Урок-тренінг
з соціально-побутової орієнтації
у 8-му класі
на тему
«Основні статті витрат»
Підготувала вчитель СПО
Ященко Н.В.
Мета уроку: Дати базові знання і навички про ефективний розподіл і використання власних фінансів; озброїти учнів знаннями щодо ведення сімейного бюджету; створювати умови для розширення та збагачення знань і вмінь планування власних витрат; сприяти розвитку логічного мислення, пам’яті, активного словника учнів; виховувати економне ставлення до грошей почуття емпатії до інших людей.
Структура уроку
№п/п
|
Частина |
Вправи |
Тривалість |
Обладнання |
І
ІІ
ІІІ
|
Вступна
Основна 1. Актуалізація знань учнів
2.Планування витрат домашнього бюджету
Заключна
|
1.Оголошення теми і мети завдання.
2.Вправа «Знайомство «Ти молодець»
3.Ознайомлення з правилами роботи в групі
4.Вправа «Збір очікувань»
1.1. Вправа «Кубик Блума»
1.2.Вправа «Прибутки сім’ї»
2.1. Міні-лекція «Витрати сімейного бюджету»
2.2.Вправа«Доміно»
2.3. Вправа «Фруктовий салат» 2.4. Вправа «Метод 6-ти конвертів»»
2.5. Вправа «Кейс-стаді»
1. Вправа «Збір очікувань»
2. Підведення підсумків уроку, оцінювання |
1 хв.
3 хв.
1 хв.
3 хв.
5 хв.
6 хв.
6 хв.
2 хв.
3 хв.
5 хв.
7 хв.
2 хв.
|
Ватман А1, маркери, фліпчарт
Ватман А1, маркер, фліпчарт, стікери
Кубик з питаннями
Картки
Проектор, ноутбук, презентація Power Point
Доміно
Конверти
Аркуші паперу, маркери, фліпчарт
Аркуші паперу, маркери, фліпчарт,
|
ВСТУПНА ЧАСТИННА
ОСНОВНА ЧАСТИНА
На гранях кубика написані питання. Учитель (або учень) кидає кубик. Необхідно дати відповіді на питання з тієї грані, на яку випаде кубик.
Запропоновані питання.
1.2.Вправа «Прибутки сім’ї»
Учні діляться на дві групи, їм роздають картки-ситуації з завданнями. На столі лежать картки «Види прибутків», з яких учні вибирають потрібні відповіді.
Після обговорення учні презентують свої відповіді. Перевірити вірність відповіді можна, знявши захисну стрічку позаду картки-завдання.
ТЕМА 2 – Планування витрат сімейного бюджету
2.1.Міні-лекція «Витрати сімейного бюджету»
Витрати – це сума платежів родини за товари і послуги з метою забезпечення їх життєдіяльності. Витрати можуть бути матеріальні, тобто грошові, або натуральні – це певні товари. Наші витрати будуть залежати від наших прибутків. Всі витрати поділяються на основні та вторинні статті.
До основних статей витрат відносяться: обов’язкові щомісячні витрати, витрати на харчування, витрати на купівлю одягу і взуття, поточні витрати, культурні потреби, заощадження.
До обов’язкових щомісячних платежів відносять:
Витрати на харчування включають:
Поточні витрати – це:
Витрати на одяг і взуття є невід’ємною частиною видатків сім’ї. їх величина щомісяця може бути дуже різною.
До культурних потреб ми відносимо
Якщо у вас після основних витрат є можливість заощадити трохи коштів, їх можна заощадити на купівлю дорогих речей, туризм. Необхідно пам’ятати про доброчинність чи подарунки, які слід робити іншим людям. Це не обов’язково повинні бути великі гроші, але якщо ви віддасте родичам чи сусідам речі з вашої дитини, з яких вона виросла, це теж буде доброчинна справа.
Необхідно чітко визначати, на що найнеобхідніше витрачати гроші насамперед. В зв’язку з нестабільним становищем в країні та постійним ростом цін на товари, це робити все важче. Кожна людина обов’язково повинна вести облік своїх прибутків і витрат. Якщо деякий час ваші витрати перевищують прибутки, і вам постійно потрібно позичати гроші у друзів чи банку, вам слід задуматися, бо це може призвести до дуже неприємних наслідків
2.2. Вправа «Доміно»
Учням пропонується пограти в доміно, де кості з’єднуються за такими правилами: «назва статті витрат» - «зображення витрати».
2.3. Вправа « Фруктовий салат»
Учні по черзі називають три види фруктів, наприклад, банан, яблуко, абрикос. Коли ведучий називає той чи інший фрукт, вони міняються своїми місцями. Якщо ж промовляє: «Фруктовий салат!», всі міняються місцями.
2.4. Вправа «Метод 6-ти конвертів»
Всі наші витрати можна поділити на 10 частин і розкласти їх по конвертах. Кількість частин у конверті приблизно можна поділити за таким принципом.
ХАРЧУВАННЯ 4/10
ОДЯГ – ВЗУТТЯ 2/10
ПОТОЧНІ ВИТРАТИ 1/10
КУЛЬТУРНІ ПОТРЕБИ 1/10
ОБОВ’ЯЗКОВІ ЩОМІСЯЧНІ ПЛАТЕЖІ 2/10
ЗАОЩАДЖЕННЯ - будуть залежати від наших можливостей і бажання заощадити.
2.5. Вправа «Кейс-стаді». Метод активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, при якому учні та викладачі беруть участь у безпосередньому обговоренні проблеми сімейного бюджету. Розгляд проблеми за такими стадіями.
Тато працює охоронцем і отримує 1800 грн.
Мама працює швачкою і отримує 1500 грн.
Син-студент навчається у ПТУ №3 і отримує 300 грн.
Дочка-школярка.
Місячний дохід сім’ї 3600 грн.
Підрахуйте, скільки грошей ви покладете у кожен з цих конвертів.
Як вирахувати 1/10 частину доходу?
А яких витрат у них побільшало?
В який конверт їм потрібно буде деякий час відкладати гроші?
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА