ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД МЕНТОРСЬКОЇ ПРАКТИКИ У ЗЗСО
Автори-упорядники:
Кладієва Ганна Анатоліївна
психолог Дружківської гімназії «Інтелект»
Дружківської міської ради
Практичний психолог І категорії,
член УСП, коуч-тренер,
спеціаліст з напрямку
актуалізації ресурсів
Василенко Наталя Сергіївна
учитель історії та правознавства
Дружківської гімназії «Інтелект»
Дружківської міської ради,
викладач історії, магістр
В даній роботі розглядаються такі етапи спільної менторської роботи учителя історії та психолога ЗЗСО: виявлення проблем у роботі з обдарованими учнями та запит на психологічну допомогу, практична психологічна допомога при описаній проблематиці, аналіз результативності учнів та використання ними набутих компетентностей. Описаний в даній роботі майстер-клас розрахований для роботи з учнями старших класів.
РОЗДІД 1. ВИЯВЛЕННЯ ПОТРЕБИ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ МЕНТОРСЬКОЇ РОБОТИ
Учень 1 - середній бал загальної успішності в навчанні - 8.
Учень 1 має високий рівень розвитку хронологічної компетентності, що значно поліпшує його успішність з таких дисциплін, як історія та географія. Та маючи гіпертрофовану рису характеру – сором’язливість, ніяк не міг себе проявити в публічній площині тому потребував в менторі, який би допоміг розкрити потенціал учня. Ментором було зроблено запит до психолога ЗЗСО Кладієвої Г. А. щодо відпрацювання впевненості в собі.
2.1. Причини запиту до психолога на прикладі учня 2
Учень 2 - середній бал загальної успішності в навчанні - 6.
Учень 2 з творчою (креативною) обдарованістю, але має особливі освітні потреби (СДУГ, F95.1 ) тому потребує в менторі, задля створення індивідуальних освітніх траєкторій. Ментором було зроблено запит до психолога ЗЗСО Кладієвої Г. А. щодо стабілізації внутрішнього стану.
РОЗДІЛ 2. ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД МЕНТОРСЬКОЇ РОБОТИ
2.1. Психологічний супровід учня 1
Розвиток впевненості в роботі з підлітками
Впевненість - почуття, властиве усім успішним особистостям. Воно є необхідною умовою існування особистості як суб'єкта активності, здатного до самостійного вибору цілей. Самоорганізація особистості на суб'єктивному рівні неможлива без відчуття впевненості у собі, як повноцінного оволодіння собою, своєю сутністю, як здатності самостійно ставити цілі та діяти відповідно до них, зберігаючи адекватну критичну позицію стосовно самого себе, здатності передбачати результати дій до їх виконання, самостійно будувати стратегію досягнення цілей відповідно до внутрішніх особистісних змістів. Це означає вміння співвідносити потреби, що виникають, з власними можливостями та з прийнятними для даної людини способами реалізації в кожній конкретній ситуації.
Основні ознаки впевненої особистості:
Як стати сильною і впевненою в собі особистістю? Відразу варто обмовитися, що впевненість прийде не відразу, на це може піти чимало часу і сил. Але якщо працювати над собою і йти до мети, то точно можливо досягти бажаного.
Існує багато прийомів щодо розвитку впевненості. В даній роботі зроблений опис тих практик, які були використані в роботі за відповідним запитом.
Практики
1.Згадайте моменти коли ви були максимально впевнені в собі. Згадали? Тепер постарайтеся викликати ті відчуття, які ви тоді відчували. Якщо не дуже вийшло — не біда. Намагайтеся знову й знову. Будьте наполегливими.
2. Надягніть на зап’ясті гумку. Коли відчуєте напад невпевненості, натягніть цю саму гумку і відразу відпустіть. Суть методу в тому, щоб при прояві непевності викликати у себе неприємні відчуття, тим самим зміцнивши в своїй свідомості це негативне почуття. Після цього одразу викликаємо в собі протилежний стан — стан впевненості, як говорилося вище. Якщо вийшло, потрібно це стан впевненості закріпити позитивними емоціями Коли цей прийом буде виходити у вас автоматично, гумку можна буде зняти.
3. Постановка постави, голосу і погляду.
4. Частіше посміхайтеся! Адже усмішка — одна з найголовніших ознак впевненої в собі людини.
Поради
1.Розвивайтеся і пробуйте щось нове. Це дозволить відкрити в собі таланти, освоїти нові навички, дізнатися щось цікаве і просто отримати приємні емоції, навчитися мислити оптимістично
2. Ставте цілі і досягайте їх. Почніть з маленьких, потім переходите до більш серйозних, далі йдіть до чогось глобального. Так ви зможете зрозуміти, що здатні на багато що.
3. Вмійте висловлювати свою думку і дотримуйтеся її. Не варто підтримувати когось через дружбу або страх, вчіться обґрунтовувати і відстоювати свою точку зору в будь-яких ситуаціях.
4. Навчіться впевнено говорити. Це вміння дуже важливе, адже думка, висловлена голосно, впевнено і емоційно, напевно зацікавить і приверне увагу набагато більше, ніж монотонний монолог, виголошений тремтячим голосом.
5. Завжди стежте за собою. Якщо ви будете виглядати привабливо, то це автоматично зробить вас більш впевненою в собі особистістю.
6. Намагайтеся мислити позитивно. Навіть якщо ви впевнені в тому, що у вас щось не вийде, налаштовуйтесь на краще, а в разі невдачі не турбуйтеся, а врахуйте свої помилки і йдіть далі і тільки вперед. Ви повинні знати всі свої сильні сторони, вміло їх використовувати і вигідно підносити. А недоліки є у кожного, ідеальних людей не існує, і це треба зрозуміти. Не слухайте того, хто говорить вам, що у вас нічого не вийде. Зрештою, «спроба - не тортури».
7. Не сумнівайтеся в собі. Звичайно, сумнівам є місце в житті, але потрібно навчитися сприймати їх як привід виправити ситуацію, а не відмовитися від подальших дій.
8. Не будьте перфекціоністом. Не варто намагатися зробити все ідеально. Звичайно, потрібно докладати зусиль і прагнути до кращого, але допущені помилки не повинні ставити під сумнів ваші здібності.
9. Будьте собою, тоді вам не доведеться переживати через те, що хтось подумає про вас не так. Не намагайтеся здаватися тим, ким ви не є.
10. Навчіться незворушності. Навіть якщо у вас щось не виходить, «тримайте обличчя» і робіть вигляд, що все нормально.
11. Не шукайте проблем там, де їх немає. Іншими словами, не варто «роздувати з мухи слона», деякі неприємності не такі серйозні, якими здаються, і вони не повинні вас лякати.
12. Вчіться імпровізувати і діяти не за планом, якщо це потрібно. Не варто чекати чогось, чи то гарної погоди, підвищення зарплати, певний час року і так далі. Навчіться починати діяти тут і зараз, це дуже стане в нагоді в житті. Так що якщо ви вирішили зайнятися спортом, то не чекайте понеділка, а вирушайте в тренажерний зал прямо сьогодні.
2.2. Психологічний супровід учня 2
Відпрацювання навичок зняття стресу та напруги
На мозок людини безперервно діють різноманітні за кількістю і якістю подразники з внутрішнього і навколишнього середовищ. Виникнення несподіваної та напруженої ситуації призводить до порушення рівноваги між організмом і навколишнім середовищем. Наступає неспецифічна реакція організму у відповідь на цю ситуацію - стрес.
Стрес - це неспецифічна реакція організму у відповідь на несподівану та напружену ситуацію; це фізіологічна реакція, що мобілізує резерви організму і готує його до фізичної активності типу супротиву, боротьби, до втечі.
Під час стресу виділяються гормони, змінюється режим роботи багатьох органів і систем (ритм серця, частота пульсу тощо).
Стресова реакція має різний прояв у різних людей: активна - зростає ефективність діяльності, пасивна - ефективність діяльності різко зменшується.
На цьому і побудований психологічний тиск стресом. Коли в 1812 році французи, що відступали, потрапили в люті російські морози, для багатьох з них подібна екстремальна ситуація виявилася смертельною. І тут першорядне значення мало навіть не те, що у французів не було зимового одягу, а те, що в результаті тривалого стресу "поверхневі" резерви організму вичерпалися, а "глибокі" не встигли мобілізуватися.
Звичайно, у повсякденному житті до цього не доходить, але знизити працездатність і сприйнятливість людини можна запросто. А зробити це можна по-різному. Відомо, що в кожної людини існує вроджене почуття небезпеки. А значить якщо впливати на людину голосним звуком, раптовим падінням, предметом що швидко наближається, яскравим спалахом світла або навіть несподіваним дотиком, можна порушити сприйняття і зменшити його чутливість.
Наприклад, при сильному шумовому впливі (120 децибел і вище) можуть з'являтися головні болі, порушуватися рухи, людина буде не здатною аналізувати ситуацію і приймати рішення. У свою чергу мало інтенсивні звуки, створювані СВЧ-генераторами, можуть приводити до куди більш серйозних наслідків. Практично не сприймані нашим слухом вони можуть входити в резонанс із коливаннями внутрішніх органів людини і навіть приводити до серйозних патологічних змін в організмі.
2. Фази і компоненти стресу
У ході розвитку стресу спостерігають три стадії:
Екстремальні ситуації впливають на людину по кілька разів на день, і в принципі стреси потрібні людині, тому що вони підвищують тонус. Однак якщо вони досягають визначеного критичного рівня, то діють не тільки на шкоду організмові, але і активності.
Оскільки в тих самих ситуаціях одні люди бачать погрозу різного ступеня, а інші в цих же умовах не бачать її зовсім, те і стрес, і його ступінь у кожного свої.
Не буває прийомів, які були б ефективними абсолютно для всіх. Комусь легше нормалізувати свій психологічний стан шляхом розслаблення м’язів, декому – шляхом рухової активності. Хтось ліпше використовує можливості уяви, а хтось – абстрактно-логічного мислення. Тому спробувавши методи психологічної саморегуляції, потрібно обрати свої. Як результат - зменшується тривалість негативного впливу стресогенної ситуації, знижується рівень негативного впливу стресу на організм людини.
Вправа «Релаксація на контрасті»
Щоб ефективно зняти м’язове напруження, спочатку треба його посилити.
Якщо обстановка навколо напружена й ви почуваєте, що втрачаєте самовладання, цей комплекс можна виконати прямо на місці, за столом, практично непомітно для навколишніх.
Вправа «Піджак на вішалці»
Зняти напруження в м’язах можна не лише, лежачи або сидячи, а й стоячи чи навіть ідучи. Для цього достатньо уявити себе «без кісток», зробленим ніби з гуми, або уявити своє тіло піджаком, що висить на вішалці. Порухайте тілом, яке, наче вільно висить на хребті. Відчуйте, як вільно гойдаються руки, плечі, тазовий пояс, коли ви рухаєте хребтом
Коли людина хвилюється, її дихання прискорюється і стає поверхневим. Щоб не допустити надмірної емоційної реакції під час стресових ситуацій, потрібно стежити за тим, щоб дихання залишилося глибоким і повільним.
Вправа «Ритмічне дихання»
Помітивши, що ви починаєте хвилюватися, напружуватися, обурюватися, починайте дихати за таким принципом: вдихаючи, рахуйте до трьох, видихаючи, також рахуйте до трьох. Потім спробуйте зробити видих іще тривалішим: видихаючи, рахуйте до п’яти, до семи тощо.
Вправа «Рахунок»
Цю вправу можна робити в будь-якому місці. Потрібно сісти зручніше, скласти руки на колінах, поставити ноги на землю й знайти очима предмет, на якому можна зосередити свою увагу.
Щоб знайти потрібний ритм рахунку, дихайте повільно й спокійно, відгороджуючись від усіляких хвилювань за допомогою уяви. Цей метод дуже добре послаблює стрес.
В основу наступних методів психологічної саморегуляції покладено роботу з образами уяви для регуляції емоційного стану людини. Адже свідомо створені образи впливають на організм людини майже так само, як і реальний досвід.
Вправа «Стирання інформації»
Розслабтеся. Заплющте очі. Уявіть, що перед вами лежить чистий аркуш паперу, олівці, гумка. Подумки намалюйте на аркуші негативну ситуацію, яку б вам хотілося забути. Це може бути реальна картинка, образна ситуація. Подумки візьміть гумку й послідовно «витирайте» з аркуша цю негативну інформацію, доки не зникне ця картинка. Знову заплющте очі й уявіть собі той самий аркуш паперу. Якщо картинка не зникла, знову візьміть гумку й «витирайте» її до повного зникнення.
Такі методи використовують також задля зниження концентрації уваги на стресогенному чиннику.
Вправа «Настрій»
Кілька хвилин тому ви почули погану новину чи закінчилася неприємна розмова…
Як зняти неприємний осад? Візьміть фломастери. Розслаблено, лівою рукою намалюйте абстрактний малюнок: кольорові нитки, лінії-сюжети, фігури. Важливо при цьому повністю зануритись у свої переживання, вибрати колір і провести лінії так, як вам хотілося б, щоб вони цілком збігалися з вашим настроєм.
Намагайтеся уявити собі, що ви переносите свій сумний настрій на папір. Закінчили малюнок? А тепер перегорніть аркуш і на звороті напишіть 5—7 слів, які відображають ваш настрій, ваші почуття. Довго не думайте і не намагайтеся бути ввічливими: необхідно, щоб слова виникали спонтанно, без спеціального контролю.
Після цього ще раз продивіться ваш малюнок, ніби заново переживаючи свій настрій, перечитайте слова, і з задоволенням, емоційно, розірвіть аркуш, викиньте його в кошик.
РОЗДІЛ 3. РЕЗУЛЬТАТ КОМПЛЕКСНОЇ РОБОТИ МЕНТОРА ТА ПСИХОЛОГА З УЧНЯМИ
В результаті проведеної роботи учень 1 взяв активну участь у турнірі юних істориків, де активно співпрацював з командою та продемонстрував свої знання історії та вміння аналітичної діяльності. У 2019/2020 учень взяв участь у конкурсі науково-дослідницьких робіт Малої Академії наук, у секції соціології з роботою « ПРИЧИНИ ТА НАСЛІДКИ ЗОВНІШНЬОЇ ТРУДОВОЇ МІГРАЦІЇ УКРАЇНЦІВ ЗА ПЕРІОД НЕЗАЛЕЖНОСТІ (1991-2019 РОКИ)». Виборов І місце у Дружківському міському відбірковому етапі; ІІІ місце в обласному відбірковому етапі.
В результаті проведеної роботи учень 2 взяв участь в багатьох конкурсах, де комплексно застосував набуті компетентності та обдарованість: конкурс- захист проекту гармонійного доповнення до пам’ятнику Героям Захисникам України. Назва проекту «Бережи, Боже, наших захисників!» - І місце; обласний фестиваль «Шукай краси, добра шукай!» - фіналіст у номінації «Панорама буктрейлерів за творами І. П. Котляревського; призер в обласному етапі Всеукраїнської акції «Птах року» Дон ДОЕНЦ у 2018-2019 н. р.; учасник експедиції «Моя Батьківщина – Україна», автор науково-дослідницької роботи «Козацький рух в місті Дружківка від ХVІ століття до сучасності» - ІІ місце; учасник конкурсу науково-дослідницьких робіт Малої Академії наук у 2019/2020 навчальному році, у секції правознавство з роботою «ІСТОРИКО-ПРАВОВИЙ ГЕНЕЗИС ЗАХИСТУ ПРАВ ДИТИНИ В УКРАЇНІ ТА У СВІТІ В ХХ-ХХІ СТОЛІТТЯХ». Виборов І місце у Дружківському міському відбірковому етапі; став лідером в секції правознавство обласного відбіркового етапу.
Використання учнями набутих компетентностей
Учень 1 продовжує навчання у ЗЗСО. Готується до олімпіади з історії у 2020/2021 н. р., продовжує співпрацю з Малою Академією наук, бо прагне досягти найвищого успіху. Відвідує гурток краєзнавців м. Дружківки та активно приймає участь у роботі дитячої дорадчої ради міста.
Учень 2 продовжує навчання у ЗЗСО. Приймає участь в конкурсах відеороликів у ЗЗСО, співпрацює з сайтом закладу. Продовжує активно займатися науково-дослідницькою діяльністю, впроваджуючи власні нестандартні методи дослідження. Відвідує гурток краєзнавців м. Дружківки, де гідно зарекомендував себе, як досвідчений учасник диспутів (завжди має аргументовану позицію, вміє конструктивно та структуровано подати інформацію) та активно приймає участь у роботі дитячої дорадчої ради міста.
ВИСНОВКИ
Обдарованість дітей проявляється по-різному й зустрічаються специфічні бар’єри на шляху розвитку залежно від індивідуальних особливостей та зовнішнього оточення дитини. Вданій роботі описано спільну менторську практику з учнями, які мають гіпертрофовану рису характеру та психо-невролгічні вади. В даній роботі доведено, що навіть такі бар’єри при комплексному підході до роботи з обдарованими учнями не завадять успіху.