Бабіченко Н.Ю., вчитель початкових класів
Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №11
Смілянської міської ради Черкаської області
Майстер-клас «Вчимося бути добрими людьми»
«Раз добром нагріте серце – вік не прохолоне»
Т.Г.Шевченко
Доброта людини – у її погляді, лагідних очах, щирій посмішці. А ще в доброму привітному слові. Часом, нам так не вистачає його. Кажуть, що словом можна і ранити боляче, якщо воно зле і безсердечне, і вилікувати, оживити, якщо воно чуйне та сповнене безмежної турботи. Завдання вчителя навчити дітей бути добрими та чуйними, ставитися до людей з теплотою.
Тема: Вчимося бути добрими людьми
Мета: допомогти учням осягнути, що значить бути добрим, що лежить в основі доброти, доброго вчинку. Формувати уявлення школярів про значення доброти і доброзичливості в суспільстві як важливого критерію душевної краси людини. Виховувати потребу в чуйності, людяності, доброті, співчуття до ближніх, бажання робити їх щасливими.
Структура заняття
І. Представлення теми і мети
На сьогоднішньому занятті ми поговоримо про те, що означає бути людиною.
І. 1.Вправа «Давайте привітаємося з Другом»
Мета: створити комфортну атмосферу, підняти настрій, налаштувати на успішну працю.
Завдання: вітатися з друзями потрібно лагідно та весело, давайте спробуємо.
У коло всі разом ставайте
І посмішку передавайте .
На сусіда подивіться
Та йому ви посміхніться.
Другу ви ім’я назвіть,
Руку дружби протягніть.
Від ласкавих імен стало тепло як від сонечка. Давайте ми всі спробуємо перетворитися на сонечко й зігріти одне одного поглядом, промінчиками, посмішкою.
І.2. Проблемне питання
І.3. Вправа «Обличчя доброти»
Мета: розвивати творчість, фантазію, колективну співпрацю.
Завдання: діти об’єднуються у групи і малюють обличчя доброти.
Діти, сьогодні ми поговоримо про найважливішу цінність людської душі – про доброту.
- Як ви думаєте, що таке добро? Чи могли б ви його описати, намалювати?
- Для цього я пропоную вам вправу «Обличчя доброти». Об’єднайтеся в групи і намалюйте доброту та прокоментуйте свої малюнки.
І. 4. Робота над текстом казки М.О. Андріанової «Краса душі»
Нудно було Квіточці стояти цілий день на одній ніжці посередині клумби біля будинку. Але в один із днів на неї сів зовсім незнайомий Метелик.
Він, напевно, прилетів з далекої країни, тому що таких красивих крилець Квітка ще ніколи не бачила. Метелик теж замилувався пишнотою Квітки, і, поки він відпочивав, Квітка почала скаржитися Метелику, як часто їй буває нудно і самотньо. І тоді Метелик пожалів самотню Квіточку. Він вирішив не летіти далі, а оселитися поблизу, щоб прилітати щодня до Квіточки і розповідати їй цікаві історії про ті місця, де він побував.
Тепер Метелик щоранку і щовечора прилітав до Квітки з новинами, а вона, розкривши пелюстки, радісно зустрічала свого Друга.
Одного разу, коли Метелика не було поруч, до Квітки підійшов хлопчик і захотів її зірвати. Квітка затремтіла від страху і благала не зривати її. Натомість запропонувала хлопчикові піймати свого красивого друга. Хлопчик погодився і пішов додому по сачок. Повернувшись, він сховався і став чатувати Метелика. Незабаром той з'явився у небі. Він кудись поспішав і пролетів повз Квітку. Вона широко розкрила свої пелюстки і почала кликати Метелика:
− Метелику, скоріше лети до мене, я на тебе давно чекаю, маю щось тобі сказати.
Метелик радісно підлетів до Квітки і… потрапив у сачок. Він хотів
Вибратися: бився крильцями, шукав шпаринку, та дарма. Раптом йому вдалося вирватися з полону. Він злетів і вже згори побачив, що від удару сачка Квітка зламалася і лежала серед трави.
Хлопчик пішов, а Метелик ще довго сидів поруч зі своєю зламаною подругою і гірко плакав та промовляв:
− Це я винен, це через мене тебе зламали, пробач мені, Квіточко!
Яка головна думка казки?
Чого вона нас вчить?
Хто з героїв казки був дійсно красивим і серцем і душею ?
І.5. Робота у групах. Метод «Суд від свого імені» (за текстом «Краса душі»)
Мета: вчити дитину вільно висловлювати свої думки, відстоювати власну точку зору, сперечатися з опонентами, при цьому не ображати суперника, вміти виходити з конфліктних ситуацій.
Завдання:
Суддям – підготувати стислий переказ твору, донести головну думку;
Позивачам – підготувати вступну промову – обвинувачення Квіточки та викладу аргументів;
Відповідачам – підготувати промову – відповідь на захист Квіточки.
Чи можна назвати красивою людину, яка робить погані вчинки?
І.6. Фізкультхвилинка. Наше коло мов сім’я
Наше коло мов сім`я.
Раз, два, три.
Друзі в ньому: ти, і я.
Раз, два, три.
Посміхнись сусіду зліва.
Посміхнись сусіду справа.
Ми одна сім’я.
(далі замінюємо слова посміхнись на обніми, затанцюй, поцілуй, приголуб, покривляйсь і т.д.).
І.7. Фантастичні гіпотези
Уявіть, що могло б бути, якби всі люди почали робити тільки погані вчинки?
Які поради ви б дали злим людям?
І.8. Робота у групах
Завдання. Скласти поради для людини, у якої є такі недоліки:
1 група – грубість,
2 група – брехливість,
3 група – лінь.
І.9. Вправа «Дерево побажань»
Діти обводять свою долоньку, вирізають її та записують на ній свої побажання однокласникам і прикріпляють їх до дерева побажань. Причому, побажання можуть бути і повчального характеру.
ІІІ. Підсумок. Вправа «Сплети павутинку»
Завдання: діти стають у коло, учень передає клубочок з нитками однокласнику, який зробив для нього добру справу. Нитку тримають у руках, створюючи таким чином павутинку доброти.