Майстер-клас "Використання Вікіпедії на уроках історії"

Про матеріал

Матеріл може стати в нагоді тим, хто захоплюється інформаційно-комунікативними та медіа-освітніми технологіями. Досвід містить опис використання потенціалу Вікіпедії на уроках історії.

Перегляд файлу

Доброго дня, шановні колеги! Я – Князєва Анна Олегівна, учитель історії та географії Мар’янівського навчально-виховного комплексу, сьогодні пропоную вашій увазі виступ ? доповідь? Майстер-клас? на тему: «Використання потенціалу Вікіпедії на уроках історії».

Життя сучасних людей в еру інформаційного суспільства просто не можливо уявити без Інтернету. Сьогодні – це частинка нашого повсякденного життя. Щодо зв’язку Інтернету з освітнім процесом, слід сказати, що він є достатньо тісним. Величезні потоки інформації, висока швидкість життєвих процесів і постійне зростання вимог до рівня загальної освіти не дозволяють сучасній людині (чи то вчителю, чи то учню) обходитися без надійних всеосяжних джерел, які здатна надати нам мережа Інтернет.  Поряд з цим, процес формування демократичної держави і громадянського суспільства вимагає  саме від історичної освіти не лише надання певної суми історичних знань, а й формування в учнівської молоді власного ставлення до ідей та цінностей громадянського суспільства через трансформацію здобутих знань у               відповідні переконання.  Досягти цього можна, розвиваючи в учнів здатність до критичного осмислення отриманої інформації. 

Як бачимо, процес навчання потребує напруженої розумової роботи дитини і її власної активності у цьому процесі. Використання потенціалу Вікіпедії – вільної інтернет енцеклопедії,  на уроках історії неабияк відповідає вимогам сучасної освіти.

Саме це я і спробую вам довести на прикладі уроків історії.

Отож, розпочнемо з того,  яким чином ми можемо використовувати Вікіпедію у навчальному процесі.  Можливим є використання окремих елементів потенціалу Вікіпедії на уроці та проведення власне вікі-уроку, що передбачає створення індивідуальної чи колективної вікі-статті.(Слайд№1)

(Слайд №2) Розглянемо, що ж таке Вікі-уроки  це нетрадиційні інтерактивні медійні уроки, де учні працюють з матеріалами Вікіпедії та інших сестринських проектів, засвоюючи навчальну тему.

Сестринські проекти – це власне похідні проекти, що в певному розумінні доповнюють Вікіпедію. На  прикладі історичної науки, варто виділити такі з них як: «Вікі любить пам’ятки», «історичний портал», «Вікіцитати», «Вікімандри» та інші. Відповідно до предмету викладання Вікіпедія пропонує і інші сестринські проекти.

А зараз я спробую пояснити на конкретних темах, яким чином можливо використовувати Вікіпедію у навчальному процесі.

(Слайд №3)Отже, перш за все зупинимося на  використанні елементів потенціалу Вікіпедії на уроках історії.  (Слайд №4) Для прикладу я обрала  тему, що вивчається в 6 класі : «Перший тріумвірат. Диктатура Цезаря». Тип уроку – урок засвоєння нових знань.  Елементи Вікіпедії були використані фактично на всіх етапах уроку: актуалізації опорних знань, вивченні нового матеріалу та етапі узагальнення та систематизації матеріалу.

(Слайд №5)Відповідно до навчальної програми виділяються такі вимоги до знань учнів після вивчення даної теми:

  1. Учні називають хронологічні межі диктатури Цезаря;
  2. Застосовують та пояснюють на прикладах поняття «диктатор», «тріумвірат»;
  3. Характеризують діяльність Цезаря.

 

(Слайд № 6 - Відео)На етапі актуалізації опорних знань учням пропонується ввійти до головної сторінки Вікіпедії – вільної енциклопедії, та  у вікні пошуку, що знаходиться  у верхньому лівому куті сторінки, знайти вікі-статтю «Гай Юлій Цезарь». Учням пропонується Роздивитися монету із зображенням Юлія Цезаря та дати  коментовані відповіді на такі запитання (Слайд №7): Про що свідчить перше в Римі прижиттєве зображення людини на грошах? Як ви гадаєте, чому афінські монети не оздоблювали зображеннями перших осіб держави? Орієнтовані відповіді учнів зводяться до того, що прижиттєве зображення людини на грошах свідчить про зростання авторитету правителя і так далі… Афінські ж монети не оздоблювали зображеннями перших осіб держави, бо головним у Афінах був народ, адже учні пам’ятають про афінську демократію.

(Слайд №8)Під час вивчення нового матеріалу учням пропонується

  1.  Розв’язати хронологічне рівняння за даними тематичної таблиці, поданої у Вікіпедії.(аналіз слайду8);
  2. (Слайд№9) Опрацювати  текст підручника “Які заходи здійснив Юлій Цезар, ставши правителем Риму?”, після цього за допомогою читання з позначками “ІНСЕРТ” попрацювати зі статтею Вікіпедії  “Реформи Цезаря”. (Аналіз слайду №10)
  3. Доповнення вже існуючої статті у Вікіпедії (Аналіз слайду№11). Учням пропонується виписати крилаті вислови Юлія Цезаря,  вжиті у параграфі підручника, після цього  перейти до пункту  “Афоризми та висловлювання” у статті Вікіпедії  і визначити, яких висловлювань в ньому не вистачає. Давайте доповнимо статтю  РАЗОМ!!! (аналіз слайду №12)
  4.  (Слайд № 13)Робота з персоналіями - учасниками Першого тріумвірату  з використанням матеріалів Вікіпедії (Гней Помпей, Юлій Цезарь, Марк Ліциній Красс). (Коментування відео слайду № 14)За допомогою системи пошуку у Вікіпедії, ми ознайомлюємося з окремими статтями, присвяченими учасникам тріумвірату.

 

(Слайд №15)Уроки на етапі узагальнення  та систематизації знань можуть супроводждуватись створенням колективної чи індивідуальних статей по темі. (Слайд №16)Даний варіант використання потенціалу Вікіпедії пропоную розглянути на прикладі уроку історії України у 9 класі на тему «Витоки формування української нації»

(Слайд № 17)Відповідно прийоми вивчення нового матеріалу на вікі-уроці можуть бути такими:

  • Робота зі статтями Вікіпедії (етнос, нація, народність)
  • Робота з документами  у Вікіпедії (“Записки про Малоросію, її жителів та виробництва ”)
  • Робота з персоналіями з використанням матеріалів Вікіпедії (Григорій Калиновський, Яків Маркевич)

(Слайд №18) Особливу увагу хотілося б приділити саме етапу узагальнення та систематизації матеріалу. Основними складовими даного етапу є Знайомство із структурою статті, Знайомство із азами редагування Вікіпедії, Робота із джерелами, Створення колективної статті. Але застосування всіх цих етапів є доцільним лише у тому випадку, якщо учні тільки починають працювати з Вікіпедією, якщо ж для школярів це вже звичні уроки, то перші два етапи є недоцільною витратою часу. Тобто обов’язковими залишаються  підготовка до написання статті (робота із літературою та джерелами, збір матеріалів) і власне написання колективної статті.

(Слайд-відео №19) Наприклад, опрацьовуючи новий матеріал з теми, учні зустрічаються з поняттям «староукраїнство». Вчитель пропонує  знайти дану статтю у Вікіпедії. У результаті виявляється, що такої статті у вільній інтернет енцеклопедії  не існує, тоді учням пропонується її створити. (Використовуючи матеріали підручника та повідомлення, підготовлені учнями як випереджальне домашнє завдання). (Слайд №20) Результат - колективно створена стаття “Староукраїнство” у Вікіпедії.

(Слайд №21)Таким чином, використання потенціалу Вікіпедії на уроках має безліч переваг:

  • Учні:
  • вдосконалюють навички працювати з комп’ютером;
  • освоюють інтернет мережу, без якої сучасне життя є неможливим;
  • стають активними учасниками навчального процесу, адже всі види роботи потребують не лише уваги, а й безпосередньої діяльності кожного учасника навчального процесу;
  • відчувають практичну значимість отриманих знань, адже ними можна поділитися зі світом;
  • вчаться не лише працювати з енциклопедичними виданнями, а й бути  авторами подібних статей.

(Слайд №22)Отже, підсумовуючи свій виступ, хотілося б сказати, що Вікіпедія на уроках історії – це…

В – відповідально

І – інноваційно

К- креативно

І – інтерактивно

П – продуктивно

Е – ерудовано

Д – дієво

І – історично

Я – яскраво та сучасно

Дякую за увагу!

 

 

docx
Додано
30 січня 2018
Переглядів
1664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку