Урок: Шрифтова композиція в графіці. Буквиця. Буква-образ

Про матеріал

На уроці знайомимося учнів з різними шрифтами, та вчимося створювати букви-образи, буквиці, монограми, розвиваємо фантазію у процесі створення букви-образа.

Перегляд файлу

5 клас

Урок №6

 

Тема: Шрифтова композиція в графіці (буквиця, буква-слово, декор літери, асоціації, характер написання літер). Створення шрифтової композиції «Весела абетка» (буква-образ, буквиця, буква-слово, декоративна літера).

Мета: закріпити знання учнів про засоби виразності графіки;

 ознайомити з елементами художнього оформ­лення книжки;

 ознайомити учнів з різними  шрифтами, їх написанням та сферою їх

 застосування;

 формувати вміння створювати букви-образи, буквиці, монограми;                      

 розвивати навички роботи з графічними матеріалами та інструментами;

  виховувати повагу до книжки як унікального явища у світовому ми­стецтві;

 розвивати   спостереж­ливість,   зорову   пам'ять,   образне   мислення й 

 фантазію у  процесі створення букви-образа;

 прищеплювати естетичні смаки у процесі сприй­мання художніх творів та власної творчої діяльності.

Тип уроку: комбінований.

Техніка виконання: графічні техніки (простий олівець, кольорові олівці, ручки, фломастери).

Обладнання:

для вчителя: комп’ютер, мультимедійна презентація, вислови відо­мих людей про книжку; зразки буквиць (декоративних ініціалів) з українських рукописів XVI-XVII ст. та старо­друків XVII—XVIII ст.; репродукції Г.Нарбута.

для учнів: альбом, маркер, олівець, пастель, сангіна, кольорові олівці, фломастери, гумка.

План уроку

 

І.    Організація класу (1 хв )

ІІ.   Актуалізація опорних знань (5 хв)

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності (2 хв)

IV.  Повідомлення теми уроку (1 хв)

V.    Вивчення нового матеріалу (12 хв)

VI.  Практична художньо-творча діяльність учнів. (20 хв.)

VII. Підсумок уроку. Виставка закінчених шрифтових композицій.
        Аналіз кращих робіт та аналіз допущених помилок (2 хв)

Хід уроку

І. Організаційна частина. (2 хв.)  [Слайд 1]

  • Перевірка готовності учнів до уроку, організація ро­бочого місця.
  • Учитель. Доброго дня, діти! Я рада всіх вас вітати. Чи у кожного з вас сьогодні чудовий настрій?

Всі приємно посміхніться,

Продзвенів уже дзвінок –

Починаємо урок!

 На цьому уроці ми відвідаємо

Веселе місто Алфавіт,
Йому сьогодні наш привіт!
До нього нам лягає путь —
У ньому літери живуть.
Живуть там літери в словах,
А кожне слово — звір чи птах,
Травиця чи барвистий цвіт.
Отож в похід за мною вслід!

ІІ. Актуалізація опорних знань. (5 хв.)

"Мистецька розминка"

(у формі запитань і відповідей, під час якої п'ятикласники пригадують поняття, вивчені на попередніх уроках.)

  1. Вид образотворчого мистецтва, в якому твори створюються олівцями, фломастерами, за допомогою штрихів, крапок, плям називається …. (графіка)
  2. Чим відрізняється графіка від живопису?
  3. Назвіть основні виражальні засоби графіки (силует, контур, штрих, лінія, крапка, пляма.)
  4. Які види друкованої продукції ви щодня бачите або  тримаєте в руках? (Книжки, щоденник, зошити, журнали, газети).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (1 хв)

  • Інтерактивний метод «Мозковий штурм»
  • Чи однаковий у вас почерк, каліграфія?
  • Чи може характер людини відобразитися на його почерку?

 

ІV. Повідомлення теми уроку (1 хв.)  [Слайд 2]

Учитель. – Сьогодні у нас тема уроку: « Шрифтова композиція в графіці».  Кожен із вас сьогодні  дізнається щось цікаве про букви; разом простежимо розвиток писемності, довідаємось, що таке буквиця, і виконаємо декоративну літеру.

V.  Вивчення нового матеріалу (12 хв) [Слайд 3]

Дуже давно, у кам’яному віці, люди не знали букв, не здогадувалися, що слова можна записувати. Для спілкування між собою вони придумували залишати невеликі малюнки на камені і так передавали один одному важливі повідомлення. Ще й досі деякі народи у спілкуванні використовують своєрідне письмо з рисунків і знаків. Воно називається піктограмою.

[Слайд 4]

Малюнки з умовними зображеннями певних предметів або дій, тобто піктограми, ми помічаємо щодня. Це й дорожні знаки, й умовні позначення в комп'ютері, підручниках і книгах.

Але згодом з’явилися букви і алфавіт.

Почали вручну писати книги. Уявіть собі,  якою трудомісткою була праця їх авторів та переписувачів?

         [слайд 5]

Але оригінальним та неповторним було художнє оформлення ру­кописних, а пізніше й друкова­них книжок. Розгляньте сторінку з найстарішої української руко­писної книжки, яка збереглася до нашого часу, - "Остромирова Євангелія".

  • Що особливого ви помітили в її оформленні?

Ви звернули увагу на багате оздоблення сторінки книги орнаментальними мотивами. Заголовні літери, майстерно виконані художником і розміщені на початку тексту ру­кописних, а згодом і друкованих книжок називають буквицями . [слайд 6].

 Такі зображення часто прикрашалися кольоро­вим орнаментом залежно від змісту і призначення книжки.

Старовинні книги, переважно рукописні, майстер-каліграф прикрашав  буквицею — початковою літерою першого слова тексту. Вона була головним елементом композиції сторінки. [Слайд 12]

Буквиці прикрашалися кольоро­вим орнаментом, малювали завжди особливо "вбраною" і яскравою залежно від змісту і призначення книжки. [слайд 7]

  • шрифтові – перша буква виділена таким же шрифтом, але більшим у два – три рази.  [слайд 8].
  • орнаментовані – у їхній основі лежить орнамент. [слайд 9 ]
  • декоративні – прикрашені характерним декором.. [слайд 10].
  • сюжетно-тематичні – які розповідають про сюжет книги.

        [Слайди 11 - 13]

 Якщо буквиця включає які-небудь образи живих істот (звірів, птахів, комах, риб) у написанні букв, то це  буква-образ.

[слайд 14].

Краса букв надихнула художників-графіків на створення цілих композицій, у яких поєдну­валися між собою кілька важливих літер. Такі зображення зі сплетених одна з одного початкових букв імені та прізвища називають моногра­мою

        [Слайд 15]

У 1708 році з’являється перша абетка Каріона Істоміна – це був перший ілюстрований буквар для хлопчиків і дівчаток.

       [Слайд 16] У 1917 році  Георгій Нарбут - відомий український художник, основоположник української графіки, створив «Українську абетку». У чорно-білих малюнках втілено незліченну кількість, найрізноманітніших,  персонажів. Зверніть увагу, як буквиці декоровані квітами. Саме буква є головним елементом композиції сторінки, з неї починається перше слово тексту.

            [слайд 17].

 Перегляд фільму «Буквиці Афанасьєва»

 

[слайд 18].

Перш, ніж  зображати букву - образ, потрібно добре подумати, пофантазувати. Наприклад, я хочу зобразити букву Я. Легкою лінією я наношу цю букву на аркуш. Уявляю на що вона буде схожа. Який образ їй надати: сумний чи веселий, кумедний чи серйозний, із яких предметів її скласти. Я дуже полюбляю яблука. Одна ніжка букви – дерево, інша – черв’як ,що пожирає спіле яблуко.

           Яка буква вийде – залежить від вас.

[слайд 19].

ФІЗХВИЛИНКА

 

VІ.  Практична художньо-творча діяльність учнів. (20 хв.)

Діти! Сьогодні на уроці ви виконаєте буквицю або букву-образ на ваш вибір.  Необхідно виявити багато фантазії і творче мислення.

 

Завдання:  Створити буквицю або букву-образ на ваш вибір.

Послідовність виконання роботи:

  1. Визначити композиційно правильне розміщення основних елементів композиції.
  2. Контурне рішення елементів композиції.
  3. Контраст і виразність колірного рішення.

(Під час виконання самостійної роботи звучить аудіозапис). [слайд 20-21].

 

[слайд 22].

VIІ. Підсумок уроку.(4 хв.) Виставка закінчених шрифтових композицій.

  1. Аналіз кращих робіт та допущених помилок.
  2. Рефлексія. Технологія «Продовжіть речення»
    • Я дізнався…
    • Я відчув…
    • Мені вдалося….

      Учитель. Всі ви, діти, молодці! Гарно працювали! І хай ніколи не зникає бажання творити світ краси, гармонії й добра!

1

 

docx
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
6299
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку