Пропоную до Вашої уваги майстер-клас по виготовленню лепбуку "Таємниці Космосу", який разом з моїми учнями 8-М класу ми виконали на шкільний конкурс по виготовленню лепбуків.
Що таке “лепбук”? Лепбук (lapbook) -в дослівному перекладі з англійської означає «наколінна книга» (lap -Колінний, book- книга). Це така невелика саморобна папка, яку дитина може зручно розкласти у себе на колінах і за один раз переглянути весь її вміст. Але, незважаючи на уявну простоту, в ній містяться всі необхідні матеріали по темі. Лепбук - порівняно новий засіб навчання. Вперше створювати лепбуки почали американці. Лепбук - це книжка-розгортка з кишеньками, дверцятами, віконцями, вкладками і рухливими деталями, в яку поміщені матеріали, об’єднані однією спільною темою. Це відмінний спосіб закріпити певну тему зі школярами та з дошкільнятами, осмислити зміст книги, провести дослідницьку роботу, в процесі якої дитина бере участь в пошуку, аналізі та сортування інформації. Лепбук зазвичай виглядає як інтерактивна книжка, інформація в якій представлена у вигляді віконець, які відкриваються, листочків, які виймаються і розгортаються та інших забавних деталей. Вони, з одного боку, покликані привернути інтерес дитини до самої папки, а з іншого боку - це прекрасний спосіб подати всю наявну інформацію в компактній формі з якоїсь однієї певної теми.
Що таке “лепбук”? Лепбук це не тільки потужний довідковий інструмент і особлива форма організації навчального матеріалу, це, перш за все, основа партнерської проектної діяльності дорослого з дітьми (педагога з вихованцями, батьків з дитиною). Основа лепбука створюється педагогом і доповнюється, вдосконалюється разом з дітьми і їх батьками. В результаті такої роботи у вас виходить відмінно пророблений дослідницький проект. Лепбуки допомагають швидко і ефективно засвоїти нову інформацію і закріпити вивчене в цікавій ігровій формі. Ці тематичні посібники мають яскраве оформлення, чітку структуру і в ідеалі розробляються спеціально під конкретну дитину з його рівнем знань.
Лепбук відповідає вимогам МОН України до предметно-розвиваючого середовища: інформативний; поліфункціональний: сприяє розвитку творчості, уяви. придатний для використання одночасно групою дітей (в тому числі за участю дорослого, який грає партнера); володіє дидактичними властивостями; є засобом художньо-естетичного розвитку дитини, залучає її до світу мистецтва; варіативний (є кілька варіантів використання кожної його частини); його структура і зміст зрозумілі дітям будь-якого віку; забезпечує ігрову, пізнавальну, дослідницьку та творчу активність всіх учнів.
Форма занять Лепбук - підсумковий результат спільної роботи з дітьми з тієї чи іншої теми. Його виготовленню повинні передувати тематичні заняття та ігри, обговорення складних питань, виконання завдань. У цьому випадку дитина буде готова до виготовлення тематичної папки разом з вами, і тоді, дійсно, ця папка виконає свою роль закріплюючого, систематизуючого дидактичного і ігрового посібника .. Лепбуки можна робити як індивідуально, так і на груповому занятті. У разі роботи з групою дітей можливі два варіанти: або викладач розподіляє завдання між учнями, і всі разом вони збирають і заповнюють одну папку. Або викладач показує майстер-клас, а діти з його допомогою роблять кожен свій екземпляр папки. Ідеальний варіант виготовлення тематичної папки - спільно з дитиною, тоді він запам'ятовує інформацію в процесі створення лепбуку. В ході роботи з тематичним матеріалом дитина проводить спостереження, виконує завдання, вивчає і закріплює інформацію. Згодом, маючи під рукою готову тематичну папку, дитина може освіжити свої знання з тієї чи іншої теми.
Розмір лепбука Розмір готового лепбука стандартний де-факто по всьому світу - папка А4 в складеному вигляді і А3 у відкритому вигляді. Цей розмір ідеально підходить, щоб дитина могла самостійно працювати з лепбуком: тримати його в руках, писати і виконувати завдання в ньому, а після занять поставити папку на полицю або покласти в портфель.
Різновиди тематичних папок: Залежно від призначення:- навчальні;- ігрові;- вітальні,- святкові;- автобіографічні (папка-звіт про якусь важливу подію в житті дитини: подорож, похід, канікулярні дозвілля і т.п.)Залежно від форми:- стандартна книжка з двома розворотами;- папка з 3-5 розворотами;- книжка – «гармошка»;- фігурна папка.
Навіщо потрібний цей “лепбук”?Лепбук - активізує у дітей інтерес до пізнавальної діяльності. З'являється можливість проявити себе кожній дитині!Допомагає дітям краще зрозуміти і запам'ятати інформацію (особливо, якщо дитина візуал). Лепбук - дозволяє зберегти зібраний матеріал в одній папці. Це просто цікаве і творче заняття!
Як зробити лепбук своїми руками?Для цього вам знадобляться наступні матеріали:картон-основа (картонна папка або аркуш цупкого паперу формату А4 або А3);папір (білий, кольоровий, папір для скрапбукінгу з різними кольорами і текстурою);принтер або ручки, олівці, фломастери, фарби;звичайні і фігурні ножиці;клей або скотч;степлер;декоративні елементи в разі потреби (гудзики, паєтки, брадси, підвіски, скріпки, засушене листя, наклейки, вирізані з журналів тематичні картинки і т.п.)
Макет. Наступний етап роботи - найцікавіший. Потрібно придумати, як в лепбуці буде представлений кожен з пунктів плану. Тут немає меж для фантазії: форми подання можуть бути будь-які: від самого простого - текстового, до ігор і розвиваючих завдань. Всі ці шаблони розміщуються в різних елементах: кишеньках, блокнотиках, міні-книжечках, книжках - гармошках, що обертаються, колах, конвертах різних форм, картках, що розгортаються сторінках. Потім, малюється план розміщення об'єктів на аркуші формату А4, складеному в вигляді лепбука. Це робиться для того, щоб легше зрозуміти, як розташувати всі елементи.
1. Переробка вже готових папок. Найчастіше можна користуватися вже готовими картонними папками (наприклад, від наборів кольорового паперу або картону). Плюс їх у тому, що бічні згини проштамповані спеціальним чином так, що їх дуже легко згинати-розгинати. Мінус цих папок в тому, що часто у них одна зі сторін глянцева і на неї важко клеїти аркуші паперу. Щоб переробити таку папку під лепбук треба виконати наступне. Одну з обкладинок розрізати в висоту навпіл. І ту половину, яка у нас вийшла не прикріпленою, приклеїти на протилежний бік папки. Пояснити словами складно, але варто лише поглянути на фото - і все стане зрозуміло. Як зробити папку?
2. Папка з двох листів картону А4. Найдоступніший варіант - це склеїти папку для лепбука зі звичайних листків картону, які продаються в наборах для творчості. Один листок буде середньою частиною папки, а другий треба розрізати навпіл у висоту - це будуть стулки папки. Їх треба приклеїти з боків до першого листка за допомогою смужок паперу або смужок скотчу з обох боків.
3. Папка з листка картону А3. У канцелярських магазинах можна поштучно купити не тільки звичайні аркуші картону, а й аркуші картону великого формату. Нам підійде А3. Щоб з цього листа зробити папку для лепбука, досить просто зігнути його протилежні краї до середини. Потім папка все одно склеюється всередині і зовні.
Завершальним етапом роботи буде розміщення всіх деталей на свої місця. Зовсім не обов'язково (і навіть зовсім не бажано) виконати всі завдання, закладені в лепбук за один раз або за один день. Багато з них розраховані на тривалу роботу, вивчення додаткової інформації та проведення власних досліджень. Адже лепбук - це не просто книжка-іграшка, це спосіб оформлення самостійного дослідницького проекту, тому папку недостатньо просто склеїти, по ній потрібно займатися. Трафарети, кишеньки, книжки-розкладачки
З вище сказаного можна зробити висновок, що лепбук: 1. Допомагає дитині за власним бажанням організувати інформацію по темі, що вивчається і краще зрозуміти і запам'ятовувати матеріал (особливо, якщо дитина - візуал). 2. Це відмінний спосіб для повторення вивченого матеріалу. У будь-який зручний час дитина просто відкриває лепбук і з радістю згадує пройдений матеріал, розглядаючи зроблену своїми ж руками книжку. 3. Вчить дитину самостійно збирати і організовувати інформацію, хороша підготовка до написання рефератів і доповідей. 4. Добре підійде для групових занять. 5. Є одним з видів спільної діяльності дорослого і дітей. 6. А може бути ще і формою представлення підсумків проекту або тематичного тижня.