22 квітня о 18:00Вебінар: Інтегроване навчання – вимога сучасності

Майстер-клас "Реалізація здоров*язберігаючих технологій на уроках біології"

Про матеріал
У розробці пропонуються вправи та прийоми.які можна застосовувати на уроках біології
Перегляд файлу

 

                             Майстер клас

 

                       з теми

 

 

«Застосування здоровязберігаючих технологій на уроках біології»

 

 

 

Підготувала

Вчитель біології

Григор О.Г.

                                                                2016р

             Метою сучасної школи є формування в учнів свідомого ставлення до власного життя і здоров’я , оволодіння основами здорового способу життя, життєвими навичками безпечної та здорової поведінки. Занепокоєння викликає різке погіршення стану фізичного та розумового розвитку підростаючого покоління, зниження рівня народжуваності й тривалості життя, зростання смертності, особливо дитячої, а також відсутність мотивації до збереження та зміцнення здоров‘я.

          Кардинальні зміни, що відбуваються в усіх сферах життєдіяльності суспільства, вимагають нових підходів щодо виховання та соціалізації  підростаючого покоління. Кожен учень має отримати під час навчання знання, що знадобляться йому в майбутньому житті. В сучасній школі важлива увага приділяється не тільки отриманню нових знань, а й вихованню здорового школяра. Навчальна діяльність на уроках покликана не просто дати дитині суму знань, умінь і навичок, а сформувати в неї компетентність як загальну здатність, що ґрунтується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, отриманих завдяки навчанню. Формування здоров’язберігаючих компетентностей – досить складний і тривалий процес,установка на здоров’я не з’являється сама собою, а формується в результаті педагогічної дії.

     Я вважаю, що важливим складником шкільної освіти є формування мотивації до збереження та зміцнення здоров’я, саме на досягнення цієї мети і спрямований курс « Біологія». Уроки біології - це основа ефективного формування здоров’язберігаючої компетентності. Таким чином, формування ціннісного ставлення до здоров’я у школярів є одним з основних напрямків роботи вчителя біології. Але формування в учнів компетентного ставлення до власного здоров’я неможливе без реалізації всіх складових здоров’я (фізичної, психічної, соціальної, духовної).

Реалізація фізичної складової здоров’я

  • вправи, які спрямовані на попередження кисневого голодування всього організму і передусім мозку, на підвищення розумової активності вихованців

Вправа 1. Вихідне положення (В. п.): станьте прямо, ноги поставте на ширину плечей. Робіть колові рухи головою — спочатку в один бік, а потім в інший. Повторіть 6—8 разів.

Вправа 2. В. п.: стоячи, ноги на ширині ступні 6— 8 разів проведіть граблеподібно розставленими пальцями по голові, ніби повторюючи рухи гребінцем.

Вправа 3. В. п.: стоячи. 6—8 разів подушечками пальців погладьте лоб від середини до вух.

 Вправа 4. В. п.: стоячи. 6—8 разів прямими, а потім спіралеподібними рухами пальців обох рук масажуйте шию від голови до плечей. 22

 Вправа 5. В. п.: стоячи, ноги на ширині плечей, руки на поясі. Через рот видихніть повітря, піднімаючи діафрагму вгору; опускаючи діафрагму вниз, повільно вдихайте повітря через ніс; піднімаючи діафрагму вгору, повільно видихайте повітря через рот. Повторіть вправу 8— 10 разів. (Кров насичується киснем.)

  • вправи для профілактики зорової втоми і короткозорості

 Усі вправи виконуються сидячи! (Додаток 1)

                                Вправа для розслаблення очей

Учитель перелічує об'єкти живої і неживої природи і пропонує учням широко розкривати очі, коли називає об'єкт живої природи і міцно заплю­щувати, коли називає об'єкт неживої природи.

1. Відкинутись на бильце стільця. Вдихнути. Нахилившись у перед до кришки парти, видихнути. Повторити 5-6 разів.

 2. Підняти очі до гори, виконати ними рухи по колу за годинниковою стрілкою, потім зробити ними рухи по колу проти годинникової стрілки. Повторити 5-6 разів.

3. Руки витягти у перед, подивитись на кінчики пальців, підняти руки в гору(вдихнути), стежити очима за руками, не піднімаючи голови, руки опустити(видих). Повторити 4-5разів.

 4. Подивитись прямо перед собою на класну дошку 2-3 сек., перевести на кінчик носа на 3-5 сек. Повторити 6-8разів.

5. Закрити повіки. Протягом 30 сек. Проводити масаж кінчиками вказівних пальців

  • вправи для попередження порушення опорно - рухового апарату, фізкультхвилинки

 

 

  • Екскурсії

Неоціненний вплив природи на фізичний розвиток дітей. Перебування в лісі, на луці, де повітря насичене фітонцидами, благотворно впливає на дихальну, нервову системи, знімає нервове напруження, покращує обмінні процеси в організмі. Все це в сукупності сприяє повноцінному фізичному розвитку дітей

  • навчання використанню народних засобів оздоровлення та профілактики захворювань;
  • навчання культурі споживання їжі;
  • навчання особистій гігієні;

Реалізація психічної складової здоров’я

В учнів розвинута інтуїтивна здатність чути емоційний стан учителя, а тому з перших хвилин уроку я створюю середовище доброзичливості, позитивного емоційного налаштування.

