
Підняв їх вітер вгору
І закружляли навкруги
Багряним кольором «птахи»
І, виконавши свій танок,
Тихесенько опали
(п’ятий учень)
Чудова, казкова пора року осінь. Багато в ній не розгаданих таємниць, багато незвіданого та цікавого. Я думаю, що сьогодні у вас, у ваших душах і серцях залишилася часточка добра і тепла до оточуючої краси.
Осені ми кажемо: «Прощай!», а зимі говоримо : «Здрастуй!».
Комунальний заклад
«Вільнянська спеціальна загальноосвітня школа- інтернат»
Запорізької обласної ради
Підготували: вчитель образотворчого
мистецтва
Ткаченко І.А.