Майстер-клас
«Самостійна продуктивна діяльності
учнів з інтелектуальними порушеннями
під час уроків у спеціальній школі»
Сьогодення кардинально змінює мету навчального процесу. Якщо раніше навчання ставило за мету здобути певну суму знань, умінь і навичок, то зараз це перше місце виступає розвиток конкурентноспроможної особистості. У зв'язку з цим велика увага приділяється самостійній навчальній діяльності учнів.
Що ж таке самостійна навчальна діяльність? Це будь-яка, організована вчителем, самостійна діяльність учнів, що спрямована на виконання визначеної дидактичної мети в спеціально відведений для цього час.
Використання самостійної роботи на уроці сприяє підвищенню ефективності уроку, розвитку пізнавальних здібностей, творчого мислення та ініціативності в учнів, які мають порушення інтелектуальної сфери. Цей вид роботи займає особливе місце на сучасному уроці, тому що учень набуває знань в процесі особистої самостійної навчальної діяльності. У ній виявляється індивідуальність кожного учня, формується їхній інтелект і характер. Усе це сприяє засвоєнню глибоких і міцних знань та виробленню в учнів з особливими освітніми потребами навичок та звичок до праці.
Дослідження вчених-педагогів та психологів дозволяють встановити чотири рівні самостійної продуктивної діяльності учнів:
1. Копіюючі дії учнів за заданим зразком. На цьому рівні здійснюється підготовка учнів до самостійної діяльності.
2. Репродуктивна діяльність, пов'язана з відтворенням інформації. На цьому рівні вже починається осмислене перенесення знань у типові ситуації.
3. Продуктивна діяльність самостійного застосування набутих знань для вирішення завдань. На цьому етапі учні починають свідомо робити висновки щодо своєї роботи.
4. Самостійна діяльність, що виявляється в переносі знань при вирішенні завдань в нових ситуаціях.
Методика проведення самостійної роботи визначається специфікою навчального предмета, темою та змістом уроку, рівнем підготовленості учнів до такого виду роботи. Щоб у старших класах самостійна робота давала плідні результати, варто розпочинати використовувати елементи цього виду діяльності ще з початкової школи.
Самостійну роботу можна проводити на різних етапах уроку. В спеціальній школі найкраще проводити її під час закріплення і повторення матеріалу. Проте, в деяких випадках, можна пропонувати самостійну роботу окремим учням для ознайомлення з новим матеріалом. Слід пам’ятати, що завдання самостійної роботи повинні відповідати навчальним можливостям кожного учня.
Щоб самостійна робота була ефективною слід перед початком роботи детально розробити вказівки щодо послідовності виконання. Це має велике значення при використанні самостійних робіт саме у спеціальній школі. Бажано, щоб вказівки були детальними, їх можна оформити у вигляді плану, таблиці, пам’ятки або мнемокартки, які виставляють на дошку чи роблять у вигляді інструкційних карток з диференційованими завданнями. Самостійні роботи успішно виконуються учням з порушенням інтелекту й досягають мети в тому випадку, якщо вони добре розуміють завдання, уявляють основні етапи роботи, знають, якими прийомами вони будуть користуватися, володіють ними. Найчастіше, коли учні спецшкіл виконують цей вид роботи, потрібне керівництво вчителя. Деякі учні взагалі не можуть виконати роботу самостійно, а лише в умовах активної допомоги з боку педагога.
Для самостійної роботи учнів з інтелектуальною недостатністю ефективні такі способи її організації:
Для самостійного засвоєння нового матеріалу можна запропонувати окремим учням підготувати інформаційне повідомлення чи невеликий реферат, іншим - виконання вправ за чіткою інструкцією, ознайомлення з матеріалом підручника чи посібника. Проте в такій роботі всі її структурні елементи учитель дає у готовому вигляді. Тому рівень самостійності учнів у такій роботі недостатньо високий. Її слід розглядати як певну сходинку в озброєнні учнів вміннями самостійно здобувати знання.
Якщо це вправи на закріплення чи повторення вивченого матеріалу, краще застосувати вправи, що допомагають закріпити способи дії, роботу з таблицями, схемами. По ходу оволодіння учнями необхідними уміннями виконувати самостійну роботу їм потрібно надавати більше самостійності в знаходженні способів виконання завдання і в плануванні роботи.
Використання тренувальних вправ дає змогу учням цілеспрямовано, багаторазово повторити певні дії чи операції з метою формування умінь і навичок, що будуть потрібні їм у самостійному житті.
Плануючи самостійну роботу, вчитель повинен дотримуватись таких вимог:
Результативність самостійної роботи залежить від того, як вчитель поєднає способи виконання завдань: усні й письмові з практичними, фронтальні з індивідуальними.
Кожен тип самостійної роботи представлений різноманітними видами робіт, що використовуються під час навчання. Хочу познайомити вас з тими видами самостійних робіт, які, я вважаю, найдоцільніше використовувати у нашому закладі освіти
Завдання. Виберіть види самостійної навчальної діяльності, які найдоцільніше виконувати під час вашої роботи. Презентуйте елемент заняття.
Форум-театр - це моделювання проблемної життєвої ситуації з пропозиціями щодо її виправлення.
Квест (від англ. Quest – «пошук») – інтерактивна гра з сюжетною лінією, сенс якої полягає у поетапному вирішенні різних головоломок і логічних завдань.
Квест із записками чи записами
На початку квесту є підказка, яка дозволяє знайти місце з наступною підказкою, і так далі, до фінальної мети. Така ігрова форма сподобається учням від молодшої до старшої школи.
Квест зі стрілочками
Напрямок до кожної наступної схованки позначається відповідними стрілочками, які можуть бути вказані за допомогою будь-яких засобів (викладені з гілочок, шишок, намальовані крейдою тощо). Таку форму гри якнайкраще проводити поза навчальним кабінетом.
Квест із використанням світлин чи карток
Групам учнів надається вихідна світлина, яка або вказує на місцеположення схованки, в якій міститься наступна підказка, або і сама є тим самим завданням, вирішивши яке можна стати на крок ближче до фінальної розгадки.
Квест із мапою
Командам школярів видається мапою або лише її фрагмент. У першому випадку всі етапи квесту виконуються з використанням виключно вихідної карти. А у другому – в ході виконання завдання необхідно зібрати всі фрагменти карти.
Веб-квест (webquest) в педагогіці - проблемне завдання, проект з використанням інтернет-ресурсів. Веб-квест - сценарій організації проектної діяльності учнів по будь-якій темі.
Веб-квест сприяє:
У спеціальній школі доцільно використовувати лише елементи веб-квесту. Слід дотримуватися певної послідовності в роботі:
Крок 1:визначити тему.
Крок 2: знайти джерела інформацію, якими користуватимуться учні для пошуку відповідей
Крок 3: визначити завдання, вибравши одну із форм: у вигляді презентації; у вигляді тексту; візуальний матеріал.
Крок 4: придумати систему оцінювання.
Перевага даної квест-технології полягає в тому, що вона може бути застосована до будь-якого шкільного предмету.
А зараз завдання для учасників майстер-класу!
Розділіться на дві групи і отримайте по завдання в конвертах.
Завдання для групи 1.
Конверт 1.
Завдання для групи 2.
Конверт 1.
Завдання для групи 1.
Конверт 2
Завдання для групи 2.
Конверт 2
Ефективність виконання самостійної роботи залежить від вмотивованості учнів з порушеннями інтелекту. За змістом, спрямованістю і масштабом пізнавальних мотивів розрізняють:
У підлітковому віці дітям з проблемами в розвитку притаманні слабкі, нестійкі мотиви, елементарні інтереси, особистісні мотиви ще недостатньо сформовані і не займають в структурі особистості значущого місця. Ефективність мотиваційної сфери підлітків з недорозвиненням інтелекту в значній мірі залежить від виду діяльності, її зрозумілості, привабливості, рівня сформованості навичок цієї діяльності, її значимості.
Проаналізувавши мотиваційну направленість наших старшокласників можна сказати, що у них переважають зовнішні мотиви навчання, що свідчить про не сформованість на достатньому рівні навчальної мотивації, оскільки стимулом для цих учнів виступає вимога педагогів. На другому місці відзначаються мотиви оцінки, оскільки частина учнів з порушеннями інтелектуальної сфери потребує постійного схвалення та стимулювання. Третє місце посідають соціальні мотиви, бо завдяки їм учні мають змогу самоствердження у певних колах. На четверте місце я б поставила навчальні мотиви, що підтверджує недостатню сформованість позитивної мотивації навчання. І на останнє - ігрові мотиви, учнів переважно цікавить форма проведення уроку, а не його зміст, що відповідно негативно позначається на успішності дітей та власне корекційній роботі з ними. В окремих випадках в учнів може бути мотивація, яку умовно можна назвати негативною.
Таким чином, мотиви навчання учнів з інтелектуальною недостатністю характеризуються незрілістю, низьким рівнем усвідомленості, швидкою змінюваністю, нестійкістю провідних мотивів, залежністю мотивів від конкретної ситуації, утрудненістю процесу опосередкування мотивів, порушенням змістоутворення мотивів, при якому мотиви не спонукають до дій.
Навчальна діяльність дітей з обмеженими можливостями формується за тими ж законами, що і у звичайних дітей, і здійснюється протягом усього навчання дитини в школі. Вона складна за своєю структурою і вимагає спеціального формування. Позитивне ставлення до навчання в учнів з особливими потребами можна спонукати наступними групами мотивів: інтерес до школи, особистість учителя, різні види оцінки, підготовка до майбутньої роботи, інтерес до навчального матеріалу або отримання знань, інтерес до процесу навчальної праці, звичка виконувати пропоновані школою і учителем вимоги та ін. Все це сприяє, з одного боку, розвитку розуміння необхідності шкільних знань, інтересу до предметів, що вивчаються, а з іншого боку - підвищення успішності, що, в свою чергу, стимулює учня до ще більш кращого ставлення до навчання.