На уроці знайомимося учнів з різними шрифтами, та вчимося створювати букви-образи, буквиці, монограми, розвиваємо фантазію у процесі створення букви-образа.
5 клас
Урок №6
Тема: Шрифтова композиція в графіці (буквиця, буква-слово, декор літери, асоціації, характер написання літер). Створення шрифтової композиції «Весела абетка» (буква-образ, буквиця, буква-слово, декоративна літера).
Мета: закріпити знання учнів про засоби виразності графіки;
ознайомити з елементами художнього оформлення книжки;
ознайомити учнів з різними шрифтами, їх написанням та сферою їх
застосування;
формувати вміння створювати букви-образи, буквиці, монограми;
розвивати навички роботи з графічними матеріалами та інструментами;
виховувати повагу до книжки як унікального явища у світовому мистецтві;
розвивати спостережливість, зорову пам'ять, образне мислення й
фантазію у процесі створення букви-образа;
прищеплювати естетичні смаки у процесі сприймання художніх творів та власної творчої діяльності.
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: графічні техніки (простий олівець, кольорові олівці, ручки, фломастери).
Обладнання:
для вчителя: комп’ютер, мультимедійна презентація, вислови відомих людей про книжку; зразки буквиць (декоративних ініціалів) з українських рукописів XVI-XVII ст. та стародруків XVII—XVIII ст.; репродукції Г.Нарбута.
для учнів: альбом, маркер, олівець, пастель, сангіна, кольорові олівці, фломастери, гумка.
План уроку
І. Організація класу (1 хв )
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)
IV. Повідомлення теми уроку (1 хв)
V. Вивчення нового матеріалу (12 хв)
VI. Практична художньо-творча діяльність учнів. (20 хв.)
VII. Підсумок уроку. Виставка закінчених шрифтових композицій.
Аналіз кращих робіт та аналіз допущених помилок (2 хв)
Хід уроку
І. Організаційна частина. (2 хв.) [Слайд 1]
Всі приємно посміхніться,
Продзвенів уже дзвінок –
Починаємо урок!
На цьому уроці ми відвідаємо
Веселе місто Алфавіт,
Йому сьогодні наш привіт!
До нього нам лягає путь —
У ньому літери живуть.
Живуть там літери в словах,
А кожне слово — звір чи птах,
Травиця чи барвистий цвіт.
Отож в похід за мною вслід!
ІІ. Актуалізація опорних знань. (5 хв.)
"Мистецька розминка"
(у формі запитань і відповідей, під час якої п'ятикласники пригадують поняття, вивчені на попередніх уроках.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (1 хв)
ІV. Повідомлення теми уроку (1 хв.) [Слайд 2]
Учитель. – Сьогодні у нас тема уроку: « Шрифтова композиція в графіці». Кожен із вас сьогодні дізнається щось цікаве про букви; разом простежимо розвиток писемності, довідаємось, що таке буквиця, і виконаємо декоративну літеру.
V. Вивчення нового матеріалу (12 хв) [Слайд 3]
Дуже давно, у кам’яному віці, люди не знали букв, не здогадувалися, що слова можна записувати. Для спілкування між собою вони придумували залишати невеликі малюнки на камені і так передавали один одному важливі повідомлення. Ще й досі деякі народи у спілкуванні використовують своєрідне письмо з рисунків і знаків. Воно називається піктограмою.
[Слайд 4]
Малюнки з умовними зображеннями певних предметів або дій, тобто піктограми, ми помічаємо щодня. Це й дорожні знаки, й умовні позначення в комп'ютері, підручниках і книгах.
Але згодом з’явилися букви і алфавіт.
Почали вручну писати книги. Уявіть собі, якою трудомісткою була праця їх авторів та переписувачів?
[слайд 5]
Але оригінальним та неповторним було художнє оформлення рукописних, а пізніше й друкованих книжок. Розгляньте сторінку з найстарішої української рукописної книжки, яка збереглася до нашого часу, - "Остромирова Євангелія".
Ви звернули увагу на багате оздоблення сторінки книги орнаментальними мотивами. Заголовні літери, майстерно виконані художником і розміщені на початку тексту рукописних, а згодом і друкованих книжок називають буквицями . [слайд 6].
Такі зображення часто прикрашалися кольоровим орнаментом залежно від змісту і призначення книжки.
Старовинні книги, переважно рукописні, майстер-каліграф прикрашав буквицею — початковою літерою першого слова тексту. Вона була головним елементом композиції сторінки. [Слайд 12]
Буквиці прикрашалися кольоровим орнаментом, малювали завжди особливо "вбраною" і яскравою залежно від змісту і призначення книжки. [слайд 7]
[Слайди 11 - 13]
Якщо буквиця включає які-небудь образи живих істот (звірів, птахів, комах, риб) у написанні букв, то це буква-образ.
[слайд 14].
Краса букв надихнула художників-графіків на створення цілих композицій, у яких поєднувалися між собою кілька важливих літер. Такі зображення зі сплетених одна з одного початкових букв імені та прізвища називають монограмою
[Слайд 15]
У 1708 році з’являється перша абетка Каріона Істоміна – це був перший ілюстрований буквар для хлопчиків і дівчаток.
[Слайд 16] У 1917 році Георгій Нарбут - відомий український художник, основоположник української графіки, створив «Українську абетку». У чорно-білих малюнках втілено незліченну кількість, найрізноманітніших, персонажів. Зверніть увагу, як буквиці декоровані квітами. Саме буква є головним елементом композиції сторінки, з неї починається перше слово тексту.
[слайд 17].
Перегляд фільму «Буквиці Афанасьєва»
[слайд 18].
Перш, ніж зображати букву - образ, потрібно добре подумати, пофантазувати. Наприклад, я хочу зобразити букву Я. Легкою лінією я наношу цю букву на аркуш. Уявляю на що вона буде схожа. Який образ їй надати: сумний чи веселий, кумедний чи серйозний, із яких предметів її скласти. Я дуже полюбляю яблука. Одна ніжка букви – дерево, інша – черв’як ,що пожирає спіле яблуко.
Яка буква вийде – залежить від вас.
[слайд 19].
ФІЗХВИЛИНКА
VІ. Практична художньо-творча діяльність учнів. (20 хв.)
Діти! Сьогодні на уроці ви виконаєте буквицю або букву-образ на ваш вибір. Необхідно виявити багато фантазії і творче мислення.
Завдання: Створити буквицю або букву-образ на ваш вибір.
Послідовність виконання роботи:
(Під час виконання самостійної роботи звучить аудіозапис). [слайд 20-21].
[слайд 22].
VIІ. Підсумок уроку.(4 хв.) Виставка закінчених шрифтових композицій.
Учитель. Всі ви, діти, молодці! Гарно працювали! І хай ніколи не зникає бажання творити світ краси, гармонії й добра!
1