Переглянути майстер-клас можна за посиланням
Презентація до майстер-класу
Майстер-клас
«Робота з дитячою книжкою»
Актуальність:
Слайд 1
Шановні колеги!
Пропоную вашій увазі майстер-клас «Робота з дитячою книжкою «Читаю сам», який підготували вчителі початкових класів Новозапорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів .
Слайд 2-3
27 вересня 2017 року я відвідала семінар Мартиненко Валентини Олександрівни «Читацька діяльність молодших школярів: сучасні тенденції і практики», яка зазначила, що мета сучасного курсу літературного читання передбачає, одним із пунктів - формування читацької компетентності молодших школярів.
Мета курсу літературного читання:
Порівняно з попередніми роками спостерігається підвищення інтересу дітей до дитячої книги. В столичних бібліотеках все частіше можна зустріти маленьких читачів.
Слайд 4
Сьогодення вимагає від нас індивідуалізації читацької діяльності учнів, врахування дитячих вподобань та можливостей. Сучасні діти цікавляться переважно пригодницькою, фантастичною, детективною, науково-пізнавальною літературою. Популярною є серія книжок «Життя видатних дітей»
Слід звернути увагу на те, що діти стали менше читати на паперових носіях, але вони сприймають і читають вербальну інформацію з екрану. Тому наше завдання вчити їх працювати з медіатекстами.
Акценти сьогодення
Індивідуалізація читацької діяльності учнів:
психологічними особливостями.
У контексті формування повноцінної навички читання посилити акцент:
У методиці роботи з текстами, що мають різну полікодову структуру, у т.ч. з медіатекстами:
Слайд 5
Вивчивши досвід роботи з дитячою книжкою в передових країнах Валентина Олександрівна зазначила, що наші державні вимоги в багатьох пунктах співпадають з програмовими вимогами Великобританії. Але можливості їхніх шкільних бібліотечних фондів значно перевищують наші.
Наслідуючи кращі наробки закордонних педагогів Валентина Олександрівна разом з творчою групою в 2003 році підготували і випустили комплекти дитячих книжок для 1 і 2 класу «Читаю сам», які протягом цих років перевидавалися декілька раз.
Державні вимоги щодо навчальних досягнень молодших школярів:
Слайд 6
Книжки, які увійшли до цих комплектів відповідають методичним вимогам до дитячої книжки. Всі ми з вами добре знайомі зі структурою дитячої книжки. І, нібито, знайомимо з нею і наших учнів. Але, як показує практика, не завжди успішно. Чому?
Вимоги до дитячої книги:
1. У жанровому відношенні: казки, вірші, оповідання, загадки, пісеньки тощо.
2. Дитячі книжки мають бути новими, невідомими.
3. Книжка має бути доступною за змістом, близькою за своєю темою до життєвого досвіду дітей.
4. Книга повинна розширювати і вдосконалювати життєвий досвід учнів; збагачувати їх знаннями; формувати характер, основи світогляду.
5. Добирати книжки, які подобаються вчителеві.
6. Обсяг (1,5 – 2 сторінки художнього тексту на заняття, 13 – 15 сторінок усього тексту).
7. Книжки мають бути різні за структурою:
Слайд 7-10
Говорячи про уроки роботи з дитячою книжкою, перш ніж перейти безпосередньо до самих уроків, згадаймо методику. Виступ Ольги Володимирівни.
Структура дитячої книги:
Слайд 11
Робота з комплектом «Читаю сам», яким тепер забезпечені всі учні класу, дає змогу дотримуватися методичних вимог і під час розгляду дитячої книжки.
Розгляд дитячої книги:
Слайд 12
З комплектом «Читаю сам» ми працюємо вже місяць і хочемо поділитися з вами нашими наробками.
Ви знаєте, що робота з дитячою книжкою в початковій школі поділяється на три етапи.
Етапи роботи з дитячою книжкою:
Слайд 13-14-15
Структура уроку на кожному етапі, дещо різна. В 1 класі – це підготовчий етап. У минулому році творча група на чолі з Петрик Ольгою Володимирівною розробила уроки роботи з дитячою книжкою в 1 класі. Саме цими матеріалами я користуюся при підготовці до уроку, враховую особливості своїх дітей та можливість використати на уроці комплект «Читаю сам»
Структура заняття на підготовчому етапі:
1. Організація класу до роботи.
2. Самовизначення до діяльності.
3. Оголошення теми і мети заняття.
4. Сприймання і усвідомлення нових знань (Відкриття нових знань).
5. Читання-розгляд книги.
5.1. Бесіда, що передує читанню.
5.2. Виразне читання твору (вчителем).
5.3. Колективне відтворення прослуханого, роздуми над прочитаним.
5.4.Розгляд дитячої книги.
6. Рекомендація щодо роботи з книгами вдома.
7. Підсумок роботи.
Хочу запропонувати вам переглянути фрагмент уроку роботи з дитячою книжкою на тему «Автори та ілюстратори дитячих книжок. Художнє оформлення книги». Це другий урок роботи з дитячою книжкою. На попередньому уроці ми познайомилися з поняттями «автор», «письменник». Для тих, хто зацікавиться відео уроку в повному обсязі та конспект розміщені на моєму сайті anet.at.ua
Слайд 15-16
Обговорення фрагменту уроку.
В нових критеріях оцінювання учнів початкової школи досить серйозні вимоги до проведення аудіювання, тому я на кожному уроці роботи з дитячою книжкою пропоную дітям завдання на співвіднесення малюнків зі змістом прослуханого, які на мою думку, є пропедевтикою аудіювання.
Пропоную вам переглянути результат роботи груп та картки з завданнями, які я пропоную виконати дітям, для перевірки розуміння прочитаного твору.
Слайд 17
В другому класі – на початковому етапі роботи з дитячою книжкою – структура уроку дещо змінюється.
Структура заняття на початковому етапі:
Слайд 18-19
Гирлаку Тетяна Олегівна – молодий спеціаліст, випускниця нашої школи, працює лише два роки - підготувала відеофрагменти уроків зі своїми учнями, які ви зможете переглянути на її блозі.
Слайд 20
Познайомившись на ШМК з книжками, які увійшли в комплекти «Читаю сам» ми вирішили, що їх можна використовувати і на основному етапі в 3 класі, дотримуючись відповідно структури уроку
Структура заняття на основному етапі:
Слайд 21 - 22
Сасанчина Марина Василівна – класовод третього класу, вчитель І категорії, переможець районного етапу методичного фестивалю «Урок ХХІст. – 2015р.» пропонує вам свої наробки. Переглянути їх ви можете на її сторінці на сайті нашої школи.
Слайд 23
В методичних рекомендаціях для початкової школи на 2017-2018 н.р. велика увага приділялася інтегрованому навчанню. Саме тому вчитель 4 класу спеціаліст І категорії Шрамко Олена Василівна запропонувала використати комплекти «Читаю сам» не тільки на уроках літературного читання.
Слайд 24
Пропонуємо вашій увазі хвилинку каліграфії в 4 класі.
Слайд 25-26
Про квест на уроці природознавства Олена Василівна розкаже вам детальніше.
Слайд 27
Коли ми вже говоримо про уроки з дитячою книжкою, то необхідно згадати про такі уроки, як знайомство з журналами та газетами.
Забезпечення учнів дитячою періодикою в кількості, хоча б одну на парту – це завдання на майбутнє.
Структура уроку знайомства з журналом(газетою):
- З яким виданням знайомились?
- Які рубрики, на вашу думку, можуть бути цікавими?
- Чим корисне видання?
Слайд 28-29
Методика пропонує нам різні типи та форми уроків, різні традиційні, добре знайомі нам види робіт.
Типи уроків:
Форми уроків:
урок-звіт,
урок-ранок,
урок-роздум,
урок-засідання клубу,
урок-брейн-ринг.
Види роботи:
Слайд 30
Опрацювавши комплект «Читаю сам» для 1 класу, я можу урізноманітнити свої уроки видами робіт, які пропонують автори комплекту. Вони розмістили їх на зворотній стороні обкладинки кожної книжки.
Види робіт з дитячою книжкою:
Одним з цікавих видів робіт можна назвати розгадування ребусів. Зараз я хочу вам запропонувати трошки розім’ятися і розгадати ребус – назву книжки, знайти до комплекту якого класу вона входить.
Розподіл по групам
Слайд 31
Практична частина
Розгадування ребусів та розподіл по групам
Робота в групах:
Завдання:
1. Проаналізувати комплект книжок:
Відповідність віковим особливостям учнів.
Відповідність вимогам до дитячої книжки.
2. Презентувати (рекламувати) свій комплект у цікавій формі.
3. Запропонувати інтегровані завдання.
Презентація роботи груп
Будеш книги читати, будеш все знати.
*
В домі без книги, як без вікон, темно.
*
Весела книжка – твоя радість.
*
Гарна книга научить, а погана намучить.
*
Де розумом не дійду, то в книжці знайду.
*
День без книги, що обід без хліба.
*
Дім без книги – день без сонця.
*
Життя без книжок - весна без квітів.
*
З глибин моря дістають перлини, а з глибин книг - знання.
*
З книгою дружити – в роботі не тужити.
*
З книгою жити – з добром дружити.
*
З книгою подружишся, розуму наберешся.
*
З ручаїв – ріки, з книжок – знання.
*
Знання – сонце, книга - вікно.
*
Золото добувають із землі, а знання – з книжок.
*
Книга – дзеркало життя.
*
Книга – міст у світ знань.
Книга – морська глибина, то почерпни аж до дна.
*
Книга – світ, книга - серцю привіт.
*
Книга – твій друг, без неї, як без рук.
*
Книга в щасті прикрашає, а в нещасті утішає.
*
Книга вчить, як на світі жить.
*
Книга для дітей, що волога для полів.
*
Книга для розуму, що теплий дощик для посіву.
*
Книга добру навчить, від дурного відверне.
*
Книга і труд хороші плоди дають.
*
Книга корисна, коли її читають.
*
Книга не пряник, а дітей до себе манить.
*
Книга мала, та серцю люба.
*
Книга подібна воді – дорогу проб’є усюди.
*
Книга, а не борода робить чоловіка мудрим.
*
Книгу прочитав – на крилах політав.
*
Книгу читай, розуму набирай.
*
Книгу читати – не язиком чесати.
Афонін Олександр
Книжковий світ - то особливий світ.
Він, як магніт, притягує до себе.
Коли читати вмієш з юних літ,
Для тебе книга - це безкрає небо.
Вона дає від Всесвіту ключі
Й те, без чого людиною не бути.
Читай удень, читай і уночі,
Щоб світ цей незбагненний осягнути.
Життєве невичерпне джерело,
Твоя розрада в пору лихоліття.
Ти знатимеш про все, що вже було,
І навіть те, що буде в цьому світі.
Дарує книга лету відчуття,
Із нею виростають в тебе крила.
Ти з нею відчуваєш смак життя
Й долати перешкоди маєш силу.
Книжковий світ - то особливий світ.
І безкінечний - наче море з небом.
Почати можеш будь-коли політ.
Для цього просто лиш читати треба!
Ми лічим зорі й пелюстки,
Або занурені в читання
Книг старовинних до світання,
Що розтягнулось на роки.
І хто за вигадкою йде,
І хто у сьогоденні в'язне -
Ми і бешкетники, і в'язні,
Ми і усюди і ніде.
Фантазії чарівний птах
Зі сторінок злетає в обрій...
Що він шукає, люди добрі,
В томливих згублених світах?
Книга домчить до будь-яких берегів. (Ч. Діккенс)
Лучук Володимир
КНИГОЛЮБКА
Хтозна вже відколи
я люблю читати.
Якби не до школи –
не лягала б спати.
Я люблю читати
часто до півночі,
поки пелехаті
ляжуть сни на очі.
Я засну, раденька, -
сплять разом зі мною
явори Шевченка
над Дніпром-рікою.
В сні не знаю, де я, -
лину в піднебессі,
а в руках лілея
Українки Лесі...
На столі розкрита
книжечка весела -
хитрий лис Микита
в мандри йде на села.
Кіт-воркіт - на плоті
дядечка Малишка...
В навчанні й роботі
помагає книжка.
В новорічні свята
я напам’ять вчила
вірші про санчата
дідуся Максима.
Зайчика була б я
у ліску спіймала...
На човенці жабка
з вітром мандрувала.
Хотіла б я уміти
швидко так читати,
щоб усі на світі
книги прочитати!