  • Правила спілкування з учнями (Додаток3)
  • арттерапія                                                                                                 профілактика емоційного збідніння шляхом мистецтва,навчання здатності бачити й сприймати прекрасне ;
  • психологічну установку для учнів

                      Психологічні тренінги:                                                          "Передай усмішку і добре слово"," Ти – талановитий", "Вчимося спілкуватися", "Ланцюжок" висловлювань. "Побажаймо один одному доброго дня", "Що означає бути добрим, у ввічливим, уважним?", "Хороший товариш – це..", 

                    « Налаштування на роботу перед уроком»

Вчитель : Давайте посміхнемось один одному. Сядьте тихо, зручно, закрийте очі, опустіть голову на груди і повторюйте за мною: Я в школі на уроці. Зараз я почну навчатись. Я радію цьому. Увага моя зростає. Я як розвідник все відмічу. Пам'ять моя міцна. Голова мислить ясно. Я хочу навчатись. Я готовий до роботи. Я працюю.

  • метод кольоротерапії

Для успішного використання методу необхідно знати, як діє певний колір на людину (Додаток 2) На уроках біології, я використовую кольори згідно з їх діагностичними та педагогічними можливостями, за допомогою таких цікавих діагностичних вправ. Діти рано починають відчувати колір та підбирати його для зображення свого настрою. Вибір кольору тісно пов’язаний із психологічними особливостями дитини, станом її здоров’я. Завдяки кольорам значно розширюється індивідуальна сфера переживань.

               Діагностична вправа «Квітка - семиквітка»

Мета:визначення емоційного стану дитини відповідно до кольорової гами: жовтий – радість; червоний – щастя; синій – образа; зелений – спокій; сірий – сум; помаранчевий – здивування; коричневий – втома.

Обладнання:кольорові картки у формі пелюсток квітки, розкладені в довільному порядку.

Завдання. Візьміть у руки пелюстку того кольору, який вам сьогодні найбільше до вподоби, з яким хочеться потоваришувати, побути довше. 

                  Діагностична вправа «Кольоровий настрій»

Мета:діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.

Обладнання:на ватмані намальоване коло, розділене на сектори: червоний – активність, фіолетовий – сум та тривога, жовтий – спокій та задоволення, зелений – задумливість, мрійливість.

Завдання. Прислухайтесь до себе. Що ви відчуваєте: радість чи сум, спокій чи тривогу? Чому? Якого кольору ви уявляєте свій настрій?

Діти мають поставити свої фішки-сердечка на той сектор кола, який відповідає їхньому настрою.

                    Графічна вправа «Малюємо себе»

Мета: створювати умови для усвідомлення дітьми себе як індивідуальності; розвивати особисту емоційну сферу дитини. Обладнання: кольорові олівці, фломастери, папір.

Завдання. Намалюйте кольоровими олівцями себе зараз і себе в минулому.

Рекомендації педагогу: обговоріть з дітьми деталі малюнка; у чому вони розрізняються; з’ясуйте, що дитині подобається і що не подобається в собі, що їй хотілося б змінити.

 

 

   Реалізація соціальної складової здоров’я

Необхідно сформувати в учнів вміння поважати думки інших, висловлювати власні думки, все це проявляється під час проведення ігор та ігрових ситуацій, нестандартних уроків.

  • Толерантне спілкування                                                                                  уроці створює робота в парах та групах. Це сприяє зниженню агресії, розвитку комунікативних здібностей, створенню комфортного середовища під час заняття. Можливість співпраці зі своїми ровесниками дозволяє реалізувати природне прагнення кожної людини до спілкування, сприяє досягненню вищих результатів набуття та засвоєння знань, формування умінь. Учні покидають такі уроки в піднятому настрої, приємно збуджені                                                                                                                     
  • Гра – спосіб створення бадьорого, життєрадісного тонусу.                           На формування психічного та  здоров’я великий вплив мають рольові ігри та рольові ситуації на уроках. Як показує дослід, гра спонукає учнів до осмисленої мотивації ведення здорового способу життя, розвиває в них творче мислення, увагу, спостережливість, уміння поважати іншу думку, повагу до власного здоровя та здоровя інших.
  • Навички співчуття

уміння розуміти почуття, потреби і проблеми інших людей; уміння висловити це розуміння; уміння зважати на почуття інших людей; уміння допомагати та підтримувати 

  • Навички розв’язування конфліктів                                                             уміння розрізняти конфлікти поглядів і конфлікти інтересів;

                                          Вправа «9»

На аркуші написана цифра 9.Аркуш перевернули горизонтально. Один ряд учнів бачить цифру 9, інший – цифру 6. Виник конфлікт поглядів. Щоб розв’язати конфлікт необхідно обговорити проблему поглядів.

 

  • Навички поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації

уміння уникати небезпечних ситуацій і діяти при загрозі насилля; уміння обстоювати свою позицію та відмовлятися від небажаних пропозицій, зокрема й пов’язаних із залученням до куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин;уміння розрізняти прояви дискримінації, зокрема щодо людей з особливими потребами, ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД; навички впевненої поведінки, зокрема застережливих дій щодо ВІЛ/СНІДу

 

 

  • Навички ефективного спілкування

уміння слухати; уміння чітко висловлювати свої думки;уміння виражати свої почуття;уміння просити про послугу або допомогу; володіння невербальною мовою (жести, міміка, інтонація тощо);

 

 

 

Виходячи з цього:
- створюю у кабінеті біології комфортну атмосферу, адже проводити уроки у класі, де все на своєму місці і немає нічого зайвого – це важлива складова досягнення успіху у навчанні;
- допомагаю створити емоційний комфорт та ситуацію успіху, що є профілактичним способом запобігання психічного травматизму, стресу, неврозу;
- не дозволяю принижувати учнів, тому що на сьогоднішній день за статистикою психіка дітей порушена, і у дитини, яка відчуватиме приниження, буде викликатися агресія до вчителя та його предмету, а потім до когось або чогось іншого і в цілому складеться стереотип, що все виправити можна лише використовуючи приниження чи образи;
- враховую індивідуальні стилі навчання, майже, кожного учня класу, тобто тип темпераменту, ліво- чи правопівкульність, кінестетику, що допомагає мені встановити на що здатен у навчанні той або інший учень;
- забезпечую на уроках рухову активність, що сприяє профілактиці стомлення мозку (кисневому голодуванню), тобто мої учні ніколи не сидять за партами так, що їм не можна і поворухнутись, а це підвищує ефективність їхньої розумової і пізнавальної діяльності;
- забезпечую таку атмосферу, щоб учні не боялися вчителя, інакше вони не можуть сконцентрувати увагу, не можуть запам’ятати необхідного, тому що стрес ніколи не буває продуктивним і здоровим явищем;
- при вивченні ботаніки та зоології часто пропоную учням перевтілитися у якусь рослину чи тварину,тобто зайняти іншу нішу життя на планеті, що сприяє розвитку уяви, емоцій, відповідального ставлення до всього живого, чим активізується пізнавальна активність і формується психічне і духовне здоров’я; перевтілення носить назву імаготерапія;
- на уроках біології людини, вивчаючи системи органів, пропагую: важливість здорового способу життя, необхідність профілактики захворювань, значення вірного харчування, дотримання режиму сну та бадьорості, важливість загартування, боротьба з шкідливими для здоров’я факторами і, звичайно, дотримання сексуальної поведінки, що впливає на функціонування репродуктивної системи, яка є запорукою майбутнього здорового сімейного життя;
- використовую технології толерантного спілкування, які сприяють зниженню неприязні, розвитку емпатії та комунікативних здібностей, що необхідно для зміцнення психічного здоров’я;
- використовую різні види мистецтва, що важливо для профілактики емоційного напруження, а учні цим можуть розкритися і показати свій внутрішній світ, що сприяє зміцненню духовного здоров’я;
- використовую релаксопедичний метод, що включає в себе психологічне розвантаження, наприклад, сміхотерапію, яка створює бадьорий та життєрадісний тонус;
- використання рефлексії на уроках фіксує власне ставлення кожного до уроку і виховує стійку соціальну позицію, тому я намагаюсь, щоб учні у більшості випадків ішли з уроків біології задоволеними почутим, побаченим та реалізувавши себе: «успіх породжує успіх, а невдача – невдачу»;
- мені ніколи не бракує добрих і щедрих слів моїм учням, і ще …, за тривалий час спілкування з ними, я зрозуміла, що контакт з учнями, і результативність нашої роботи можливі у більшій мірі лише тоді, коли називати всіх по імені, а не по прізвищу.

 

 

 

 

 

Правила спілкування з учнями

  • Поважати особистість кожного учня.
  • Хвалити дитину за найменші досягнення в навчанні.

 

  • Хвалити дитину за старанність, так само, як за досягнення.

 

  • Дати зрозуміти, що старанність і наполегливість важливіші за результат.

 

  • Хвалити дитину перед усім класом, а роз’яснювати, що вона зробила не так – індивідуально.

 

  • Дати зрозуміти, що кожна дитина важлива для вчителя.

 

  • Роз’яснити, що треба уникати страху зробити помилку. (Помиляються і дорослі). Вчити виправляти помилки.

 

  • Розвивати у дитини віру в себе, свої можливості, впевненість у собі.

 

docx
Додав(-ла)
григор оксана
Пов’язані теми
Біологія, Майстер-класи
Додано
24 лютого
Переглядів
76
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку