Майстер-клас "Розвиток пізнавальних процесів та емоційно-вольової сфери"

Про матеріал
Майстер-клас на тему "Розвиток пізнавальних процесів та емоційно-вольової сфери" для асистентів вчителів
Перегляд файлу

Тема майстер класу: «Розвиток пізнавальних процесів та емоційно-вольової  сфери дітей з ООП»

Мета: збагачувати педагогічну компетентність; сприяти формуванню самоповаги, поваги до професії асистента вчителя; надати інформацію про методи розвитку пізнавальної сфери, а також методи профілактики та способи керування емоціями, реагування на різні емоційні ситуації засобами ігрової діяльності; розвивати фундаментальні основи психології в області емоційної сфери дитини, поділитися з колегами досвідом своєї роботи.

Матеріали та обладнання: «чарівний мішечок» з різними предметами (вправа «торбинка з подарунками»); різнокольорові кружечки та фішки (вправа «стрілка покружляй»); картки з емоціями, вірш (вправа «інтонація»); аркуші паперу та ручки або олівці по кількості учасників (вправа «правило руки»).

 

Слайд № 1. Доброго дня!

Вітаю Вас на майстер класі з «Розвитку пізнавальних процесів та емоційно-вольової сфери дітей з ООП»

Свій виступ хочу розпочати словами Оскара Уальда:

Найкращий спосіб зробити дітей хорошими –

 це  зробити їх щасливими.
О.Уальд

Пропоную розпочати наше заняття з кола.

Слайд № 2. Вправа називається ВПРАВА“ХТО Я ?”

Мета: познайомити учасників один з одним, створити умови для ефективної праці.

Хід вправи. Учасники сідають по колу. Керівник пропонує їм назвати своє ім’я, місце роботи та головну мрію в житті в одному реченні. Починає вправу керівник: «Мене звуть Катерина, я працюю в школі, головна мрія мого життя – подорож країнами світу».

Запитання для обговорення:

  • з якою метою ми виконували цю вправу?
  • що спільного ми дізналися про учасників тренінгу?

Слайд № 3. ГРА-РОЗМИНКА “ЄМОЦІЇ ПО КОЛУ”

Мета: продовжити знайомство учасників тренінгу, створення доброзичливої та творчої атмосфери.

Хід вправи. Учасники сідають на стільці, що стоять по колу. Тренер пояснює умови гри, за якими кожен учасник тренінгу по черзі повертається до свого сусіда зліва, називає своє ім’я  і говорить фразу  “Я тобі дарую…”, після чого жестами і мімікою показує свій подарунок. Той, кому дарять подарунок, відгадує, що саме йому подарували. Якщо він не вгадав, йому на допомогу приходять інші учасники тренінгу. Починати можна з того учасника, хто першим виявився готовим, а далі – по колу. Коли всі учасники виконали вправу, керівник підводить підсумок.

Запитання  для  обговорення:

      - для чого ми провели цю гру?

    - важко чи легко було висловлювати свої емоції за допомогою жестів і міміки?

На цій ноті, переходимо до теоретичної частини нашого майстер класу.

Слайд № 4. Пізнавальні процеси і їх розвиток.

Пізнавальний процес – психічний процес, за допомогою якого людина пізнає світ. 

Пізнавальна діяльність – це процес відображення в мозку людини предметів та явищ дійсності. Вона складається із серії пізнавальних психічних процесів: відчуття, сприймання, уваги, пам’яті, уяви, мислення і мовлення.

Найістотніша ознака порушення інтелектуального розвитку — знижена здатність до узагальнень у процесі розв’язання інтелектуальних завдань. Педагогічна робота з цією категорією дітей спрямовується передусім на максимальне становлення загальних соціально-адаптаційних здібностей, практичну підготовку до життя у суспільстві, самообслуговування, спілкування, адекватну соціальну поведінку.

Слайд № 5. Пізнавальна діяльність дитини формується, насамперед, у процесі ознайомлення з навколишнім середовищем. Саме в діяльності вдосконалюються всі пізнавальні процеси, відбувається інтелектуальний розвиток дитини. У розвитку пізнавальної діяльності важливе значення належить предметним діям, коли увага дитини спрямовується на суттєві ознаки предметів. Як відомо, пізнавальний розвиток дитини значною мірою залежить від особливостей концентрації уваги, сприймання та запам’ятовування отриманої інформації. Відповідно, повторення програмного матеріалу слід проводити окремими порціями, включаючи ігрові моменти та різноманітні стимули (дидактичні ігри, змагальні умови виконання завдань та ін..) для підтримки позитивної мотивації.

Слайд № 6. ВПРАВА «ТОРБИНКА З ПОДАРУНКАМИ»

Мета: розвиток уваги, мислення, уяви, тактильних відчуттів.

Хід вправи: ведучий описує один із предметів, що лежать у торбинці, а потім пропонує учаснику майстер класу (дитині) знайти цей предмет на дотик.

  • Чи важко було серед різних предметів, знаходити саме той, що підходить за описом?

Слайд № 7. ВПРАВА «СТРІЛКА ПОКРУЖЛЯЙ»

Мета: розвиток зорового сприймання, пам’яті та мовлення.

Хід вправи: Учасники майстер класу (діти) стають в коло. Кожному з них на одяг прикріплюється невеликий кружечок – одному червоний, іншому – синій і т.д. У середині кола знаходиться одна людина – він буде стрілкою. Учасник (дитина) витягує руку, подібно до стрілки і обертається по колу. Гравці в цей час говорять такі слова:

Стрілка, стрілка покрутись.
Всім кружечкам покажись.
І який тобі миліший
Покажи нам всім хучіше!
Стоп!

У цей час «стрілка» зупиняється, показує на дитину і називає його колір. Ведучий задає запитання: «Які овочі бувають червоного кольору? Що буває синім?» І т.д. Той учасник (дитина), котра правильно відповіла, отримує фішку. Хто більше набрав фішок, той і переміг.

Пропоную трішечки порухатись і виконати кінезіологічну вправу у якості фізкультхвилинки.

Слайд № 8. ВПРАВА «РУКИ-НОГИ»

Мета: розвиток концентрації уваги і рухового контролю, елімінація імпульсивності, розвиток навичок утримання програми.

Виконується стоячи.

Хід вправи: Ведучий дає словесну інструкцію, учасники виконують її.

Права рука вгору + стрибок на лівій нозі;

Ліва рука вгору + стрибок на правій нозі;

Права рука вгору + стрибок на правій нозі;

Ліва рука вгору + стрибок на лівій нозі.

Цикл стрибків повторити кілька разів.

Слайд № 9 ВПРАВА «ТАК» І «НІ» НЕ ГОВОРИ».

Мета: розвиток уваги, довільності, вміння діяти за правилом, розвиток зв’язного мовлення.

Хід вправи: Ведучий задає учаснику майстер класу (дитині) питання, а вона, відповідаючи на нього, не може відповідати словами «Так» і «Ні».

Інструкція: я буду задавати вам прості запитання, а ви даватимеш на них по черзі відповідь, але є одна умова, слова «так» і «ні» вживати забороняється.

Приклади запитань:

1. Ви ходите на роботу?

2. Ви любите читати книжки?

3. Ви любите дивитися фільми жахів?

4. Сніг – білий?

5. Зараз осінь?

6. Ви любите навчатися?

7. Ви любите морозиво?

8. Ви любите гуляти?

9. Птахи ходять?

10. В альбомі малюють цукром?

 11. Ви вмієте плавати?

- Важко було давати відповіді на запитання не використовуючи заборонені слова?

Слайд № 10 ВПРАВА «ЩО ЗАДУМАВ ХУДОЖНИК?»

Мета: Розвивати творчу уяву дітей, вчити дітей створювати нові образи на основі сприйняття "незакінченого малюнка", знаходити оригінальні рішення, розвивати почуття кольору, фантазію, мислення, вправляти в умінні створювати сюжетну композицію.

Хід вправи.  Ведучий показує учасникам (дитині) незакінчені картинки і просить назвати те, що недомальоване і спробувати домалювати.

Інструкція: подивися дуже уважно на кожне зображення і скажи, що не домалював художник.

Дидактическая игра «Что задумал художник?»http://www.maam.ru/upload/blogs/detsad-317748-1474444759.jpghttp://www.maam.ru/upload/blogs/detsad-317748-1474444777.jpghttp://www.maam.ru/upload/blogs/detsad-317748-1474444827.jpghttp://www.maam.ru/upload/blogs/detsad-317748-1474444840.jpghttp://www.maam.ru/upload/blogs/detsad-317748-1474444868.jpghttp://www.maam.ru/upload/blogs/detsad-317748-1474444909.jpghttp://www.maam.ru/upload/blogs/detsad-317748-1474444947.jpg

І зараз ми поступово переходимо до емоційно-вольової сфери та вправ які можна використовувати для її розвитку.

Слайд № 11. Емоційно-вольова сфера та її розвиток

Емоції - це відносно короткочасні переживання, які носять чітко виражений ситуативний характер, тобто зв'язані зі ставленням людини до ситуацій, що виникають, або можливих ситуацій, до своєї діяльності, до конкретних вчинків. Емоції - конкретна форма переживання почуттів.

Почуття, на відміну від емоцій, — це стійкі переживання, у яких виражається емоційне ставлення людини до певного об'єкта (суб'єкта): людини, сім'ї, класу, школи, художнього твору, мистецтва, Батьківщини.

Слайд № 12. Воля - здатність людини, що виявляється в самодетермінації і саморегуляції своєї діяльності та різних психічних процесах. Розвинення волі, здатності до вольової діяльності - процес тривалий. У ранньому віці дітям властиві лише прості інстинктивні рухи. Вольовий акт неможливий, тому дитина не може керувати рухами, але поступово вона оволодіває вмінням робити довільні рухи, в основі яких завжди знаходиться зовнішнє подразнення. Виконання довільних рухів є найпростішим виявом волі.

Слайд № 13. Для одних дітей  характерна гіперзбудливість, яка проявляється в загальному емоційному та руховому неспокої, зайвій активності: дитина робить багато рухів руками, ногами, непосидюча. Іншим, навпаки, властива загальмованість, в'ялість, пасивність.

Порушення емоційно-вольової сфери є провідною ознакою при синдромі РДА (раннього дитячого аутизму) і може проявитися незабаром після народження. Так, при аутизмі різко відстає в формуванні сама рання система соціальної взаємодії з навколишніми людьми – комплекс пожвавлення. Це проявляється у відсутності фіксації погляду на обличчі людини, посмішки і емоційних реакцій у відповідь у вигляді сміху, мовній і руховій активності на прояви уваги з боку дорослого.

Слайд №14. ВПРАВА «ІНТОНАЦІЯ»

Мета: вчитися розуміти не лише сенс сказаного, а й емоції того, хто говорить.

Хід вправи: Ведучий роздає попередньо заготовані картки з емоціями, і пропонує прочитати вірш відповідно до картки.


Слайд № 15. ХАТКА
Равлик-син прийшов до татка
— Затісна у мене хатка,

Якщо виросту ще трішки,
То не влізуть в неї ріжки.

Глянув батько на хатинку:
— Не журися, любий синку,

Бо не тільки ти ростеш,
Підростає хатка теж.
(Петро Сорока)


unnamed.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Кому було важко відтворити свою емоцію? Чому?

РЕФЛЕКСІЯ

Слайд № 16. ВПРАВА «ПРАВИЛО РУКИ»

Малюємо руку / обводимо свою праву руку, тримаючи олівець / ручку в лівій руці.

hand1.jpgПишемо:

у великому пальці – що вам сподобалося;

у вказівному, що хотів (ла) би отримати для себе особисто і свого розвитку ще від лектора;

у середньому – що точно взяв (ла) для впровадження;

у безіменному – що потрясло емоційно;

у мізинці – чого було мало, хочеться більше (але не від цього лектора, а в самоосвіті після тренінгу).

  • Якщо рефлексія індивідуальна, то розглядаємо який вийшов результат, можемо обговорити його з лектором / тренером за своїми запитаннями і роздумами (лектор тільки реагує на висловлювання учасника по його саморефлексії).
  • Якщо рефлексія групова, то віддаємо обведене з написаним лектору / тренеру для узагальненого аналізу («Дерево рук») і висновків – як для групи, так і для себе (на що мало звертаємо увагу, що потрібно посилити, що успішно тощо).

РЕЛАКСАЦІЯ

Слайд № 17. ВПРАВА «МЕТЕЛИК».

Заплющте очі і слухайте мій голос. Дихайте глибоко і спокійно. Уявіть собі, що ви сидите на галявині у прекрасний літній день. Просто перед собою бачите чудового метелика, який пурхає із квітки на квітку. Простежте за рухами його крил. Рухи легкі та граціозні. Тепер нехай кожен уявить, що він метелик, що в нього гарні великі крила. Відчуйте, як ваші крила повільно і плавно рухаються вгору-вниз. Насолоджуйтеся відчуттям ширяння в повітрі. А тепер гляньте на строкату галявину, над якою летите. Подивіться, скільки на ній яскравих квітів. Знайдіть очима найгарнішу квітку й поступово починайте наближатися до неї. Ви вже відчуваєте її аромат… Повільно і плавно ви сідаєте на м’яку пахучу середину квітки. Вдихніть ще раз її пахощі і… розплющте очі.

  • Розкажіть про свої відчуття.

Майстер клас хочу закінчити віршем Олександра Білого

Емоції


Емоції людські, - то справжнє диво,

Про різні види зараз розповім,

Але ж, усі їх описати неможливо,

Хтозна, що в серці коїться чужім.

Емоції бувають унікальні:

 Є тихий плач і радісна журба,

У деяких, усі вони - уявні,

Хоча в душі палає ворожба.

Емоції бувають кольорові:

Є чорно-білі й сірі… Є руді,

Коли щось закипає в твоїй кро́ві,

 - Не хочеться тримати їх в узді.

Емоції бувають швидкоплинні,

Та деякі залишиш у собі,

Із ними ти, як муха в павутинні,

Загинеш у нерівній боротьбі


Слайд № 18.  Дякую за увагу і співпрацю!  До нових зустрічей!

docx
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Інкл
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
1207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку