Майстер-клас «Вчимося читати швидко»

Про матеріал

Переглянути майстер-клас можна за посиланням


Перегляд файлу

Доброго дня, шановні колеги!

Я, вчитель Новозапорізької школи Заставська Ганна Володимирівна, пропоную вашій увазі майстер-клас на тему «Вчимося читати швидко». слайд 1

Розпочати я його хочу словами французького філософа Дені Дідро «Люди перестають мислити, коли перестають читати» та видатного педагога Костянтина Дмитровича Ушинського «Вміти читати в широкому понятті цього слова – означає, дістати з мертвої букви живе  поняття». слайд 2

А як на вашу думку:

- Для чого ми читаємо? (для задоволення та з метою отримання певної інформації)

- Чи необхідно нам вміння читати швидко?

В сучасному світі кількість інформації постійно збільшується, темп життя з кожним роком набирає обертів і ми, вчителі, повинні йти в ногу з часом, а також готувати конкуренто спроможних громадян.

В цьому році з переліку перевірок вилучили оцінювання швидкості читання учня початкових класів, але залишили орієнтовні норми слайд 3. За яким критерієм вони визначені? слайд 4,5. Тому, можна сказати, що від швидкості читання залежать успіхи у навчанні.

Отже, ми дійшли до думки, що навички швидкого, усвідомленого та якісного читання є необхідністю сучасного життя, як для дорослого так і для дитини.

Цікаво знати, що М. Горький читав приблизно 600 слів за хвилину. А найшвидше читав американський президент Дж. Кеннеді – близько 2000 слів за хвилину. слайд 6

А зараз, давайте визначемо вашу швидкість читання. Приготуйте, будь ласка, секундоміри на своїх телефонах. Я роздам картки з текстами. Ваше завдання прочитати текст і зазначити на листочку час, витрачений на читання у секундах:

Т = ___с

Контрольний текст  Обсяг 793 знаків

МЕДАЛЬЙОН... ВІД КОМАРІВ

Пластмасовий предмет, названий «медальйон», швидше нагадує довгасту запальничку, ніж прикрасу. Користуючись ним у лісі або на рибалці, можна не бояватися комарів. Ніби невидима рука відганяє настирливу мошкару. Пристрій, створений у студентському конструкторському бюро Ризького інституту інженерів цивільної авіації, являє собою імпульсний випромінювач ультразвуку. Вставлена в його корпус мікросхема за заданою програмою вар’їрує частоту і амплітуду коливань. Вони настільки слабкі, що не завдають жодної шкоди людині, але комахи їх відчувають і побоюються. Це підтвердили експериментальні дослідження.

Незвичайний прилад, який замінює хімічні репеленти, важить близько 50 грамів, живиться від батарейки «Крона» і здатний безперервно діяти кілька діб. Зараз розробники шукають партнерів, готових налагодити серійний випуск новинки.

Шпунгин С.// Вечірня Москва.— 1989.— 20 травня.

Тепер запишіть відповіді на 10 запитань.
                       Завдання
1. Назва статті.
2. Автор статті.
3. Вихідні дані (назва газети, дата).
4. Який проблемі присвячена стаття?
5. В якому інституті розроблено новий прилад?
6. Що вивчає прилад?
7. Скільки він важить?
8. Який елемент живлення використовується?
9. Час безперервної дії приладу?
10. З якого матеріалу виготовлений прилад?

  • Що таке швидкість читання? слайд 7

Ми визначаємо її як кількість символів, прочитаних в одиницю часу з урахуванням якості засвоєння прочитаного. Її можна підрахувати за формулою: слайд 8

V=(Q/T)K

V швидкість читання;

Q — кількість знаків у тексті (обсяг, об'єм);

Т час, витрачений на читання тексту (у хвилинах);

К — коефіцієнт розуміння.

Під знаком розуміється кожна буква і цифра тексту (крім знаків пунктуації)

Ми з вами визначили час, який ви витратили на читання тексту у хвилинах. Зараз нам необхідно перетворити їх у секунди.

При перетворені кількості секунд у десяткові частки хвилини користуйтеся наведеною таблицею слайд 9

Секунди

Хвилини

10

15

20

25

30

35

40

45

50

55

0,17

0,25

0,33

0,42

0,5

0,58

0,67

0,75

0,83

0,92

Тепер перевірте правильність відповідей на питання та визначте свій коефіцієнт розуміння: 10 правильних відповідей прирівнюємо до 1, відповідно 6 запитань – це 0,6.

Підрахуйте швидкість читання, користуючись формулою V=(Q/T)K слайд 10

Наприклад, ви читали текст 45 сек. (0,75 хв.), правильні відповіді дані на 6 з 10 питань: V = (793/0,75)0.6= 634 знаків хв.

Отже, ви виміряли швидкість читання. Порівняйте її з нормативами, наведеними в таблиці слайд 11

Швидкість читання

Кількість знаків за хвилину

Дуже повільна

900

Повільна

1200

Середня

1500

Вище середньої

1800

Швидка

3000

Дуже швидка

5000

Надшвидка

10000 и більше

У шкільній практиці швидкість читання вимірюють у словах, але фахівці рекомендують вимірювати її в символах, так як довжина слів різна.

Тепер ви бачите, чи є особисто у вас необхідність в швидкочитанні.

Швидкочитання - набір спеціальних технік і методик, які дозволяють значно збільшити швидкість читання, сприйняття змісту тексту. Слайд 12

Люди, які володіють технікою швидкочитання, мають широке поле зору, вміють фільтрувати прочитаний матеріал, виділяти в ньому основне. А найголовніше, можуть швидко знайти в тексті потрібну інформацію.

Перш ніж говорити про техніку читання і про те, як навчитися швидко читати, хочу сказати пару слів про види читання. До речі, відзначу, що більшість з них - це способи швидкого читання.

Психолінгвісти і люди, що займаються навчанням швидкісного читання, виділяють кілька видів ознайомлення з текстом. Так, можна виділити поглиблене, швидке, панорамне, вибіркове, а також читання-перегляд і читання-сканування.

Давайте коротко охарактеризуємо кожен з цих видів і розберемо їх особливості.

  • Так, при поглибленому читанні проводиться аналіз всіх деталей, критикується прочитане, формулюються висновки. Зазвичай так обробляється наукова література.
  • Швидке читання має увазі не тільки високу швидкість процесу, а й відмінне розуміння прочитаного. Сюди можна віднести ознайомлення з художньою літературою.
  • При панорамному читанні використовується методика розширення периферійного зору. Тобто людина, що читає таким способом, охоплює очима досить велику ділянку тексту, що значно впливає на швидкість. Таким чином можна вивчати практично будь-яку книгу.
  • При вибірковому читанні обробляються лише деякі частини тексту. Це можуть бути окремі глави, розділи, абзаци і навіть пропозиції. Такий вид читання застосовується студентами при підготовці до іспитів.
  • Читання-перегляд зазвичай застосовується фахівцями і студентами при підборі тієї чи іншої літератури. Переглядаючи книгу - анотацію, передмову, зміст, людина вирішує, потрібна вона йому чи ні.
  • При читанні-скануванні проводиться швидкий перегляд сторінок з метою пошуку окремих визначень, дат, прізвищ та імен.

Якщо ви хочете освоїти будь-який метод швидкого читання, то вам обов'язково потрібно знати про різноманітні методики і методи, які допоможуть вам істотно поліпшити сприйняття інформації.

Найбільш відомі з них - методика швидкого читання Олега Андрєєва, Андрія Сподіна.

Для раціонального читання літератури ними були розроблені спеціальні алгоритми. Дотримання алгоритмів – це основний принцип швидкочитання. Існує два алгоритму читання – інтегральний алгоритм, або метод комплексного сприйняття тексту, та диференціальний алгоритм.  З якими ми познайомимося під час розгляду 5 основних правил для швидкого читання

слайд 13,14

Правило №1. Перший раз текст будь-якого рівня складності необхідно прочитати за один підхід. Не можна повертатися очима назад вже прочитаного тексту. Повернення до тексту і осмислення прочитаного відбувається тільки після першого прочитання без регресій.

Правило № 2. Користуйтеся алгоритмом читання, що дозволяє вам отримувати найбільшу кількість інформації після першого ж прочитання. Спершу прочитайте назву та автора. Усвідомте і прочитайте назву джерела і дані з нього. Зрозумійте основну проблему. Вийміть факти для подальшого осмислення. Подумайте над особливостями матеріалу, поставтеся до нього критично. Визначте нове в прочитаному.

Правило №3. Для подальшого осмислення користуйтеся алгоритмом, що складається з трьох блоків. Перший блок – ключові слова, другий – смисловий ряд, і третій – домінантна інформація, головна смислова частина.

Правило № 4. Читайте без артикуляції. Це допоможе вам докорити уявну обробку інформації.

Правило № 5. Концентруйте увагу. Розвивайте периферичний зір і пам'ять

В принципі, кожен психолінгвіст і фахівець в даній сфері виробляє свою власну методику навчання швидкісного читання, спираючись на той чи інший комплекс вправ.

Але основі всіх їх лежать одні принципи: слайд 15

- розширити поле і кут зору людини,

- навчити його уникати регрессий, артикуляційних рухів при читанні,

- розвинути пам'ять і мислення,

- розвинути вміння критично сприймати і запам'ятовувати текст.

Сьогодні я хочу запропонувати вам вправи, які лежать в основі практично кожного курсу зі швидкісного читання.слайд 16

Вправи на подолання регресії

Пригадаємо перше правило швидкого читання, яке полягає в запобіганні регресій під час читання слайд 17

Можна використати звичайний лист білого паперу. Поступово відкриваємо по одному рядочку або зверху закриваємо прочитане  слайд 18

Вправи на розвиток антиципації

Ще один вид вправ, які дозволяють підвищити швидкість читання – це вправи на розвиток антиципації або вміння домислювати, передбачати…

Починаємо з найпростіших, коли прикриваємо нижню або верхню частину рядків слайди 19,20,21

Далі трошки ускладнюємо завдання слайд 22, але якщо ви уважно придивитися, то помітити, що нічого важкого тут не відбулося: весь текст на місці, просто його розрізали на три частини і ці частини роздвинули.

Коли вже опановані ці вправи можна переходити до більш складних завдань слайд 23. Прочитайте цей текст, чи можете ви зрозуміти про що в ньому йдеться?

Цю гру я використовую в першому класі на уроках читання.

Повертаючись до наших вправ на антиципацію, хочу запропонувати вам роботу з рамочкою слайд 24. Її можна виготовити з картону розміром зі сторінку підручника. Ширина полосочок повинна бути такою, щоб вони закривали одну букву.

Вправи на антиципацію привчають читача концентрувати увагу, що є необхідною умовою швидкого читання.

«Зашумлені» тексти

Для розвитку уваги можна також використати, так звані «зашумлені» тексти слайд 25

  • Чи зрозуміло вам, про що йде мова в тексті?
  • Ви вже здогадалися в чому суть вправи?

Давайте прикриємо «шумовий» ефект слайд 26 це звичайні слова, які вставляються в текст порушуючи його цілісність і примушують читача концентрувати увагу.

Вправи на злам стереотипів при читанні

Також хочу запропонувати вашій увазі низку вправ на злам стереотипів при читанні. Це

  • читання обертаючихся літер слайд 27(відео)
  • читання справа на ліво слайд 28
  • читання змішаних букв слайд 29
  • читання догори дригом слайд 30
  • читання без голосних слайд 31(відео)

Ці вправи не тільки покращують техніку читання учнів, а й викликають у дітей цікавість, інтерес та захоплення.

Для більшості з них існують програми-конструктори прості та зручні у використанні.

 

Вправи для розширення кута зору

В процесі читання очі рухаються стрибкоподібно. Сприйняття тексту відбувається в мить зупинки очей. Хто читає швидко потребує менше зупинок, ніж той, хто читає повільно. Це пояснюється різною величиною кута зору. Вона визначається кількістю слів, сприйнятих читачем за час однієї фіксації: у гіршому випадку – 1-2, у кращому – 5-6 слів. Тому одним з основних завдань під час опанування швидкого читання є розширення зони ясного бачення, особливо периферичного (бічного) зору.

Перш ніж ми перейдемо до вправ для розширення кута зору, я хочу вам запропонувати виміряти власний кут зору. Для цього можна використати ось такі таблички. Тримайте її на відстані витягнутої руки. Дивитися на центральну цифру і поступово опускаєте погляд вниз доти, доки з поля бічного зору зникнуть бокові цифри.

Отже, для розширення кута зору використовують такі вправи:

  • складові піраміди слайд 32
  • гнізда споріднених слів записаних пірамідою, з опорою на букву, що позначає голосний звук, на наголос у слові слайд 33
  • слова, різні за структурою слайд 34
  • піраміди словосполучень слайд 35
  • так звані, «мудрі дерева», коли слова кожного рядочка розсуваються на більшу відстань. Під час читання погляд зосереджено на центральному стовпчику слайд 36
  • читання сторінок або слів, розрізаних вертикально на дві половини, які розсуваються на максимальну відстань і читаються вголос слайд 37, а також біг по рядках з різними завданнями, які ви бачите на екрані:
    • прочитайте слово, що починається з великої літери; (Читання)
    • назвіть перше і останнє слово в четвертій тезі; (слово, літери)
    • в третьому рядку знайти слово, яке починається з букви “Б”; (букви)
    • назвіть пяте слово у другому рядку; (перше)
    • знайдіть слова зі збігом приголосних (читання, останнє­)

 

  • розірваний текст слайд 38 (відео)
  • на підготовчих курсах або в добукварний період можна запропонувати дітям таку вправу  на розширення кута зору слайд 39

Потрібно помітити усіх зайчиків з усіх боків. Потім потрібно змінити «фокус» зору і помітити всіх котиків на усіх рядках. Дивитися потрібно в центр сторінки.

Починати вправу потрібно з того, щоб помітити всіх зайчиків в першому рядку. Потім, утримуючи поглядом зайченят в першому рядочку, спробувати розтягнути погляд і помітити зайчиків і в другому рядочку.

Важливо виконувати завдання тільки очима.

 

Робота з таблицями Шульте

  • активно сприятиме розширенню кута зору робота з таблицями Шульте і Лезера. Починаючи від простих і поступово ускладнюючись слайди 40, 41, 42, 43, 44

(Таблиця Шульте становить квадрат 20 на 20 см, поділений на 25 частин, в кожному з яких вписано числа від 1 до 25. Таблиця Лезера – це прямокутник 20 на 40 см, поділений на 50 частин, куди теж вписані числа від 1 до 50.)

  • Суть вправи полягає в тому, щоб показати олівцем розташовані в таблиці числа з наростанням натурального ряду, не переміщуючи погляду за межі центральної клітинки. (Час опанування таблиць відповідно 24сек.(перша) і 50сек. (друга).) Замість цифр можна вписувати букви, склади, виконувати різні завдання. Слайд 45 (відео)

Також можна подати таблицю з цифрами від 1-20 з пропущеними деякими числами і запропонувати дітям визначити яких чисел не вистачає.

(практична робота)

Зараз я хочу запропонувати вам порахувати кількість цифр в колі. Концентруйте погляд на центрі кола, де буде вказано число, кількість яких необхідно буде помітити боковим зором. Це будуть числа 7,6,5,0,2 слайд 46 (відео)

 

Розвивають периферичний зір і лабіринти слайд 47, 48, які необхідно проходити поглядом.

 

Вправи на розвиток уваги

Не можна говорити про швидкість читання і не сказати про вправи на розвиток уваги та памяті слайд 49, 50 Спочатку можна пропонувати дітям виконати тільки варіант 1 і 3 або 2 і 4, потім всі чотири варіанти. Важливою умовою виконання таких завдань є час – 5 хвилин. Хочу запропонувати вам спробувати свої сили.

Можна просто взяти будь-який текст і запропонувати дітям, наприклад, під буквою с – поставити крапку, м – підкреслити, з – обвести.

(практична робота)

Сприяють розвитку уваги і такі вправи слайд 51 Показуючи ручкою або олівцем першу фігуру на першій таблиці дитина має знайти таку ж на другий. Потім показати 2-гу фігуру за порядком на першій таблиці, і знайти таку ж на другий. Завдання теж виконується на час. 

 

Вправи на розвиток памяті

Подивіться на слайд 52, а тепер відтворіть те що бачили на папері. Поступово кількість об’єктів збільшується.

(практична робота)

Вправи на розвиток лівої та правої півкулі мозку

Всі звикли до того, що потрібно розвивати пам'ять, увагу, інтелект. Але чомусь при цьому мало хто звертає увагу на сам мозок, від якого розвиток усього цього в більшості випадків і залежить. Найголовніший інструмент для розвитку мозку - це руки. Діючи двома руками, людина розвиває обидві півкулі. Давайте спробуємо виконати декілька не важких, але досить дієвих вправ:

 

Лезгинка

Ліву долоню складіть у кулак, великий палець відставте убік, кулак розгорніть пальцями до себе. Правою рукою прямою долонею в горизонтальному положенні доторкніться до мізинця лівої. Після цього одночасно змініть положення правої і лівої рук. Повторіть 6-8 разів. Прагніть високої швидкості зміни положень.

 

Вухо-ніс

Лівою рукою беремося за кінчик носа, а правою - за протилежне вухо, тобто ліве. Одночасно відпустіть вухо і ніс, хлопніть в долоні, змініть положення рук "з точністю до навпаки". Я пробувала, в дитинстві виходило краще.

 

Животик

Правою рукою погладити себе по голівці, а лівою – по животику. Міняємо положення рук.

Кулак – долоня

Два положення руки на площині столу. Долоні на площині, одна стиснута в кулак долоня, друга пряма долоня на площині столу. Міняємо положення рук.

 

Можна ускладнити трошки цю вправу

Кулак – ребро – долоня

Три положення руки на площині столу. Долоня на площині, стиснута в кулак долоня, долоня ребром на площині столу, пряма долоня на площині столу. Виконується спочатку правою рукою, потім – лівою, потім – двома руками разом. Кількість повторень – по 8-10 раз.

Давайте подивимося, як ці вправи можна використати під час фізхвилинки слайд 53 (відео)

 

Зорові диктанти за методикою І. Т. Федоренко

 

Проведення зорових диктантів за методикою І. Т. Федоренко сприяє формуванню навичок швидкого читання, розвитку у дітей уваги, зорової, оперативної пам'яті, формуванню орфографічної зіркості.

 

Найбільш ефективним, на мій погляд, є написання зорових диктантів вже в першому класі, коли перед учителем актуально стоїть завдання формування в учнів навички читання.

 

Методика проведення зорових диктантів така.

 

Матеріал для проведення диктантів включає в себе 18 наборів з 6 пропозицій. Особливість в наступному: якщо перше речення містить всього 2 слова до 8 букв, то останнє речення 18 –го набору складається вже з 46 букв. Нарощування довжини речень відбувається поступово, по одній – дві літери. Час роботи з усіма 18 наборами становить приблизно два місяці. Таким чином, за два місяці оперативна пам'ять розвивається настільки, що учень може запам'ятати пропозицію, що складається з 46 букв, тобто з 8 – 9 слів.

 

На екрані показую 5 пропозицій одного з наборів і закриваю інші. Потім зрушую вниз так, щоб було видно перше речення, і учні протягом певного часу (воно вказане в таблиці в секундах) читали про себе, намагаючись запам'ятати цю пропозицію. Після закінчення часу пропозиція закривається, і учні записують у спеціальні зошити для зорових диктантів.

 

Після запису учнями першого речення показуємо друге. Після зазначеного часу учні записують і його. Потім так само пишуть всі пропозиції набору. На це йде приблизно від п'яти до восьми хвилин часу. Диктанти пишуть в зошитах, так як робота ведеться кілька днів, поки учні не будуть справлятися з написанням досить легко.

 

Зорові диктанти повинні писатися щодня. Якщо проводити їх епізодично, робота буде марною і цілей не досягне.

 

Пропоную увазі колег один з текстів для проведення зорових диктантів за описаною вище методикою. слайд 54

 

Не потрібно забувати і про такі досить результативні види вправ, як

  • робота з анаграмами, читання тексту після ознайомлення з низкою питань до нього,
  • читання-буксир,
  • читання з відстукуванням ритму,
  • поурочні п'ятихвилинки читання, які дають тижневий тренаж об'ємом 120 хвилин

 

Вправи для розвитку артикуляції

Для нас вчителів початкових класів читання починається з читання вголос і тут не обійтися без вправ для розвитку артикуляції. Це

  • Артикуляційна гімнастика слайд 55
  • Робота над чистомовками та скоромовками слайд 56
  • Читання складів із дошки, таблиць різними способами: пошепки, губками, голосно, повільно, швидко
  • Читання пар слів, що різняться одним звуком слайд 57
  • Читання груп слів на одному диханні

 

Вправи для подолання бар'єру промовляння

Але в той же час ми повинні памятати, що промовляння губами читаного тексту суттєво уповільнює швидкість читання. Для подолання бар'єру промовляння можна запропонувати такі вправи:

 

"Губи"

Під час читання мовчки вчитель пропонує учням міцно стиснути губи й прикласти до них палець (психології установка на беззвучне читання). Згодом палець не прикладають, а лише стискують губи.

 

"Читай мовчки, рахуй уголос". слайд 58(відео)

Учитель показує картинку зі словами, текстом і пропонує дітям рахувати вголос від 1 до 10, одночасно читати слова. Щоб перевірити усвідомлення прочитаного, варто переказати текст.

 

"Не торкнись".

Читати, затиснувши зубами олівець так, щоб ні язик, ні губи, не торкалися його.

 

  • Притискання язика до зубів або затиснення його зубами.
  • Набирання в рот якомога більше повітря з тим, щоб, не випускаючи його, дихати через ніс. Щоки при цьому надуті.
  • Аритмічне постукування рукою чи олівцем під час читання. В основі цієї вправи - гальмування мовленнєво-рухових аналізаторів через центральні відділи кори головного мозку.

Робота з батьками

В справі формування навички швидкого читання нам, вчителям, не обійтися без батьків слайд 59 хочу порекомендувати вам пару методів, про які ви могли б розказати на батьківських зборах.

Метод «Вірш» слайд 60

Необхідно обрати вірш, бажано вірш-казочку. Можна запропонувати твори Наталі Забіли, Олени Пчілки, Анатолія Костецького. Вірш необхідно читати кожного дня протягом тижня. Обовязковою умовою є те, що кожного дня дитина починає читати його спочатку, а  коли втомлюється продовжують батьки. Кожного дня обєм, який читає дитина буде трошки збільшуватися. За місяць таких тренувань швидкість читання збільшується на 20%-40%.

Метод «Секундомір» слайд 61

Дитина читає на час (1хв.) один і той же фрагмент тексту не менше 5 раз. І зразу бачить результат свого тренування.   

Ми з вами розібралися, що таке читання, його швидкість, згадали кілька досить простих вправ, які допоможуть вам поліпшити свої показники. Давайте ж тепер розглянемо програми для швидкого читання. Наведу три найбільш відомі та вживані. Слайд 62

  • Програма Spritz допомагає швидко читати тексти. Ви вводите в поле потрібний вам шматок і встановлюєте швидкість, з якою програма читає його. Вельми хороша для того, щоб перевірити не тільки швидкість свого читання, але і в рекордні терміни освоїти матеріал.
  • Друга програма - Psy games. Це цілий комплекс різноманітних вправ, який допоможе розширити поле зору, поліпшити пам'ять і увагу, реакцію.
  • Відзначимо також ще один комплекс для покращення навичок читання - Speed reading software. З його допомогою також можна значно підтягнути швидкість читання.

Дякую вам за увагу! З матеріалами майстер-класу можна детальніше ознайомитися на  моєму сайті за адресою anet.at.ua

З вами була Заставська Ганна Володимирівна та шкільна методична комісія вчителів початкових класів Новозапорізької загальноосвітньої школи, у складі: Захарюти Наталі Сергіївни, Шрамко Олени Василівни, Гирлаку Тетяни Олегівни та керівника ШМК Сасанчиної Марини Василівни.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Іванович Світлана Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Пєскова Ірина Віталіївна
    Кропітка робота з розвитку техніки читання повинна проводитися на кожному уроці. Майстер-клас допоміг структурувати послідовність відповідних методик, які допоможуть учням вдосконалити читацькі компетенції.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 червня 2018
Переглядів
9743
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку