Майстер клас
«СИТУАЦІЯ УСПІХУ
У РОБОТІ ВЧИТЕЛЯ,
ШЛЯХИ ЇЇ СТВОРЕННЯ»
Вчителя біології вищої категорії
КЗ «Іванівський НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів –
дитячий садок»
Ковалюк Людмили Володимирівни
Добрий день усім!
Тим, хто навчає біології.
Тим, хто вчить біологію.
Тим, хто знає і любить біологію.
І тим, хто ще не знає, що він любить біологію.
Мабуть усім відома одна проста істина про те, що людина щаслива тільки тоді, коли вона задоволена. Я сподіваюсь, що на сьогоднішній зустрічі ми будемо щасливі, бо досягнемо головної мети –я поділюсь шляхами створення успіху у своїй роботі , а ви допоможете мені в цьому.
У мене в руках останні листочки, що подарував нам цьогорічний листопад. Знайдіть термін, прикріплений до листочка і дайте його визначення.
Таку вправу можна назвати «Термінологія», «Чиста дошка»
Нам у житті часто хочеться чогось незвичайного та дивного, адже тоді цікаво жити. Але дивне й незвичайне завжди поряд з нами — треба лише трішки призупинитися, придивитися, і з'явиться маса питань, на які захочеться знайти відповідь. Світ живої природи дивний тим, що допитливим і кмітливим він завжди ставить питання.
Перше із питань, для нас вчителів, з чого почати урок?
На мою думку мотивувати дітей до вивчення тієї чи іншої теми, адже
мотивація до навчання – одна із головних умов реалізації навчально – виховного процесу. Вона не тільки сприяє розвитку інтелекту, але і є рушійною силою удосконалення особистості в цілому.
Саме тут мені дуже зручно використовувати різні прийоми, наприклад:
«Здивуй!»
Найкращі «пілоти» серед молюсків – деякі види кальмарів. Рятуючись від ворогів, вони набирають велику швидкість і злітають над поверхнею води на 4-5 м («Молюски»)
«Зацікав!»
Завдяки водоростям щорічно зв’язується = 175 млрд т вуглецю й утворюється = 400 млрд т органічних речовин та 460 млрд т О2. Близько 80 видів водоростей вживають в їжу (т. «Значення водоростей в природі і житті людини»)
«Проблемне запитання»
Чому мохи називають «земноводними» у світі рослин? (т. «Загальна характеристика вищих спорових рослин»)
Перед вами на дошці – зображення тварин, яких учені відносять до одного класу – Птахи. Знайдіть ознаки, за якими можна цих тварин об’єднати у клас «Птахи» (т. «Загальна характеристика класу «Птахи»)
На обличчя людини, що спить, сів комар. Не прокидаючись, вона відігнала його. Чому і як відбулася така реакція? (т. «Нервова система»)
«Епіграф» - це один із способів формулювання проблеми уроку. Прочитавши епіграф уроку, учні включаються в його обговорення: висловлюють свої судження, коментують висловлювання товаришів. Наприклад :
Тема «Запліднення і внутрішньоутробний розвиток організму»
Якби щойно народжене немовля
Могло щось сказати, то перше
Його речення було б таке:
«Дякую, що не вбили мене».
Тема «Розмноження і розвиток»
А хіба обов’язкові в житті кожної людини
кохання, шлюб, сімя?
Частіше вони завдають людям
зайвого клопоту й розчарувань.
Чи не краще обійтися без них?
Та й узагалі, що таке кохання,
Чи існує воно насправді?
Тема: «Етичне ставлення людини до інших видів тварин»
«Пам’ятайте, у рослин і тварин немає депутатів, їм нікому писати і скаржитися, за них нікому заступитися, крім нас, людей, які разом з ними заселяють цю планету….»
Моє педагогічне кредо уже тривалий час залишається таким: «Даючи знання – не відбирай здоров’я». Кожен урок біології за виховну мету має виховання бережливого ставлення до навколишнього середовища, до живих організмів біосфери, до свого організму та оточуючих людей, а головне – це дотримання здорового способу життя. А від чого залежить здоров’я? В деякій мірі учням важко роз’яснити, чому їм таким молодим і на їхній погляд повністю здоровим, необхідно думати про здоров’я. Учні вважають, що про нього повинні думати дорослі і старі люди. У коректній формі я намагаюся довести до їхнього розуміння, що здоров’я – це не лише відсутність хвороб чи дефектів, а цілий комплекс фізичних, духовних і соціальних факторів життя.
Вправа «Колесо життя»
Мета: визначити поняття здоров’я і здоровий спосіб життя, фактори, що впливають на нього.
Інструкція: намалюйте в зошиті велике коло, розділіть його на вісім частин і позначте кожну з них (за годинниковою стрілкою):
духовна складова (неактивний-активний);
інтелект (самовдоволений-допитливий);
емоційна (нестійкий-стійкий);
фізична (нездоровий-здоровий);
соціальна (усамітнений – член певної соціальної групи);
професійна (незадоволений - задоволений);
екологічна (неощадливий – ощадливий);
психологічна(неадаптивний – адаптивний).
Знайдіть і позначте на кожній спиці місце, що найбільше відповідає вашому стану на сучасному етапі, і потім з’єднайте крапки лінією.
(Кожна зі спиць підтримує ваше колесо життя в рівновазі. Кожна вимагає вашої уваги. Необхідно розвивати якості, зазначені на спицях, рівномірно, щоб жити гармонійно. Гармонія в усіх сферах забезпечує стан здоров’я людини).
Позитивна мотивація створює емоційний комфорт та ситуацію успіху, що є профілактичним способом запобігання психічного травматизму, стресу, неврозу:
«Радість класу» - емоційний відгук оточуючих на успіх учня класу, констатація будь-якого, навіть незначного, позитивного результату діяльності, навіювання дитині віри у себе.
«Лінії горизонту» - перший успіх дитини одразу підхоплюю, пропоную повторити завдання на складнішому рівні, наче «відсуваючи» лінію горизонту.
«Авансування» - під час індивідуальної роботи виконую з учнем завдання, пояснюючи йому складні місця, а потім у класі даю аналогічне завдання, що самостійно виконується учнем, і він відчуває успіх.
Урок не може бути цікавим, якщо учень постійно включений в одноманітну за структурою й методикою діяльність. Урок має слугувати засобом розвитку творчих здібностей учнів, їхніх потреб, обдарувань, інтересів, самовираження та самореалізації, розвивати постійне прагнення до пізнання і самовдосконалення.
Гра «Розумний куб»
Діти повинні бути дуже уважними оскільки вони не знають у чию сторону полетить кубик, тож потрібно завжди бути напоготові. Під час цієї гри активними стають абсолютно всі учні незалежно від віку і рівня знань, при цьому активізується їх думка, стимулюється процес мислення.
Вправа «Дерево знань»
Ще один вид роботи, який допомагає активізувати розумову діяльність учнів Перед учнями знаходиться «дерево знань» (гілочка). На ньому висять плоди – запитання. Запитання різної складності. Кожна група по–черзі зриває і дає відповіді на дане запитання. Перед тим як дати відповідь, учні можуть порадитися із представниками своєї групи.
Вправа «Мозковий штурм»
використовується при вивченні нового матеріалу, або для його закріплення. Перед учнями ставиться проблемне запитання і пропонується знайти відповідь, узагальнити вивчене. Наприклад, під час вивчення теми «Сенсорні системи нюху і смаку» учням пропонується під час мозкового штурму :
1 групі – Скласти таблицю класифікації запахів і пояснити її.
2 групі – Скласти таблицю класифікації смаків і пояснити її.
Виконане завдання обговорюється, систематизується, удосконалюється.
Під час вивчення теми «Захворювання органів дихання та їх профілактика» мозковим штурмом вирішується проблема : як діють складові тютюнового диму на органи дихання?
Вправа «Капелюшна дискусія «за» і «проти»
Це досить проста і цікава для учнів вправа, під час виконання якої практично кожен учень за досить короткий час повинен висловити власну думку з тієї чи іншої проблеми. А чи потрібні нам знання про СНІД ? (тема «Кров»); чи можна стверджувати, що людина народжується талановитою? (тема «Обдарованість і здібності»). Можна поставити безліч цікавих для учнів питань, дати їм 2 капелюха, на яких закріплені слова «за» і «проти» і дозволити кожному бажаючому висловитися.
Вправа «Активізуюча вікторина» може бути використана практично на кожному уроці як при повторенні матеріалу, так и при його закріпленні. Наприклад, при повторенні матеріалу «Зорова сенсорна система» :
Виберіть правильні твердження:
Вправа «Евристична бесіда» використовується при вивченні нового матеріалу, особливо, коли він вже знайомий учням чи з попередніх тем, або вони мають життєвий досвід, наприклад, як при вивченні теми «Гігієна харчування». Так при вивченні теми «Рухова активність і здоров’я» евристичну бесіду про гіподинамію можна розпочати так:
- Ж.Тисо сказав: «Рух є джерелом здоров’я, бездіяльність – могила здоров’я». Аристотель стверджував: «Ніщо так сильно не руйнує людину, як довготривала фізична бездіяльність» Чому?
Тема «Імунні реакції організму». Евристична бесіда допомагає учням систематизувати знання про алергію.
- Які прояви алергії? Які речовини її викликають? Як можна уникнути алергічних реакцій, або зменшити їх прояви?
Головне, щоб під час цієї бесіди учні зробили для себе невеличке відкриття, здобули нові знання, які знадобляться їм у житті.
Метод спроб і помилок дозволяє учням дійти правильного висновку, коли вчитель лише направляє їх думки та припущення у вірному напрямку. Приймаються різні припущення та докази, але відбираються лише близькі до вірної відповіді і обговорення продовжується далі, поки хтось з учнів не висловить правильну думку, або не надасть вичерпних доказів з проблеми, яка розглядалася. Це дає змогу учневі відчути себе розумним і піднімає його авторитет у класному колективі, дає можливість спробувати смак хоч і маленької, але все ж таки перемоги, можливо і над самим собою.
Вправа «Експрес – тест» використовується, в основному, на закріплення знань, їх узагальнення та систематизацію. Для цієї вправи підбираються тестові запитання, на які даються дві відповіді , одна з яких є вірною.
Руханки: заряд енергії на початку дня; зняття втоми після інтенсивної праці; перехід до іншого виду діяльності; мотивація групової взаємодії; психологічна розрядка.
Відеофізкультхвилинка «Все буде добре»
Вправа «Точка опори» може мати досить різноманітні завдання для актуалізації опорних знань учнів з певної теми чи проблеми, яка розглядається. Це можуть бути і запитання, і тестові завдання, і загадки, і кросворди. Під час її проведення необхідно пам’ятати головне: всі запитання повинні бути продумані так, щоб допомогти учням засвоїти новий матеріал і пов’язати його з життям чи з попередніми темами.
Вправа «Найуважніший слухач»
Тема «Водорості» Одного разу я опинився на безлюдному острові. На цьому острові я зустрів багато цікавого й незвичайного. Але більше всього мене потішили незвичайні живі організми – водорості. На стеблах були розташовані листя, які нагадували листячко кульбаби. Але найцікавішим у водоростей були ніжно-рожеві духмяні квіти й соковиті невеликі плоди, які були основною їжею для всіх птахів, що проживали на цьому острові. (помилки: водорості не мають коренів, нема стебла, листя, квіток, плода).
Вправа «Хвилинка – цікавинка» (учні готують цікаві повідомлення з теми , яка вивчається)
Вправа «Кілька журналістських запитань»
Хто? Що? Де? Чим? Для чого? Як? Коли? Дає змогу перевірити домашнє завдання і вивчити новий матеріал.
Вправа «Континуум» використовую для оцінки ставлень (наприклад, до заборони тютюнопаління у громадських місцях), учні мотивують чому обрав саме цю позицію
Вправа « Інтелектуальна лотерея» дає змогу розкривати міжпредметні зв’язки, логічно мислити.
Вправа «Гронування» учні висловлюють свої думки стосовно поняття, яке знаходиться по центру.
Гра «Біологічні пазли» граючись скласти вислів, малюнок, схему і озвучити її.
Методична система «Поміч» читання тексту з використанням позначок «V» - я це знаю; «+» - нова інформація для мене; «- « - суперечить тому, що я знав; «?» - дивує мене;
Вправа «Асоціативне малювання»
Учитель. А зараз послухайте казку і свої враження від почутого замалюйте на папері у вигляді малюнку або схеми.
... Жив собі на світі хлопчик Микита. Дуже йому подобалося ховатися від дорослих і курити цигарочку. Вона здавалася такою смачненькою, бо заборонений плід завжди солодкий.
Якось, добряче покуривши, він швиденько заснув і побачив страшний сон. На галявині стоїть і смокче цигарку людина, бліда, з несвіжою шкірою обличчя, пожовтілими пальцями, жахливо кашляє. Має набряклі ясна, які кровоточать, язик покриває сірувато-білий наліт. Червоний кінчик носа, червоні раковини вух, щоки, багряно-синя шкіра кінцівок.
Через деякий час тютюновий дим підлетів до Микити, який спостерігав за людиною-курцем, і, перетворивши його на повітря, захопив, потягнув у дихальну систему людини.
Легені виглядали як пелюстки троянди, а бронхи — як мереживо. Амоніак почав розчиняти слиз дихальних шляхів і перетворюватися на нашатирний спирт. Подразнюючи слизові оболонки, він спричинив підвищену секрецію слизу, запальні процеси дихальних шляхів.
Тютюновий дьоготь осів на стінках повітроносних шляхів, накопичившись в альвеолах. Легені з яскраво-червоного набули брудно-коричневого кольору, це справляло страхітливо-жахливі відчуття. Канцерогенні речовини — бензапірен, бензатрацен, радіоактивні речовини: полоній, свинець, стронцій — почали онкоперетворення клітин організму.
Чадний газ потрапив до альвеол, де, з'єднавшись з гемоглобіном, утворив карбоксигемоглобін, а він не здатний переносити кисень та віддавати його клітинам. Микиті забракло повітря, він широко почав розкривати рота, але його зусилля були марними, бо настало кисневе голодування. Захисні бар'єри дихальних шляхів: війковий епітелій, бокалоподібні клітини — порушені. Дихальні шляхи припинили самоочищення. Почали розмножуватися хвороботворні бактерії та віруси. Нікотин спричинив сильний спазм і звуження судин, стимулював розвиток атеросклерозу. Також підвищив артеріальний тиск, активізував процес згортання крові та призвів до виникнення тромбозу в судинах.
Отруйні речовини тютюнового диму знизили шлункову секрецію, спричинили виразку шлунка і дванадцятипалої кишки. Нікотин у нервових клітинах частково заблокував дихальну функцію мітохондрій, спричинив голодування нервової системи загалом. Нікотин призвів до звуження судин мозку, погіршив його кровопостачання. Звуження судин та порушення сітківки ока спричинило відсутність стійкості до світлових подразників. Гострота слуху знизилася. Прискорився обмін речовин, пришвидшилось серцебиття, завдяки щитовидній залозі Микиті вдалося вишмигнути з організму хворої людини. Йому хотілось швидше летіти, бігти, нестися геть від димової завіси.
Микита щосили закричав: «Рятуйте!» і прокинувся він з відчуттям жаху. У голові його було тільки одне бажання — якомога швидше кинути курити.
Вправа «Жива газета» учні читають вірші, загадують загадки, співають пісні по вивченій темі.
Вправа «Малюй і пиши» учням пропонується намалювати і написати щось на задану тему. Наприклад, намалювати ВІЛ-позитивну дитину і написати її історію.
Біологія наука практичних дій тому створення «Творчих лабораторій», «Експериментальна кімната», в якій працюють експериментатори, дослідники. Наприклад
Кажуть, що вік у людини не той, що записано у свідоцтві про народження (календарний), а той, про який свідчить стан її органів, зокрема суглобів. Станьте прямо. Повільно нахиліться вперед, намагаючись дістати пальцями підлоги, при цьому не можна докладати жодних зусиль. Якщо пальці не торкаються підлоги, то вам стільки років, скільки саме складе сума від календарного віку і сантиметрів, що залишилися до підлоги. Якщо пальці торкнулися підлоги, то ваш вік дорівнює календарному . Якщо ви торкнулися підлоги долонею, то ви в чудовому стані.
Рольова гра
Сьогодні до нас у гості прийшов гість – білий халат. Хто його одягне – перетвориться на людину, що вміє зорієнтуватися в найскладніших ситуаціях, врятувати життя людини.
Вправа «Народознавча хвилинка», «Архіваріус» (випереджальне завдання)
Вправа «Патенти природи». Наприклад назвіть винаходи, які людині «підказали» одноклітинні тварини, губки чи кишковопорожнинні (очисні фільтри від губок; виробництво мочалок і туалетного паперу – від губок, реактивний рух – від медуз, гарпун – аналог жалкої клітини гідри; у плоских червів людина запозичила присоски, ланцюжок, стрічку; у круглих шланг, гачок; у кільчастих конструкцію підводного човна з відсіками як сегменти з перегородками, шипи на бутсах, батареї)
Ну, і звичайно, в кінці кожного уроку ми підводимо підсумок у вигляді схем, малюнків і «Ментальних карт»
Комп’ютер (фрагменти презентацій уроків)
Отак, кожен з нас створює свою галерею методів, вправ, прийомів.
І на закінчення ще одна вправа «Шифрограма»
(розшифруйте запитання і дайте на нього відповідь)
А тепер «Час похвали»
…Найкраще засвоюються ті знання, які поглинаються з апетитом.
Всім смачного і приємного апетиту і рекомендую рецепт приготування хорошого уроку.
Я вам бажаю бути щасливими і отримувати задоволення від власних досягнень!